Gå til innhold

Kunne du gått ut med en som ikke har bøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er nok litt av en bibliofil og tror jeg ville ikke passet med en mann som ikke leser. Heldigvis er min mann også veldig glad i å lese og det var en av de tingene vi bondet over når vi først møttes. Vi har svært mange bøker (noen tusen) og hver vår Kindle som jeg virkelig elsker - jeg leser forresten mer enn noensinne etter at jeg fikk den! Jeg kjøper stort sett ebøker nå, jeg synes det er veldig bekvemt og så er det blitt spørsmål om plass også. For meg er det skrevne ord uansett viktigere enn innpakningen - med unntak av praktbøker selvfølgelig - og det er fantastisk å ikke måtte begrense hvor mange bøker jeg tar med meg på ferie! :)

Anonymous poster hash: 2768f...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme - hvir søren kommer disse nedlatende holdningene fra? At du har lest bøker av Dostoevsky eller andre store forfattere gjør deg ikke automatisk til en interessant ELLER en intelligent person.

Dette minner meg om en fyr jeg var på en date med, han følte tydeligvis veldig sterkt for dette her med lesing og at han aldri kunne datet en som ikke leste bøker. Hele daten føltes som et avhør der han spurte meg ut om hvilke bøker jeg har lest og om div. forfattere, og når jeg sa at jeg ikke hadde lest disse så fikk han en skikkelig nedlatende holdning. Jeg kommenterte underveis på at jeg akkurat nå holder på å skrive en mastergrad og all den lesingen jeg har tid til er faglig relatert.

Etter cirka 40 min med å høre han omtale folk som ikke leser for dumme, og bokelskere som seg selv som interessante og oppegående, så begynte jeg å lure på om fyren datt i gulvet da han krøp ut av sin mors vagina, for han var verken interessant eller intelligent noe sted. Begynte å lure på hvorfor jeg kaster bort tiden min på en slik amøbe så jeg reiste meg bare og gikk. Hørte aldri fra det mennesket igjen, takk Gud - med fy søren så provoserende deg er med uintelligente folk uten noe selvinnsikt.

However - jeg har en venn som er over gjennomsnittet interessert i bøker og som er veldig glad i å dele og gi vekk bøker til venner. Utrooig behagelig og interessant person å være rundt, og han sender meg alltid nye bøker når jeg er ferdig med å lese de andre bøkene.

Lesing er utrolig viktig på mange måter, jsom lærer prøver jeg å vekke leselysten hos elevene mine siden mange av de så godt som aldri leser, men lesing DOES NOT EQUAL intelligens, og du ER IKKE et "overmenneske" eller skryter over din overlegne "klasse" på er forum. Djises.

Anonymous poster hash: f23d3...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken her er om mulig noe interessant: http://www.medicaldaily.com/e-books-are-damaging-your-health-why-we-should-all-start-reading-paper-books-again-317212

 

Jeg synes den her passer knall sånn generelt:  attachicon.gifebookvsprintbook.png

 

:3

 

Den linken var jo helt håpløs, den blander sammen lesebrett, nettbrett, mobil og pc om hverandre. Det står jo også at kindle og lesebrett kan sammenlignes med vanlig bok. Den første studien det vises til er ikke tilgjenglig på nett enda, så dermed vanskelig å kunne si noe om hva den egentlig sier (media har en tendens til å overdrive vitenskapelige artikler noe voldsomt).

 

Jeg var skeptisk til lesebrett selv, men ga det en sjanse. Og jeg angrer ikke, det er en helt annen opplevelse enn å lese på nettbrett. Jeg foretrekker vanlig bok i de fleste situasjoner selv, men f.eks. på reise, er det utrolig deilig å ha med hundre bøker på turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
Jeg var skeptisk til lesebrett selv, men ga det en sjanse. Og jeg angrer ikke, det er en helt annen opplevelse enn å lese på nettbrett. Jeg foretrekker vanlig bok i de fleste situasjoner selv, men f.eks. på reise, er det utrolig deilig å ha med hundre bøker på turen.

 

Vel, nå er jeg og en bibliofil så da hjelper det ikke hvor mange bøker et lesebrett kan ha.  :3

https://en.wikipedia.org/wiki/Bibliophilia

De kuleste bøkene jeg eier er fra slutten av 1700-tallet med ordentlig skinninnbinding og tynne, tynne papirark og i tillegg så lukter det godt. Umulig å kjenne det samme på, i og av et lesebrett. :3

For den saks skyld, BTDT, og ikke for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den linken her er om mulig noe interessant: http://www.medicaldaily.com/e-books-are-damaging-your-health-why-we-should-all-start-reading-paper-books-again-317212

 

Jeg synes den her passer knall sånn generelt:  attachicon.gifebookvsprintbook.png

 

:3

 

