Gå til innhold

Erfaring med firmaet Norske bunader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Rogaland skrev:

svoger har kjøpt seg herrebunad fra Nordland. Ser ikke forskjell på den og husflidbunad. Stoff og tråd er fra samme leverandør. Svigermor som har veldig god kunnskap (riktig nok på Rogalandsbunad) kunne ikke finne noen feil. Husfluden bruker også mye utenlands arbeidskraft på sine broderinger. Bortsett fra at de ofte sitter i Norge å broderer. 

Da er dere "heldige", jeg ser klart forskjell på maskinbrodert og håndbroderte bunader og alle jeg ahr sett fra norske bunader har vært maskinsydd frem til nå. Sier ikke at det er negativt eller dårlige, men forskjell ser jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marillia

For meg er en bunad et tradisjonsplagg, laget på norske tradisjoner (riktignok noen ikke fullt så gamle) sydd av norskprodusert stoff og tråd, håndbroderte broderier og sydd etter Bunadsnemdas retningslinjer. Om hun som broderer heter Sun Chang og er fra Kina er meg revnende likegylding så lenge hun sitter i Norge og broderer/syr etter Bunadsnemdas retningslinjer, og da av norskprodusert stoff og tråd (har kun erfaringer med mitt eget hjemsteds bunader; disse syes i ullstoff produsert i Norge, og linskjorte av lin produsert i Norge)

Jeg hadde IKKE kjøpt en bunad produsert i Kina, siden kvaliteten/stoffene ikke er det jeg ønsker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marillia skrev:

For meg er en bunad et tradisjonsplagg, laget på norske tradisjoner (riktignok noen ikke fullt så gamle) sydd av norskprodusert stoff og tråd, håndbroderte broderier og sydd etter Bunadsnemdas retningslinjer. Om hun som broderer heter Sun Chang og er fra Kina er meg revnende likegylding så lenge hun sitter i Norge og broderer/syr etter Bunadsnemdas retningslinjer, og da av norskprodusert stoff og tråd (har kun erfaringer med mitt eget hjemsteds bunader; disse syes i ullstoff produsert i Norge, og linskjorte av lin produsert i Norge)

Jeg hadde IKKE kjøpt en bunad produsert i Kina, siden kvaliteten/stoffene ikke er det jeg ønsker.

 

Til info så kjøper Norske bunader stoff fra samme produsent som husfliden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
1 minutt siden, Rogaland skrev:

Til info så kjøper Norske bunader stoff fra samme produsent som husfliden.

Ikke til mitt hjemsteds bunad, der er det brukt et billigere stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marillia skrev:

Ikke til mitt hjemsteds bunad, der er det brukt et billigere stoff. 

Da har du sikkert en polen-bunad fra husfliden :)

Anonymkode: a55d2...b81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du sikkert en polen-bunad fra husfliden :)

Anonymkode: a55d2...b81

Nei, jeg har ikke en Polen-bunad, min er såpass gammel at dette er ekte vare. Da datteren min skulle ha bunad, fikk jeg høre at Husfliden selger stoff fra en viss norsk ullvarefabrikk, mens andre selger ullstoff som ikke holdt samme kvalitet. Bunadtilvirkeren sa i fra at hun kun sydde bunad med ullstoff fra den norske ullvarefabrikken, da hun (og andre bunadtilvirkere) mener at andre ullstoff ikke holder samme kvalitet. Hun forklarte at det andre stoffet var godt nok til visse formål, men ikke til en bunad som skal vare i forhåpentligvis 60-70 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk bunad fra norske bunader til konfirmasjonen. 

Jeg er jo glad for at jeg fikk den på mange måter (var enten det eller ingen bunad pga. pris, vi er mange søsken). Men nå i ettertid skulle jeg heller ønske at jeg hadde tatt imot pengene og spart på egen hånd.

