Gå til innhold

Kommenterer du når du ser gravide som røyker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en god del leger som mener at virkningene av brå røykeslutt kan være verre for fosteret enn en sigarett daglig. Noen er så ekstremt avhengig at man må se fordelen opp mot ulempen.

Anonymous poster hash: 93f3c...0d1

De fra den gamle skolen ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes røykende gravide blir "stakkarsliggjort" her. Man tillegger dem mulig psykisk sykdom og vanskelig bakgrunn. Tror det finnes mange røykende gravide som har det helt greit, og ikke sliter på noen måte. Vet om flere som ikke er så nøye med røykekutten rett og slett, og de er helt friske, og lever gode liv. Skjemmes ikke av å røyke og tenker ikke på å slutte. Det er ikke på noen måte synd på dem. På generelt grunnlag mener jeg at vi som ser røykende gravide har et samfunnsansvar for å si ifra om at dette ikke er greit. Det får den gravide bare tåle, da følgene for fostret kan bli katastrofale. Det er viktig å si fra pga signaleffekten. Jeg vil ikke at den gravide skal tolke min taushet som stilltiende aksept for det hun holder på med. Tror det rett og slett gjør at også den gravide tar lettere på å kutte røyken, da det virker som om ingen bryr seg/andre aksepterer handlingen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også ekstremavhengig av snus, og har savnet det hver eneste dag hele svangerskapet (som straks er over). Snusen har fått meg gjennom angst og mye tungt her i livet, og ville snuse for alltid. Alikevel sluttet jeg på dagen da jeg plutselig fikk en positiv test. Forjævelig vanskelig, men sånn er det bare!! Og det som stod her om høygravide som shotter på byen, altså wtf :redd: ille å røyke men å shotte sånn syns jeg er forbeholdt forferdelige mennesker.

Anonymous poster hash: bd591...b7c

Du ødelegger tennene dine når du bruker snus. Det er også fare for munnhulekreft. Bare til informasjon :opplyser:

Anonymous poster hash: ef3ec...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger tennene dine når du bruker snus. Det er også fare for munnhulekreft. Bare til informasjon :opplyser:

Anonymous poster hash: ef3ec...d97

Jeg slutta jo da jeg ble gravid :)

Anonymous poster hash: bd591...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefedrene røyker garantert selv. Resten av innlegget er jeg totalt uenig i. Om dsma har hørt det før og ennå nekter å slutte er det en større grunn til at det burde vært straffbart

Og jeg er uenig i din oppfordring til heksejakt. I et ideelt samfunn skulle alle gravide vært 100 % friske, bare spist usprøytede grønnsaker, holdt seg unna eksos, levd et harmonisk liv uten stress og drevet med yoga flere ganger i uka. Men gjett hva; de fleste kvinner har sine menneskelige feil og svakheter og mangler total selvkontroll. Hvis vi skal nekte en så stor andel kvinner å få barn er det ikke mange genene som får videreført seg. Hvis man trapper ned fra tjue om dagen til to de første ukene i graviditeten, med et mål om å slutte helt i nærmeste framtid, burde man få skryt for innsatsen og oppfordres til å fortsette i samme retning, ikke automatisk bli fratatt barnet.

Anonymous poster hash: 6709c...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg er uenig i din oppfordring til heksejakt. I et ideelt samfunn skulle alle gravide vært 100 % friske, bare spist usprøytede grønnsaker, holdt seg unna eksos, levd et harmonisk liv uten stress og drevet med yoga flere ganger i uka. Men gjett hva; de fleste kvinner har sine menneskelige feil og svakheter og mangler total selvkontroll. Hvis vi skal nekte en så stor andel kvinner å få barn er det ikke mange genene som får videreført seg. Hvis man trapper ned fra tjue om dagen til to de første ukene i graviditeten, med et mål om å slutte helt i nærmeste framtid, burde man få skryt for innsatsen og oppfordres til å fortsette i samme retning, ikke automatisk bli fratatt barnet.

