Gå til innhold

Festlige Dawkins


debatant

Anbefalte innlegg

Ingenting eksploderer hver gang gud bestemmer det.

Om vi bør bekymre oss?  Tja, han har visstnok straffet oss før, så det er kanskje en viss grunn til bekymring.

Og at han eksisterer er hevet over enhver tvil. Pr. def.

bb modellen tillater vel ingen Gud, undergraver ikke det hele modellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det de religiøse mener er en umulighet hvis man begrunner det med kvantemekanikk og data fra astronomi, er en selvfølge dersom forklaringen er at "Gud gjorde det". Ja, for de religiøse, selvsagt. De kjøper alle forklaringer som følger akkurat den malen.

Så hvis du sier at livet ble til fordi noen organiske molekyler kjedet seg sammen og tilfeldigvis dannet RNA, som er selvreplikerende, så vil en kreasjonist fnyse foraktelig og si at det er umulig. Deretter vil han følge opp med SIN forklaring, som er "Gud gjorde det." Og han vil foretrekke at man ikke spør mer om hvorfor DET er en mer sannsynlig forklaring enn den med RNA, som man faktisk kan demonstrere plausibiliteten av i et laboratorium.

Må si jeg er imponert over dine leksjoner i kvantemekanikk og astronomiske data.

*impressed*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Så BB oppstod ikke av ingenting? Synes du det er kvalmende?

 

Hvorfor skulle jeg finne The Big Bang kvalmende? Forklarer Bibelen hvorfor universet utvider seg med økende hastighet? Forklarer Bibelen strengteorien? Forklarer Bibelen multivers? Forklarer Bibelen tidspila? Eventuelt uteblivelsen av denne? 

Nei ganger fem. Og slik kunne jeg ha fortsatt i timesvis. Men det er fånyttes, da du uansett ignorerer fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg finne The Big Bang kvalmende? Forklarer Bibelen hvorfor universet utvider seg med økende hastighet? Forklarer Bibelen strengteorien? Forklarer Bibelen multivers? Forklarer Bibelen tidspila? Eventuelt uteblivelsen av denne? 

Nei ganger fem. Og slik kunne jeg ha fortsatt i timesvis. Men det er fånyttes, da du uansett ignorerer fakta.

emm,

Så et eksplosivt ingenting forklarer dette mener du? Faktisk bygger moderne vennskap på et BIBELSK verdens bilde. så svaret er 4*ja, strengteorien er på ingen måte bevist. At universet akselererer er og bygget på et hav av antakelser. så svaret er kanskje 3*ja.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bb modellen tillater vel ingen Gud, undergraver ikke det hele modellen?

 

Big Bang er en umulighet, for ingen ting kan oppstå fra ingenting.

 

Men hvis gud en dag så ut over en uendelighet av ingenting og tenkte "Hmm, jeg tror jeg vil skape et univers her i dag", DA er det mulig.

Har jeg skjønt det nå, Debatant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

emm,

Så et eksplosivt ingenting forklarer dette mener du? Faktisk bygger moderne vennskap på et BIBELSK verdens bilde. så svaret er 4*ja, strengteorien er på ingen måte bevist. At universet akselererer er og bygget på et hav av antakelser. så svaret er kanskje 3*ja.

 

Jeg går ut ifra at du mener "vitenskap" og ikke "vennskap".

 

Vennligst forklar nærmere hvordan Bibelen forklarer de punktene jeg nevnte. 

Og du er klar over at Edwin Hubble og teamet hans faktisk kunne observere at stjernene beveget seg fra oss med tiltagende hastighet - noe som igjen er forenelig med et ekspanderende univers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg skjønt det nå, Debatant?

 

 

Selvfølgelig ikke. Han forstår ingen ting som ikke er enig i hans synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Han forstår ingen ting som ikke er enig i hans synspunkt.

Jeg trodde det jeg skrev VAR hans synspunkt.

At han mener at de som tror på Big Bang er noen idioter, siden det er opplagt at ingen ting kan oppstå fra ingenting..

Men for hans GUD ville det å skape et univers av ingenting en dag ikke være noe problem.  

 

At liv skulle kunne oppstå fra noe livløst er også umulig og noe bare idioter kan tro på. Men hvis hans GUD vil kan han lage et komplett menneske av jord. Og han har gjentatt denne prosessen millioner av ganger, en gang for hver art. 

 

For Gud har alltid vært der, og siden han fant opp naturlovene kan han også bryte dem om han vil. 

 

Ingenting er umulig når du er allmektig.

 

Er det ikke dette som er den "virkeligheten" Debatant mener vi må forholde oss til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Bang er en umulighet, for ingen ting kan oppstå fra ingenting.

 

Men hvis gud en dag så ut over en uendelighet av ingenting og tenkte "Hmm, jeg tror jeg vil skape et univers her i dag", DA er det mulig.

Har jeg skjønt det nå, Debatant?

Jesus kaller seg Alpha og Omega, eller jeg ER. Han er i går og i dag den samme, ja til evig tid.

MAO er Han utenfor tid og rom. Han er rett og slett Herre over skaperverket.

Dernest er Gud Ånd, og er ikke avhengig av noe univers for å eksistere. Han eksisterer pga seg selv. Jeg er den jeg er, Som Gud presenterer seg for Moses

men om Gud vil noe så skjer det. "Han talte og det skjedde, Han bød og det stod der". Så klart skapelsen er et produkta Hans vilje.

Dette er virkeligheten den vestlige sivilisasjon er bygget på.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det jeg skrev VAR hans synspunkt.

At han mener at de som tror på Big Bang er noen idioter, siden det er opplagt at ingen ting kan oppstå fra ingenting..

Men for hans GUD ville det å skape et univers av ingenting en dag ikke være noe problem.  

 

At liv skulle kunne oppstå fra noe livløst er også umulig og noe bare idioter kan tro på. Men hvis hans GUD vil kan han lage et komplett menneske av jord. Og han har gjentatt denne prosessen millioner av ganger, en gang for hver art. 

 

For Gud har alltid vært der, og siden han fant opp naturlovene kan han også bryte dem om han vil. 

 

Ingenting er umulig når du er allmektig.

 

Er det ikke dette som er den "virkeligheten" Debatant mener vi må forholde oss til? 

 

Jo, jeg mener dette er en veldig grei redegjørelse for hva kreasjonistene vil at vi skal tro på, Magi. Alt går an med magi, selv det som etter kreasjonistens mening er fullstendig umulig gitt en vitenskaplig orklaring av hendelsen.

Derfor er alltid magiske forklaringer bedre enn vitenskaplige forklaringer, også der den vitenskaplige forklaringen kan henvise til sk "proof of concept", mens den magiske bare har en 2000 år gammal bok som ikke engang har beskrevet rekkefølgen i verdens tilblivelse riktig.

Jeg mener, jorda ble til FØR resten av universet?

Plantene ble til FØR sola?

Crazy talk.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at du mener "vitenskap" og ikke "vennskap".

 

Vennligst forklar nærmere hvordan Bibelen forklarer de punktene jeg nevnte. 

Og du er klar over at Edwin Hubble og teamet hans faktisk kunne observere at stjernene beveget seg fra oss med tiltagende hastighet - noe som igjen er forenelig med et ekspanderende univers?

Ditt skarpe øye observerte en feil ja. Selv om mye vennskap og bygger på bibelen.

Hubble mente det var en sammenheng mellom rødforskyvning og avstand til galakser. Stort mer er det ikke å tillegge Hubble. Sant nok hen kom med et klassifiseringssystem av galakser. Et akselererende univers er en relativt ny tanke. Og har absolutt ingen ting med Hubble å gjøre. Mener det var noen briter som kom med det.

Jeg kan ikke se at bibelen nevner det du spør om. Så det er vel noe vi kan fundere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus kaller seg Alpha og Omega, eller jeg ER. Han er i går og i dag den samme, ja til evig tid.

MAO er Han utenfor tid og rom. Han er rett og slett Herre over skaperverket.

Dernest er Gud Ånd, og er ikke avhengig av noe univers for å eksistere. Han eksisterer pga seg selv. Jeg er den jeg er, Som Gud presenterer seg for Moses

men om God vil noe så skjer det. "Han talte og det skjedde, Han bød og det stod der". Så klart skapelsen er et produkta Hans vilje.

Dette er virkeligheten den vestlige sivilisasjon er bygget på.

 

Akkurat, ja. 

"Rational arguments don't work on religious people. Otherwise, there would be no religious people". HOUSE

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus kaller seg Alpha og Omega, eller jeg ER. Han er i går og i dag den samme, ja til evig tid.

MAO er Han utenfor tid og rom. Han er rett og slett Herre over skaperverket.

