Gjest Valhalla Skrevet 1. september 2004 #41 Skrevet 1. september 2004 Jeg sier ganske enkelt at det er det som vil skje,kan du lese?
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2004 #42 Skrevet 1. september 2004 Jeg sier ganske enkelt at det er det som vil skje' date='kan du lese?[/quote'] Spørsmålet er vel om DU kan lese, i og med at du ikke svarte på mitt spørsmål.
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2004 #43 Skrevet 2. september 2004 Hvis du ikke kan forstå at slike handlinger mot deg gjør deg desperat, så skjønner jeg ikke hvordan du tenker. Jeg forstår at handlinger kan gjøre en desperat. Jeg forstår at man kan bli drevet til handlinger når man er desperat, som man ellers ikke ville gjort. Selv om jeg ikke forsvarer det, så forstår jeg at folk dreper de som har drept barna deres, for å ta et eksempel. Men jeg kan uasett ikke forstå at man kan la det gå utover uskyldige skolebarn, at man kan ta barn som gisler, at man kan se barn lide. Det forstår jeg ikke. At jeg ikke forstår det betyr ikke at jeg ikke forstår at de er i en desperat situasjon. Det betyr ikke at jeg er likegyldig, at jeg kun bekymrer meg for bagateller her hjemme i Norge.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #44 Skrevet 2. september 2004 Jeg forstår at handlinger kan gjøre en desperat. Jeg forstår at man kan bli drevet til handlinger når man er desperat, som man ellers ikke ville gjort. Selv om jeg ikke forsvarer det, så forstår jeg at folk dreper de som har drept barna deres, for å ta et eksempel. Men jeg kan uasett ikke forstå at man kan la det gå utover uskyldige skolebarn, at man kan ta barn som gisler, at man kan se barn lide. Det forstår jeg ikke. At jeg ikke forstår det betyr ikke at jeg ikke forstår at de er i en desperat situasjon. Det betyr ikke at jeg er likegyldig, at jeg kun bekymrer meg for bagateller her hjemme i Norge. La oss si det var dine familiemedlemmer som var blitt drept - ditt barn som var skutt, din bror som var bortført og din mor som var voldtatt. Du visste fienden var totalt militært overlegen. Hva ville du gjøre? Sitte på hendene? Gå ut på gaten for å protestere? Jeg tror det er komplett umulig for oss å forstå hva disse menneskene egentlig har gått gjennom.
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2004 #45 Skrevet 2. september 2004 Du visste fienden var totalt militært overlegen. Hva ville du gjøre? Sitte på hendene? Gå ut på gaten for å protestere? ¨ Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg kunne nok helt sikkert gjort ting jeg ikke forsvarer, men jeg kunne aldri vært medskyldig i at barn holdes som gisler. Barn som aldri har vært medskyldig i at min familie ble drept. Sorry, men jeg klarer bare ikke å forstå det. Men at man tyr til virkemidler som kan virke ekstreme for oss, ja det forstår jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #46 Skrevet 2. september 2004 Det ser ut til at det kommer til å gå riktig galt :cry: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242896
Gjest Valhalla Skrevet 2. september 2004 #47 Skrevet 2. september 2004 Det er moralsk forkastelig å drive terror mot sivilbefolkning,særlig barn. Hadde de angrepet militære styrker hadde det vært ok og forståelig. I mine øyne er ikke disse gisseltakere lenger menneskelige,udyr kaller jeg slikt.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #48 Skrevet 2. september 2004 De må gjerne fortsette å irritere den store bjørnen med sin lille pinne' date='når bjørnen våkner vil den ikke være redd for å bruke sine tenner og klør. Det de oppnår er sin egen undergang[/quote'] Naiv tankegang. De pirrer "bfjønen" nå med terror, på en måte kan man frykte de små i enda større grad.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #49 Skrevet 2. september 2004 Det er moralsk forkastelig å drive terror mot sivilbefolkning' date='særlig barn. Hadde de angrepet militære styrker hadde det vært ok og forståelig. I mine øyne er ikke disse gisseltakere lenger menneskelige,udyr kaller jeg slikt.[/quote'] Hvordan skal lille Tsjetsjenia angripe store Russland? Terror er det eneste våpenet de har.
