LilleMy1989 Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #1061 Del Skrevet 11. mai 2016 Han vil vel helst gifte seg i kirke men er likegyldig til dåp Jeg føler vi må velge det samme for begge deler. Altså enten både kirkebryllup og dåp eller vigsler og navnefest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. mai 2016 #1062 Del Skrevet 11. mai 2016 (endret) Må man ha navnefest/dåp i det hele tatt? Hvorfor ikke bare ha en felles middag/besøk av familie? Jeg hadde valgt det hadde det ikke vært for min bedre halvdel Vi har jo snakket om vi skulle gifte oss en gang hva vi kunne tenkt oss. Jeg vil ikke ha kirkebryllup, han vil bli viet av prest. Vi har derfor blitt enige om at dersom vi gifter oss en gang skal en prest vie oss ute i en hage eller noe. Det kalles kompromiss! Endret 11. mai 2016 av Sjela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 11. mai 2016 #1063 Del Skrevet 11. mai 2016 Vi valgte å døpe med storebror av hensyn til den eldre garde som følte veldig sterkt rundt dette med at barnet måtte døpes. Nå i etterkant angrer jeg på at vi døpte, for vi er ikke religiøse verken jeg eller mannen, og nå er de to med sterkest meninger rundt dåpen henholdsvis død og dement. Men nå må vi jo liksom døpe, siden førstemann ble døpt. Dersom vi gifter oss derimot kommer det ikke til å bli i kristelig regi. Redebyggingen har forøvrig satt i gang i full styrke her også, både babyting, hus og hage står på agendaen, og det er en utfordring å innse egne begrensninger slik at jeg ikke sliter meg helt ut. Det er utrolig uvant for meg ha en tilmålt dose med energi, og jeg går på smell på smell. Senest i går var jeg så sliten at jeg nesten ikke orket å hente i barnehagen fordi jeg hadde tilbragt dagen på diverse hagesentre fremfor å bruke fridagen på å slappe av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maja87 Skrevet 11. mai 2016 #1064 Del Skrevet 11. mai 2016 Hos oss blir det ikke dåp (ei heller navnfest eller lignende). Den samtalen tok vi før p-pillene ble lagt vekk 😉 Jeg føler så sterkt mot dåp (hva andre gjør er helt opp til andre, og det respekterer jeg altså ☺). Han døpte sin første på grunn av at eksen/resten av familien ville det, for meg er det uaktuelt. Håper nesten at svigers blir litt paff når de får høre det (ser egentlig ikke for meg det da, men). Vil barnet døpe seg senere i livet - Go for it! Skal lage fest da i såfall 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #1065 Del Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, Sjela skrev: Må man ha navnefest/dåp i det hele tatt? Hvorfor ikke bare ha en felles middag/besøk av familie? Jeg hadde valgt det hadde det ikke vært for min bedre halvdel Vi har jo snakket om vi skulle gifte oss en gang hva vi kunne tenkt oss. Jeg vil ikke ha kirkebryllup, han vil bli viet av prest. Vi har derfor blitt enige om at dersom vi gifter oss en gang skal en prest vie oss ute i en hage eller noe. Det kalles kompromiss! Skjønner hva du tenker men likevel så vil jeg ha en fest for å feire at han har kommet til verden Jeg kunne også tenke meg å gifte meg ute! Synd det er så ustabilt vær 14 minutter siden, Frøken Vims skrev: Vi valgte å døpe med storebror av hensyn til den eldre garde som følte veldig sterkt rundt dette med at barnet måtte døpes. Nå i etterkant angrer jeg på at vi døpte, for vi er ikke religiøse verken jeg eller mannen, og nå er de to med sterkest meninger rundt dåpen henholdsvis død og dement. Men nå må vi jo liksom døpe, siden førstemann ble døpt. Dersom vi gifter oss derimot kommer det ikke til å bli i kristelig regi. Redebyggingen har forøvrig satt i gang i full styrke her også, både babyting, hus