Gå til innhold

Kunne du gått ut med en som ikke har bøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kremt, du snakker om 1000-nivå fag. Nesten alle kan få en A i 1000-fag. /fail

 

Edit: For de som ikke kjenner til fagkoder; 1000-nivå er absolutt laveste nivå på et universitet. Det er lagt opp til å ha tilnærmet null i forkunnskaper og det stilles sjeldent høye krav.

 

Skulle likt å se en elev komme rett fra videregående og ta MAT1100 Kalkulus uten R1/R2 forkunnskaper, og skaffe seg en A uten å jobbe ekstraordinert mye med faget. Det andre faget jeg fikk B i var forsåvidt STV2220, igjen UTEN å kjøpe tilhørende litteratur. Dette er et 2000- nivå fag, og like lett som 1000- nivå fagene jeg hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At han ikke eide bøker, hadde ikke utgjort et problem.

Men hadde han ikke hatt interesse av å lese dem, så hadde det vært noe annet.

Endret av Betty Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke eide bøker, hadde ikke utgjort et problem.

Men hadde han ikke hatt interesse av å lese skjønnlitteratur, så hadde det nok vært uaktuelt med noe langvarig.

 

Interessant. Kan du utdype hvorfor det trolig ikke hadde blitt noe langvarig hvis han ikke leste skjønnlitteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se en elev komme rett fra videregående og ta MAT1100 Kalkulus uten R1/R2 forkunnskaper, og skaffe seg en A uten å jobbe ekstraordinert mye med faget. Det andre faget jeg fikk B i var forsåvidt STV2220, igjen UTEN å kjøpe tilhørende litteratur. Dette er et 2000- nivå fag, og like lett som 1000- nivå fagene jeg hadde.

Det er jo ikke sammenlignbart. MAT1100 har R1 som obligatorisk(så ikke mulig å ta faget uten) og R2 som anbefalt. De 1000-fagene du tok i statsvitenskap har ikke det. Har man derimot R1 og R2  og tok med seg en god forståelse* derfra så vil jeg si at Kalkulus er relativt lett.  Da kunne man litt derivering, integrering, vektorer og matriser fra før.

 

For all del man kan sikkert lese seg til SVT2220 uten å lese bøkene, men jeg tror ikke det er den nettlitteraturen de fleste leser når de sier de har lest seg opp på nett.

 

I tillegg synes jeg ikke nødvendigvis karakterer sier så mye om forståelse for faget. Er alt for mange fag hvor eksamenspensum er mye mindre enn faget. Så sitter studenter og pugger eksamener og sensorveiledninger og kommer greit gjennom for det er begrenset hva man kan forvente av studenten på 3 timer uten hjelpemidler. Gjerne må sensor også vise forståelse for at det er tidlig i studieløpet også så det er begrenset hva man kan forvente av studenten.

 

*Forståelse ikke bare karakter. Har en lillebror som jeg hjalp med R2. Tror vi satt kvelden før hver prøve og ingenting mer. Han gikk ut med 6 i matematikk. Ikke hadde han talent for matematikk heller. Da går man ut med null forsåelse uavhengig av karakteren. 

Anonymous poster hash: 73809...430

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

*Forståelse ikke bare karakter. Har en lillebror som jeg hjalp med R2. Tror vi satt kvelden før hver prøve og ingenting mer. Han gikk ut med 6 i matematikk. Ikke hadde han talent for matematikk heller. Da går man ut med null forsåelse uavhengig av karakteren. 

Anonymous poster hash: 73809...430

 

Han kom forresten ikke inn i militæret fordi han var for dårlig i mattetesten på sesjon. Om dyskalkuli finnes så hadde jeg tippet at han hadde det. 

Anonymous poster hash: 73809...430

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo ikke sammenlignbart. MAT1100 har R1 som obligatorisk(så ikke mulig å ta faget uten) og R2 som anbefalt. De 1000-fagene du tok i statsvitenskap har ikke det. Har man derimot R1 og R2  og tok med seg en god forståelse* derfra så vil jeg si at Kalkulus er relativt lett.  Da kunne man litt derivering, integrering, vektorer og matriser fra før.

 

For all del man kan sikkert lese seg til SVT2220 uten å lese bøkene, men jeg tror ikke det er den nettlitteraturen de fleste leser når de sier de har lest seg opp på nett.

 

I tillegg synes jeg ikke nødvendigvis karakterer sier så mye om forståelse for faget. Er alt for mange fag hvor eksamenspensum er mye mindre enn faget. Så sitter studenter og pugger eksamener og sensorveiledninger og kommer greit gjennom for det er begrenset hva man kan forvente av studenten på 3 timer uten hjelpemidler. Gjerne må sensor også vise forståelse for at det er tidlig i studieløpet også så det er begrenset hva man kan forvente av studenten.

 

*Forståelse ikke bare karakter. Har en lillebror som jeg hjalp med R2. Tror vi satt kvelden før hver prøve og ingenting mer. Han gikk ut med 6 i matematikk. Ikke hadde han talent for matematikk heller. Da går man ut med null forsåelse uavhengig av karakteren. 

Anonymous poster hash: 73809...430

 

 

Det er nettop derfor jeg brukte MAT1100 som eksempel, siden det ble sagt at man ikke trenger/stilte krav til forkunnskaper for å klare seg bra på 1000- nivå. Uansett om R1 er et krav eller ikke.

 

Jeg tror nok ikke det er mulig å ta mastergrad uten å lese faglitteraturen, men debatten var i utgangspunktet om at det å diskutere politikk ol med folk som ikke leste bøker var nyttesløst, er jo rett og slett feil. Hvis ikke man mener at man må han en doktorgrad for å diskutere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kunne du gått ut med en som ikke har bøker?

Anonymous poster hash: 1c56b...048

 

Nei, å sitte på kafe med en date uten ei god bok er ikke aktuelt  :danse:

Anonymous poster hash: 82ebf...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å sitte på kafe med en date uten ei god bok er ikke aktuelt  :danse:

Anonymous poster hash: 82ebf...5c1

Leser du bøker, når du er på date?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spør jo ikke akkurat om en fyr har bøker for jeg eventuelt sier ja til å gå ut med han, men må innrømme at jeg blir litt skeptisk hvis det senere viser seg at han ikke eier en eneste bok. Kindle og lignende går vel greit, men selv sverger jeg til papirformat og skjønner ikke helt hvordan en skjerm kan erstatte følelsen av å holde ei bok.

 

Dette har jeg faktisk aldri tenkt over før. Neste gang jeg er på date skal jeg jaggu forhøre meg om vedkommende eier noe bøker. No joke! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør jo ikke akkurat om en fyr har bøker for jeg eventuelt sier ja til å gå ut med han, men må innrømme at jeg blir litt skeptisk hvis det senere viser seg at han ikke eier en eneste bok. Kindle og lignende går vel greit, men selv sverger jeg til papirformat og skjønner ikke helt hvordan en skjerm kan erstatte følelsen av å holde ei bok.

For mange handler nok bøkene mer om teksten, enn teksturen på bindet, og den samla vekten av papiret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...