AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #1 Skrevet 11. juni 2015 http://www.vg.no/forbruker/helse/hoeyre/hoeyres-helsepolitiker-gikk-ned-22-kilo-paa-tre-maaneder-folk-maa-bare-skjerpe-seg/a/23468447/Anonymous poster hash: 7a6fc...191
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #2 Skrevet 11. juni 2015 De verste til å forenkle overvektsproblematikken er enkelte av de som selv har vært overvektige, og som har lykkes i å gå ned. Det er akkurat det samme som at de største anti-røyk-fantatikerne er tidligere røykere. Disse har fasitsvaret for alle! Det er jo så enkelt... Denne mannen har slanket seg i to-tre mnd, og er kjempefornøyd. Veldig bra for ham. Men han har slanket seg i noen få uker. Hvor lenge klarer han holde vekten? Jo-jo-slanking er ikke akkurat et ukjent begrep. Hvorfor ble han overvektig i utgangspunktet? Han snakker om at alle skal ta ansvar, hvorfor har han ikke selv tatt det ansvaret? Og hvilken rett har han til å fortelle alle andre som har slitt med vektreduksjon i åresvis hvor lite vilje og selvdisiplin de har? PS: Jeg er ikke overvektig selv, og har heller aldri vært det, men denne artikkelen ble for dum for meg. Anonymous poster hash: 2f27d...48d 41
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #3 Skrevet 11. juni 2015 Jeg blir dessverre ikke imponert over folk som har klart å slanke seg mye på kort tid, uten å bevise at de greier å holde seg slanke over tid. Forskning viser at de fleste mislykkes over tid, så at en eller annen tulling skal komme og skryte av at han har vært på slanker'n i 3 måneder ser jeg ikke helt poenget med. Kom tilbake når du har holdt deg slank i 10 år. Det er det som er utfordringen. Alle klarer å slanke seg. Det folk sliter med er å holde vekta på sikt. Det er det problemet vi må løse. Jeg er medlem av vektklubb.no, og det er deprimerende å se hvor mange av brukerne som kommer tilbake igjen og igjen og igjen, over flere år. 15
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #4 Skrevet 11. juni 2015 Det er jo derfor noen klarer å gå ned i vekt, de har skjønt hva som fungerer; å skjerpe seg. Anonymous poster hash: ad6ac...f35 8
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #5 Skrevet 11. juni 2015 Det er jo derfor noen klarer å gå ned i vekt, de har skjønt hva som fungerer; å skjerpe seg. Anonymous poster hash: ad6ac...f35 Problemet er at mange av disse som har skjønt det og skjerpet seg likevel går opp i vekt igjen (og ofte blir de større enn de noen gang har vært). Så det å skjerpe seg er tydeligvis ikke nok - man må skjerpe seg riktig, og langvarig. Og det er ikke barebare. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #6 Skrevet 11. juni 2015 Jeg har gått ned 8kg (fra 69 til 61kg) sakte men sikkert siden januar ved å "skjerpe" meg. Kostholdet mitt er rett og slett bare forbedret og søtsuget er omtrent borte. Unner meg litt søtt, men passer på at det ikke blir mer enn en dag i uken så ikke suget kommer tilbake. Tror dette er den beste løsningen for meg. Men, det er ikke dermed sagt at dette funker for alle. Har full forståelse for at mange har problemer med å gå ned i vekt. Anonymous poster hash: 0bd89...14e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #7 Skrevet 11. juni 2015 Nei! Det er ikke bare å skjerpe seg. Overvektige er ikke en homogen type, de er like forskjellige som resten av oss. Ofte er det sykdom som ligger bak overvekt. Å passe på at kalorier man inntar kontra kalorier man forbruker er faktisk ikke alltid løsningen, for en syk person. Hilsen en med normalvektAnonymous poster hash: 22837...31d 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #8 Skrevet 11. juni 2015 det er sånne artikler som dette som gjør at jeg mister motet og dropper trening, å heller spiser junk food! Anonymous poster hash: a7bf0...61a 4
