Gå til innhold

Erfaring med tøybind?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva med klumper og slim? Blir det bare liggende og disse og smøres utover, det trekker vel ikke inn på samme måte som vanlige bind?

Anonymous poster hash: 25109...127

Når jeg brukte engangsbind hadde jeg alltid masse levra blod og greier som ikke trakk inn liggende på overflaten av bindet. Etter at jeg begynte med tøybind har jeg bare opplevd det et par ganger, og da har det vært STORE klumper. Det er mulig det varierer med hvilken type stoff man har ytterst/øverst på tøybindet, og mengde og tykkelse på det levra blodet, men jeg er i hvertfall mye mindre plaga med det nå som jeg bruker tøybind.

Anonymous poster hash: 7b374...071

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menskopp og tøybind....nå spydde jeg litt inni munnen min. 

Anonymous poster hash: 515dd...215
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et konstruktivt bidrag til debatten.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og det er synd at slike normer gjør at folk fortsatt holder seg til tøybind og tamponger. Jeg tenkte sånn selv.. Men føler nå at det er kjipt at jeg skulle bli over 30 før jeg fant ut hvor mye bedre dette var. For ikke å snakke om hvor mye mer miljøvennlig! Tenk all søpla det blir ila et liv!

Anonymous poster hash: 286fd...2f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde lunapads for noen år siden. Dessverre blødde jeg for mye til å kunne bruke det fast og det endte med at jeg gikk tilbake til vanlige bind. Jeg har lenge lurt på om jeg skal prøve menskoppen. Men er redd for å ikke få den ut igjen. Noen erfaringer?

Anonymous poster hash: 53711...ed0

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Du vet at tøybind har sperrelag?

Det funker ikke på samme måte som plastikk. Det er fortsatt tøy. 

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Fint for deg at du trives med å bruke engangsbind; da er det jo bare å fortsette med det. Men siden du verken har prøvd tøybind eller vet noe som helst om det, kan du kanskje la være å påstå feilaktige ting om tøybind videre i denne tråden? Jeg antar TS vil ha fakta og erfaringer, ikke ville gjetninger.

Det var ikke akkurat feilaktig, men min mening om det. Derfor skreiv jeg "men hvis du ikke blør så mye funker det sikkert" i mitt første innlegg. Har du et problem med at jeg skriver at det ikke funker for oss som blør svært mye og synes ikke det hører hjemme i tråden kan du rapportere :) 

Skrevet

Ehhh det heter PUL å PUL er altså plastikk. Polyuretan for å være nøyaktig, å det er vanntett og leveres i mange forskjellige former

• Liker 3
Skrevet

Det var ikke akkurat feilaktig, men min mening om det. Derfor skreiv jeg "men hvis du ikke blør så mye funker det sikkert" i mitt første innlegg. Har du et problem med at jeg skriver at det ikke funker for oss som blør svært mye og synes ikke det hører hjemme i tråden kan du rapportere :)

Men det er feilaktig. Tøybind fungerer mye bedre enn vanlige bind selv om man blør veldig mye. Du kan ikke påstå slikt når du ikke har prøvd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er feilaktig. Tøybind fungerer, som også Lulilelu over meg her sier, svært godt for oss som blør svært mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det funker helt likt, bortsett fra at plasten i tøybind puster.

• Liker 2
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Det funker helt likt, bortsett fra at plasten i tøybind puster.

Plast kan ikke puste med mindre du har hull i plasten. Hvis du har hull i plasten vil i grunn menstruasjonen renne gjennom disse hullene

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Men det er feilaktig. Tøybind fungerer mye bedre enn vanlige bind selv om man blør veldig mye. Du kan ikke påstå slikt når du ikke har prøvd.

Det er da mange som har sagt at tøybind ikke har fungert fordi de har blødd så mye. Derfor sier jeg det. Jeez, så viktig dette var for noen

AnonymBruker
Skrevet

Plast kan ikke puste med mindre du har hull i plasten. Hvis du har hull i plasten vil i grunn menstruasjonen renne gjennom disse hullene

Jeg antar du har rett og at Store norske leksikon tar feil: https://snl.no/regnt%C3%B8y

Eller kanskje ikke.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da mange som har sagt at tøybind ikke har fungert fordi de har blødd så mye. Derfor sier jeg det. Jeez, så viktig dette var for noen

Ja, og kanskje fungerer det ikke for alle. Men mange av dem sier at de har prøvd bare en type, og kunne kanskje fått det til å fungere bra om de hadde prøvd flere.

Det er også mange med store blødninger som sier at tøybind fungerer bedre enn vanlige bind, deriblant meg. Ergo fungerer ikke tøybind bare for de med små blødninger.

• Liker 1
Skrevet

Noen blør så mye at de må bruke både tampong og bind.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de. Etter jeg begynte med menskopp/damebeger har det ikke vært noe problem! At jeg ikke begynte før! Tøybind fungerer også mye bedre enn vanlig bind på de dagene jeg ikke blør så mye. Dvs jeg har sydd meg tøybind/truseinnlegg uten sperrelag(pul el) hvor jeg har undersiden i vanlig bomull, et lag med en tynn billighåndduk i midten og flanell på toppen mot huden. Funker som bare det. Kan tenke meg at det vil fungere ypperlig med sperrelag og kanskje 3-4lag med gammel håndduk til store blødninger, men siden jeg har menskoppen så har jeg ikke giddet å prøve. Og bare for å ha nevnt det, så er alle blitt helt rene og flekkfrie i vanlig vask.

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til plastbind og tamponger. Kjenner at underlivet trives mye bedre med menskopp og tøy, samt at det etter min erfaring er mer renslig enn å bruke engangs. 

Anonymous poster hash: f71e8...00b

• Liker 3
Gjest Sukkerbit
Skrevet

Ja, men noen kan heller ikke bruke tampong. Inkl meg. :) 

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg antar du har rett og at Store norske leksikon tar feil: https://snl.no/regnt%C3%B8y

Eller kanskje ikke.

Du har tydeligvis ikke særlig mye menstruasjon. Når jeg bruker jakker som er regntette men som samtidig slipper igjennom luft vil til slutt ikke holde. Det skal faktisk i de aller fleste tilfeller ikke særlig mye til. Derfor oljeregntøy finnes vet du!

Dette gjelder også for dette stoffet som er i noen tøybind.

Så nå håper jeg at du gir deg. 

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg har visst glemte å skrive en ordentlig oppdatering. :)

Har testet fire forskjellige typer til nå. Rangerer dem fra 1-4 etter hva jeg har vært mest fornøyd med, men forstår at dette kan være individuelt.

1. Party in my pants: http://partypantspads.com/ 

2: Gladrags: http://gladrags.com/category/28/GladRags-Cloth-Pads.html

Jeg kjøpte mine her: http://no.iherb.com/GladRags

3: MaM:  http://bereglede.no/index.php?main_page=product_info&products_id=675

4: Imsevimse: https://www.imsevimse.se/shop.pab?category=564|78Veldig myke og behagelige, men føles dessverre litt klumpete, mulig fordi de ikke har den ekstra sømmen?

For meg som ikke blør så mye, holder det stort sett med truseinnleggene, da de funker mye bedre enn engangstruseinnlegg. Skal oppdatere om jeg kjøper mer, men tror det skal holde med den bunken jeg nå har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...