Gå til innhold

Kommenterer du når du ser gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virkelig? Har aldri sett at noen har gått bort til noen i syden eller andre steder og kommentert drikkingen til foreldre.

Ja, det er mange artikler om hvor skadelig røyking er mens man er gravid, men nå var det ikke akkurat det jeg refererte til.

Folk tenker vel sitt. Men folk flest pleier ikke tørre å si noe. Jeg har heller aldri sett med egne øyne at gravide tøykende får kommentarer heller, selv om mange sikkert har lyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk tenker vel sitt. Men folk flest pleier ikke tørre å si noe. Jeg har heller aldri sett med egne øyne at gravide tøykende får kommentarer heller, selv om mange sikkert har lyst

Ja, man kan undres over hva som er motivasjonen til ukjente personer på gata å gå bort til noen å fortelle de hvor dårlig menneske vedkommende er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Samme her. Kusinen min røkte under hele svangerskapet, overhodet ikke noen rusmisbruker, bare komplett idiot.

Det er jo en annen sak. Men om man ikke kjenner vedkommende veldig godt, så VET man faktisk ikke hva bakgrunnen deres er. Derfor er det helt absurd å kommentere fremmede gravide kvinner.

At man har normale klær er jo ikke noen garanti for at vedkommende ikke sliter med noe veldig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan undres over hva som er motivasjonen til ukjente personer på gata å gå bort til noen å fortelle de hvor dårlig menneske vedkommende er.

Jeg hadde ikke gjort det men hadde forstått det om andre gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en annen sak. Men om man ikke kjenner vedkommende veldig godt, så VET man faktisk ikke hva bakgrunnen deres er. Derfor er det helt absurd å kommentere fremmede gravide kvinner.

At man har normale klær er jo ikke noen garanti for at vedkommende ikke sliter med noe veldig tungt.

Det er jo ikke akkurat uvanlig å røyke. Skal man gå it fra at samtlige røykere i verden sliter psykisk eller med rus da? Det er iallefall tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, det er da ikke slik at det er så synd på alle gravide som røyker fordi de sikkert sliter psykisk. De jeg vet om som røyker i svangerskapet, er dumme som brød eller lite viser tegn på at de er mer opptatt av sine behov enn barnets på flere måter.



Anonymous poster hash: 7a62c...ca7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommenterer ikke, men sender dem et stygt blikk :P

Syntes det er ufattelig egoistisk. En ting er å skade seg selv, men å utsette et uskyldig barn for din egen uvane, syntes jeg er pur, dum egoisme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en slik debatt på facebook i dag. Der var 50/50 imot og "for". Mot-siden gikk så langt å kalle det barnemishandling, for siden kom med masse unskyldninger om stress som gjorde det umulig å slutte.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har vært ekstrem-avhengig av snus. Brukte 1.5 boks i døgnet og de gangene jeg prøvde å slutte lå jeg i fosterstilling i dagesvis og var sikker på jeg skulle dø. Bare det å fikse håret ble umulig. Likevel klarte jeg å slutte på dagen når jeg fant ut jeg var gravid. Dette er ikke et innlegg for å skryte av meg, men for å understreke at jo, man kan faktisk slutte selv om man er avhengig. Har ingen respekt for de som velger å utsette sitt eget barn for de farene nikotin påfører.

edit; ser hvor passende avataren min er akkurat nå :P

Selv har jeg snust i mange år, og det er veldig vanskelig å slutte, men når man får en motivasjon/en grunn til å slutte, så er det enklere enn å bare slutte for sin egen del.

Jeg sluttet fordi x-en min hatet det og fordi jeg ikke hadde penger til det.

Jeg hadde ALDRI snust under svangerskap. Abstinenser eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er jo ikke akkurat uvanlig å røyke. Skal man gå it fra at samtlige røykere i verden sliter psykisk eller med rus da? Det er iallefall tull.

Det er ganske uvanlig å røyke som gravid,og det er ikke tull å anta at de som i utgangspunktet sliter vil ha vanskeligere for å slutte enn de som faktisk har det helt greit. Så finnes det så klart noen som "bare" er idioter, men hvem som er hvem kan jo ikke du vite om fremmede mennesker. Da er det bedre å overlate pekefingeren til helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men herregud, det er da ikke slik at det er så synd på alle gravide som røyker fordi de sikkert sliter psykisk. De jeg vet om som røyker i svangerskapet, er dumme som brød eller lite viser tegn på at de er mer opptatt av sine behov enn barnets på flere måter.

Anonymous poster hash: 7a62c...ca7

Men herregud, det har jo ingen sagt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, det har jo ingen sagt heller.

Joda.

Anonymous poster hash: 7a62c...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men desverre er det som flere her skriver gravide som røyker masse, og uten skam og dårlig samvittighet. Tenker med grøss og gru hvordan de blir som mødre.

Anonymous poster hash: bd591...b7c

Ja, da blir det en helt annen sak. I min virkelighet er røyking under svangerskapet tabu og de få jeg vet om som har gjort det har skammet seg veldig over det. Men sjokkerende nok virker det som det i noen miljøer eller noen steder fortsatt er godtatt. Men tror fortsatt ikke små, stygge kommentarer fra fremmede er det som trengs. Heller vanlig folkeopplysning og holdningsendring.

Anonymous poster hash: 6709c...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man gravid, slutter man. Klarer man ikke slutte, blir man ikke gravid.

Jeg synes ikke synd på mennesker som slår parteren sin, og unnskylder dem heller ikke med at "de har det sikkert vanskelig, la de få holde på uten at noen skal kommentere".

Jeg synes ikke synd på mennesker som voldtar, og unnskylder dem heller ikke med at "de har det sikkert vanskelig, la dem få holde på uten at noen skal kommentere."

Jeg synes ikke synd på mødre som forgifter sin forsvarsløse baby, og unnskylder dem heller ikke med at "de har det sikkert vanskelig, la dem få holde på uten at noen skal kommentere."

Likhetstrekkene her er at noen som der og da er helt uskyldige og forsvarsløse blir utsatt for skadelige handlinger, handlinger som kan gi skader for resten av livet. Vedkommende som slår, vedkommende som voldtar og mor som røyker har det sikkert alle vanskelig, men det gir dem ikke et "free pass" for å skade andre.



Anonymous poster hash: bf9e3...504
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultralydbilder av et foster når mor røyker.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article1533481.ece

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

Det er supert at man forsker på dette, men som legen i artikkelen selv sier:

Hun håper studien vil hjelpe vordende mødre å slutte å røyke. Da er motivasjon en viktig faktor. Hun ønsker for all del ikke at den skal føre til enda mer hets av røkende mødre.

Anonymous poster hash: 6709c...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunne ikke ramlet meg inn å aktivt blande meg inn i fremmedes valg for seg selv og sine.



Anonymous poster hash: fb674...7bc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man gravid, slutter man. Klarer man ikke slutte, blir man ikke gravid.

Jeg synes ikke synd på mennesker som slår parteren sin, og unnskylder dem heller ikke med at "de har det sikkert vanskelig, la de få holde på uten at noen skal kommentere".

Anonymous poster hash: bf9e3...504

Nettopp. Det er noen har som ikke ser ut til å forstå at det faktisk er mishandling av fosteret. Det slutter aldri å overraske meg hvor avstumpa og uempatisk røykere faktisk er, men det er vel derfor de holder på med dritten sin den dag i dag. Er du gravis så slutter du faen meg med dritten. Er du bare vanlig røyker går du over til snus eller noe som ikke skader andre enn deg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg kan gå forbi og si "røyker når du går gravid, stakkars kommende barn".

Ødelegger et uskyldig foster som ikke har bedt om å komme til verden. Tenker kun på seg selv! Klarer de ikke slutte å røyke og kan være røykfri når de går gravid i det minste, så skulle de aldri blitt gravid! Bedre at de tar abort!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunne ikke ramlet meg inn å aktivt blande meg inn i fremmedes valg for seg selv og sine.

Anonymous poster hash: fb674...7bc

Egentlig blandet hun seg ikke inn engang. Hun fikk en røyksky midt i trynet og stirra stygt på henne. De var jo røykeren som aktivt smelte med leppa først. Du må ikke tro det gjør deg til noe bedre menneske at du syns det er en privatsak om man mishandler fostrene sine eller ikke. Det er det definitivt ikke. Mange som generelt kunne sluppet problemer som er påført røykere om folk faktisk sluttet å samtykke til at røykerne fikk holde på som de ville.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske uvanlig å røyke som gravid,og det er ikke tull å anta at de som i utgangspunktet sliter vil ha vanskeligere for å slutte enn de som faktisk har det helt greit. Så finnes det så klart noen som "bare" er idioter, men hvem som er hvem kan jo ikke du vite om fremmede mennesker. Da er det bedre å overlate pekefingeren til helsevesenet.

Alle de gravide som røyker, røkte før de ble gravide. De har bare ikke "klart" å slutte. Såå uvanlig er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ikea i dag og da jeg gikk ut døren der fikk jeg røykstank rett i ansiktet. Jeg blir generelt provosert over at folk må stå rett ved inngangsdører og røyke for jeg bare makter ikke lukten. Derfor snur jeg meg og kikker stygt på vedkommende som står og røyker, legger merke til at dama er høygravid. Hun ser at jeg ser og slenger fra seg "hva glor du på?". Jeg må si jeg ble ganske overasket over å få tilsnakk når det tross alt er henne som burde gå skamme seg så jeg svarte bare at hun skal være glad jeg nøyet meg med å glo på henne. Trodde virkelig vi var kommet lenger i 2015 enn at gravide står og smatter på røyken. Blir kvalm av sånne ressurssvake mennesker!

Anonymous poster hash: 970ac...d3c

Jeg ville kommentere det om jeg visste at det har en 100%sikker magisk effekt på at hun plutselig slutter å røyke og lever lykkelig i alle sine dager takket være kommentaret mitt.

Siden det ikke er tilfelle, selv om jeg synes synd på babyen holder jeg meg fra å vise eller si noe. Hvem er jeg for å fordømme henne?

Jeg forstår at man kan føles seg provosert av det, men man kan ikke bare dømme folk. Om en er ressurssvak, så betyr det nok at en sliter eller har det vanskelig, og det å kommentere en annens atferd ville bare medføre at vedkommende føler seg trist/provosert/irritert, så det er ikke konstruktivt i det hele tatt.

En verden der alle har samme prinsipper, verdier og er like ressurssterke er en utopi. Så ikke kast bort tiden din med å bli så provosert av sånn, for du får bare negativ energi av det :)

En konstruktiv måte å gjøre det på og der man ikke utsetter seg selv for negativ energi ville være å delta i forebygging og støtte til ressurssvake mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...