Gå til innhold

Biomor vil ikke at jeg som stemor skal være alene med barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På en måte kan jeg forstå henne (og fedre som vil at barna skal være med far istedenfor å ha stefar som barnevakt).

De fleste foreldre vil tilbringe så mye tid som mulig med barna sine. Jeg ville heller hatt barna ekstra her enn å ha stemor som 'barnevakt' og jeg vet at mannen heller ville satt barna ekstra enn å ha hatt en stefar som 'barnevakt'.

Mulig at mor ordlegger seg klønete, men jeg ser poenget hennes.

Anonymous poster hash: c55c4...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo snakk om noen timer. Det er jo bare stress å kjøre ungene til mor midt i lekse- eller leggetid pga at stemor ikke får være barnevakt. Da hadde jeg jammen krevd at mor kom til fars hjem og passet barna om stemor ikke var god nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

På en måte kan jeg forstå henne (og fedre som vil at barna skal være med far istedenfor å ha stefar som barnevakt).

De fleste foreldre vil tilbringe så mye tid som mulig med barna sine. Jeg ville heller hatt barna ekstra her enn å ha stemor som 'barnevakt' og jeg vet at mannen heller ville satt barna ekstra enn å ha hatt en stefar som 'barnevakt'.

Mulig at mor ordlegger seg klønete, men jeg ser poenget hennes.

Anonymous poster hash: c55c4...a4b

Men ser du ikke hvor viktig det er for barna å være sammen med steforeldre, bygge relasjon. Jeg vil jo tro at de fleste steforeldre bryr seg i stebarna, lyst å bli kjent med dem, bruke alenetiden til å bli godt kjent. Her er det jo TS selv mor, hun ønsker være der for stebarna og bruke tid på dem, supert spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du ikke hvor viktig det er for barna å være sammen med steforeldre, bygge relasjon. Jeg vil jo tro at de fleste steforeldre bryr seg i stebarna, lyst å bli kjent med dem, bruke alenetiden til å bli godt kjent. Her er det jo TS selv mor, hun ønsker være der for stebarna og bruke tid på dem, supert spørr du meg.

Kjenner ikke TS så jeg skal ikke uttale meg om henne og hennes misjon. Men det å være mor eller far selv har ofte lite å si når det kommer til stebarn.

Men som sagt, jeg kjenner henne ikke. Sier heller ikke at det jeg tenker er riktig. Bare at jeg kan forstå mødre og fedre som heller vil at barna skal være sammen med dem når den andre forelderen er borte.

Anonymous poster hash: c55c4...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes biomor skaper en voldsom nedvurdering av mor som faktisk mamma, fordi det også brukes om adopsjon, og der er ikke biomor lenger barnets juridiske og rettmessige mor. Så når stemødre kaller moren biomor, tenker jeg at de prøver å opphøye sin egen stilling og nedvurdere morens.

Biomor er det samme som barnefar. Dvs en kort betegnelse for "en jeg eller min partner har barn med, men der foreldrene ikke lever sammen".

Ingen bruker biomor eller barnefar overfor barnet, det er slikt man kan si til perifere bekjente eller på nett for raskt å forklare situasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo snakk om noen timer. Det er jo bare stress å kjøre ungene til mor midt i lekse- eller leggetid pga at stemor ikke får være barnevakt. Da hadde jeg jammen krevd at mor kom til fars hjem og passet barna om stemor ikke var god nok.

Helt enig. Her er jeg hjemme med stesnuppa mens far jobber på planleggingsdager. Det hadde vært helt tullete om hun skulle måtte være hos mamma når hun kan få tid sammen med pappa og søsknene hun har her.

Anonymous poster hash: bfbe9...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ser du ikke hvor viktig det er for barna å være sammen med steforeldre, bygge relasjon. Jeg vil jo tro at de fleste steforeldre bryr seg i stebarna, lyst å bli kjent med dem, bruke alenetiden til å bli godt kjent. Her er det jo TS selv mor, hun ønsker være der for stebarna og bruke tid på dem, supert spørr du meg.

Hvorfor mener du dette er så veldig viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biomor er det samme som barnefar. Dvs en kort betegnelse for "en jeg eller min partner har barn med, men der foreldrene ikke lever sammen".

Ingen bruker biomor eller barnefar overfor barnet, det er slikt man kan si til perifere bekjente eller på nett for raskt å forklare situasjonen.

Barnefar er også en helt ufattelig teit betegnelse. Om han ikke var barnets far, hvems far skulle han være da?

Jeg kaller eksen min for faren/pappaen/far og mannen min for stefar. Noe annet hadde vært idioti.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Hvorfor mener du dette er så veldig viktig?

Du tuller? Dette er en person barna kanskje skal tilbringe 50% av tiden sin med, de skal fungere under samme tak og være en familie hos far. Skal stemor holdes utenfor i sitt eget hus, ikke ha et forhold til stebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller? Dette er en person barna kanskje skal tilbringe 50% av tiden sin med, de skal fungere under samme tak og være en familie hos far. Skal stemor holdes utenfor i sitt eget hus, ikke ha et forhold til stebarn?

Man får et forhold til stebarn også uten en hel masse alenetid. Og det handler da overhode ikke om at stemor "holdes utenfor i sitt eget hus". jeg ser heller ikke det store behovet for alenetid m steforelder, det er vel viktigere at barna har et forhold til sin forelder, er jo derfor de er der. Der forventes at barn skal tilpasse seg alt de voksne finner på, noe jeg ikke tror er til barnas beste. Er det snakk om en ettermiddag i ny og ne at far jobber overtid, greit nok at de er hjemme m stemor. Men er dette noe som far gjør daglig forstår jeg godt at mor heller vil at barna skal være hjemme hos henne. Og det triumfer evt stemors ønske om alenetid m barna. Hva er poenget m samvær hvis forelder ikke er tilstede mesteparten av tiden? At ungene skal være borte fra den andre forelderen?

Nå vet vi ikke hvor ofte det er snakk om her, ts har jo ikke sagt noe om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil å bruke biomor, dette betyr biologisk mor, så hvordan blir det feil?

Hvorfor er ordet "stemor" mer riktig?

Anonymous poster hash: ed86d...1da

Det er mer riktig, fordi det holder i bøtter og spann å bruke ordet MOR. Det er overflødig å poengtere at det er biologisk mor. Det skaper en veldig distanse til barnets egentlige mor. I tillegg er det et begrep de fleste mødre vil reagere på å bli omtalt som, så det skaper ikke positive relasjoner.

Jeg synes også stemor er et mer nøytralt begrep enn bonusmor. For i ordet bonus ligger det en forventning om at dette er noe positivt, og det er ikke alltid sånn. Det må være lov for barnet å kjenne etter dette selv, uten at det skal ligge forventninger i begrepene.

Anonymous poster hash: 5275b...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biomor er det samme som barnefar. Dvs en kort betegnelse for "en jeg eller min partner har barn med, men der foreldrene ikke lever sammen".

Ingen bruker biomor eller barnefar overfor barnet, det er slikt man kan si til perifere bekjente eller på nett for raskt å forklare situasjonen.

Skal man være helt nøyaktig så må man da si biomor og biofar, evt barnemor og barnefar. Biomor er ikke i samme gate som barnefar. Biologisk mor henvises det til ved adopsjon, ikke ved et vanlig samlivsbrudd.

Anonymous poster hash: db73f...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts er også mor. Hun er mor og stemor. Og mor er mor. Om ts skriver mor kan hun like gjerne omtale sin egen mor, som jo er naturlig om noen skriver mor.

Hun kunne skrive "Stebarnas mor vil ikke at jeg..." Eller "Moren til stebarna mine vil ikke at jeg..." Eller hun kunne skrevet "Mor vil ikke at jeg skal..." Det enkleste er å skrive "Biomor vil ikke at jeg skal..." Da biomor faktisk er et begrep som blir mye brukt skriftlig for å omtale en som er biologisk mor til et bestemt barn.

Barnas far stakkar, han får ikke være far en gang. Han er kun BF. Og det til og med om foreldrene er sammen, så blir han omtalt som BF.

Ts er ikke barnas mor. Hun er deres stemor. Så enkelt. Jeg synes både barnets mor skal bli omtalt som nettopp det, og barnets far som nettopp far. Hva er så vanskelig med å bruke mor og far om dem som er barnas foreldre?

Anonymous poster hash: 5275b...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man være helt nøyaktig så må man da si biomor og biofar, evt barnemor og barnefar. Biomor er ikke i samme gate som barnefar. Biologisk mor henvises det til ved adopsjon, ikke ved et vanlig samlivsbrudd.

Anonymous poster hash: db73f...033

Hverdagsspråk blant vanlige folk er ofte ikke helt nøyaktig, har du lagt merke til det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsspråk blant vanlige folk er ofte ikke helt nøyaktig, har du lagt merke til det?

Biomor er iallefall ikke et hverdagsspråk.

Jeg har aldri hørt det omtalt i dagligtale hverken blant mine venner eller kollegaer.

Bare her inne på forumet har jeg lest det, da uttalt av nettopp stemødre.

Anonymous poster hash: db73f...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et forhold til stebarn også uten en hel masse alenetid. Og det handler da overhode ikke om at stemor "holdes utenfor i sitt eget hus". jeg ser heller ikke det store behovet for alenetid m steforelder, det er vel viktigere at barna har et forhold til sin forelder, er jo derfor de er der. Der forventes at barn skal tilpasse seg alt de voksne finner på, noe jeg ikke tror er til barnas beste. Er det snakk om en ettermiddag i ny og ne at far jobber overtid, greit nok at de er hjemme m stemor. Men er dette noe som far gjør daglig forstår jeg godt at mor heller vil at barna skal være hjemme hos henne. Og det triumfer evt stemors ønske om alenetid m barna. Hva er poenget m samvær hvis forelder ikke er tilstede mesteparten av tiden? At ungene skal være borte fra den andre forelderen?

Nå vet vi ikke hvor ofte det er snakk om her, ts har jo ikke sagt noe om det.

Da er det kanskje heller ikke grunn til å anta at barna fratas en vesentlig del av tiden med foreldre om de blir i fars hjem selv om far er ute et ærend en kveld. Mor kjører neppe barna til far om hun har en avtale en ettermiddag heller. Da er de sikkert alene hjemme, har barnevakt eller er hos familie eller venner. De må ikke pakkes i bilen og omplasseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Biomor er bare en forkortelse av biologisk mor. Det er et helt vanlig ord å bruke

Tull. Det er kun vanlig å bruke for å forklare når barn er adoptert av en annen dame enn moren. Mor er mor.

Anonymous poster hash: 48715...637

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har bare hørt en side av historien, og den er din, stemor. Ikke et vondt ord om deg selv, selvfølgelig.
Du er nok en ufeilbarlig engel, og denne saken har vel helt umulig to eller flere sider.

Jeg personlig synes at om far bruker deg som barnevakt 1 gang i uken i en time eller to så er det helt innafor og absolutt forståelig. Om far 2 eller flere kvelder i uken er opptatt utover kvelden, og gjerne nesten til, eller over sengetid for barna, så er det naturlig at barna er hos moren sin. Da har tydeligvis far en livsstil som ikke er forenlig med å ha barna så mye. Han tar valg og prioriteringer som innebærer seg selv først, så barna etterpå. Nå er han endelig så heldig å få en in-house-barnevakt til og med. Helt topp ordning for han!

Dere er nok alle gode foreldre, til og med moren til barna er nok en god forelder. Barn hører sammen med foreldrene sine. Om far ikke har tid eller lager tid til barna sine, så burde barna være hos sin mor.



Anonymous poster hash: f661e...13c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har stemor kjent barna? Hvor ofte er faren sammen med barna? Er det slik at far overlater ansvar for sine barn til stemor veldig ofte? Er det stemor som passer barna når far egentlig skal ha samvær? ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes biomor skaper en voldsom nedvurdering av mor som faktisk mamma, fordi det også brukes om adopsjon, og der er ikke biomor lenger barnets juridiske og rettmessige mor. Så når stemødre kaller moren biomor, tenker jeg at de prøver å opphøye sin egen stilling og nedvurdere morens.

Paranoid, much?

Anonymous poster hash: 81103...180

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...