og hage står på agendaen, og det er en utfordring å innse egne begrensninger slik at jeg ikke sliter meg helt ut. Det er utrolig uvant for meg ha en tilmålt dose med energi, og jeg går på smell på smell. Senest i går var jeg så sliten at jeg nesten ikke orket å hente i barnehagen fordi jeg hadde tilbragt dagen på diverse hagesentre fremfor å bruke fridagen på å slappe av Det er nettopp det. Hvis vi skal ta hensyn til bare oss så er valget nærmere navnefest altså. Det er jo vårt barn liksom. I know! Det må gjøres i porsjoner selv om man har veldig lyst til å skrive en lang liste for dagen!!! Men det går rett og slett ikke. @maja87 tror vi føler det samme angående dåp. Føler at jeg tar fra barnet mitt sitt frie valg. Religion mener jeg er personlig og skal være ett bevisst valg. Derfor synes jeg det er feil. Kan nevne at jeg valgte å ikke konfirmere meg... ------------------------ Endel av dette står også i termingruppa. I dag var jeg og tok glukosebel. nr 2... Alle tidligere prøver, både nr 1 og urinprøvene, har vært helt fine heldigvis Men i dag så var ikke resultatet like bra, fra 5,1 til 8,6, (legekontorets resultater), som er for høyt. Endelig resultat fra sykehuset, eller hvor de nå blir sendt, blir nok ikke helt likt heldigvis men jeg regner med det blir høyere enn det skal være. Etterpå var jeg til jordmor. Vi snakket litt om amming, bekkenløsning osv. Jeg hadde jo som vanlig masse å si og spørre om Mannen blir litt oppgitt av og til tror jeg. Uansett, tilslutt så testet hun urinprøven og den ga 3+ på sukker.... Fikk vite at det er sannsynlig at jeg da har svangerskapsdiabetes og blir henvist til sykehuset. Mener på at blodsukkeret måtte ende på over 7,8 i så tilfelle. Vi snakket jo selvfølgelig endel om dette og hun beroliget egentlig meg veldig. Hvis det er tilfelle så blir det hyppigere kontroller på sykehuset og vekstestimering av baby for at han ikke skal bli for stor. For meg så vil det innebære en omlegging av kosten (spiser mye sukker ) til diett uten sukker og muligens matvarer med høyt innhold av karbohydrater (jeg som elsker ris og pasta). POKKER. Heldigvis er det visstnok ingen krise og trenger ikke utgjøre noe som helst så lenge jeg gjør noe med det. Og det virker som at det ble oppdaget med en gang Og heldigvis så er det ikke så forferdelig lenge igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maja87 Skrevet 11. mai 2016 #1066 Del Skrevet 11. mai 2016 Litt kjedelig å få påvist svangerskapsdiabetes, men det går å gjøre noe med og du vil jo få oppfølging ☺ Krysser fingrene for at den blir greit og raskt stabilisert 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 11. mai 2016 #1067 Del Skrevet 11. mai 2016 Ja, det er ulempen med Norge. Vanvittig ustabilt vær! Uff, kjedelig med eventuell svangerskapsdiabetes Men du får bare ta til deg rådene og så blir du jo godt fulgt opp, så det kommer nok til å gå helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #1068 Del Skrevet 11. mai 2016 Bah, håper det... Men ikke særlig oppløftende. Får sikkert svar på fredag når jeg skal til legen for ny sykemelding, regner med de har fått tilbake prøvene da. Men å, så irriterende. Har lest litt om det nå og det er alt i fra "farlig" til "ufarlig". Er vel ikke annet å gjøre enn å høre på de jeg blir henvist til, blir ikke akkurat klok på nett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 11. mai 2016 #1069 Del Skrevet 11. mai 2016 Vi skal heller ikke døpe,men alle forventer at vi har "navnefest". Kommer nok til å invitere til middag og slikt da, men vil ikke ha noen seremoni. Vi giftet oss ikke i kirka heller (og vielsen ble utrolig fin! Fått masse gode