Gjest Trollkarlen Skrevet 11. juni 2015 #9 Skrevet 11. juni 2015 Nei! Det er ikke bare å skjerpe seg. Overvektige er ikke en homogen type, de er like forskjellige som resten av oss. Ofte er det sykdom som ligger bak overvekt. Å passe på at kalorier man inntar kontra kalorier man forbruker er faktisk ikke alltid løsningen, for en syk person. Hilsen en med normalvektAnonymous poster hash: 22837...31d Så du sier sykdom har økt drastisk de siste 30 årene? Tror ikke det du. Sykdom har ikke skylden til at flere og flere blir overvektige. Det er faktisk det at folk spiser for mye og beveger seg for lite.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #10 Skrevet 11. juni 2015 Jeg er ikke overvektig. Heller slank/normal. Trener to ggr i uken i gjennomsnitt. Har en relativt aktiv jobb. Ellers ligger jeg mye på sofaen. Jeg spiser mye usunt. Jeg spiser en del grønnsaker og rent kjøtt. Men godteri, chips og store posjoner er min hverdag. Jeg bruker mat som trøst, og jeg spiser når jeg kjeder meg. Heldigvis er jeg heldig som sjeldent kommer over dagsbehovet i kcal. Men jeg kan skjønne at noen lett går over denne grensa. Jeg er deprimert og klarer ikke bare "skjerpe meg". Prøver å være bevisst på at jeg bruker mat for å døyve de psykiske smertene. Men jeg klarer ikke være sunnere. Blir enda mer deprimert av å ikke spise drittmat. Får ikke den daglige og hyppige trøsten jeg får av drittmaten når jeg kutter det ut. Derfor klarer jeg ikke spise sunnere. Og derfor skjønner jeg godt at det ikke bare er å "skjerpe seg"... Til han i linken i HI, vi sees om noen mnd... Har han gjort noe med årsaken til den opprinnelige overvekten? Hvorfor ble han overvektig? Og Erna som forbilde? For et merkelig valg av forbilde ift slanking og langvarig vektnedgang..? *klø seg i hodet*.Anonymous poster hash: 3ce61...406 6
debattanten Skrevet 11. juni 2015 #11 Skrevet 11. juni 2015 Overvekt er et resultat av overspising i forhold til aktivitetsnivå. Så at det bare er å skjerpe seg er i nesten alle tilfeller helt rett. Gjør kostholdet sunnere og mer balansert med tanke på aktivitetsnivå så er man i mål. Så er det de veldig få unntakene at noen går på spesielle medisiner som sørger for at man legger på seg og at stoffskiftet er på tur, men det er sjeldent. Også har du de som er psykisk syke og av en eller annen grunn spiser seg feite som en slags trøst, absurd nok. Der er uansett kuren å skjerpe seg som nevnt over. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #12 Skrevet 11. juni 2015 Overvekt er et resultat av overspising i forhold til aktivitetsnivå. Så at det bare er å skjerpe seg er i nesten alle tilfeller helt rett. Gjør kostholdet sunnere og mer balansert med tanke på aktivitetsnivå så er man i mål. Så er det de veldig få unntakene at noen går på spesielle medisiner som sørger for at man legger på seg og at stoffskiftet er på tur, men det er sjeldent. Også har du de som er psykisk syke og av en eller annen grunn spiser seg feite som en slags trøst, absurd nok. Der er uansett kuren å skjerpe seg som nevnt over. Jeg som skrev over deg. Du har helt rett. Det er bare å "skjerpe seg" som hjelper. Men når man ikke klarer det, så spiser man mer usunt som trøst. Og det blir en ond sirkel. Vanskelig å forstå når man ikke har opplevd dette selv. Man vet man er feit (eller usunn som meg), men spiser for å døyve de psykiske smertene pga overvekta/usunnheten. Selvfølgelig helt idioisk rasjonelt sett...Anonymous poster hash: 3ce61...406 1
debattanten Skrevet 11. juni 2015 #13 Skrevet 11. juni 2015 Jeg som skrev over deg. Du har helt rett. Det er bare å "skjerpe seg" som hjelper. Men når man ikke klarer det, så spiser man mer usunt som trøst. Og det blir en ond sirkel. Vanskelig å forstå når man ikke har opplevd dette selv. Man vet man er feit (eller usunn som meg), men spiser for å døyve de psykiske smertene pga overvekta/usunnheten. Selvfølgelig helt idioisk rasjonelt sett...Anonymous poster hash: 3ce61...406 Ja, stemmer nok det. Derfor burde overvekt behandles bedre, via psykisk helsehjelp osv. Andre lidelser som også har mangelfull behandling på dette området er jo avhengighet. Rusmidler, gambling osv osv deler mange