Gå til innhold

Kommenterer du når du ser gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff verste jeg har hørt av en gravid som røykte var: jaja noen uvaner må jeg jo få lov til å ha. Det var etter hun ble spurt om hun egentlig burde røyke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke alle graviditeter som er planlagte da. Er det bedre å tvinge de som ikke klarer å slutte på dagen til å ta abort?

Anonymous poster hash: 6709c...d81

Nei, man kan ikke tvinge noen til å ta abort. Men moralsk sett burde folk klare å foreta valg som ikke bare gagner en selv, men også tar hensyn til det ufødte liv. Tenk å bringe et barn til verden som ikke har bedt om å bli født, samtidig som man bevisst gir det veldig dårlige helsemessige forutsetninger som barnet må ta med seg resten av livet?

Å velge å røyke med barn i magen er enten på grunn av mangel på kunnskap som gjør at de ikke evner å se konsekvensene av sine valg (idioti/særdeles lav IQ) eller svekkede sjelsevner som gjør at de ikke evner å føle empati etc. (sosiopatisk atferd og lignende). Uansett hvilken av disse som er grunnen, er det vanskelig å se for seg hvordan vedkommende skal klare å være en god forelder videre, når man ikke engang ønsker seg et friskt barn, eller ikke evner å foreta viktige valg til fordel for barnet.

Det bringer ikke noe konstruktivt med seg å slenge med leppa. Men samtidig skal man aldri gi gravide røykere inntrykk av at det er helt greit det de holder på med, eller unnskylde dem og forsvare dem, som så mange her inne gjør. De klarer fint å finne "unnskyldninger" selv for at de skal fortsette å røyke, smarte som de er...

Farfar begynte å røyke da han var 8 år gammel, han er nå over 90 og røyker fortsatt og ved god helse. Så da er det vel ikke farlig å røyke? Jævla antirøyke propaganda ass, som påstår man får kreft av å røyke og at det er skadelig for fosteret.

Forøvrig så satt jeg ofte i bagasjerommet på stasjonsvognen til tante da jeg var liten og vi var for mange for baksetet. Jeg lever fortsatt så hvorfor gidde å betale tusenvis for et bilsete. Pøh!

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

Velger å tro at du var ironisk her, selv om det ikke kom helt klart fram. :)

Men du kommer med et viktig poeng, for det er alltid en eller annen som kommer med den logiske bristen "men det gikk bra med meg/kompisen min/min bekjente, derfor er alt bare propaganda og tull".

Anonymous poster hash: bf9e3...504

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff verste jeg har hørt av en gravid som røykte var: jaja noen uvaner må jeg jo få lov til å ha. Det var etter hun ble spurt om hun egentlig burde røyke.

Fint eksempel på lav IQ.

Anonymous poster hash: bf9e3...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer ikke fremmede,men bekjente og venner hadde jeg kommentert hvis jeg så de røykte hvis de var gravide.

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting til overs for de som røyker når de er gravide eller røyker rundt barna sine, og ja, jeg har ingen problemer med å si ifra at det de gjør faktisk skader barna deres. Og foreldre som er villige til å forgifte barna sine er ikke egnet som foreldre. Uansett hvor mange unnskyldninger de skulle finne på for å rettferdigjøre handlingene deres...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som røykte mens hun var gravid fordi moren hennes hadde sagt det var bra for da kom barnet til å ha lavere fødselsvekt.Og det var jo bare bra at ungene "ikke ble så jævla svære",som hun sa. Hva skal man si til sånt?



Anonymous poster hash: 709c6...f1b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en som røykte mens hun var gravid fordi moren hennes hadde sagt det var bra for da kom barnet til å ha lavere fødselsvekt.Og det var jo bare bra at ungene "ikke ble så jævla svære",som hun sa. Hva skal man si til sånt? Anonymous poster hash: 709c6...f1b

oh my god. Hva kan man si. Eplet faller ikke langt fra stammen. De høres mindre begavede ut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh my god. Hva kan man si. Eplet faller ikke langt fra stammen. De høres mindre begavede ut

Begge jobber innen helsesektoren,så jeg ble ganske overrasket for å si det mildt.Visste ikke helt hva jeg skulle svare,men slike personer er vel uansett lite mottakelig for råd...

Anonymous poster hash: 709c6...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jobber innen helsesektoren,så jeg ble ganske overrasket for å si det mildt.Visste ikke helt hva jeg skulle svare,men slike personer er vel uansett lite mottakelig for råd... Anonymous poster hash: 709c6..f1b

de jobber innen helsesektoren? Hva, ufaglærte som jobber på sykehjem da eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte du deg bra på din høye hest når du så slik ned på henne? Jeg h.a.t.e.r røyk og spesielt at gravide røyker, men jeg har levd lenge nok til å skjønne at jeg ikke skal dømme andre. Du vet ikke hva hennes grunn er og du har helt ærlig ikke noe med hva hun gjør heller!

Hvorfor i helsikke har denne kommentaren fått så mange likes?

Hvorfor i helsikke kan man ikke dømme gravide mennesker som røyker? Du er klar over at dette ikke bare går utover henne selv?

Og hva er gode grunner til røyking?

Anonymous poster hash: 72e86...640

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de jobber innen helsesektoren? Hva, ufaglærte som jobber på sykehjem da eller?

Den ene er hjelpepleier,den andre tannlegesekretær.

Anonymous poster hash: 709c6...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig stemmer dette, men det er jo deres valg. Det er ikke fremmede folk på gata sin buisnis å kommentere dette? Og hva tror du man oppnår ved det? Tror du at de slutter å røyke hvis de sjikaneres på gata?

Er det det du sier også når du ser at enkelte slår barna sine? Eller drikker seg dritings med barn tilstede? Da tenker du bare at det er deres valg og det er ikke din rett å ha en mening i dette her? Dette her er ansvarsfraskrivelse så det holder. Jeg forstår slike innlegg når det kun rammer enkeltpersonen, men her er det faktisk et ufødt barn involvert. Å gi blikk på gata er noe av det minst grove man kan gjøre når det gjelder gravide røykere og jeg ser absolutt ikke noe galt i dette.

Anonymous poster hash: 72e86...640

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid uplanlagt (fikk beskjed om at jeg måtte bruke prøverør for å få det til), røykte da og veldig overvektig. Kunne ikke gå ned alle kiloene når jeg var gravid, så det fikk jeg ikke gjort noe med annet enn å passe på vekten og spise sunt under svangerskapet. Røyken kuttet jeg ut veldig fort, sykt vanskelig - men jeg ville ikke skade barnet mitt, han ba aldri om å bli til. Og i forhold til stress mtp røykeslutt, jeg sleit så psykisk når jeg var gravid at jeg var på nippet til å bli innlagt og allikevel klarte jeg det - er da virkelig ikke snakk om annet.

Jeg fødte et helt frisk, dog litt stort barn. Ingen svangerskapsforgiftning, diabetes e.l. Og en helt normal fødsel hvor jeg presset ut barnet på over 4,5kg på 15 min uten noe hjelp.

Jeg ville ALDRI ha planlagt et barn hvis forutsetningen var som mine, og neste gang skal jeg være normalvektig og slutte å røyke før vi begynner å prøve. Noe annet er fullstendig uaktuelt.

Anonymous poster hash: c25bb...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig? Har aldri sett at noen har gått bort til noen i syden eller andre steder og kommentert drikkingen til foreldre.

Ja, det er mange artikler om hvor skadelig røyking er mens man er gravid, men nå var det ikke akkurat det jeg refererte til.

Men har du noen gang sett noen kommentere noen til gravide røykere da?

Jeg har sett flere tatt grep når det gjelder drikking og foreldre. Jeg fatter heller ikke hvorfor du tenker at vi som mener at dette er ugreit mener at overdreven drikking rundt barn er greit? Ingen har gitt uttrykk for dette, så dette synes jeg er en temmelig usaklig sammenligning.

Jeg kommenterer ikke folk som er gravide og røyker nei. Jeg kan glo litt, men jeg dømmer ikke, jeg har dessverre en uvane med å glo på tjukke folk +++.. teit, men jaja.

Men: jeg kjenner til flere som faktisk HAR fått beskjeden av lege og jordmor (5 konkrete tilfeller + ett par hvor bekjente har fortalt bare) at stresset det medfører å prøve å slutte å røyke er dårlig for fosteret. Alle disse har absolutt ikke vært gamlinger, de fleste var norske (men vi er jo i Norge) også to tyskere og en pakistaner. Jeg kan ikke mene noe om dette, men undrer meg over hvorfor LEGER sier dette (altså nå snakker jeg ikke om tilfeller hvor en gravid selv finner ut at stresset er verre) hvis det ikke stemmer? Og hvordan vet kg folk at det evt ikke stemmer? Må også legge til at disse legene og jordmødrene alltid har oppfordret de det gjaldt til å slutte å røyke samt ta opp røyken som tema gjennom hele svangerskapet. Men når det gang på gang ikke har gått har de sagt dette med stress og abstinenssymptomer som også babyen får kjenne på.

Jeg synes det skjærer i øya med både overvektige gravide og gravide som røyker, men har aldri falt meg inn å kommentere noe. Så stor tro har jeg ikke på mine egne ord altså..

Overhørte forresten en apoteketsansatt(!!) Fortelle en som mest sannsynlig var gravid at: neida, det var mer før i tiden de trodde det var så farlig å røyke i svangerskapet!! Men det kan jo bare ha vært en vikar eller en lærling. Men DA glodde jeg litt :P

Anonymous poster hash: 9e6e4...8d2

Jeg synes det er veldig synd at leger sier dette. Det bagatelliserer røykingen litt og gir et signal om at røyking under svangerskap ikke er så ille. Det er ille, men stresset du får ved å slutte umiddelbart kan være skadeligere for fosteret.

Man bør heller oppfordre til å slutte før man blir gravid, men så kan jo ikke leger fortelle pasienter dette etter at de har blitt gravide da. Da bryter man med etiske regler.

Anonymous poster hash: 72e86...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka som en pipa i sin tid, men slutta på flekken dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Kan man ikke ta hensyn til ungen allerede da er det like greit å drite i å få barn.



Anonymous poster hash: 2993a...35a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som røykte mens hun var gravid fordi moren hennes hadde sagt det var bra for da kom barnet til å ha lavere fødselsvekt.Og det var jo bare bra at ungene "ikke ble så jævla svære",som hun sa. Hva skal man si til sånt?

Anonymous poster hash: 709c6...f1b

:sjokkert: Jeg blir helt sjokkert over at det finnes slike mennesker.

Anonymous poster hash: 72e86...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg røyka som en pipa i sin tid, men slutta på flekken dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Kan man ikke ta hensyn til ungen allerede da er det like greit å drite i å få barn.

Anonymous poster hash: 2993a...35a

Jeg får umiddelbart respekt for noen som sier dette her. Jeg er imot røyking, men jeg forstår at det er vanskelig å slutte. Dette krever viljestyrke, så godt jobbet! Jeg er glad for at dette gjelder majoriteten av de som har svart her inne som var røykere og ble gravide.

Anonymous poster hash: 72e86...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det du sier også når du ser at enkelte slår barna sine? Eller drikker seg dritings med barn tilstede? Da tenker du bare at det er deres valg og det er ikke din rett å ha en mening i dette her? Dette her er ansvarsfraskrivelse så det holder. Jeg forstår slike innlegg når det kun rammer enkeltpersonen, men her er det faktisk et ufødt barn involvert. Å gi blikk på gata er noe av det minst grove man kan gjøre når det gjelder gravide røykere og jeg ser absolutt ikke noe galt i dette.

Anonymous poster hash: 72e86...640

Ser jeg barnemishandling så melder jeg fra til de rette instanser. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at hvis denne voldelige moren bare får høre det fra MEG ( en frekk fremmed) så vil hun sikkert slutte å mishandle barna sine...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene er hjelpepleier,den andre tannlegesekretær.

Anonymous poster hash: 709c6...f1b

Hjelpepleieren overrasker meg. Tannhelsesekretæren not so much
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man er avhengig?

Anonymous poster hash: eedb2...dbb

Ja, de fleste røykere er vel det?

Men de fleste vet i 2015 hvor skadelig røyking er for fosteret, så da slutter man vel?

Jeg røyka 20 om dagen, jeg var super avhengig og jeg var utrolig glad i røyken min. Men den dagen jeg ble (uplanlagt) gravid så tok jeg ikke en røyk igjen. Å skade meg selv er en ting, å skade barnet mitt med vilje, det er vel ganske absurd å i det hele tatt vurdere?

Anonymous poster hash: 3d1d2...4c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...