tilbakemeldinger på den!) så heldigvis ingen som forventer dåp selv om vi er de eneste i familien som ikke døper. Var faktisk i dåp i helga, og svigerbror ble glad da han hørte at vi ikke skal døpe. "Slipper jeg kirka? Bare middag og kake?? ". Syns dåp er fint for de troende da, eller hvis man ønsker å "knytte seg" til kirka av andre grunner. Kjedelig at du kanskje har SV.skapsdiabetes. Men det ordner seg vet du, du får god oppfølging, mange er i din situasjon, og ikke er det så lenge igjen heller! Går nok helt fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 11. mai 2016 Forfatter #1070 Del Skrevet 11. mai 2016 Ja kirka bruker ikke akkurat å være så gøy, spesielt ikke for de som ikke tror - slik som oss. Det blir litt hyklersk for meg hele greia. Forrige dåpen jeg var i varte i to-TO-timer... blærk. Jeg har vært i et bryllup hvor de brukte vigsler og det var veldig fint Føltes ikke noe mindre "ordentlig" ut av den grunn. Ja nettopp det vi tenker - navnefest er rett og slett selve festen uten alt det kjedelige Man slipper unna med kun det som er gøy! Håper det altså... Får nok vite mer på fredag som sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chandra Skrevet 11. mai 2016 #1071 Del Skrevet 11. mai 2016 Hm.. dette med dåp har jeg ikke tenkt på! Vi giftet oss på rådhuset så det hadde kanskje vært naturlig å droppe kirkedåp og heller hatt navnefest. Vanskelig vanskelig. Så synd med mulig svangerskapsdiabetes! Men høres ut som om du er i de beste hender. Kjedelig å måtte endre på kosthold, men om du må blir du jo i alle fall automatisk veldig sunn da! Mager trøst da. Men svangerskapsdiabetes går vel over rett etter fødselen? Har egentlig ikke satt meg inn i det. Men da tenker jeg at det ikke er så lenge igjen i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 12. mai 2016 #1072 Del Skrevet 12. mai 2016 kjipt med svangerskapsdiabetes ja, det gjør jo ting mye mer tungvint nå på slutten Hrldigvis finnes det gode erstatninger for sukker, sånn at du får laget deg noe søtt allikevel. Anbefaler å kjøpe inn en pose med sukrin+ (blanding av sukrin og stevia), som er et godt alternativ til sukker. Litt dyrt er det, men hva gjør man vel ikke for litt søtsaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 12. mai 2016 #1073 Del Skrevet 12. mai 2016 Blir ingen dåp her heller Kjipt med svangerskapsdiabetes, men godt at det ble oppdaget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 12. mai 2016 Forfatter #1074 Del Skrevet 12. mai 2016 Heldigvis kom det nå og ikke tidligere. Får jo sikkert svar i morgen og så blir det jo sykehuset senere. Regner med jeg får vite mye der Prøver å holde meg unna sukker nå men kommer til å spise kake i konfirmasjon Så er ikke helt hysterisk heller men må absolutt passe på hverdagen. Blodsukkeret var heller ikke så forferdelig høyt så det er nok ikke så ille... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 16. mai 2016 #1075 Del Skrevet 16. mai 2016 Så kjedelig med svangerskapsdiabetes, men bra det ble oppdaget tidlig og at du også er såpass langt i svangerskapet at det kun vil være snakk om noen uker å regulere kosten. Vil anbefale deg denne siden for tips om sukkerfri godis når søtsuget melder seg: http://www.lindastuhaug.no/category/sunt-saltsott/ Spiste en gang i tiden lavkarbo og da gikk det mye i stevia/sukrin for å søte mat. Er mye godt man kan lage om en tenker litt kreativt. Bruker fortsatt som regel stevia faktisk, ble godt vant til det rett og slett og smaker sjeldent noe stor forskjell. En av mine favoritting å spise var tyrkisk yoghurt med varme bringebær søtet med stevia (kjøpte frosne, varmet på komfyr eller i mikro). Det