Søskenbarnet mitt har husflidbunad og kvalitetsforskjellen på min og hennes er ganske stor, det er spesielt tydelig nå etter 8 år. Mens hennes bunad fortsatt ser ny ut, er min mye mer "falmet" i fargen. Stakken som opprinnelig var ganske stiv har blitt mye mykere slik at fasongen ikke er den samme. Jeg har også fått min sykyndige mormor til å sy sammen vesten og stakken på flere områder fordi de ikke var festet godt nok. Jeg fikk høre fra NF at det var akkurat samme ullkvalitet som hos husfliden, men det må være noe annet, for stoffet føles helt annerledes ut og mye mer slitt enn på min nåværende. Jeg mistenker at de har "vannet ut" ullen med noe annet som ikke er like slitesterkt og kanskje brukt kjemikalier for å få den til å virke stivere enn det den er.

For all del, de fleste forskjellene er hittil så subtile at det kun er jeg som legger mest merke til de, mne jeg tror dessverre ikke at dette er et plagg jeg kan arve vekk i fremtiden på samme måte som det man kan med en annen bunad. Jeg er ganske skuffet over hvor slitt den er når den til tross alt er pent og lite brukt.

Anonymkode: 29751...a10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg er glad jeg har min egen bunad. Arvet etter bestemor. Sydd i 1947. Det er Øst-telemark eller Heddalsbunad om du vil. Jeg ser at de som har nye bunader er "penere". Min har grovere stoff, grønn kant på jakke og selve bunaden. Maljene er heller ikke så pene. Men den har sjel og sjarm og jeg ville aldri byttet den bort mot noen annen bunad. Nå til 17.mai knakk beltespenna, og jeg må få fikset den. Vil ikke ha ny før jeg må. Menjeg er ganske heldig, i tillegg har jeg arvet min mors beltestakk. Den er nå 45 år gammel og veldig vakker. Mindre spjåkete forkle enn mange. Gyldne  naturfarger. Har brukt den noen ganger, men må visst få den tilpasset meg, jeg er litt for lav. Bør jeg satse på noen lokale damer til denne tilpasningen, og hvilken tid på året har disse vanligvis best tid? Kunne tenkt meg å bruke bunad og beltestakk annenhver gang. 

Anonymkode: ec179...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Gammel tråd, men er vel like aktuell i år som i fjor. Jeg kjenner også flere som har vurdert bunad fra Norske Bunader, og selv om det sikkert er en grei løsning for mange, mener jeg å se stor forskjell i hvert fall på Hardangerbunaden, som er den jeg har best kjennskap til. Øverste bildet er fra Norske Bunader, nederste er fra ei lokal norsk systove. Den fra Norske Bunader er liksom mer "bumsete" i mangel på bedre ord, fargen er en ukledelig oransjerød og skjorta og forkleet.. hvor skal man begynne? Skal det forestille Hardangersøm? Stoffet er også feil, ser ut som lin. På systova sitt bilde ser man tydelig fordelen av skreddersydd drakt som sitter som støpt på eieren, fargene stråler og skjorte/forkle er i skikkelig, "stiv" bomull med ordentlig søm.

Ville helt klart lagt på noen tusen ekstra for bunaden på siste bildet, heller enn å gå for en enkel løsning som på det første bildet.

prod_details-ROB_6095.jpg

1_2.jpg

Anonymkode: a6c18...a66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjellige farger på Hardangerbunad også - selv om de er produsert i Hardanger. Dette er dattera sin bunad. Mer orange enn mørk rød og den er helnorsk.

IMG_0550.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2015 den 20.54, AnonymBruker skrev:

De selger mye pga de er så billige. Kvaliteten er også billig...

 

Anonymous poster hash: d3adb...f58

Er 20 000 billig, og det uten sølv?   Hva koster en bunad uten sølv håndsydd da??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, May 16, 2015 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Ønsker å høre om noen som har konkret erfaring med å kjøpe bunad gjennom Norske bunader og hvilke erfaringer man har gjort seg. Fornøyd?

 

Gidder ikke å høre fra dere som mener at bunader kun skal produseres av Husfliden? ;) (Husfliden bruker også arbeidskraft i utlandet, btw.)

 


Anonymous poster hash: 76757...9e7

 

Ingen forskjell på bunad fra Husfliden og Norskebunader.no. særdeles god service i tillegg. 

Men vær klar over at Norskebunader.no er et firma, skrevet slik jeg har gjort, og at det finnes andre bunadsprodusenter med nesten det samme navnet. 

Anonymkode: ec796...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rogaland skrev:

Er forskjellige farger på Hardangerbunad også - selv om de er produsert i Hardanger. Dette er dattera sin bunad. Mer orange enn mørk rød og den er helnorsk.

IMG_0550.JPG

Jada, er klar over det. Spesielt ullvestene er ofte mer tomatrøde/høyrøde enn brokadevestene, som gjerne har mer rosa/blått i seg. Men jeg synes likevel fargen på den fra NB er litt rar - som om den er litt "faded", ikke like sterk og klar som den pleier å være. Ser for meg at den ikke kommer til å holde seg like godt som de norskproduserte bunadene, som stråler i flere generasjoner hvis de tas godt vare på.

Anonymkode: a6c18...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd, men er vel like aktuell i år som i fjor. Jeg kjenner også flere som har vurdert bunad fra Norske Bunader, og selv om det sikkert er en grei løsning for mange, mener jeg å se stor forskjell i hvert fall på Hardangerbunaden, som er den jeg har best kjennskap til. Øverste bildet er fra Norske Bunader, nederste er fra ei lokal norsk systove. Den fra Norske Bunader er liksom mer "bumsete" i mangel på bedre ord, fargen er en ukledelig oransjerød og skjorta og forkleet.. hvor skal man begynne? Skal det forestille Hardangersøm? Stoffet er også feil, ser ut som lin. På systova sitt bilde ser man tydelig fordelen av skreddersydd drakt som sitter som støpt på eieren, fargene stråler og skjorte/forkle er i skikkelig, "stiv" bomull med ordentlig søm.

Ville helt klart lagt på noen tusen ekstra for bunaden på siste bildet, heller enn å gå for en enkel løsning som på det første bildet.

prod_details-ROB_6095.jpg

1_2.jpg

Anonymkode: a6c18...a66

Du kan ikke sammenligne bunader når valgene av materialer, bringedukt/belte og forkle er forskjellige. 

Stoffet til stakkene er det mulig å velge ulike stoff til. 

En bruker oppi tråden her påstår at hun vil heller ha stoff fra Norge enn fra utlandet. En tullete påstand, der verken produseres garn til bunadsstoff eller veves stoffer i Norge i dag. Det blir som hun som påstod hardnakket at Alfa produserer fjellsko i Norge. 

Anonymkode: ec796...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne bunader når valgene av materialer, bringedukt/belte og forkle er forskjellige. 

Stoffet til stakkene er det mulig å velge ulike stoff til. 

Anonymkode: ec796...94a

Her et et bilde av en husfliden-produsert Hardangerbunad med det som ser ut som ullstoff og tilnærmet tomatrød vest (ja, jeg er fullt klar over at alle Hardangerbunader er unike, men så er det heller ikke unike detaljer jeg har problemer med - men helhetsinntrykket.)

Jeg synes fremdeles den lokalt produserte bunaden er soleklart flottest, både fordi fargene på vesten fremstår som renere og klarere (har ikke nevnt bringklut, da det er vanskelig å mene så mye om den uten å se den på nært hold) og ikke minst fordi skjorte og forkle stemmer - det er skikkelig Hardangersøm. Har aldri, aldri, aldri sett noen fra Hardanger gå med skjorte eller forkle som på Norske Bunader-bildet. Dessuten sitter bunaden slik den skal på personen - den skal være skreddersydd og sitte stramt og fint, ikke være bumsete. Jeg vet at mange går med bunader som ikke er så tettsittende på 17.mai, og det er helt greit når det er en gammel bunad, men når man får sydd en helt ny bunad så skal den sitte som støpt.

0_800_False_False_1_85__fileshare_filark

Anonymkode: a6c18...a66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tv2.no/a/3863240/

Les dette. Det er ikke like god kvalitet på bunader fra norske bunader som det er på de fra husfliden. Vet at enkelte herrebunader fra norske bunader blir sydd med polyester, nærmest som en dressjakke med skulderputer. Det sier vel sitt.

Anonymkode: 13446...049

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her et et bilde av en husfliden-produsert Hardangerbunad med det som ser ut som ullstoff og tilnærmet tomatrød vest (ja, jeg er fullt klar over at alle Hardangerbunader er unike, men så er det heller ikke unike detaljer jeg har problemer med - men helhetsinntrykket.)

Jeg synes fremdeles den lokalt produserte bunaden er soleklart flottest, både fordi fargene på vesten fremstår som renere og klarere (har ikke nevnt bringklut, da det er vanskelig å mene så mye om den uten å se den på nært hold) og ikke minst fordi skjorte og forkle stemmer - det er skikkelig Hardangersøm. Har aldri, aldri, aldri sett noen fra Hardanger gå med skjorte eller forkle som på Norske Bunader-bildet. Dessuten sitter bunaden slik den skal på personen - den skal være skreddersydd og sitte stramt og fint, ikke være bumsete. Jeg vet at mange går med bunader som ikke er så tettsittende på 17.mai, og det er helt greit når det er en gammel bunad, men når man får sydd en helt ny bunad så skal den sitte som støpt.

0_800_False_False_1_85__fileshare_filark

Anonymkode: a6c18...a66

Det du her påpeker faller på sin egen urimelighet. 

Stoffvalget og dermed også fargen har ingenting med hvor bunaden syes eller kommer fra. Det er syersken som bestiller stoff av den kvalitet og fra den produsenten syersken eller kunden bestemmer/får anbefalt. Om bunader fra Hardanger eller andre steder syes av stoff fra samme stoffleverandør så blir utseende likt på stoffet. 

Hva du har sett av passformer av bunader er like tullete som stoffuttalelsene dine. De fleste får bunader til komfirmasjon eller i ung alder. Da sitter gjerne bunaden som støpt. Når kvinner endrer form følger ikke bunaden etter, alltid, men den krymper. Noen syr bunaden sin ut selv andre presser seg inn i bunaden så bunaden ser ut som "ei stappa pølse", andre får bunaden sydd ut av folk som ikke er så nøye på det. Da blir ikke bunaden sittende slik den satt da kvinnen var ung og bunaden ny. 

Videre er Hardangersøm hardangersøm enten den er sydd i Nornorge eller i Øystese eller Odda. 

Skreddere innen bunadssøm finnes knapt i Norge i dag, så der bommer du og. Der er ingen sredderutdannelse noe sted lengre. De som i sin tid gikk på husflidsskoler på skredderutdanninge har enten falt bort eller funnet seg noe annet å leve av. De fleste om ikke alle bunadssyerskene lokat rundt om i Norge er selvlærte eller opplært av andre selvlærte. 

Anonymkode: ec796...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du her påpeker faller på sin egen urimelighet. 

Stoffvalget og dermed også fargen har ingenting med hvor bunaden syes eller kommer fra. Det er syersken som bestiller stoff av den kvalitet og fra den produsenten syersken eller kunden bestemmer/får anbefalt. Om bunader fra Hardanger eller andre steder syes av stoff fra samme stoffleverandør så blir utseende likt på stoffet. 

Hva du har sett av passformer av bunader er like tullete som stoffuttalelsene dine. De fleste får bunader til komfirmasjon eller i ung alder. Da sitter gjerne bunaden som støpt. Når kvinner endrer form følger ikke bunaden etter, alltid, men den krymper. Noen syr bunaden sin ut selv andre presser seg inn i bunaden så bunaden ser ut som "ei stappa pølse", andre får bunaden sydd ut av folk som ikke er så nøye på det. Da blir ikke bunaden sittende slik den satt da kvinnen var ung og bunaden ny. 

Videre er Hardangersøm hardangersøm enten den er sydd i Nornorge eller i Øystese eller Odda. 

Skreddere innen bunadssøm finnes knapt i Norge i dag, så der bommer du og. Der er ingen sredderutdannelse noe sted lengre. De som i sin tid gikk på husflidsskoler på skredderutdanninge har enten falt bort eller funnet seg noe annet å leve av. De fleste om ikke alle bunadssyerskene lokat rundt om i Norge er selvlærte eller opplært av andre selvlærte. 

Anonymkode: ec796...94a

1. Stoffvalg er selvsagt ikke bare stoffvalg (alle broderier er for øvrig gjort i Asia). Noe av det Norske Bunader har fått kritikk for er nettopp behandling av stoff, polyester og lignende. Hvis du leser bakover i denne tråden er det også flere med bunader derfra som har lagt merke til fargeforskjell og slitasje over tid, i forhold til lokalproduserte bunader. 

2. Nå må du lese igjen. Jeg skrev eksplisitt at gamle bunader selvsagt ikke alltid sitter perfekt. Man går opp og ned i vekt i løpet av livet, kanskje er bunaden arvet og ikke sydd til deg, osv. Men bildene både fra Norske Bunader og Husfliden er splitter nye bunader som skal sitte på støpt på personen slik personen er når hun mottar den. Når man ifører seg en helt ny bunad sydd til deg personlig, så skal den være prikkfri. Hva du senere gjør med din egen vekt og livvidde er selvsagt ikke noe bunadsprodusenten kan lastes for.

3. Husfliden bruker, etter eget utsagn, 200 timer på forkleet til en Hardangerbunad. Norske Bunader produserer i Kina, etter bilder. Jeg tør være ganske sikker på at det er forskjell i nennsomhet, og det har jeg også lagt merke til på samtlige bilder jeg har sett.

4. At det ikke finnes skredderutdannelser er forsåvidt greit nok, om man er selvlært er det i hvert fall et tegn på at tradisjonene bringes videre her i landet, og selvlærte gjør ofte fabelaktig arbeid. Det synes jeg er verdt å verne om, i stedet for at alt skal lages for profitt i Asia med litt simplere og litt dårligere kvalitet. 

Anonymkode: a6c18...a66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne bunader når valgene av materialer, bringedukt/belte og forkle er forskjellige. 

Stoffet til stakkene er det mulig å velge ulike stoff til. 

En bruker oppi tråden her påstår at hun vil heller ha stoff fra Norge enn fra utlandet. En tullete påstand, der verken produseres garn til bunadsstoff eller veves stoffer i Norge i dag. Det blir som hun som påstod hardnakket at Alfa produserer fjellsko i Norge. 

Anonymkode: ec796...94a

Visst veves det stoffer i Norge i dag, også de fleste av de stoffene som brukes i bunad.

Krivi vev

Gudbrandsdalens uldvarefabrik

Sjølingstad uldvarefabrik

Stellaria håndveveri

Disse er også opptatt av å bruke norsk ull, og det jobbes flere steder med å få til en større norsk linproduksjon.

Endret av Skogkatten
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne bunader når valgene av materialer, bringedukt/belte og forkle er forskjellige. 

Stoffet til stakkene er det mulig å velge ulike stoff til. 

En bruker oppi tråden her påstår at hun vil heller ha stoff fra Norge enn fra utlandet. En tullete påstand, der verken produseres garn til bunadsstoff eller veves stoffer i Norge i dag. Det blir som hun som påstod hardnakket at Alfa produserer fjellsko i Norge. 

Anonymkode: ec796...94a

Jeg vet at brokadestoffet til bunaden min veves i Norge. Og de har måttet bytte leverandør (Den forrige la ned) så min lillesøster har et annet brkademønster enn jeg ahr.

Anonymkode: fd19d...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...