Gå til innhold

Når fikk barnet deres eget rom?


Gjest Unknown

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er 7 mnd på vei og hun har eget rom nå, men skal nok ikke sove der før etter noen måneder etter fødselen tenker vi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde barna rom klart fra fødsel, men jeg lot de sove i vugge på vårt soverom

frem til de var ca 3 mnd gamle før de sov på sitt eget rom om nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt eget rom siden før fødsel, men sover fortsatt i sprinkelseng på vårt rom i en alder av tre og noe. :D Han skal snart få sove på rommet sitt. Snart. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Når fikk barnet deres eget rom?

6 dager gammel. Bodde i eldgammelt hus, ikke plass til barneseng hos meg. Dessuten så lytt at det kom på et fett

Anonymous poster hash: 007cb...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om at du hører henne puste. Det reduserer risikoen da ingen sover så tung som de ville gjort alene, og derfor faller ikke baby inn i den tyngste søvnen.

Sex er et tåpelig argument syns jeg. Det går an å ha sex hvor som helst. Og når som helst. Takler ikke forholdet ett lite år uten sex og intimitet kun i sengen, høres det ut som et tynt forhold.

Anonymous poster hash: 51109...0ca

 

Jada, sex på stua og i sofaen, men jeg vil kunne ha det i senga i tillegg! Jeg fatter ikke hvordan folk kan ha sex med både ettåringer og toåringer på samme rom. Å høre eller se en baby er bare turn off, umulig å få lyst med barnet i samme rom. 

 

Men altså, grunnen til at det reduserer risiko for krybbedød er fordi babyen da sover lettere? Da er det ikke rart folk klager over nattevåk og barn som våkner hele tiden. Hvor stor er egentlig risikoforskjellen? Synes det er litt ille at barna ikke skal få sove tungt jeg, men nå var ikke dette et råd da jeg fikk barn for over ti år siden. (Derfor jeg ikke har kunnskap om det, da var det fortsatt fyfy å sove sammen med barnet, og fagfolk fryktet mer krybbedød da...)

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvor stor forskjellwn er, klipper inn et svar fra Krybbedødforeningen funnet på nett:

Vi har data fra en stor nordisk studie om krybbedød (NORSIDS: Plutselig spedbarnsdød i Norden, Sudden Infant Death in the Nordic countries 1990 til 1996) som forteller noe om dette. De fleste krybbedød tilfellene skjer innen 6 måneders alder, og tall fra denne undersøkelsen viser at det var langt flere av krybbedødtilfellene som ble funnet på eget rom eller på rom med søsken, enn tilfeller som ble funnet på foreldrenes soverom. Det viser seg at det i følge dette materialet er 50 % økt risiko for krybbedød dersom barnet under 6 måneder ikke er i foreldres soverom. Et viktig tilleggsinfo er at de fleste av disse barnet ble funnet i mageleie som anses å være den største risikofaktoren for krybbedød. Over 6 måneder er det vesentlig færre tilfeller, men også her er det påvist noe forhøyet risiko ved at barnet ikke sover på foreldrenes rom. Men denne er langt mindre enn under 6 måneder. På dette alderstrinnet spiller også andre faktorer inn som at barnet sover mer urolig, og lettere kan la seg forstyrre av andre lyder og at mor ofte sover bedre ved å ikke høre alle babyens lyder – hun ligger gjerne på ank og våkner av det minste grynt som barnet kommer med.

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=7907

Anonymous poster hash: f67b7...94c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første barn var 2 år, andre barn 8 mnd da de flyttet over på sitt eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt eget rom hele veien, men vi la han ikke på eget rom før han ble året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hvor stor forskjellwn er, klipper inn et svar fra Krybbedødforeningen funnet på nett:

Vi har data fra en stor nordisk studie om krybbedød (NORSIDS: Plutselig spedbarnsdød i Norden, Sudden Infant Death in the Nordic countries 1990 til 1996) som forteller noe om dette. De fleste krybbedød tilfellene skjer innen 6 måneders alder, og tall fra denne undersøkelsen viser at det var langt flere av krybbedødtilfellene som ble funnet på eget rom eller på rom med søsken, enn tilfeller som ble funnet på foreldrenes soverom. Det viser seg at det i følge dette materialet er 50 % økt risiko for krybbedød dersom barnet under 6 måneder ikke er i foreldres soverom. Et viktig tilleggsinfo er at de fleste av disse barnet ble funnet i mageleie som anses å være den største risikofaktoren for krybbedød. Over 6 måneder er det vesentlig færre tilfeller, men også her er det påvist noe forhøyet risiko ved at barnet ikke sover på foreldrenes rom. Men denne er langt mindre enn under 6 måneder. På dette alderstrinnet spiller også andre faktorer inn som at barnet sover mer urolig, og lettere kan la seg forstyrre av andre lyder og at mor ofte sover bedre ved å ikke høre alle babyens lyder – hun ligger gjerne på ank og våkner av det minste grynt som barnet kommer med.

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=7907

Anonymous poster hash: f67b7...94c

 

Det var ikke særlig til kilde, men skal svare ut fra det likevel. 

 

Jeg ser ikke at denne studien kan slå fast at det er det å sove på eget rom som utgjør risikoen. Med tanke på hvem som putter babyen på eget rom, dvs de som oftest har babyer som sover hele natten eller sjelden våkner, så ville vel det være en større sannsynlighet enn at det skal spille noen rolle hvor babyen sover. Min første konklusjon er derfor at barn som sover i lengre tid i strekk har større risiko for krybbedød. For foreldre som må opp hver halvtime velger jo som oftest å ha babyen på samme rom. De har ikke funnet noen grunn til hvorfor det skal ha noe å si, ergo kan det være mange forskjellige faktorer for dette. 

Det å beholde babyen på samme rom vil jo da ikke hjelpe mot de babyene som sover tungt og i strekk, altså en risiko man ikke kan gjøre noe med om man har en såkalt "sovebaby". 

 

Leser gjerne flere kilder om det finnes, å sakse inn en mail på et forum er ikke akkurat solid dokumentasjon. 

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke særlig til kilde, men skal svare ut fra det likevel.

Jeg ser ikke at denne studien kan slå fast at det er det å sove på eget rom som utgjør risikoen. Med tanke på hvem som putter babyen på eget rom, dvs de som oftest har babyer som sover hele natten eller sjelden våkner, så ville vel det være en større sannsynlighet enn at det skal spille noen rolle hvor babyen sover. Min første konklusjon er derfor at barn som sover i lengre tid i strekk har større risiko for krybbedød. For foreldre som må opp hver halvtime velger jo som oftest å ha babyen på samme rom. De har ikke funnet noen grunn til hvorfor det skal ha noe å si, ergo kan det være mange forskjellige faktorer for dette.

Det å beholde babyen på samme rom vil jo da ikke hjelpe mot de babyene som sover tungt og i strekk, altså en risiko man ikke kan gjøre noe med om man har en såkalt "sovebaby".

Leser gjerne flere kilder om det finnes, å sakse inn en mail på et forum er ikke akkurat solid dokumentasjon.

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

Du bare antar hvem som legger barnet på eget rom. Hvis du leser tråden flytter foreldre også på barn som sover lett og lager lyder som holder foreldrene våkne. Og så er det dem som skal være "lure" og unngå senere tilvenning til eget rom. Men alle foreldre får eksperimentere med sin baby, og velge hva de vil i forhold til anbefalingene.

Anonymous poster hash: 61863...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare antar hvem som legger barnet på eget rom. Hvis du leser tråden flytter foreldre også på barn som sover lett og lager lyder som holder foreldrene våkne. Og så er det dem som skal være "lure" og unngå senere tilvenning til eget rom. Men alle foreldre får eksperimentere med sin baby, og velge hva de vil i forhold til anbefalingene.

Anonymous poster hash: 61863...c4b

 

Jeg er en av de som la babyen tidlig på eget rom, også fordi jeg våknet av hver lyd. Det er da ikke mange som er oppe med nattevåk som orker å fly mellom rommene, det er jo bare å lese i denne tråden og i andre tråder. 