Dernest er Gud Ånd, og er ikke avhengig av noe univers for å eksistere. Han eksisterer pga seg selv. Jeg er den jeg er, Som Gud presenterer seg for Moses

men om God vil noe så skjer det. "Han talte og det skjedde, Han bød og det stod der". Så klart skapelsen er et produkta Hans vilje.

Dette er virkeligheten den vestlige sivilisasjon er bygget på.

 

 

Så i bunn og grunn "Det er sånn fordi pappa sa det, tenk!". Du har et imponerende intellekt, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så i bunn og grunn "Det er sånn fordi pappa sa det, tenk!". Du har et imponerende intellekt, du.

Du har jo helt rett i det du skrev tidligere i denne tråden, at forskjellen på de som tror på julenissen og de som tror på en religion er alderen på de som tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo helt rett i det du skrev tidligere i denne tråden, at forskjellen på de som tror på julenissen og de som tror på en religion er alderen på de som tror.

 

 

Ja, det er jo så å si akkurat det samme... Den eneste forskjellen er at Gud har en litt mer overbevisende "back story" enn julenissen, så historien kan virke litt mer troverdig for en eldre målgruppe.

Nå kan ikke jeg si at det ikke finnes noen form for gud, eller hva en gud i det hele tatt er, men jeg kan si at om man leser bibelen fra bind til bind, må man være ganske tett for å greie å ta det seriøst... En magisk mann i himmelen, som plutselig påtar seg menneskelig skikkelse, sånn at han kan gjemme seg i en busk og banke opp en av følgerne sine. Er det virkelig mulig? :ler:

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, ja. 

"Rational arguments don't work on religious people. Otherwise, there would be no religious people". HOUSE

Good one! Du kan si hva du vil om House, men han har glimrende manusforfattere. Eller kanskje han skriver deler av det selv. Han er forfatter, også, i tillegg til alt annet.

Hugh Laurie og Stephen Fry var et tospann helt fra universitetsdagene. Og det er ikke mange skuespillere som kan skryte på seg en universitetsutdannelse i arkeologi og antropologi, så vel som et faktisk forfatterskap.

Bortsett fra de britiske, da. Påfallende mange av dem har gått på universiteter og kunne hatt en skikkelig jobb om de ikke var så notorisk morsomme.

Mr Bean har en ingenørutdannelse, om jeg ikke husker helt feil, og jeg tror de fleste av gærningene i Monty Python også tok universitetsutdannelser før de gjorde karriere ut av få folk til å flire brokk på seg. Jeg tror Sandler har noe å lære der. Praktisk talt ALT, faktisk.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skulle jeg finne The Big Bang kvalmende? Forklarer Bibelen hvorfor universet utvider seg med økende hastighet? Forklarer Bibelen strengteorien? Forklarer Bibelen multivers? Forklarer Bibelen tidspila? Eventuelt uteblivelsen av denne? 

Nei ganger fem. Og slik kunne jeg ha fortsatt i timesvis. Men det er fånyttes, da du uansett ignorerer fakta.

Hva er tidspila?

Multivers er aldri bekreft, så det er heller ikke noe å forkare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av beviser på at evolusjon er et faktum. Disse bevisene er både skrevet ned i bøker og vist fram i museer. Det at du velger og ignorere disse bevis. Er jo ditt problem

Sikter du til sirkulære dateringer eller falske mellomledd?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikter du til sirkulære dateringer eller falske mellomledd?

Kan du ikke snart fortelle oss om DITT alternativ? 

Er dateringer som indikerer at jorda er mer enn 6 000 år gammel alle en del av den store sammensvergelsen?  Eller godtar du dateringer på flere hundre mill år?

Og siden du godtar "mikroevolusjon", hvor går grensen?

 

Kan du godta at to måkearter kan ha felles opphav, siden begge er måker? Kan kråke og måke ha felles opphav, siden de begge er fugler? Eller måtte han pent lage alle 8 000 fugleartene fra jord?

Hvis gud er så smart, skjønte han sikkert at å skape en million arter en for en fra jord ville være en stor oppgave som han sikkert kunne forenkle ved å modifisere noe han allerede hadde fått til å fungere? Slik han såvidt jeg forstår laget Eva av en bit av Adam?

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hva er tidspila?

Multivers er aldri bekreft, så det er heller ikke noe å forkare

 

Er Gud bekreftet?

 

Hvis ja, dèt beviset og dèn dokumentasjonen vil jeg se. Jeg og en haug andre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...