høres kanskje kjedelig ut, men er utrolig godt . Bringebær er noe man kan spise på lavkarbo, så regner med det også da er diabetikervennlig Håper du får en fin 17.mai-feiring og fortsatt god langhelg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjärd Skrevet 17. mai 2016 #1076 Del Skrevet 17. mai 2016 Jeg snikleser litt jeg ;-) jeg fikk 8,2 på glukosebelastningatest prøven, og fikk beskjed om at det var vare så vidt over grensen, så skulle bare ha det i bakhodet. Det var ikke svangerskapsdiabetes før resultatet var over 9. Da ble man henvist videre. Og når det var over 11 måtte man ha insulin. Har du fått høre noe mer hva verdiene dine var? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter #1077 Del Skrevet 18. mai 2016 Verdiene gikk fra 6,8-10,2 så det er SV.diabetes. Har blitt henvist men nå har det jo vært mange helligdager. Har prøvd å legge om kostholdet så mye jeg kan men har jo vært konfirmasjon og 17.mai. Gjør så godt jeg kan frem til jeg får veiledning. Svarer mer når jeg er litt mer tilstede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 19. mai 2016 #1078 Del Skrevet 19. mai 2016 Så utrolig kjipt med svangerskapsdiabetes! Og jeg var bombesikker på at jeg hadde skrevet noe her, slik at jeg kunne fulgt deg, men det har jeg tydeligvis ikke gjort. Teflonhjernen slår til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter #1079 Del Skrevet 19. mai 2016 gravidhjernen... Jeg trodde vel egentlig at du hadde det jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter #1080 Del Skrevet 19. mai 2016 Den 16.5.2016 at 10.12, Pyntestøv skrev: Så kjedelig med svangerskapsdiabetes, men bra det ble oppdaget tidlig og at du også er såpass langt i svangerskapet at det kun vil være snakk om noen uker å regulere kosten. Vil anbefale deg denne siden for tips om sukkerfri godis når søtsuget melder seg: http://www.lindastuhaug.no/category/sunt-saltsott/ Spiste en gang i tiden lavkarbo og da gikk det mye i stevia/sukrin for å søte mat. Er mye godt man kan lage om en tenker litt kreativt. Bruker fortsatt som regel stevia faktisk, ble godt vant til det rett og slett og smaker sjeldent noe stor forskjell. En av mine favoritting å spise var tyrkisk yoghurt med varme bringebær søtet med stevia (kjøpte frosne, varmet på komfyr eller i mikro). Det høres kanskje kjedelig ut, men er utrolig godt . Bringebær er noe man kan spise på lavkarbo, så regner med det også da er diabetikervennlig Håper du får en fin 17.mai-feiring og fortsatt god langhelg Takk for tips Heldigvis bare noen uker ja!!! Merker at det er ganske travelt å passe på hva man spiser ALLTID. Men føler det går noenlunde greit, kunne sikkert ha gjort det bedre men har ikke fått noe veiledning enda så jeg gjør bare det jeg tror. Tenkte å lage "negerboller" idag! Håper det blir bra for jeg savner sjokolade Men vet ikke om sukrin eller stevia påvirker blodsukkeret? Apropos lavkarbo, kjøpte sånn "fotballfrue" is istad. Har smakt den før og synes den er veldig god og frisk og et sunnere alternativ til annen is (eeeeelsker is ). Tenkte jo selvfølgelig å handle inn en hel haug hvis det var noe særlig men sjekka innholdet først. Greit nok at det ikke er sukker i den men det er jo druesukker... Og det er jo ikke så bra med sv. dia. selv om det er bedre enn vanlig sukker... Allikevel så har den et "lavt" innhold av karbohydrater med 12%. Noe som i seg selv er i det øvre sjiktet men likevel mye bedre enn annet... Åh, vanskelig det her altså.... 17. mai var helt ok. Ingen liker å feire utenom meg så, meh. Men fikk Ben&Jerrys Chocolate Fudge Brownie til dessert da Juksa litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå