Gå til innhold

Dere kristne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et mye bedre alternativ er at de gifter seg så slipper de å måtte begrense samlivet sitt

Det er det faktisk ikke til deg å bestemme eller bedømme. Begrenser ikke samlivet sitt av den grunn. Sånn følte ihvertfall ikke jeg og mannen min det. Faktisk så passet det vårt liv best på den måten. Dessuten så er det mellom Gud og dem og ikke deg og dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.... for å bli kjent først. Aldri positivt å forhaste seg, kristen eller ei.

Trådstarter skriver at de allerede har bodd sammen i ett år. Kjenner man ikke da hverandre godt nok til at man kan ta stilling til om man vil gifte seg eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver at de allerede har bodd sammen i ett år. Kjenner man ikke da hverandre godt nok til at man kan ta stilling til om man vil gifte seg eller ikke?

Det er opp til dem å bestemme, ikke deg! Eller andre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det faktisk ikke til deg å bestemme eller bedømme. Begrenser ikke samlivet sitt av den grunn. Sånn følte ihvertfall ikke jeg og mannen min det. Faktisk så passet det vårt liv best på den måten. Dessuten så er det mellom Gud og dem og ikke deg og dem!

Er det opp til deg å bestemme eller bedømme da? Du uttaler deg da vitterlig i denne tråden liksom meg. Hvis det er galt av meg å uttale meg, så er det også galt av deg å gjøre akkurat det samme.

At det er mellom Gud og dem er et argument som rammer deg selv like hardt som alle andre som uttaler seg i denne tråden. Dessuten startet vel trådstarter denne tråden for å få innspill. Ergo er det ingen forbrytelse å delta i meningsutvekslingen selv om man fremfører argumenter som ikke faller i god jord hos alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til dem å bestemme, ikke deg! Eller andre!

Hvorfor sier ikke du det samme til deg selv? Hvorfor kjefter du på meg for å gjøre noe du selv gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opp til deg å bestemme eller bedømme da? Du uttaler deg da vitterlig i denne tråden liksom meg. Hvis det er galt av meg å uttale meg, så er det også galt av deg å gjøre akkurat det samme.

At det er mellom Gud og dem er et argument som rammer deg selv like hardt som alle andre som uttaler seg i denne tråden. Dessuten startet vel trådstarter denne tråden for å få innspill. Ergo er det ingen forbrytelse å delta i meningsutvekslingen selv om man fremfører argumenter som ikke faller i god jord hos alle.

For det ts allerede har nevnt hun vil vente med å gifte seg. Da er det ikke mer vi trenger å argumentere i mot. Det hun spurte om var hva kristne mente om å leve som samboere uten å være gift. Jeg har aldri sagt eller kjeftet i mot dine meninger. Men hvis det er noe du lurer på når det gjelder henne så får du rette spm mot henne og ikke argumentere mot meg. Jeg rettet meg selv mot henne og ingen andre.

Og ja, det er faktisk mellom dem og Gud. Hvert enkelt for stå til ansvar sine tanker og handlinger uansett og jeg har aldri påstått at jeg slipper unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sier ikke du det samme til deg selv? Hvorfor kjefter du på meg for å gjøre noe du selv gjør?

Kjefter da heller! Hårsår, gutt? ;) Jeg har ikke sagt at dem SKAL noe som helst! Men alt er ikke så svart og hvitt selv om man er troende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er klar og tydelig på at seg utenfor ekteskap er synd. Hvorvidt man velger å leve etter dette, er jo opp til den enkelte. Som samboere vil man sånn sett leve i strid med Guds ord.

Ser man på statistikken, er sannsynligheten større for at et samboerskap går i oppløsning enn et ekteskap. Hovedårsaken tror jeg er innstillingen man går inn i det med. Når man inngår et ekteskap, tror jeg det er med innstillingen om at det skal vare livet ut.

Jeg tror at nøkkelen for å få ekteskapet til å fungere er å kjenne hverandre godt, og deretter å se at ekteskap er hardt arbeid. Går man inn i det med innstillingen at "mye kan skje", skal det mye til for at det lykkes.