Den artikkelen er slett ikke interessant, den er bare enda en i den tilsynelatende endeløse rekken som en bestemt sort p-boktilhengere skriver, det virker som om en del tror at de må hate e-bøker fordi de foretrekker papir. Artikkelforfatteren surrer og blander sammen og forstår ikke forskjellen på lesebretteknologi og annen skjermteknologi. Dessuten er det Anne Mangen som står bak det fra 2014, og det har alltid virket som om hun er på et korstog mot e-bøker. Hun har forsket på det i en årrekke og først i 2013 oppdaget hun at lesebrettene eksisterer. Hun har alltid kalt nettbrett for lesebrett og ikke forstått forskjellen. Jeg greier ikke ta henne eller noen som støtter seg til forskningen hennes alvorlig. Jeg kommer vel til å lese den studien når/hvis den blir publisert, men regner med digert bias fra hennes side igjen.

 

Czeisler vet heller ikke hva han snakker om: "The light emitted by most e-readers is shining directly into the eyes of the reader"

Feil. Den studien han utførte sammenlignet p-bok og iPad, iPad er ikke et lesebrett. Men i motsetning til Mangen har han fått med seg at Kindle er sammenlignbart med p-bok.

 

 

Jeg forstår forresten ikke hvorfor så mange føler at de må rakke ned på e-bøker. Jeg har aldri møtt eller hørt om en eneste leser av e-bøker som rakker ned på p-bøker.

Anonymous poster hash: 59fde...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har bøker eller ikke handler faktisk ikke om bøkene. Ikke egentlig. Det handler om klasse. Man kan godt utvide spørsmålsstillingen til å omfatte andre variabler:

Kunne du datet en....

 

- Som kke kan noenting om ost annet enn Jarlsberg?

- Aldri har vært utenfor Norge utenom harryhandelen?

- Ikke klarer å være på restauranter der det er hvite duker?

- Ikke forstår samfunnsspørsmål og politikk?

- Som aldri har vært på en opera eller på teater?

- Som ikke klarer å snakke engelsk?

- Som ser på fotball??

Klassespørsmål er ganske avslørende. Sier du ja til mange av disse tingene har du lite klasse selv.

Eller så er man ikke så dømmende som du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps. Bøker sier ikke nødvendigvis noe om intellekt.

 

Ellers synes jeg det er litt kult med mennesker som faktisk verdsetter 

bøker og gjerne har noen favoritter liggende, selv om jeg ikke eier 

stort av bøker selv. Jeg bare har ikke lett for å finne bøker jeg kanskje

kunne like. 

 

Jeg har en ektefelle som er veldig begeistret for bøker.

 

 

Ps: skrivefeil.

Endret av Misophonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme - hvir søren kommer disse nedlatende holdningene fra? At du har lest bøker av Dostoevsky eller andre store forfattere gjør deg ikke automatisk til en interessant ELLER en intelligent person.

Dette minner meg om en fyr jeg var på en date med, han følte tydeligvis veldig sterkt for dette her med lesing og at han aldri kunne datet en som ikke leste bøker. Hele daten føltes som et avhør der han spurte meg ut om hvilke bøker jeg har lest og om div. forfattere, og når jeg sa at jeg ikke hadde lest disse så fikk han en skikkelig nedlatende holdning. Jeg kommenterte underveis på at jeg akkurat nå holder på å skrive en mastergrad og all den lesingen jeg har tid til er faglig relatert.

Etter cirka 40 min med å høre han omtale folk som ikke leser for dumme, og bokelskere som seg selv som interessante og oppegående, så begynte jeg å lure på om fyren datt i gulvet da han krøp ut av sin mors vagina, for han var verken interessant eller intelligent noe sted. Begynte å lure på hvorfor jeg kaster bort tiden min på en slik amøbe så jeg reiste meg bare og gikk. Hørte aldri fra det mennesket igjen, takk Gud - med fy søren så provoserende deg er med uintelligente folk uten noe selvinnsikt.

However - jeg har en venn som er over gjennomsnittet interessert i bøker og som er veldig glad i å dele og gi vekk bøker til venner. Utrooig behagelig og interessant person å være rundt, og han sender meg alltid nye bøker når jeg er ferdig med å lese de andre bøkene.

Lesing er utrolig viktig på mange måter, jsom lærer prøver jeg å vekke leselysten hos elevene mine siden mange av de så godt som aldri leser, men lesing DOES NOT EQUAL intelligens, og du ER IKKE et "overmenneske" eller skryter over din overlegne "klasse" på er forum. Djises.

Anonymous poster hash: f23d3...630

Takk for godt innlegg  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei?

Sammenlign det med å vente på et spill som er nytt, "alle" spiller det, og "alle" i ditt miljø snakker om det spillet. Du kan nesten ikke vente med å kjøpe det, og venter på at det kommer i butikken. Da venter du nok ikke på at det skal komme til utlån et sted, noe som tar så lang tid, at når du først får tak i spillet, så har alle de andre spilt det ferdig. 