Gjest Valhalla Skrevet 2. september 2004 #50 Skrevet 2. september 2004 Det går an å bruke "terror" eller angrip og løp taktikker mot militære mål også. En båt ved navn Cole f.eks
Gjest Valhalla Skrevet 2. september 2004 #51 Skrevet 2. september 2004 Registrerer at du legitimerer terror dersom ikke andre virkemidler er tilgjengelig. Innlegget er endret. Hege (admin)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #52 Skrevet 2. september 2004 Registrerer at du legitimerer terror dersom ikke andre virkemidler er tilgjengelig. Hvor har jeg sagt at jeg legitimerer det?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #53 Skrevet 2. september 2004 Det går an å bruke "terror" eller angrip og løp taktikker mot militære mål også. En båt ved navn Cole f.eks Ikke like effektivt. Terror har som mål å skape frykt, og frykten blir ikke like stor om man bare lar det gå ut over militære mål. Hvis jeg skal slenge ut noe om moralsk forkastlighet må det være den tankegangen her. Soldater er også uskyldig mennesker (ihvertfall i Russland hvor det er verneplikt), som ikke er skyld i overgrepene i Tsjetsjenia. Du ser på dem som et antall, et nummer bare fordi de er militære, det er moralsk forkastelig!
Gjest Anonymous Skrevet 2. september 2004 #54 Skrevet 2. september 2004 Ikke like effektivt. Terror har som mål å skape frykt, og frykten blir ikke like stor om man bare lar det gå ut over militære mål. Hvis jeg skal slenge ut noe om moralsk forkastlighet må det være den tankegangen her. Soldater er også uskyldig mennesker (ihvertfall i Russland hvor det er verneplikt), som ikke er skyld i overgrepene i Tsjetsjenia. Du ser på dem som et antall, et nummer bare fordi de er militære, det er moralsk forkastelig! Ærlig talt, å sammenligne vernepliktige med barn går da ikke an. Voksne har da tross alt opparbeidet seg livserfaring, evne til å vurdere og tenke rasjonellt i motsetning til barn.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #55 Skrevet 2. september 2004 Ærlig talt, å sammenligne vernepliktige med barn går da ikke an. Voksne har da tross alt opparbeidet seg livserfaring, evne til å vurdere og tenke rasjonellt i motsetning til barn. Men i granskauen som folk tillegger meg meninger! Jeg sammenlikner ikke militære med barn, alt jeg sa er at vernepliktige er mennesker med familier de og. Eksakt hvor sa jeg at jeg sammenlikner vernepliktige med barn?
Gjest Valhalla Skrevet 2. september 2004 #56 Skrevet 2. september 2004 Hvordan skal lille Tsjetsjenia angripe store Russland? Terror er det eneste våpenet de har. Du klarer nok ikke slange deg unna den uttalelsen der. Innlegget er endret. Hege (admin)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 2. september 2004 #57 Skrevet 2. september 2004 Du klarer nok ikke slange deg unna den uttalelsen der. Hvordan er jeg ekstremist? Jeg har aldri støttet terroraksjoner. Det jeg sier er at det er det eneste de har å svare med, hvis de skal gå til aksjoner mot Russland. Jeg konstanterer bare fakta. Du "glemte" visst å sitere at det var et svar på din uttalelse om at de burde ta militære mål, og at jeg svarte på at jeg ser på det som umulig. Du støttet jo terror mot militære mål, så jeg skjønner ikke hva du kaller meg ekstremist for. Innlegget er redigert. Hege (admin)
ivanka Skrevet 2. september 2004 #58 Skrevet 2. september 2004 valhalla er vel forøvrig den siste som burde bruke 'din ekstremist' som skjellsord. det reflekterer jo litt negativt på ham selv hvis ekstremisme plutselig har blitt galt også liksom...
Gjest Esther Skrevet 2. september 2004 #59 Skrevet 2. september 2004 Rattlesnake skrev: Hvis det er Tsjetsjenere må jeg samtidig si at jeg forstår det. Forsvarer ikke det de gjør, men forstår de. Her skriver du faktisk rett ut at du forstår terroristenes handlinger - går det virkelig an å forstå seg på disse handlingene ? Går det an å forstå hvorfor de sprenger 2 fly i luften så 90 mennesker blir sprengt i filler ? Går det an å forstå at de tar barn til fange og ikke gir dem mat eller medisiner ? Går det an å forstå at de sprenger masse uskyldige mennesker i luften i busser ? Hvordan folk i vesten kan gjøre seg til "forståsegpåere" til disse syke, vanvittige handlingene er meg helt uforståelig ...
Gjest Valhalla Skrevet 2. september 2004 #60 Skrevet 2. september 2004 Kulturrelativisme er som jeg har sagt før et merkelig fenomen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå