Gå til innhold

Biomor vil ikke at jeg som stemor skal være alene med barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er samboer med en mann som har to barn med ekskona. Barna er 9 og 12 år.

Jeg har selv et barn fra før.

Samboeren og ekskona har 50/50 samvær.

Hun vil ikke at jeg skal være alene med barna, hvis samboeren min skal i møte eller jobbe overtid.

Hun argumenterer med at jeg ikke er forelder.

Vi ønsker og likestille barna. Og at de skal føle seg velkomne og inkludert.

Hvordan blir dette om samboeren leverer barna til henne når han skal på noe? Mens jeg er hjemme med mitt barn, eller finner på noe og får ikke ta med bonusbarna?

Jeg synes det er trist, for jeg ønsker å ha en god relasjon til de.

Er selv mamma og jobber daglig med barn. Utdannet førskolelærer.

Anonymous poster hash: 702f3...e33

Far bestemmer den tiden barna er hos han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er om mor mener at barna skal kjøres hjem til henne for noen timer hver gang far skal ut av huset (og så tilbake igjen etterpå, evt. neste dag). Eller om hun mener at hvis han seriøst skal jobbe overtid hver kveld frem til onsdag, så er det ikke vits at hun leverer fra seg ungene til han før på torsdag. Hvis det er det siste, så er jeg enig med mor. Hvis det er det første, så blir det jo kjempeslitsomt å måtte bli flyttet frem og tilbake 4-5 ganger i uken for å unngå at stemor er alene med barna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en forsterkede på tilbakemelding du allerede har fått, måten du bruker benevnelsen biomor gir en veldig guffen stemning på hele tråden...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt hvor mye dere henger dere opp i biomor. TS spør ikke om hun kan kalle mor biomor eller ikke!!



Anonymous poster hash: 81103...180
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med biomor-diskusjonen, er at det høres nesten ut som mor har blitt "nedgradert" til en som ikke lengre er der for barnet (f.eks. som en biologisk mor som har adoptert bort barnet). Og hvis TS har en fiendtlig innstilling til mor, og mor har plukket dette opp, så kan dette være grunnen til at mor er fiendtlig innstilt til at stemor skal passe barna. Vi vet jo kun det vi leser i tråden, og vet ikke om TS er vennlig og ordentlig ovenfor mor. Men et ord som biomor påvirker inntrykket vi får av forholdet mellom TS og mor. Når vi har så lite info, skal en være forsiktig med detaljer som kan påvirke det man leser "mellom linjene". Hvis noe KAN gi dårlig inntrykk i en diskusjonstråd, så er det 100% sikkert at det blir tolket negativt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med biomor-diskusjonen, er at det høres nesten ut som mor har blitt "nedgradert" til en som ikke lengre er der for barnet (f.eks. som en biologisk mor som har adoptert bort barnet). Og hvis TS har en fiendtlig innstilling til mor, og mor har plukket dette opp, så kan dette være grunnen til at mor er fiendtlig innstilt til at stemor skal passe barna. Vi vet jo kun det vi leser i tråden, og vet ikke om TS er vennlig og ordentlig ovenfor mor. Men et ord som biomor påvirker inntrykket vi får av forholdet mellom TS og mor. Når vi har så lite info, skal en være forsiktig med detaljer som kan påvirke det man leser "mellom linjene". Hvis noe KAN gi dårlig inntrykk i en diskusjonstråd, så er det 100% sikkert at det blir tolket negativt.

Lol... Er det mulig?! Må le, er det ikke den biologiske moren det er snakk om det? Nei, for Guds skyld, ikke kall en spade en spade!!

Anonymous poster hash: 2f12e...b2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol... Er det mulig?! Må le, er det ikke den biologiske moren det er snakk om det? Nei, for Guds skyld, ikke kall en spade en spade!!

Anonymous poster hash: 2f12e...b2c

Biologisk mor brukes for å forklare biologisk opphav når barnet er adoptert bort til en annen mor på en slik måte at biologisk mor og mor ikke er samme mennesket. Er biologisk mor og mor samme mennesket brukes Mor. Og ruke biologisk mor om en som er mor til ett barn er degraderende.

Anonymous poster hash: 48715...637

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror at mor tenker at det er hovedsaklig far som skal ha ansvar når barna er hos han og at han tar seg fri til å gjøre ting med dem og at stemor må forholde seg til hva far bestemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol... Er det mulig?! Må le, er det ikke den biologiske moren det er snakk om det? Nei, for Guds skyld, ikke kall en spade en spade!!

Anonymous poster hash: 2f12e...b2c

Jeg skjønner hva du skriver, men selv om noe er tilfelle trenger vi ikke kalle dem for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et forhold til stebarn også uten en hel masse alenetid. Og det handler da overhode ikke om at stemor "holdes utenfor i sitt eget hus". jeg ser heller ikke det store behovet for alenetid m steforelder, det er vel viktigere at barna har et forhold til sin forelder, er jo derfor de er der. Der forventes at barn skal tilpasse seg alt de voksne finner på, noe jeg ikke tror er til barnas beste. Er det snakk om en ettermiddag i ny og ne at far jobber overtid, greit nok at de er hjemme m stemor. Men er dette noe som far gjør daglig forstår jeg godt at mor heller vil at barna skal være hjemme hos henne. Og det triumfer evt stemors ønske om alenetid m barna. Hva er poenget m samvær hvis forelder ikke er tilstede mesteparten av tiden? At ungene skal være borte fra den andre forelderen?

Nå vet vi ikke hvor ofte det er snakk om her, ts har jo ikke sagt noe om det.

Er du ironisk? Dette er jo bare vås. Du ser ikke det store behovet for alenetid med steforeldre? Ser du ikke behovet for å danne relasjoner med andre utenom blodfamilie? Steforeldre er integrert i familien, og jeg ser ikke hvorfor disse skal holdes utenfor. Når de har blitt sammen med noen som har barn får de barna også med på kjøpet, og jeg ser ikke hvorfor det skal være så galt at man har lyst til å tilbringe tid med familien sin, selv om det ikke er av blod.

Hva er poenget med samvær hvis forelder ikke er tilstede mesteparten av tiden? Åherremin... Jeg merker øynene mine ruller over om og om igjen. Skal man ikke ha et liv utenom barna i den perioden barna er der? Skal man ta seg ferie fra jobb, venner og sosiale aktiviteter når man har barna? Hvordan skal dette gå rundt da? Jeg tror det er sunt for barna at de lærer seg at de ikke er universets sentrum hele tiden. Alt skal ikke planlegges rundt dem, og de har ikke vondt av alenetid. Det er også viktig å lære seg å trives i eget selskap. Litt større barn trenger ikke underholdning og oppmerksomhet hele tiden, og det har de ikke godt av heller. Tror du også at barn har lyst til å være med foreldrene hele tiden? Tror du ikke de har skole, aktiviteter utenom skolen og venner?

Anonymous poster hash: 252e2...295

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts er også mor. Hun er mor og stemor. Og mor er mor. Om ts skriver mor kan hun like gjerne omtale sin egen mor, som jo er naturlig om noen skriver mor.

Hun kunne skrive "Stebarnas mor vil ikke at jeg..." Eller "Moren til stebarna mine vil ikke at jeg..." Eller hun kunne skrevet "Mor vil ikke at jeg skal..." Det enkleste er å skrive "Biomor vil ikke at jeg skal..." Da biomor faktisk er et begrep som blir mye brukt skriftlig for å omtale en som er biologisk mor til et bestemt barn.

Barnas far stakkar, han får ikke være far en gang. Han er kun BF. Og det til og med om foreldrene er sammen, så blir han omtalt som BF.

Herlighet, hvor blåst er det mulig å bli? Alle oppegående forstår at "mor" er mor til barna.

Hva er det du babler om? Du høres ikke ut som en klar og orientert person.

Og begrepet biologisk mor brukes når noen har adoptert et barn bort og det har fått en ny mor. Da er hun som fødte barnet den biologiske moren. Her er det ikke snakk om adopsjon, så tror stakkarse TS ikke helt skjønner begrepene.

Jeg vil råde deg til å foreslå at mor og far går i terapi sammen. Jeg tipper denne saken har minst to sider til.

Du har ingen rettigheter når det gjelder barna, så du får holde deg hjemme og slikke dine sår.

Anonymous poster hash: 33666...a7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et forhold til stebarn også uten en hel masse alenetid. Og det handler da overhode ikke om at stemor "holdes utenfor i sitt eget hus". jeg ser heller ikke det store behovet for alenetid m steforelder, det er vel viktigere at barna har et forhold til sin forelder, er jo derfor de er der. Der forventes at barn skal tilpasse seg alt de voksne finner på, noe jeg ikke tror er til barnas beste. Er det snakk om en ettermiddag i ny og ne at far jobber overtid, greit nok at de er hjemme m stemor. Men er dette noe som far gjør daglig forstår jeg godt at mor heller vil at barna skal være hjemme hos henne. Og det triumfer evt stemors ønske om alenetid m barna. Hva er poenget m samvær hvis forelder ikke er tilstede mesteparten av tiden? At ungene skal være borte fra den andre forelderen?

Nå vet vi ikke hvor ofte det er snakk om her, ts har jo ikke sagt noe om det.

Mener du virkeli at steforeldre og stebarn ikka har behov for å bygge en relasjon?

Kanskje steforeldre også skal fritas fra å lage mat til stebarna, vaske klærne deres, rydde etter dem, lage matpakke, hjelpe med lekser osv? Seriøst menneske!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biofar bør sette ned foten ovenfor biomor. Det er helt normalt at stemor passer barna i far sine uker.



Anonymous poster hash: db73f...033
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et Afrikansk uttrykk sier 'at det skal en hel landsby til for å oppdra et barn'.