av de samme utfordringene som overvekt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #14 Skrevet 11. juni 2015 Ja, stemmer nok det. Derfor burde overvekt behandles bedre, via psykisk helsehjelp osv. Andre lidelser som også har mangelfull behandling på dette området er jo avhengighet. Rusmidler, gambling osv osv deler mange av de samme utfordringene som overvekt. Ja, alt det nevnte handler om avhengighet. Men det blir ikke behandlet som det. Og det er selvfølgelig dér kjernen til problemet ligger. Overvekt kan jo skyldes så mangt, men ofte tror jeg det er avhengighet som ligger i bunn. Det er iallefall sånn for meg og de overvektige jeg kjenner. Et par skylder på stoffskiftet/forbrenning, men er man sammen med disse en helg så ser man at det ikke er stoffskiftet som gjør dem overvektige...Anonymous poster hash: 3ce61...406 2
Gjest Skrevet 11. juni 2015 #15 Skrevet 11. juni 2015 Altså, joda, i bunn og grunn handler det om å skjerpe seg. Sliter du med studiene dine? Skjerp deg! Har du spiseforstyrrelser? Skjerp deg! Har du dårlig økonomi? Skjerp deg! Kan du ikke kjøre bil? Skjerp deg! Driver du med selvskading? Skjerp deg! Hva er det med folk som gir slike banale "enkle" råd som får de til å tro at det å skjerpe seg bare er en enkelt handling alle mennesker er i stand til å gjøre helt uten hjelp? Mennesker er forskjellige, noen er sterke, noen er svake, noen er glade i damer, andre i mat, noen har psykisk styrke til å kvitte seg med en avhengighet, andre har ikke, noen har fysiske smerter som fører til inaktivitet, andre har ikke, noen har psykiske problemer med mat som trøst, andre har ikke. "Skjerp deg" er bare et utrolig dårlig redskap for vektnedgang for veldig mange. Mange trenger verktøyene for å kunne skjerpe seg. Og de trenger det over tid. Har man vært overvektig siden man var 10 og slanker seg som 30-åring er det ingen grunn til å tro at vektnedgangen er varig bare fordi man helt overfladisk har skjerpet seg. Det må mer til. Dessverre. Å skjerpe seg er rett og slett veldig, veldig vanskelig. 17
Atrix Skrevet 11. juni 2015 #16 Skrevet 11. juni 2015 Det som er problemet med fettceller er at hvis de først er generert, gjennom for eksempel overvekt, så forsvinner de aldri igjen. De bare ligger der og venter på neste øyeblikk til å bli fylt opp igjen. En som har vært overvektig tidligere ,har etter dette, flere fettceller enn en som alltid har vært slank. Dette er en av de mekanismene som kan forklare hvorfor det er så vanskelig å holde vekten for en tidligere overvektig. Overvekt viser seg uansett å være et mye mer komplekst område enn man tidligere har tenkt på og løsningen på problemet, ligger kanskje utenfor slik man tenker om overvekt i dag. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2015 #17 Skrevet 11. juni 2015 Gått ned 70 kg og har nå 26 i bmi. Jeg tror på ingen måte alle bare kan Skjerpe seg.hadde det Vært så enkelt hadde ingen Vært feite!Anonymous poster hash: 28615...b6f 2
Harlekin Skrevet 11. juni 2015 #18 Skrevet 11. juni 2015 Å si "skjerp deg" er lett, men i praksis kan det være helt ekstremt vanskelig å bare "skjerpe deg". Det blir alt for enkelt å slenge ut en sånn kommentar (fra en som har slanket seg i en fjerdedels år).
Gjest Angry Man Skrevet 11. juni 2015 #19 Skrevet 11. juni 2015 Folk har jo en sykelig trang til å skulle skyve skylden over på noe annet enn seg selv. Men.. men... jeg kan jo ikke noe for det... det er sykdommen må du skjønne. Get of your illusory horse and get to work sier jeg bare!
Cashbah Skrevet 11. juni 2015 #20 Skrevet 11. juni 2015 I alle dager, ikke spis mer kalorier enn du forbrenner, så enkelt er det! Sånne som Jørgen Foss er til å spy av. Ja, er helt enig; skjerp dere! Hvis dere har lyst til å gå ned er ikke dette noe vanskelig. Så mye godt av frukt og grønt som finnes, og sunn mat. Trening er jo heller ikke noe must, bare dere kommer dere ut i løpet av kvartalet og beveger dere litt. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå