Gå til innhold

barn blir slått og truet på skolen, hvilke rettigheter har jeg?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Lurer jeg også på.

 

Lignende sak: http://www.nettavisen.no/nyheter/barneskoleelev-slo-en-ansatt-fortvilet-over-maten-skolen-har-handtert-snnen-pa/3422797682.html

 

Sjokkerende lesning.

Det virker som om man beskytter barn med spesielle behovs rett til å gå på vanlig skole for en hver pris, selv når det går på liv og helse løs.

Medelever og lærere er det visst ikke så nøye med.

 

Moren til den gutten kan ikke forvente at alle skal pusedulle med sønnen hennes. Når han begynner å bruke våpen ( å slo noen mot hodet flere ganger med en tape dispenser til bloden renner!! ) så har han faktisk ingenting på en vanlig skole å gjøre. Da får han heller få undervisning gjennom et spesielt opplegg ved hjelp av psykiatrien

Anonymous poster hash: 39282...31f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle vært sånn at man kunne anmeldt foreldrene til dette voldelige barnet. Om en hund biter et barn kan man anmelde eieren. Samme skulle vært aktuelt med farlige barn. Foreldrene må jo ha gjort en feil et sted når de ikke klarer å håndtere sitt barn med atferdsvansker såpass at han ikke er voldelig

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Her er det vel rektor som til syvende og sist må ta ansvaret. Skolen sliter sikkert med manglende ressurser og det er nok derfor det ikke er lett å ha en assistent med adhd kidden hele tiden. 

 

Jeg ville anmeld og sendt brev til fylkesmannen. Dere har allerede gitt bedskjed om problemet, men det har ikke blitt løst tilstrekkelig. Kan selvfølgelig gi rektor en sjanse til, men like greit å bare presse dette gjennom.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering:

Gutten vår kom hjem fra skolen og var helt ifra seg. Medeleven hadde tatt kveler tak på han! Det første far gjorde var å ringe skolen og informere, der beklaget læreren hendelsen. Det var en voksen tilstedeværende da det skjedde, men han som skulle passe på medeleven greide ikke å stoppe han raskt nok. Gutten vår måtte dras ut av grepet hans, grunnet dette har han klore merker rundt halsen.

Hva gjør vi nå? Vi har fattet vedtaket 9 a3, læreren forholder seg til tiltakene som er satt opp, men vår gutt er ikke trygg likevel. Det er noen ordentlige stygge merker han har rundt halsen, jeg er redd for tiltakene som er satt opp ikke holder.

Gikk gutten (med adferdsvansker) fra 0 til 100 fra det ene sekundet til det andre? Jeg lurer på om det er noe som skurrer her.. Som feks. at det ikke var en voksen til stede slik skolen hevder eller at den voksne slett ikke hadde fokuset på gutten med adferdsvansker slik skolen er pålagt. Hva sier gutten din selv? 

 

Bra at dere tok han med til legevakten. Jeg synes ikke dere bør høre på legen og sende han på skolen i morgen når han er så redd, det tror jeg bare vil bidra til mer frykt. Dessuten er jo reaksjonen hans helt naturlig i forhold til hva som har skjedd.

 

For å ta et eksempel: Jeg var redd for vann da jeg var liten. Mine foreldre jobbet med en gradvis tilnærming og dro til en svømmehall med grunt basseng og en lang rullestolrampe som gikk ut i vannet. På den måten kunne jeg gradvis og forsiktig overvinne frykten min uten at frykten ble overveldende eller at jeg følte at dette var en situasjon jeg ikke mestret. Og det virket. Hadde de kastet meg rett ut på dypt vann, hadde jeg neppe blitt den badenymfen jeg ble. 

Anonymous poster hash: fbda6...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt han hjeme og ringt rektor og sagt at jeg nekta å risikere livet til ungen min med å gå på skole med dette gale barnet. Og så hadde jeg sendt han bilder av merkene på halsen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dere må gå til politiet og anmelde forholdet. Det at et barn har adhd-diagnose betyr ikke at det ikke har fri vilje eller at omgivelsene må tåle slik atferd. Slik vold er politisak!

 

Tenk om en kollega hadde gjort det samme mot en annen på jobben?! Barn har like stor verdi og har samme krav til beskyttelse og lovverket vårt gjelder også for barns rettigheter.

 

Så håper jeg du ikke holder barnet hjemme mer enn en dag, det er fryktelig skummelt og kan føre til at han utvikler mer angst og etterhvert skolevegring.

 

lykke til og en stor klem til deg!!



Anonymous poster hash: a7ed2...7ad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært læreren i en lignende situasjon.

Etter en svært alvorlig hendelse hvor jeg ringte hjem til den voldsutsatte foresatte informerte jeg om foresattes rett til å anmelde meg og skolen - i et håp om at de skulle lese mellom linjene hva jeg ba de om.

Situasjonen var så ille at det nesten var mitt eneste håp for å få mer ressurser og hjelp, siden enhetsleder ikke skjønte alvoret.



Anonymous poster hash: 53c52...6a9
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Hvor er foreldrene til denne gutten oppi alt dette her? Kommer ikke de på møtene?

Anonymous poster hash: aa1a8...20a

Foreldrene til gutten kommer ikke på møtene, de blir ikke tilkalt. De har et eget opplegg, aner ikke hva det går ut på. Min samboer har gjentatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

På møtet vi hadde på skolen i går, beklaget rektor og kontaktlærer hendelsen. Medeleven hadde gått løs på gutten vår i gym garderoben, medelevens assistent var en kvinne så hun kunne ikke være med inn og passe på. Det var andre elever som informerte assistent og lærer om at "Per" hadde tatt kvelertak på vår gutt. Det var grunnen til at det tok så lang tid. Pappaen var fly forbanna, han mente at det var uprofesjonelt å la han være inne i garderoben uten tilsyn.

Pappaen var tydelig på at vi vurderte å bytte skole og klage saken inn til fylkesmannen hvis skolen ikke satte inn tiltak som virket. Vi fikk til svar at de gjorde så godt de kunne, men gutten med diagnosen har rett på opplæring og skolegang, derfor kan de ikke ta han ut av skolen. De skulle selvfølgelig verne om de andre barna ved å sette inn personell som skal følge gutten med diagnosen. Dette skulle de nå gjøre fra han går inn skoleporten til han går ut. Rektor lovet oss at de aldri skulle la gutten være alene med barn uten voksne tilstedeværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På møtet vi hadde på skolen i går, beklaget rektor og kontaktlærer hendelsen. Medeleven hadde gått løs på gutten vår i gym garderoben, medelevens assistent var en kvinne så hun kunne ikke være med inn og passe på. Det var andre elever som informerte assistent og lærer om at "Per" hadde tatt kvelertak på vår gutt. Det var grunnen til at det tok så lang tid. Pappaen var fly forbanna, han mente at det var uprofesjonelt å la han være inne i garderoben uten tilsyn.

Pappaen var tydelig på at vi vurderte å bytte skole og klage saken inn til fylkesmannen hvis skolen ikke satte inn tiltak som virket. Vi fikk til svar at de gjorde så godt de kunne, men gutten med diagnosen har rett på opplæring og skolegang, derfor kan de ikke ta han ut av skolen. De skulle selvfølgelig verne om de andre barna ved å sette inn personell som skal følge gutten med diagnosen. Dette skulle de nå gjøre fra han går inn skoleporten til han går ut. Rektor lovet oss at de aldri skulle la gutten være alene med barn uten voksne tilstedeværende.

Jeg ville bedt om å få det løftet skriftlig.

Anonymous poster hash: 689c4...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

På møtet vi hadde på skolen i går, beklaget rektor og kontaktlærer hendelsen. Medeleven hadde gått løs på gutten vår i gym garderoben, medelevens assistent var en kvinne så hun kunne ikke være med inn og passe på. Det var andre elever som informerte assistent og lærer om at "Per" hadde tatt kvelertak på vår gutt. Det var grunnen til at det tok så lang tid. Pappaen var fly forbanna, han mente at det var uprofesjonelt å la han være inne i garderoben uten tilsyn.

Pappaen var tydelig på at vi vurderte å bytte skole og klage saken inn til fylkesmannen hvis skolen ikke satte inn tiltak som virket. Vi fikk til svar at de gjorde så godt de kunne, men gutten med diagnosen har rett på opplæring og skolegang, derfor kan de ikke ta han ut av skolen. De skulle selvfølgelig verne om de andre barna ved å sette inn personell som skal følge gutten med diagnosen. Dette skulle de nå gjøre fra han går inn skoleporten til han går ut. Rektor lovet oss at de aldri skulle la gutten være alene med barn uten voksne tilstedeværende.

Jeg må bare spørre. Har gutten kommet seg på skolen? Hvordan går det med han? Fikk han være hjemme noen dager? Blir trist av hele greia, gutten må jo ha fått de traumene og den angsten. Tror jeg ville vurdert skolebytte uansett. Dere risikerer at gutten går engstelig på skolen i mange, mange år fremover uansett hva skolen har lovet nå så har skaden allerede skjedd. Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til gutten kommer ikke på møtene, de blir ikke tilkalt. De har et eget opplegg, aner ikke hva det går ut på. Min samboer har gjentatte

Er det mulig?! Jeg hadde krevd å vite eksakt på hva dette opplegget gikk ut på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig?! Jeg hadde krevd å vite eksakt på hva dette opplegget gikk ut på

Jeg å. Jeg hadde også tatt den helt ut å meldt til barnevernet og politiet å det som er. Jeg hadde også forlangt en skriftlig lovnad om at den gutten aldri skulle være alene med min sønn igjen

Anonymous poster hash: e1f00...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På møtet vi hadde på skolen i går, beklaget rektor og kontaktlærer hendelsen. Medeleven hadde gått løs på gutten vår i gym garderoben, medelevens assistent var en kvinne så hun kunne ikke være med inn og passe på. Det var andre elever som informerte assistent og lærer om at "Per" hadde tatt kvelertak på vår gutt. Det var grunnen til at det tok så lang tid. Pappaen var fly forbanna, han mente at det var uprofesjonelt å la han være inne i garderoben uten tilsyn.

Pappaen var tydelig på at vi vurderte å bytte skole og klage saken inn til fylkesmannen hvis skolen ikke satte inn tiltak som virket. Vi fikk til svar at de gjorde så godt de kunne, men gutten med diagnosen har rett på opplæring og skolegang, derfor kan de ikke ta han ut av skolen. De skulle selvfølgelig verne om de andre barna ved å sette inn personell som skal følge gutten med diagnosen. Dette skulle de nå gjøre fra han går inn skoleporten til han går ut. Rektor lovet oss at de aldri skulle la gutten være alene med barn uten voksne tilstedeværende.

Nå syns jeg dere skal ta av silkehanskene og legge inn klage hos fylkesmannen først som sist. Skolen har allerede gjort seg fortjent til det. Fylkesmannen er en instans man involverer tidlig i en slik prosess, ikke i samme åndedrag som man sier man vurderer å bytte skole! Dere må være offensive, for guttens skyld!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, TS, jeg er enig i at dere må ta av silkehanskene, ikke stole på rektor/skolen en gang til. Ta kontakt med fylkesmannen og bare informer om saken, slik at de får loggført den i arkivene, og at det ikke blir helt nytt for dem hvis denne saken skulle få et nytt kapittel i fremtiden.

Tipper at rektor pustet lettet ut etter møtet med dere. "Puh! Da har jeg fått utsatt den store smellen, bare litt godprat med foreldrene som skulle til denne gangen også..." Men han/hun vet nok at det ikke er lenge før det blir et nytt møte... enten med dere, eller med et annet foreldrepar.

 

Hadde det ikke vært en diagnose involvert, ville dette vært mat for avisene, tenker jeg. Der skolen og håndtering av slike problemer skulle være i fokus.