Anonymous poster hash: 6709c...d81

Enig, men desverre er det som flere her skriver gravide som røyker masse, og uten skam og dårlig samvittighet. Tenker med grøss og gru hvordan de blir som mødre.

Anonymous poster hash: bd591...b7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Hadde ikkje brydd meg. Hennes kropp og hennes unge. Trist, men i ingenting eg kan gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke jeg ser gravide som røyker jeg da... men er sikkert en del der ute.

Uansett - jeg hadde ikke sagt noe. Kan hende det skader en uskyldig, men altså... hjelper det hva JEG sier? Hun er nok fullt klar over risikoen. Og jeg ville ikke sagt til en overvektig gravid at hun skulle slutte å spise så mye heller - selv om overvekt gir økt fare for svangerskapsdiabetes og overvektig baby (med risiko for overvekt senere i livet).

Altså, det får være grenser til hva man skal legge seg opp i. "Alvorspraten" får lege/jordmor ta seg av - deres råd/mening når nok bedre frem enn den til en fremmed på gaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes røykende gravide blir "stakkarsliggjort" her. Man tillegger dem mulig psykisk sykdom og vanskelig bakgrunn. Tror det finnes mange røykende gravide som har det helt greit, og ikke sliter på noen måte. Vet om flere som ikke er så nøye med røykekutten rett og slett, og de er helt friske, og lever gode liv. Skjemmes ikke av å røyke og tenker ikke på å slutte. Det er ikke på noen måte synd på dem. På generelt grunnlag mener jeg at vi som ser røykende gravide har et samfunnsansvar for å si ifra om at dette ikke er greit. Det får den gravide bare tåle, da følgene for fostret kan bli katastrofale. Det er viktig å si fra pga signaleffekten. Jeg vil ikke at den gravide skal tolke min taushet som stilltiende aksept for det hun holder på med. Tror det rett og slett gjør at også den gravide tar lettere på å kutte røyken, da det virker som om ingen bryr seg/andre aksepterer handlingen.

Noe sier meg at du aldri har sagt ifra. Du får prøve å si ifra til hormontroll, så ser du hva som skjer :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommenterer dere også en gravid som er veldig overvektig? En som spiser usunt også?? Bare lurer, for det er like uheldig å være overvektig og spise usunt som å røyke.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/

Overvekt kan være hormonelt også. Og er vanskelig å vite om en gravid som spiser en feit burger gjør det av vane eller bare spiser det innimoeeom. Når det kommer til mat er ingenting farlig så lenge det er med måte og om de holder seg unna de tingene man som gravid ikke skal spise

Røyking er farlig enten det er med måte eller ei

og jeg vet om overvektige som har blitt rådet til abort av lege pga risikofaktoren

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt det er ikke farlig å spise usunt i svangerskapet altså. Nå må dere roe reka. Er i tillegg ekstremt mange overvektige som har helt fine svangerskap og friske barn. Det er ikke det samme som å røyke! Fosteret tar det den trenger av vitaminer uansett om mor spiser usunt.

Anonymous poster hash: 4369b...d7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt det er ikke farlig å spise usunt i svangerskapet altså. Nå må dere roe reka. Er i tillegg ekstremt mange overvektige som har helt fine svangerskap og friske barn. Det er ikke det samme som å røyke! Fosteret tar det den trenger av vitaminer uansett om mor spiser usunt.

Anonymous poster hash: 4369b...d7b

Overbekt hos gravide er vel mer til risiko for den gravide selv. Meen om moren ikke får i seg nok vitaminer selv hvor får fosteret det fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Synes røykende gravide blir "stakkarsliggjort" her. Man tillegger dem mulig psykisk sykdom og vanskelig bakgrunn. Tror det finnes mange røykende gravide som har det helt greit, og ikke sliter på noen måte. Vet om flere som ikke er så nøye med røykekutten rett og slett, og de er helt friske, og lever gode liv. Skjemmes ikke av å røyke og tenker ikke på å slutte. Det er ikke på noen måte synd på dem. På generelt grunnlag mener jeg at vi som ser røykende gravide har et samfunnsansvar for å si ifra om at dette ikke er greit. Det får den gravide bare tåle, da følgene for fostret kan bli katastrofale. Det er viktig å si fra pga signaleffekten. Jeg vil ikke at den gravide skal tolke min taushet som stilltiende aksept for det hun holder på med. Tror det rett og slett gjør at også den gravide tar lettere på å kutte røyken, da det virker som om ingen bryr seg/andre aksepterer handlingen.

De ekstremt få gangene jeg har sett røykende gravide i Norge har det vært snakk om rusmisbrukere. Røyking er liksom ikke det verste de kan finne på. Og jeg er ikke så dum at jeg tror at en kommentar fra meg får de til å rette på livet. De trenger mye mer hjelp. Så at det er så mange gravide som røyker og har det helt greit her i Norge sliter jeg veldig med å tro på.

Hva om vedkommende man slenger en stygg kommentar til er på sammenbruddets rand, og knekker helt sammen av å få høre sannheten om hvor dårlig mor hun er? Overdose neste? Den sjansen tar ikke jeg... Vi som samfunn kan støtte mennesker på mye bedre måter, og heller oppmuntre mennesker til å få hjelp av de som kan dette, i stedetfor av en tilfeldig noldus på butikken. Strenge kommentarer fra fremmede hjelper overhodet ikke, men kan gjøre ting verre. Folk bør tenke litt mer enn på sitt eget behov for å hevde seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at mange tror de er i sin fulle rett til å kommentere gravide som røyker, mens voksne som drikker seg beruset og full i samvær med unger er ikke min sak/no-no å kommentere?

:klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ekstremt få gangene jeg har sett røykende gravide i Norge har det vært snakk om rusmisbrukere. Røyking er liksom ikke det verste de kan finne på. Og jeg er ikke så dum at jeg tror at en kommentar fra meg får de til å rette på livet. De trenger mye mer hjelp. Så at det er så mange gravide som røyker og har det helt greit her i Norge sliter jeg veldig med å tro på.

Hva om vedkommende man slenger en stygg kommentar til er på sammenbruddets rand, og knekker helt sammen av å få høre sannheten om hvor dårlig mor hun er? Overdose neste? Den sjansen tar ikke jeg... Vi som samfunn kan støtte mennesker på mye bedre måter, og heller oppmuntre mennesker til å få hjelp av de som kan dette, i stedetfor av en tilfeldig noldus på butikken. Strenge kommentarer fra fremmede hjelper overhodet ikke, men kan gjøre ting verre. Folk bør tenke litt mer enn på sitt eget behov for å hevde seg.

De gangene jeg har sett gravide røykende er det snakk om helt vanlige mennesker med rene vanl7ge klær og så slett ikke ut som noen rusmisbrukere. Rusmisbrukere burde fått kommentarer fordi de var så dumme å bli gravide i utg punktet Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det slik at mange tror de er i sin fulle rett til å kommentere gravide som røyker, mens voksne som drikker seg beruset og full i samvær med unger er ikke min sak/no-no å kommentere?

:klo:

Er da mange som kommenterer det. Er fullt av artikler og div om drikking foran barn også .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da mange som kommenterer det. Er fullt av artikler og div om drikking foran barn også .

Virkelig? Har aldri sett at noen har gått bort til noen i syden eller andre steder og kommentert drikkingen til foreldre.

Ja, det er mange artikler om hvor skadelig røyking er mens man er gravid, men nå var det ikke akkurat det jeg refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har sett gravide røykende er det snakk om helt vanlige mennesker med rene vanl7ge klær og så slett ikke ut som noen rusmisbrukere. Rusmisbrukere burde fått kommentarer fordi de var så dumme å bli gravide i utg punktet

Samme her. Kusinen min røkte under hele svangerskapet, overhodet ikke noen rusmisbruker, bare komplett idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...