Gå til innhold

Erfaring med firmaet Norske bunader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er som sagt ingen kjenner eller noe sånt. Men for min del, så blir det å sammenligne en norsk bunad, sydd av bunadstilvirkere, med en drakt som er lagd av halvfabrikata deler fra Shanghai, som å sammenligne en butikkdress som du kjøper ferdig på henger og får tilpasset, med en dress du får laget på bestilling hos en skredder som tar mål.

Ja, begge deler er en pen dress. Men det er stor forskjell på dem.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er som sagt ingen kjenner eller noe sånt. Men for min del, så blir det å sammenligne en norsk bunad, sydd av bunadstilvirkere, med en drakt som er lagd av halvfabrikata deler fra Shanghai, som å sammenligne en butikkdress som du kjøper ferdig på henger og får tilpasset, med en dress du får laget på bestilling hos en skredder som tar mål.

Ja, begge deler er en pen dress. Men det er stor forskjell på dem.

Du har helt rett. Skreddersømmen er utrydningstruet den og. Her er det ikke snakk om et spesielt lands tradisjoner som må bevares, men de teknikkene en utdannet herre- eller dameskredder bruker må også tas vare på. Men kan få fine dresser og kjoler i butikken, men jeg er så heldig å eie flere kjoler fra 50-tallet, flere av dem skreddersydd, og jeg ser at håndverket er noe helt annet i disse kjolene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt bunad fra norske bunader, og er veldig fornøyd. God kvalitet og service, kan absolutt anbefales!

Anonymous poster hash: 32593...f24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa

Jeg ville ikke bestilt fra Norske bunader hvis jeg var deg. For så vidt ikke hos Husfliden heller. Når jeg sammenligner min egen med den de har hos Norske bunader så ser man med en gang at fargene er feil, arbeidet er slurvete og rett og slett stygt utført. Det er ikke verdt så mange tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bunad fra norske bunader er vakkert brodert og pent sydd sammen. Stoffene er norske og bunaden skreddersydd til meg. Jeg ble målt flere ganger underveis, og fikk selvfølgelig prøve bunaden før levering. Jeg traff også skredderen som monterte min bunad. Jeg er fornøyd, og anser meg selv for å være verken dum eller blind. Hvis det var stygt utført arbeid ville jeg selvfølgelig ha returnert bunaden. Minner om at HI spør om erfaringer fra de som faktisk har kjøpt bunad fra norske bunader. Jeg skal ikke tale for andre, men har selv altså positiv erfaring med firmaet. Jeg forstår bekymringene for utflagging av næringen mv., men det er en annen sak, og egentlig ikke tema for denne tråden. At bunaden delvis er produsert i utlandet behøver ikke nødvendigvis å bety at kvaliteten alltid er dårlig. Jeg tror også at norske bunader har blitt mye bedre etter noen år på markedet. Firmaet selger jo mye, så så elendige kan de neppe være.

Anonymous poster hash: 32593...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt bunad fra norske bunader, og er veldig fornøyd. God kvalitet og service, kan absolutt anbefales!

Anonymous poster hash: 32593...f24

Min bunad fra norske bunader er vakkert brodert og pent sydd sammen. Stoffene er norske og bunaden skreddersydd til meg. Jeg ble målt flere ganger underveis, og fikk selvfølgelig prøve bunaden før levering. Jeg traff også skredderen som monterte min bunad. Jeg er fornøyd, og anser meg selv for å være verken dum eller blind. Hvis det var stygt utført arbeid ville jeg selvfølgelig ha returnert bunaden. Minner om at HI spør om erfaringer fra de som faktisk har kjøpt bunad fra norske bunader. Jeg skal ikke tale for andre, men har selv altså positiv erfaring med firmaet. Jeg forstår bekymringene for utflagging av næringen mv., men det er en annen sak, og egentlig ikke tema for denne tråden. At bunaden delvis er produsert i utlandet behøver ikke nødvendigvis å bety at kvaliteten alltid er dårlig. Jeg tror også at norske bunader har blitt mye bedre etter noen år på markedet. Firmaet selger jo mye, så så elendige kan de neppe være.

Anonymous poster hash: 32593...f24

Hvorfor ikke legge ut bilder av stasen da for å vise hvilken fantastisk kvalitet det er på denne bunaden.

Anonymous poster hash: d3b52...9a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg erfarer er at norske bunader er gode på beltestakken og bolsøybunaden/romsdalsbunaden, mens resten av bunadene i landet bare blir helt feil og dårlig.



Anonymous poster hash: 53ea6...aa1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke legge ut bilder av stasen da for å vise hvilken fantastisk kvalitet det er på denne bunaden.

Anonymous poster hash: d3b52...9a5

Eller stille seg opp på torget i byen i bunaden så alle KG-erne kan komme og inspiserer og rive og slite i den.

Anonymous poster hash: e6b76...034

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke legge ut bilder av stasen da for å vise hvilken fantastisk kvalitet det er på denne bunaden. Anonymous poster hash: d3b52...9a5

Oj, jeg aner en viss ironi i svaret ditt. Men ok, det er lov å være skeptisk. Jeg godtar andre oppfatninger om produksjonsted. Jeg ville selvfølgelig helst ha valgt en lokalsydd variant om det var mulig, men bunaden jeg ønsket meg produseres ikke av lokale tilvirkere her jeg bor (har familie/røtter fra en annen kant av landet). Kunne selvfølgelig bestilt den gjennom husfliden, men det hadde jeg rett og slett ikke råd til (de skulle ha godt over 20 000 mer for bunaden). Jeg fant heller ikke brukt bunad på Finn i den fargen jeg ville ha, og så det ikke som aktuelt å reise frem og tilbake for at den skulle bli sydd i distriktet den kommer fra. Det er ingen i min familie / omgangskrets som syr, og jeg har 10 tommeltotter, så det ville neppe gått særlig bra om jeg skulle sydd selv. Så da ble det norske bunader. Jeg var litt skeptisk, men ble positivt overrasket. Det kan godt være andre som har hatt dårlige erfaringer, men jeg valgte å dele min erfaring som er positiv, ihht. det HI spør om.

Nå er jeg på hyttetur, og har ikke tatt med meg bunaden, da den egner seg dårlig som turantrekk

Så for øyeblikket har jeg ikke mulighet til å legge ut bilder. I tillegg er jeg usikker på om bunaden ville bli rakket ned på uansett, ettersom flere i tråden kan virke å være forutinntatt / negativt innstilt.

Eller stille seg opp på torget i byen i bunaden så alle KG-erne kan komme og inspiserer og rive og slite i den. Anonymous poster hash: e6b76...034

He he ville vel ha stått igjen halvnaken når "bunadspolitiet" var ferdige med meg (får assosiasjoner til Askepott).

Anonymous poster hash: 32593...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvorfor spørre når du har bestemt deg?

Tipset om å vurdere en pent brukt bunad kjøpt på Finn.no er et meget godt tips, men reponsen din gjør at folk ikke vil gidde å gi deg noe i tråden din.

Ergo skal du få slippe å få noen gode tips av meg også.

Brukt bunad er sikkert både rimelig og miljøvennlig å kjøpe men jeg har selv hatt bunad som ikke var sydd til meg og klarte aldri å føle meg helt vel i den. Den passet i størrelse men hadde litt feil fasong og lengde her og der som gjorde at den ikke satt pent på meg. Jeg drømmer om å få ny bunad men sparer heller i noen år så jeg kan få en ny bunad som er sydd til min kropp. Om det blir Husfliden eller billigprodusenter får tiden vise.

Jeg skjønner godt at TS ønsker å kjøpe seg helt ny istedet for en brukt som ikke er tilpasset hennes kropp og fasong. Om det er "riktig" å kjøpe billigbunad sydd i utlandet er egentlig en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Min bunad fra norske bunader er vakkert brodert og pent sydd sammen. Stoffene er norske og bunaden skreddersydd til meg. Jeg ble målt flere ganger underveis, og fikk selvfølgelig prøve bunaden før levering. Jeg traff også skredderen som monterte min bunad. Jeg er fornøyd, og anser meg selv for å være verken dum eller blind. Hvis det var stygt utført arbeid ville jeg selvfølgelig ha returnert bunaden. Minner om at HI spør om erfaringer fra de som faktisk har kjøpt bunad fra norske bunader. Jeg skal ikke tale for andre, men har selv altså positiv erfaring med firmaet. Jeg forstår bekymringene for utflagging av næringen mv., men det er en annen sak, og egentlig ikke tema for denne tråden. At bunaden delvis er produsert i utlandet behøver ikke nødvendigvis å bety at kvaliteten alltid er dårlig. Jeg tror også at norske bunader har blitt mye bedre etter noen år på markedet. Firmaet selger jo mye, så så elendige kan de neppe være.

