Gå til innhold

Erfaring med tøybind?

Fremhevede innlegg

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg har lenge tenkt på at jeg skulle starte med et litt mer miljøvennlig alternativ til tamponger og bind, men terskelen for Mooncup har vært litt for høy..

Uansett, har hørt så mye positivt om tøybind i det siste og at det har blitt så bra, så da tenkte jeg å teste det.

Tenker at det er lurt å gå for et bestemt merke? Sånn at man kan samle opp det som passer sammen, for det er holdere med innlegg utenom?

Ser at iherb har fått noe som heter Gladrags, er det ok? Prøvde å søke opp startpakker, men fant ingen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter.

Anonymous poster hash: c0fb6...4ca
Gjest Sunhands
Skrevet

Dytter.

Anonymous poster hash: c0fb6...4ca

Takk for hjelpen :)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Jeg syns alt-i-en løsningen er bedre :)

AnonymBruker
Skrevet

Æææææææææææsj: :kvalm::spy: kjøp heller et damebeger da for svingende!

Anonymous poster hash: 78a2b...409

• Liker 3
Skrevet

Lurer på det samme. Kunne godt tenkt meg en slags startpakke som ikke koster for mye, slik at jeg får testet det ut

AnonymBruker
Skrevet

hva gjør du med de når du må bytte gjennom dagen? putter du de bare i veska?

Anonymous poster hash: 25109...127
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke er hjemme putter man dem i en pose og kaster det i skittentøyet/til vask når man kommer hjem.

Anonymous poster hash: 98484...87e

AnonymBruker
Skrevet

Mooncup er like enkelt som tampong, anbefales virkelig! Jeg ville ofret 200 kroner på å prøve det før jeg gikk til innkjøp av stoffbind. 

Anonymous poster hash: 3483d...645
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Gladrags, er fornøyd med dem. Har ganske lite mens pga p-piller , men de har holdt helt fint også de gangene jeg har blødd mer enn vanlig. Nattbindet er kjempestort, men jeg syns det er veldig praktisk. Eneste jeg ikke er så fornøyd med er den børsta overflaten, jeg foretrekker vanlig glatt bomull.

Ville personlig ikke ha satset alt på ett merke, ville heller kjøpt inn litt forskjellig i starten og heller kjøpt mer om du fant en type du var ekstra fornøyd med. Jeg trodde på forhånd at jeg kom til å foretrekke den typen stoff som er i Gladrags og kjøpte derfor inn en del av det, men det endte altså opp med å være det jeg liker minst med det!

Jeg bruker forøvrig engangsbind hvis jeg skal ut av huset så lenge at jeg må bytte underveis. Hadde et greit lager med engangsbind da jeg gikk over til tøybind, så like greit å få brukt dem opp på den måten. Når de er brukt opp kommer jeg nok til å kjøpe en liten wetbag, beregnet på tøybind. Finnes mange fine :)

Gjest Angry Man
Skrevet

Ekte kvinner hekler sine egne bind! :danse:

Gjest Sunhands
Skrevet

Det finnes spesielle poser fra ulike merker ser jeg.

Mooncup er like enkelt som tampong, anbefales virkelig! Jeg ville ofret 200 kroner på å prøve det før jeg gikk til innkjøp av stoffbind. 

Anonymous poster hash: 3483d...645

Ja, har sett mye positivt om det. Vet ikke hvorfor, har bare en slags barriere.. Jeg blør uansett så lite at jeg egentlig ikke trenger å skifte i løpet av dagen.

Jeg bruker Gladrags, er fornøyd med dem. Har ganske lite mens pga p-piller , men de har holdt helt fint også de gangene jeg har blødd mer enn vanlig. Nattbindet er kjempestort, men jeg syns det er veldig praktisk. Eneste jeg ikke er så fornøyd med er den børsta overflaten, jeg foretrekker vanlig glatt bomull.

Ville personlig ikke ha satset alt på ett merke, ville heller kjøpt inn litt forskjellig i starten og heller kjøpt mer om du fant en type du var ekstra fornøyd med. Jeg trodde på forhånd at jeg kom til å foretrekke den typen stoff som er i Gladrags og kjøpte derfor inn en del av det, men det endte altså opp med å være det jeg liker minst med det!

Jeg bruker forøvrig engangsbind hvis jeg skal ut av huset så lenge at jeg må bytte underveis. Hadde et greit lager med engangsbind da jeg gikk over til tøybind, så like greit å få brukt dem opp på den måten. Når de er brukt opp kommer jeg nok til å kjøpe en liten wetbag, beregnet på tøybind. Finnes mange fine :)

Takk for veldig gode tips, da tester jeg litt forskjellig! :)

Gjest Sunhands
Skrevet

Ah, nå ble det litt tiltak igjen, jeg tror jeg bare må gå for en sånn startkit.

Gladrags har jo mange sånne:

http://gladrags.com/category/32/Value-Kits.html

Samtidig ble jeg litt usikker når du skrev at du ikke likte dem.. Hvilke andre merker har dere prøvd? Tror vel jeg også foretrekker bomull, jeg er ikke særlig glad i syntetiske stoffer, ei heller flanell..

