Gå til innhold

barn blir slått og truet på skolen, hvilke rettigheter har jeg?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Tror du skal være glad du ikke har ADHD-barn eller lignende selv når du kan finne på å håndtere problematikken på en sånn måte. Man sier ikke noe sånt til et barn! :sjokkert: Ot, men ja, du gikk langt, langt over streken.

Ja, du får så mene det.Men det ble slutt på mobbingen.

Denne problematikken hadde vart ganske lenge, han gutten var en "tøff" unge.han er kjent i nabolaget.Jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Jeg vet også flere foreldre som hadde kontaktet lærer ang denne gutten.det var ikke så mye som skjedde. Situasjonen ble ikke så mye bedre for de barna.

Og da er det mitt ansvar som mamma!!Jeg finner meg ikke i at min sønn ikke vil dra på skolen og har vont i magen.han latet ofte som han gikk og satte seg ofte utenfor å gråt.Pga at han fikk de kommentarene fra den gutten.

Så da ,sier jeg fra

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du skal være glad du ikke har ADHD-barn eller lignende selv når du kan finne på å håndtere problematikken på en sånn måte. Man sier ikke noe sånt til et barn!   :sjokkert: Ot, men ja, du gikk langt, langt over streken.

Gikk absolutt ikke over streken. Barn må tåle å få beskjed om hva som ikke er grei oppførsel, og hvilke konsekvenser det gir. Av med slikedullehanskene.

Anonymous poster hash: a13b2...0c9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke men hadde tatt kontakt med noen som vet! Spør kommunen, rektor, en sosionom, et eller annet! Og klag og forlang at det stopper umiddelbart!! Ikke gi dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk absolutt ikke over streken. Barn må tåle å få beskjed om hva som ikke er grei oppførsel, og hvilke konsekvenser det gir. Av med slikedullehanskene.

Anonymous poster hash: a13b2...0c9

Tusen takk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk absolutt ikke over streken. Barn må tåle å få beskjed om hva som ikke er grei oppførsel, og hvilke konsekvenser det gir. Av med slikedullehanskene.

Anonymous poster hash: a13b2...0c9

"Hvis du ikke slutter å slå sønnen min så slår jeg deg".

 

Trusler om vold er ulovlig i Norge, og fornuftsmessig fullstendig lavmål. Har ikke sett noen egen paragraf om fritak for å sende den store, skumle hunden sin på små barn, men vil tro det går under samme lovgivning. Heldigvis er foreldre flest mer oppegående enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i Osloskolen? De har en egen veileder "Oslostandard skole-hjem-samarbeid". Der står det hva man kan forvente av skolen (og av foreldre) blant annet under "Trygghet og trivsel":  

 

Alle elever skal føle seg velkomne og trygge

Skolen er alltid åpen for samarbeid om elevens trivsel og iverksetter tiltak ved behov

...nulltoleranse for mobbing, vold og rasisme, og følger opp krenkelser...

...kjenner hver enkelt elev og følger tett opp sosialt... Tar kontakt ved enkelthendelser...

 

Og mye mer. Fint å ha dokumentasjon på at det er skolen som ikke gjør sitt her.

 

 



Anonymous poster hash: f12d4...a3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

"Hvis du ikke slutter å slå sønnen min så slår jeg deg".

 

Trusler om vold er ulovlig i Norge, og fornuftsmessig fullstendig lavmål. Har ikke sett noen egen paragraf om fritak for å sende den store, skumle hunden sin på små barn, men vil tro det går under samme lovgivning. Heldigvis er foreldre flest mer oppegående enn som så.

 

Hvis skolen gir faen, og foreldrene til problemungen gir faen, er det da virkelig så galt at en liten trussel får en slutt på mobbingen? Hun sa hun skulle sende hunden på han, ikke skyte han med hagle, og tror jeg hun virkelig hadde skadet denne gutten? Nei, det var ord hun brukte for å beskytte sønnen sin mot en gutt som hadde gått over streken og ikke fått konsekvenser for handlingene sine. Av og til må man trå over streken for å ordne opp der andre feiler. 

 

Disse mobberne blir jo behandlet så forsiktig og pedagogisk riktig at det er til å spy av, har de en diagonose i tillegg har man liksom ikke noe man skulle ha sagt. "Åja, Ole skaller hodet ditt inni veggen? Jamen stakkars, han har jo adhd må du skjønne." :murvegg:  :klaske:

Det ender opp med at det er de som blir mobbet som må flytte til en annen skole, og det er jo helt feil. Har faktisk aldri hørt om mobbere som har blitt flyttet til andre skoler, sier litt om hvordan ting fungerer her i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Har du mulighet å være med han på skolen ? Være med i klasserommet , å være ute når det er friminutt? Eller hva med å gå så langt som å bytte skole til deres gutt ? Noe må hvertfall gjøres !!!

Jeg og pappaen har ikke muligheten til å være på skolen, begge jobber 8-15/16 hver dag. Vi vurderer å bytte skole hvis ting ikke bedrer seg. Slik det er nå er det fryktelig å sende han til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Pappaen tok kontakt med skolen i dag tidlig og krevde et møte snarest, både med skolens ledelse og kontaktlærer. Skolen var faktisk veldig behjelpelige, og ordnet det med en gang, så samboer er der nå. Jeg er veldig spent på hva de sier og hvilke tiltak som blir igangsatt. Jeg har snakket med samboer og vi er enige om at dette er et brudd på opplæringsloven paragraf 9a3. Nå håper jeg at det blir igangsatt tiltak snarest mulig, vi var veldig tydelige på at det skulle skje noe raskt.

Jeg har bedt samboer være åpen og fortelle hvordan gutten vår har det, det er viktig at skolen får vite hvordan medeleven har påvirket han. Og hvor mye han gråter og engster seg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du ikke slutter å slå sønnen min så slår jeg deg".

 

Trusler om vold er ulovlig i Norge, og fornuftsmessig fullstendig lavmål. Har ikke sett noen egen paragraf om fritak for å sende den store, skumle hunden sin på små barn, men vil tro det går under samme lovgivning. Heldigvis er foreldre flest mer oppegående enn som så.

 

Det sier seg vel selv at hun ikke vill sendt hunden på ham i praksis.

 

Alle handlinger får konsekvenser når de kommer inn i voksenlivet. Kjører du for fort, får du bot. Bryter du reglene på jobben, får du sparken. Banker du opp noen, risikerer du fengsel. Etc. Konsekvenser som funker greit for de fleste av oss - vi lar det være, mens andre må møte konsekvenser før vi lærer.

 

Før jeg går videre vil jeg understreke at ikke alle ADHD-barn eller foreldre er som de jeg beskriver under.

 

Prøv å se det fra den utagerende ungens side:

 

Noe av problemet ADHD-barna møter er ofte at de blir forstått i hjel. Foreldre og skole som sier "du må ikke" og "når du slår får jo Per vondt stakkars". Men det når ikke inn. Og får de en klage fra andre foreldre heter det "jammen han har jo en diagnose, han kan ikke noe for det!" Mens skolen setter inn tiltak så godt de kan - uten at det heller når inn.

 

Sånne konsekvenser er ikke nok til å holde tilbake unger som han i klassen til TS stebarn. Men der stopper også vår mulighet til å gjøre noe mer. Vi kan ikke putte ungen i fengsel, og vi kan ikke slå.

 

Så lenge det ikke finnes konsekvenser de kan respektere, vokser de i praksis opp uten grenser. En grense er kun en grense så lenge man respekterer den eller den bidrar til at man holder seg innenfor. Mens disse barna blåser i dem: de både slår og mobber selv om de ikke får lov.

 

Det er praktisk talt barnemishandling å la et barn vokse opp uten grenser. Men i disse tilfellene er det nettopp det som skjer, fordi barnet selv ikke oppfatter det som faktiske grenser de må holde seg innenfor. I motsatt fall hadde de jo holdt seg innenfor.

 

Tenk også over hvilke problemer disse barna får når de blir voksne. Har de ikke erfart at grenser er nettopp grenser og må overholdes, får de fort store problemer både med arbeidsliv og offentlig lovverk.

 

Så kanskje er slike trusler som den Frøkenkoz kom med nettopp det som må til, når andre grenser ikke når inn. Jeg vil gå så langt som å si at hun kanskje gjorde den ungen en tjeneste. For en gangs skyld opplevde han en grense han ikke gikk over, erfarte at han var i stand til å innrette seg etter det, og best av alt: han erfarte at han var i stand til å velge å holde sine egne handlinger under kontroll, akkurat som alle andre kan.

 

En utrolig verdifull erfaring for en som ellers ikke oppfatter grenser som annet enn dumper i veien.

 

 

-Red: Mente Frøkenkoz, ikke Palamina

Endret av Flair
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg vel selv at hun ikke vill sendt hunden på ham i praksis.

Rekker ikke lese hele innlegget ditt nå, men allerede her er du ute å kjøre. Trusler om vold er ikke ok. Hvis du truer barnet ditt med juling hvis h*n ikke hører etter hjelper det ikke at du ikke har tenkt å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker ikke lese hele innlegget ditt nå, men allerede her er du ute å kjøre. Trusler om vold er ikke ok. Hvis du truer barnet ditt med juling hvis h*n ikke hører etter hjelper det ikke at du ikke har tenkt å gjennomføre.

 

Selvsagt er det ikke OK. Og i normale settinger funker det fint uten trusler om vold.

 

Men lovverket vårt, med lovlige konsekvenser av sånn oppførsel, dekker ikke de tilfellene der ungen faktisk fortsetter å være voldelig. Der skal det vises "forståelse" - som heller ikke fungerer: ungene som er nevnt her fortsetter jo å slå.

 

Så hva gjør man som forelder i sånne tilfeller? Lar ungen fortsette å bli banka hver dag, miste troen på seg selv og alt det andre som følger med?

 

Les resonnementet mitt. Det er ikke sikkert du endrer mening, men verden er nå en gang mindre svart-hvitt enn hva vi vanligvis navigerer etter. Enten du mener det eller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at far har møte med skolen nå, håper at det kommer noe godt ut av det.

Hvis det ikke bedrer seg ville jeg skrevet et brev til rektor og fylkesmann hvor jeg henviste til tidligere møter og manglende bedring av situasjonen. Ville sagt at inntil skolen kan tilby et forsvarlig læremiljø for barnet, iht loven, vil jeg holde barnet hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av hvor ille situasjonen faktisk var må det nok sies at å true med å sende hunden på ungen var en smule drøyt. :fnise:

 

Kunne du ikke sagt noe sånt som "Hvis du ikke slutter å plage sønnen min kommer jeg til å bli veldig sint" og sett på ungen med det grimmeste blikket du kunne oppmane eller lignende.

Rent personlig har jeg ikke noe problem med trusler om vold og lignende når det er på sin plass men ikke mot barn. Der setter jeg en grense.

 

Håper møtet gikk bra og at det ordner seg med situasjonen. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt merkelig om lærerne faktisk bare sier "han kan ikke noe for det... meh!" og dermed ikke gidder å gjøre noe spesielt med det?

Men jeg ser jo hvorfor de kommer med den kommentaren, han KAN jo faktisk ikke noe for det selv hvis det er sånn at han har en diagnose. Og adhd kan jo være alt fra "ingenting" til voldelig oppførsel.

Også ser det o ut som skolen har prøvd da, ved å gi ham assistent.

Så jeg syns det blir litt drøyt å anmelde skolen/rektor/lærer. Nå er det sånn at elever ikke skal skilles, og det er ønskelig at alle elever, om de er normale eller har adhd eller sjeldne sykdommer eller er mentalt handikappede, skal ha like mye mulighet til å være i klassen som alle andre. Det vil stride mot denne guttens rett på et normalt psykososialt miljø hvis han skal taes ut av klassen hele tiden. Han er ikke mentalt handikappet, han har "bare" adhd. Dette er det politikere som har bestemt, ikke den enkelte skole.

Når elever med behov som virkelig ikke fungerer sammen må være sammen, så sitter skolen der med et dilemma. Og det er ikke bare å be gutten skjerpe seg hvis han sliter mentalt.

Og som noen andre har sagt er det ikke sånn at kommunen nødvendigvis har råd til å sørge for assistent til denne gutten hele skoledagen. Det er det heller ikke den enkelte skole som bestemmer.

Og når en lærer har 25 andre elever, kanskje med noen andre som er litt utagerende pluss andre "tilfeller" så kan det være vanskelig å være føre var hele tiden med alle disse elevene..

Skoler for utagerende ungdom/ungdom som sliter fins, men det er vel ungdomsskole-alder. Jeg kjenner selv noen som bodde på sånt hjem. Men jeg er usikker på aldersgrense der altså. Tviler på at barn kan sendes dit? Men det kan jo være et forslag hvis det er riktig ille. Om ikke nå, men i fremtiden.

Likevel, det er viktig at sånt taes tak i, selvfølgelig. Men oppfør deg seriøst. Jeg syns ikke du skal drive å fly til politiet. Hvis du kan få et møte med skolen, så gjør det, og hør hva slags tiltak de gjennomfører og hvordan kontakten med bup er. Så kan du også spørre evt hva det er de sliter med, hva de kunne tenkt seg å ha mer ressurser til, hva som er vanskelig for dem. For det ER vanskelig for dem og.

Selvfølgelig, hvis de bare surrer det vekk, så ta det seriøst. Men ikke anmeld om de virkelig prøver. Hvis de ikke får nok ressurser så er det ikke deres feil, og de er like frustrerte som deg.

Jeg er enig i at det burde vært skoler for utagerende elever altså. Eller egne grupper på skolen der det er litt mer undervisning ut i fra deres forutsetninger, og samtaler med spes-ped. Men å lage klasser/grupper ut ifra nivå/forutsetninger er altså ikke lov. Med mindre skolen har en god grunn, men det er nok vanskelig å få til. Som sagt, det psykosoiale miljøet til gutten vil forsvinne hvis han er eneste elev i en klasse. Eller en av to.

Anonymous poster hash: aa1a8...20a

Hjelper ikke hva skolen prøver av tiltak når det ikke funker. Foreldre kan jo ikke bare la ungen få juling på skolen hver dag og trekke på skuldrene og tenke. Jaja. Skolen forsøker jo... spar meg. Jeg hadde krevd at foreldrene til den utagerende gutten skaffet han hjemmeundervisning. Andres trygghet må gå foran her. Er ikke de andre barnas feil at denne gutten har problemer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du ikke slutter å slå sønnen min så slår jeg deg".

Trusler om vold er ulovlig i Norge, og fornuftsmessig fullstendig lavmål. Har ikke sett noen egen paragraf om fritak for å sende den store, skumle hunden sin på små barn, men vil tro det går under samme lovgivning. Heldigvis er foreldre flest mer oppegående enn som så.

Men barn skal tåle å bli slått av andre barn uten konsekvenser??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men barn skal tåle å bli slått av andre barn uten konsekvenser??

Nei.

 

Man oppdrar barn, man truer ikke med vold for å lære dem å ikke bruke vold, helt enkelt. Blir litt oppgitt over nivået på slutten av denne tråden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Man oppdrar barn, man truer ikke med vold for å lære dem å ikke bruke vold, helt enkelt. Blir litt oppgitt over nivået på slutten av denne tråden.

Foreldrene får oppdra sine voldelige barn da. Er faktisk ikke alle med adhd som slår og lager faen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om at skolen fatter et enkeltvedtak. 

Klag til fylkesmannen dersom du ikke blir hørt.

 

Husk på å dokumentere all kommunikasjon med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen tok kontakt med skolen i dag tidlig og krevde et møte snarest, både med skolens ledelse og kontaktlærer. Skolen var faktisk veldig behjelpelige, og ordnet det med en gang, så samboer er der nå. Jeg er veldig spent på hva de sier og hvilke tiltak som blir igangsatt. Jeg har snakket med samboer og vi er enige om at dette er et brudd på opplæringsloven paragraf 9a3. Nå håper jeg at det blir igangsatt tiltak snarest mulig, vi var veldig tydelige på at det skulle skje noe raskt.

Jeg har bedt samboer være åpen og fortelle hvordan gutten vår har det, det er viktig at skolen får vite hvordan medeleven har påvirket han. Og hvor mye han gråter og engster seg daglig.

Hvordan gikk møtet?

Anonymous poster hash: aa312...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...