Sånn er det med bibliotek også. Du rekker å lese ut boka, som er kjøpt i butikken, før den kommer til utlån i biblioteket. Dessuten er det fint å ha boka i eie. 

 

Anonymous poster hash: e6639...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlign det med å vente på et spill som er nytt, "alle" spiller det, og "alle" i ditt miljø snakker om det spillet. Du kan nesten ikke vente med å kjøpe det, og venter på at det kommer i butikken. Da venter du nok ikke på at det skal komme til utlån et sted, noe som tar så lang tid, at når du først får tak i spillet, så har alle de andre spilt det ferdig. 

Sånn er det med bibliotek også. Du rekker å lese ut boka, som er kjøpt i butikken, før den kommer til utlån i biblioteket. Dessuten er det fint å ha boka i eie. 

 

Anonymous poster hash: e6639...a33

Så siden jeg gleder meg til dette spillet, kan jeg ikke "date" folk som ikke spiller TV-spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden jeg gleder meg til dette spillet, kan jeg ikke "date" folk som ikke spiller TV-spill?

Hva slags boker folk leser synes jeg sier ganske mye om dem. Samme med tv-serier,filmer osv. Du kan da date hvem du vil...ogsaa kan jeg date saanne som leser boker. (I tillegg til at de er snille, barske,veltrente og med god humor og driver med de samme sportene som meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så siden jeg gleder meg til dette spillet, kan jeg ikke "date" folk som ikke spiller TV-spill?

Dårlig sammenligning ser jeg nå, siden det å lese bøker og å spille dataspill egentlig ikke kan sammenlignes. Å lese bøker beriker og opplyser, er lærerikt og kultur. Å spille spill er som regel ikke noe voksne mennesker gjør, og er lek. Det ene fremmer intellektet, det andre hemmer. Man dater den man vil, uansett. Noen har ikke spesielle krav til sånt, mens andre har det. 

 

Anonymous poster hash: e6639...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags boker folk leser synes jeg sier ganske mye om dem. Samme med tv-serier,filmer osv. Du kan da date hvem du vil...ogsaa kan jeg date saanne som leser boker. (I tillegg til at de er snille, barske,veltrente og med god humor og driver med de samme sportene som meg).

 

Men de må lese bøker? Det funker ikke at de leser om ting på nettet, feks?

 

Dårlig sammenligning ser jeg nå, siden det å lese bøker og å spille dataspill egentlig ikke kan sammenlignes. Å lese bøker beriker og opplyser, er lærerikt og kultur. Å spille spill er som regel ikke noe voksne mennesker gjør, og er lek. Det ene fremmer intellektet, det andre hemmer. Man dater den man vil, uansett. Noen har ikke spesielle krav til sånt, mens andre har det. 

 

Anonymous poster hash: e6639...a33

Nå er ikke jeg noe gamer selv, men jeg veit at det finnes nok av spill hvor man lærer historie og alt mulig rart, og det finnes forskning på dette med hvordan spill påvirker i hjernen, og den er ikke helt enig med deg, kan man si.

Det du serverer her, er jo bare uopplyste fordommer, så kanskje disse bøkene ikke fremmer intellektet så mye som du tror? ;P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags boker folk leser synes jeg sier ganske mye om dem. Samme med tv-serier,filmer osv. Du kan da date hvem du vil...ogsaa kan jeg date saanne som leser boker. (I tillegg til at de er snille, barske,veltrente og med god humor og driver med de samme sportene som meg).

 

Så du mener at det er bare de som vil lese kun de nyeste bøkene som er interessant for deg?

Voldsomt snevert, kaller jeg det. Man skulle tro det å lese er med på å skape et vidsyn, men tydeligvis virker det ikke slik på alle.

Anonymous poster hash: ebb10...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvordan går det ann å ikke eie en eneste bok? Har de aldri fått ei bok i gave av jobben eller gamle tante Olga? Aldri kjøpt bok på kiosken for å få tiden til å gå under en flyforsinkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan går det ann å ikke eie en eneste bok? Har de aldri fått ei bok i gave av jobben eller gamle tante Olga? Aldri kjøpt bok på kiosken for å få tiden til å gå under en flyforsinkelse?

Det går helt fint an, siden alt man trenger ligger på nettet og i biblioteker.

Hvis tante Olga kjenner nevøen sin godt nok, veit hu vel at han ikke leser bøker, eller så er bokgavene så lite interessante at de ikke blir tatt vare på, eller havner sammen alt som ikke skal med på et flyttelass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint an, siden alt man trenger ligger på nettet og i biblioteker.

Hvis tante Olga kjenner nevøen sin godt nok, veit hu vel at han ikke leser bøker, eller så er bokgavene så lite interessante at de ikke blir tatt vare på, eller havner sammen alt som ikke skal med på et flyttelass osv.

Bokgaver, ihvertfall bokgaver som ikke er interresante kan med letthet gis videre som.......bokgave til andre som ikke kjenner tante Olga så godt.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...