Anonymous poster hash: 03426...69e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om den gamle skolen til datteren vår. Samme problematikken, og jeg følte tilslutt at jeg sto og stanget hodet i veggen til rektor. 

 

Dråpen som fikk alt til å renne over var da rektor foreslo at datteren vår (hun var forsåvidt ikke den eneste som ble plaget) måtte lære seg og lese signalene til denne gutten og tåle å bli slått hvis hun ikke var flink nok til å tolke han. Da var hun 8 år....

 

Etter den beskjeden så holdt jeg henne hjemme til vi fikk plass på en annen skole til henne. Det var som å komme fra helvete til himmelen for henne, og vi fikk en helt ny unge som ikke gråt hver morgen pga hun grudde seg til skoledagen, som sov godt om nettene og ikke hadde konstant vondt i magen. 

 

Så løsningen her ble skolebytte for vår unge. Jeg hører via andre at den gamle skolen fortsatt har samme problemene.

Høres ut som min barndomsskole. Jeg var en sosial, glad og skoleflink jente til vi fikk en ny gutt med adhd i 2 klasse. Livet bla aldri det samme og jeg har aldri klart å ta tilbake alt det jeg mistet i løpet av barndommen.

Til ts; bytt skole..

Anonymous poster hash: e9a67...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lei av at mitt barn blir slått og truet på skolen av en medelev. Eleven som slår mitt barn har ADHD, samt en annen diagnose som går på adferds vansker. Denne eleven har plaget stebarnet mitt lenge, i tillegg til flere andre elever. Skolen er klar over dette, jeg har tatt dette opp med både kontaktlærer og inspektør, dette er også noe andre foreldre har gjort. Jeg føler at skolen gjør lite med dette, hver gang barnet mitt forteller meg at han har blitt slått av denne eleven tar jeg dette opp med læreren hans, hver gang får jeg til svar at: "Per" kan ikke noe for dette, han har en diagnose som fører til at han gjør sånn og sånn. De andre foreldrene får også dette svaret.

Jeg er klar over at medeleven har atferdsvansker, men mitt stebarn fortjener ikke å bli slått på grunn av det? Det er såpass ille at stesønnen min er redd for å oppholde seg i skolegården, for denne medeleven kan plutselig gå fysisk løs på han. Stesønnen min forteller at han hele tiden prøver å holde seg i nærheten av en voksen som kan hjelpe. Inne i klasserommet har medeleven en voksen som assistent. Assistenten har flere ganger måtte skille ungene fra hverandre. Det er ofte masse bråk og uro, medeleven kan finne på å rive i stykker bøker, kaste ting rundt seg, innimellom har han gått fysisk løs på læreren.

Jeg lurer på hvordan dette kan løses? Jeg er klar over at medelev har en diagnose, og kan ikke noe for alt dette. Men hva med tryggheten til de andre barna?

 

Vanskelig, men jeg ville satt en status que og latt barnet være hjemme noen dager, skriv i meldingsboka at grunnen er at skolen ikke klarer å følge opp mobbing.

 

Meld han inn på kampsport. Noe som booster postivt utenom skolen.

 

I verste fall må man bytte skole. Du kan også foreslå at mobberen bytter klasse, men førut for at det skjer må hans foreldre samtykke. Men det hjelper ikke stort. I friminuttene vil det fortsette.

 

Jeg har tro på å bytte skole, og høre med flere skoler hvilken praksis de har overfor å takle mobbing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Nå tror jeg vi kaster inn håndkleet snart. Dette har gått altfor langt. Jeg greier ikke å stole på at skolen skal ordne opp i dette lenger. Jeg fikk personlig oppleve hvor ille gutten vår blir behandlet når jeg skulle kjøre han til skolen i dag tidlig. Jeg droppet han av på parkeringsplassen, der stod medeleven. I det øyeblikk han fikk øye på gutten vår, gikk han imot han og gliste. Derretter sa han: " jeg fikk ikke tatt deg i går, fordi læreren stoppet meg, men i dag så er ferdig", etterfulgt av en del banneord jeg ikke vil gjenta.

Jeg ble så forbanna at jeg gikk ut av bilen og skrek: sånn får du ikke snakke til x. Deretter gikk jeg opp til inspektør og fortalte at de tiltakene som er satt i gang ikke holder mål. Medeleven som skulle ha en aassistent med seg hele tiden stod på parkeringsplassen og truet vårt barn. Hvor er assistenten? ! Og hadde ikke jeg vært til stede så hadde den ungen gått løs på barnet vårt der og da, uten noen voksne tilstedeværende har ikke barnet vårt en sjanse.

Jeg ble fly forbannet, fortalte inspektør at vi nekter å sende barnet vårt på skolen. Vi holder han hjemme frem til det er sommerferie, etter sommerferien bytter vi skole. Det har gått for langt, vårt barn blir truer på en måte som er direkte ødeleggende for hans selvtillit, han blir behandlet uverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi kaster inn håndkleet snart. Dette har gått altfor langt. Jeg greier ikke å stole på at skolen skal ordne opp i dette lenger. Jeg fikk personlig oppleve hvor ille gutten vår blir behandlet når jeg skulle kjøre han til skolen i dag tidlig. Jeg droppet han av på parkeringsplassen, der stod medeleven. I det øyeblikk han fikk øye på gutten vår, gikk han imot han og gliste. Derretter sa han: " jeg fikk ikke tatt deg i går, fordi læreren stoppet meg, men i dag så er ferdig", etterfulgt av en del banneord jeg ikke vil gjenta.

Jeg ble så forbanna at jeg gikk ut av bilen og skrek: sånn får du ikke snakke til x. Deretter gikk jeg opp til inspektør og fortalte at de tiltakene som er satt i gang ikke holder mål. Medeleven som skulle ha en aassistent med seg hele tiden stod på parkeringsplassen og truet vårt barn. Hvor er assistenten? ! Og hadde ikke jeg vært til stede så hadde den ungen gått løs på barnet vårt der og da, uten noen voksne tilstedeværende har ikke barnet vårt en sjanse.

Jeg ble fly forbannet, fortalte inspektør at vi nekter å sende barnet vårt på skolen. Vi holder han hjemme frem til det er sommerferie, etter sommerferien bytter vi skole. Det har gått for langt, vårt barn blir truer på en måte som er direkte ødeleggende for hans selvtillit, han blir behandlet uverdig.

 

Dere må jo uansett anmelde både skolen og gutten.

Anonymous poster hash: 3bcd7...f42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fly forbannet, fortalte inspektør at vi nekter å sende barnet vårt på skolen. Vi holder han hjemme frem til det er sommerferie, etter sommerferien bytter vi skole. Det har gått for langt, vårt barn blir truer på en måte som er direkte ødeleggende for hans selvtillit, han blir behandlet uverdig.

Skjønner at du blir fly forbanna, men dette syns jeg går fort i svingene. Dere satt nettop i møte med rektor og godtok skolens "smøring", og nå skal dere bytte skole? Har sønnen din selv lyst til å bytte skole da? Har han ikke mange venner der han går nå?

 

Du vet hva du har å gjøre her, og det er å ta i bruk alle midler man har til rådighet i en situasjon.

Hvis dere ikke allerede har gjort det; få ut fingern og anmeld skolen for å få fortgang i saken.

 

Denne gutten med ADHD, han er ikke en adhd'er, han er en liten tyrann og et rasshøl! Krev et akutt møte med foreldrene hans, med rektor til stede og ta med dere advokat. Still dem til veggs og si at dette skal ingen barn oppleve i norsk skole! Når denne mobberen er så ille som du beskriver har han ingen rett til å fortsette å gå på skolen selv, ikke før de har nok folk til å holde han i ørene. Krev at han holdes hjemme fra skolen til de har fått kontroll på situasjonen! Deres barn har derimot rett til undervisning i trygge omgivelser.

 

Jeg har selv barn med ADHD, og diagnosen er ikke synonym med mobbing og drittsekkoppførsel. Kort lunte vil slike barn ofte ha, men ondskapsfull oppførsel mot andre barn har ingen ting med symptombildet å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...