Dette er så sant, så sant. Barn trenger andre en nærmeste familie for å få andre syn på verden, lære mer, lære andre ting osv.

Biomor, biofar, Bionabo, biovenner,Ubiomor og ubiosøsken...

Jo mere de er sammen jo gladere de blir ;)

Anonymous poster hash: ed86d...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som mor er sjalu og bitter på deg TS. Og vil nekte deg å være sammen med barna hennes bare for å være tverr.

Jeg har selv stebarn, og har selv barn fra før. Når far til mine barn fant seg ei dame som likte ungene mine, så ble jeg veldig glad. Det viktigste for meg er at faren deres fant ei dame som godtok våres barn, og hadde et greit forhold til meg også.

Jeg får også ha stebarnet mitt her på besøk hvis pappan er vekke, og stebarnet mitt har lyst å komme hit.

Er jo bare tåpelig sånn som mor til stebarna dine holder på.

Jeg hadde nok ikke likt å blitt kalt biomor, for det forbinder jeg med når det er snakk om barns som ikke bor eller har kontakt med sin biologiske mor.



Anonymous poster hash: 576f3...422
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da voldsomt hvor mye dere henger dere opp i biomor. TS spør ikke om hun kan kalle mor biomor eller ikke!!

Anonymous poster hash: 81103...180

Enig, og hvis jeg har lest rett har ts bare brukt ordet biomor som en forkortelse i overskriften, ikke i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er ett eksempel fra den andre siden.

Jeg er biomor, må nesten få lov til å bruke det uttrykket siden det vekker så stor vrede. Først og fremst er jeg mor/mamma.

Når barna var små giftet far seg og de fikk et barn som ble halvsøsken til mine/våre barn. Etterhvert ble jeg litt kjent med hans kone fordi det ofte var hun som leverte og hentet barna, og da var det naturlig å be henne inn på kaffe. Hun var en søt og vennlig dame og vi pratet mest om barna våre. Men det som kom frem om far var ikke udelt positivt. Han overlot alt av stell til henne, også i spebarnstiden. Hun hadde altså både en baby og mine/våre barn å ta ansvaret for (bade, frokost, matlaging, legging).

Det ville ikke falt meg inn å nekte far samvær selv om jeg visste at han hadde valgt å ikke delta så mye og lot stemor ta ansvaret. Og jeg var ikke avhengig av han for å få alenetid.

For barna fungerte dette, men det fungerte ikke for stemor. Hun tok ut skilsmisse tre, fire år etterpå og mens barna var små holdt vi kontakten for barnas del siden far var til og fra helt til han gudskjelov fant seg en annen oppegående dame som ble en part av barnas liv.

I dag er barna voksne, dette med samvær med far løste seg når de ble eldre. Ingen sure miner og alle er venner på facebook og konfirmasjoner osv har ikke blitt forbigått i stillhet, men vært hyggelige arenaer der parter fra alle familiene har møttes.

Jeg er takknemlig for at barna mine har hatt oppegående stemødre som har tatt aktivt del av deres liv, også etter brudd/skilsmisse.

Tror ikke man autmatisk skal tilegne mor/stemor roller som er preget av sjalusi. Som stemor bør du ikke blande deg for mye inn, men hva med å hente/levere barna noen ganger? Det kan skape grunnlag for å bli litt bedre kjent. Hvis mor er av den harde sorten som alltid vet best, må far sette ned foten og forklare at den gang de to var sammen om alle avgjørelser er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stemor bør du ikke blande deg for mye inn, men hva med å hente/levere barna noen ganger? Det kan skape grunnlag for å bli litt bedre kjent.

Hvis stemor ikke får lov til å være alene med barna mens far jobber sent eller er på møte, så får hun sikkert ikke lov til å kjøre dem heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stemor ikke får lov til å være alene med barna mens far jobber sent eller er på møte, så får hun sikkert ikke lov til å kjøre dem heller?

Sikkert ikke, men hvis biofar sier fra til mor vil det kanskje etterhvert bli naturlig. Det er vel heller ikke biomor som bestemmer hvem som skal hente/bringe barna hvis det ikke er avtalt i en samværskontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med biomor-diskusjonen, er at det høres nesten ut som mor har blitt "nedgradert" til en som ikke lengre er der for barnet (f.eks. som en biologisk mor som har adoptert bort barnet). Og hvis TS har en fiendtlig innstilling til mor, og mor har plukket dette opp, så kan dette være grunnen til at mor er fiendtlig innstilt til at stemor skal passe barna. Vi vet jo kun det vi leser i tråden, og vet ikke om TS er vennlig og ordentlig ovenfor mor. Men et ord som biomor påvirker inntrykket vi får av forholdet mellom TS og mor. Når vi har så lite info, skal en være forsiktig med detaljer som kan påvirke det man leser "mellom linjene". Hvis noe KAN gi dårlig inntrykk i en diskusjonstråd, så er det 100% sikkert at det blir tolket negativt.

Det beste innlegget i tråden så langt! Skulle ønske jeg kunne gi mer enn én pluss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...