Anonymous poster hash: 32593...f24

(svarer på siste setning): Det kan nok skyldes en kombinasjon av at folk bryr seg mindre og mindre om kvalitet (det gjelder jo mye i samfunnet, møbler, klær etc), og at norske bunader nok har lært mye mens de har holdt på, og dermed blitt flinkere med årene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(svarer på siste setning): Det kan nok skyldes en kombinasjon av at folk bryr seg mindre og mindre om kvalitet (det gjelder jo mye i samfunnet, møbler, klær etc), og at norske bunader nok har lært mye mens de har holdt på, og dermed blitt flinkere med årene. :)

Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at folk blir mer og mer kvalitatsbevisst, sånn generelt, ikke bunadsspesifikkt da. Folk har generelt høyere og høyere forventning...

Anonymous poster hash: 2c760...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at folk blir mer og mer kvalitatsbevisst, sånn generelt, ikke bunadsspesifikkt da. Folk har generelt høyere og høyere forventning...

Anonymous poster hash: 2c760...65b

Det er så klart bare basert på inntrykk og erfaring. Billigkjeder og klær har blitt uhyre populært, at klærne bare varer noen vask er ikke så farlig (H&M, Zara etc), det blir vanskeligere og vanskeligere å finne klær som ikke er i syntetisk materiale, folk kjøper gladelig møbler og hvitevarer som man IKKE kan forvente varer 10 år. Folk prioriterer pris over kvalitet,fordi man ønsker mulighet for å bytte ut tingene tidlig. Brudekjoler skal helst bestilles billig fra Kina,brudesalonger sliter med å møte lavkvalitetskonkurransen.

Det er klart at når man ikke er vant med klær av kvalitet eller skreddersydde klær, så faller forventningene til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser man STOR forskjell på... (se på baksiden av vesten! grøss og gru)

http://www.norskebunader.no/produkt/solor-og-odalen-dame/

http://www.tante-marie.no/bunader.html

Kjenner ei som har denne i Kinabunad, og den vesten er rett og slett stygg... Skikkelig krøllete og fæl, hun har ikke riktig farge på skjorta, og det er heller ikke riktig sølje og den sitter ikke på riktig plass heller.



Anonymous poster hash: 74e6d...816
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er rart om bunadene Norske bunader selger er dårlige, når de selger langt flere bunader enn Husfliden gjør. Derfor vil jeg høre med de som faktisk har kjøpt, ikke fra deg som mener de må være ræva fordi den ikke er sydd av ei gammel norsk dame. ;)

Anonymous poster hash: 76757...9e7

De selger mye pga de er så billige. Kvaliteten er også billig...

Anonymous poster hash: d3adb...f58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Mitt inntrykk er at folk blir mer og mer kvalitatsbevisst, sånn generelt, ikke bunadsspesifikkt da. Folk har generelt høyere og høyere forventning...

Anonymous poster hash: 2c760...65b

Når det kommer til klær og tekstiler har jeg inntrykk av at mange går rundt og tror de er veldig kvalitetsbevisste når de egentlig ikke vet hva godt håndverk er. De fleste av oss er vokst opp med masseproduserte klær laget i Østen, og dette setter standarden. Da kan man synes at klærne som er litt dyrere enn H&M virker som de er i fantastisk kvalitet når de ikke egentlig er det.

Det er for eksempel en grunn til at kjennere ikke vil godkjenne klær fra 90-tallet som vintage og diskuterer flittig om 80-tallet fortjener denne tittelen, kvaliteten har rett og slett gått ganske drastisk ned etter 70-tallet. Jeg har selv mange gamle klær i min samling og kan lett se at det er et helt annet håndverk som preger eldre klær.

Det sagt så er det flere andre problemer knyttet til bunadsproduksjon i utlandet også, kvaliteten er egentlig et av de minste. Om folk ikke er villig til å betale for kvalitet er en ting, at de driter i sin egen kulturarv er langt mer alvorlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

svoger har kjøpt seg herrebunad fra Nordland, fra Norske bunader. Ser ikke forskjell på den og husflidbunad. Stoff og tråd er fra samme leverandør. Svigermor som har veldig god kunnskap (riktig nok på Rogalandsbunad) kunne ikke finne noen feil. Husfluden bruker også mye utenlands arbeidskraft på sine broderinger. Bortsett fra at de ofte sitter i Norge å broderer. 

Endret av Rogaland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rogaland skrev:

svoger har kjøpt seg herrebunad fra Nordland. Ser ikke forskjell på den og husflidbunad. Stoff og tråd er fra samme leverandør. Svigermor som har veldig god kunnskap (riktig nok på Rogalandsbunad) kunne ikke finne noen feil. Husfluden bruker også mye utenlands arbeidskraft på sine broderinger. Bortsett fra at de ofte sitter i Norge å broderer. 

Husfliden sender vel til Polen?

Anonymkode: fd19d...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...