AnonymBruker
Skrevet

Hva får folk til å vrlge tøybbind foran menskopp?? Menskoppen skyller du i vann, voilla, like ren. En tur i kasserollen på kok etter mensen og det er det.

Å bytte noe så lettvindt med tøybind?? Står dere i vasken på badet da og skyller blodet av, med alt av hinner og levret blid? For deretter å legge det i en bøtte? Så vaske i maskina, så tørke? Og tøybind har vel neppe samme beskyttelse mot lukt som du får med et moderne bind med odør-kontroll, tamponger eller menskopp? Ei heller suger de vel like godt?

Bare lurer på hvorfor noen vil gjøre noe slikt i 2015...

Anonymous poster hash: 52339...ce8

• Liker 2
Skrevet

Hva får folk til å vrlge tøybbind foran menskopp?? Menskoppen skyller du i vann, voilla, like ren. En tur i kasserollen på kok etter mensen og det er det.

Å bytte noe så lettvindt med tøybind?? Står dere i vasken på badet da og skyller blodet av, med alt av hinner og levret blid? For deretter å legge det i en bøtte? Så vaske i maskina, så tørke? Og tøybind har vel neppe samme beskyttelse mot lukt som du får med et moderne bind med odør-kontroll, tamponger eller menskopp? Ei heller suger de vel like godt?

Bare lurer på hvorfor noen vil gjøre noe slikt i 2015...Anonymous poster hash: 52339...ce8

Jeg blør så lite, så jeg pakker bare sammen bindene og kaster dem i skittenstøyskorga frem til neste runde med vask på 60 grader. Skylte dem til å begynne med, men det utgjorde ikke noen forskjell på hvor rene de ble etter vask, så det gidder jeg ikke å styre med lenger. Hinner og levret blod har jeg faktisk ikke merket noe til i tøybindene, ei heller noe særlig lukt. Det lukter mye mer av engangsbindene, etter min erfaring! Tøybindene jeg har suger også helt topp (men igjen, jeg blør ganske lite). For meg virker det som mye mer styr med en menskopp som skal settes inn på riktig måte, tømmes og skylles før den settes inn igjen og til slutt kokes enn å bare bruke tøybind, som ikke gir meg noe særlig merarbeid.

Sunhands: fordelen med stoffet i Gladrags er at det ikke kjennes så fuktig ut som vanlig glatt bomull gjerne gjør. Jeg liker også veldig godt fasongen på Gladrags fremfor mange andre typer. Du gjør nok ikke et dårlig valg om du går for et startkit fra dem. Ellers har jeg bare kjøpt litt assortert på Ebay uten at det er noen spesielle merker, og jeg vet at mange også kjøper på Etsy.

• Liker 3
Gjest Sunhands
Skrevet

Bare lurer på hvorfor noen vil gjøre noe slikt i 2015...

Anonymous poster hash: 52339...ce8

Selv synes jeg at menskopp høres mye mer stressende og grisete ut. Tøybind lukter visstnok ingenting i motsetning til plastikkbind, det er en av de positive tingene som trekkes frem. Har hørt veldig mye bra om det av alle som har prøvd. Å slenge et slikt på vask er da ikke mer vanskelig enn å slenge andre ting på vask.

Tusen takk for hjelpen, Thorn :) Da går jeg for en sånn pakke og kan heller fylle på med annet når jeg ser hva mer som trengs. :)

AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg gikk over til tøybind slipper jeg: vond lukt fra bindet, vond lukt fra søppelkassen, slipper å måtte gå ut med søppelet så ofte, følelsen av tungt bind, kløe i underlivet pga irritasjon av plasten og jeg slipper å måtte kjøpe nye bind. Jeg har aldri merket noe lukt fra tøybindet, selv en gang jeg måtte bruke det samme bindet nesten et helt døgn (blødde lite, men alikevel). Jeg bare slenger dem i vaskemaskinen. Null stress!

Anonymous poster hash: 5793d...395

• Liker 5
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hmm, jeg har prøvd flere typer mensbeger, de er bare ikke for meg.... Men så kan ikke jeg bruke tamponger heller da.

Tøybind er faktisk bare mye mer behagelig enn plast, syns jeg. Når jeg bare kommer meg over kneika skal jeg sy selv også, må bare finne ut av det med materialvalg, først :)

Litt off-topic, men siden noen nevnte det med å hekle egne bind; før i tiden strikket man jo bind. Hvordan var de mtp oppsugingsevne, lekkasjer osv? Her må det googles.... :)

Skrevet

Jeg bruker hjemmestrikkede kluter til kjøkkenet, bl.a. til å tørke opp vannsøl. Det funker jo kjempefint, så det burde vel gå til bind også? Det jeg har funnet ut er at vanlig bomull har bedre oppsugingsevne enn mercerisert bomull, så ville holdt meg til det. Bambusgarn hadde kanskje vært bra, eller melkefibergarn? Kanskje med sånt fyll som brukes i tøybleier, for ekstra oppsugingsevne? Husker ikke hva det heter, men det er ganske rimelig på ebay. Ellers må man kanskje ha flere lag? Har altfor mye fritid fremover, så tror nesten jeg må forsøke dette :fnise:

Skrevet

Vil anbefale å se noen av hennes videoer. Mye god informasjon om merker og hva som er greit å tenke på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...