 

Poenget mitt er at det kan være andre faktorer som gjør at resultatet blir slik. Ikke at det er pga hvilket rom babyen er på. Og eventuelle andre faktorer skal man alltid vurdere i en undersøkelse. Jeg synes det er rart det ikke er gått dypere i dette, når det eneste de har funnet er denne forskjellen. Den forskjellen kan jo komme av flere ting, feks. hvilke babyer som sover lenger i strekk, hvilke babyer som våkner lett etc. 

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og, babyen min sov ikke lett selv om den laget lyder. Jeg kunne støvsuge under barnesenga uten at babyen våknet...



Anonymous poster hash: 61de9...2ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, babyen min sov ikke lett selv om den laget lyder. Jeg kunne støvsuge under barnesenga uten at babyen våknet...

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

Det betyr at hun er flink til å stenge ute bråk for å holde på søvnen sin. Når hun lage lyder er hun ikke i et dypt bevissthetstap, men gjerne i REM-søvn som er en ganske lett søvn, der vi drømmer mest. Det er ikke da hun har mest risiko for å slutte å puste.

Som gravid nå vil det ikke ha blitt gjort omfattende overvåkning av et enormt antall sovende babyer til noen av dem dør i krybbedød under overvåkning så de får mer beviser før mitt barn skal sove. Jeg bare velger å ta hensyn til beste tilgjengelige informasjon når jeg velger for et barn som ikke kan velge risikoen selv.

Anonymous poster hash: 61863...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det betyr at hun er flink til å stenge ute bråk for å holde på søvnen sin. Når hun lage lyder er hun ikke i et dypt bevissthetstap, men gjerne i REM-søvn som er en ganske lett søvn, der vi drømmer mest. Det er ikke da hun har mest risiko for å slutte å puste.

Som gravid nå vil det ikke ha blitt gjort omfattende overvåkning av et enormt antall sovende babyer til noen av dem dør i krybbedød under overvåkning så de får mer beviser før mitt barn skal sove. Jeg bare velger å ta hensyn til beste tilgjengelige informasjon når jeg velger for et barn som ikke kan velge risikoen selv.

Anonymous poster hash: 61863...c4b

 

Med lyder mener jeg feks. smatting, snorking, tung pust etc, ikke gryntelyder eller noe sånt ;) Sånne sovelyder alle personer lager, både voksne og barn. Jeg våknet jo om hun flyttet på armen sin, fordi det lagde lyd i dyna. Det betyr ikke at det var rem-søvn. 

 

Uansett, jeg synes ikke den tiljgengelige informasjonen er bra nok, og kan ikke skjønne konklusjonen. Hadde jeg fått barn nå hadde jeg lest meg opp selv, gått gjennom studiene som er gjort, sjekket om de har tatt med andre mulige faktorer etc. Nettopp fordi man aldri skal stole på offentlige råd uten å få kunnskap selv. Og for å få den kunnskapen må man diskutere studier og resultater uten å ta alt for god fisk. (Bare se hvor mange barn som døde da de mente det beste var å sove på magen... Eller resultatet for mange barn etter svineinfluensavaksinen.) 

Anonymous poster hash: 61de9...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer skal vi innrede rommet hennes ferdig, så skal vi se hvor det går :)

Hun blir 2 år i juli, men kommer alltid til å få ha åpen retur.

Når det gjelder sex på rommet med små, så finnes det jo flere plasser å gjøre sånne ting hos oss hvertfall, så det er et lett offer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge fikk egne rom når de var 4 mnd gamle. Hadde tenkt å ha dem sammen med oss i 6 mnd grunnet anbefalingene fra LUB (landsforeningen for uventet barnedød), men da begge sov så urolig og våknet ofte så ble det uutholdelig for meg. Men den første måneden var jeg veldig glad for å ha dem på samme rom som meg, da jeg flere ganger fant en av babyene som hadde tippet over på magen eller dratt dyna over nesa. Dette hadde jeg jo ikke sett om de lå på egne rom. Da de var 4 mnd føltes de langt mer robuste siden de kunne snu seg begge veier for egen maskin, og sov uansett helt uten dyne (sommer).



Anonymous poster hash: fa581...26e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble flyttet på egne rom da de ikke lenger spiste om natten. Fram til da var det mest praktisk å ha dem på vårt rom. Å måtte stå opp og gå over på et annet rom for å gi mat ville bare forstyrret nattesøvnen enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...