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "Du skal ikke bryte ekteskapet!" om ikke nettopp at man må gifte seg før man starter et seksuelt forhold med noen?

Nei.

Du skal ikke være utro, står det.

Du må lære deg å lese det som står og ikke det du vil at det skal stå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er klar og tydelig på at seg utenfor ekteskap er synd. Hvorvidt man velger å leve etter dette, er jo opp til den enkelte. Som samboere vil man sånn sett leve i strid med Guds ord.

Ser man på statistikken, er sannsynligheten større for at et samboerskap går i oppløsning enn et ekteskap. Hovedårsaken tror jeg er innstillingen man går inn i det med. Når man inngår et ekteskap, tror jeg det er med innstillingen om at det skal vare livet ut.

Jeg tror at nøkkelen for å få ekteskapet til å fungere er å kjenne hverandre godt, og deretter å se at ekteskap er hardt arbeid. Går man inn i det med innstillingen at "mye kan skje", skal det mye til for at det lykkes.

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Er den?

Hvis du har sex med noen skal du gifte deg med henne, står det.

Med andre ord kan TS gjøre akkurat det TS gjør, med mindre planen er å gifte seg med noen helt andre enn den hun er samboer med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver at de allerede har bodd sammen i ett år. Kjenner man ikke da hverandre godt nok til at man kan ta stilling til om man vil gifte seg eller ikke?

Ikke nødvendigvis, nei.

Fordi man oppdager nye sider hos den man er sammen med over lengre tid enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere gjør det eneste kloke :)



Anonymous poster hash: 36735...5fc
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den?

Hvis du har sex med noen skal du gifte deg med henne, står det.

Med andre ord kan TS gjøre akkurat det TS gjør, med mindre planen er å gifte seg med noen helt andre enn den hun er samboer med.

Som sagt, statistikken tilsier at et samboerskap oftere går i oppløsning. Med andre ord, man har ingen garanti for at det er for resten av livet - noe TS sier selv. For øvrig står det at du skal ikke drive hor, noe som innebærer all sex utenfor rammene av et ekteskap :)

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter skriver at de allerede har bodd sammen i ett år. Kjenner man ikke da hverandre godt nok til at man kan ta stilling til om man vil gifte seg eller ikke?

Nei, føler ikke vi kjenner hverandre godt nok etter bare 1 år. For å kjenne hverandre ut og inn føler jeg at vi må ha bodd i sammen ihvertfall en del år først. Vi tenker det er greit å vente rundt 5 år.

Bibelen er klar og tydelig på at seg utenfor ekteskap er synd. Hvorvidt man velger å leve etter dette, er jo opp til den enkelte. Som samboere vil man sånn sett leve i strid med Guds ord.

Ser man på statistikken, er sannsynligheten større for at et samboerskap går i oppløsning enn et ekteskap. Hovedårsaken tror jeg er innstillingen man går inn i det med. Når man inngår et ekteskap, tror jeg det er med innstillingen om at det skal vare livet ut.

Jeg tror at nøkkelen for å få ekteskapet til å fungere er å kjenne hverandre godt, og deretter å se at ekteskap er hardt arbeid. Går man inn i det med innstillingen at "mye kan skje", skal det mye til for at det lykkes.

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Det er vel 50% av ekteskapene som går i oppløsning, så statistikkmessig har man ikke helt grusomt store sannsynligheten for at det skal gå bra uansett. Og vi har uansett statistikken i mot oss siden vi er så unge. Det er lurt å ha noen år på baken før man gifter seg, hvis ikke går det som oftest galt. Tenker jeg. :)

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, statistikken tilsier at et samboerskap oftere går i oppløsning. Med andre ord, man har ingen garanti for at det er for resten av livet - noe TS sier selv. For øvrig står det at du skal ikke drive hor, noe som innebærer all sex utenfor rammene av et ekteskap :)

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Ja, men det er et annet skriftsted.

Årsaken til at mange kristne velger å være avholdne fra sex (leve i sølibat) til de er gift er nettopp den du viser til her: At man ikke skal ha sex med noen man ikke gifter seg med eller er gift med/forblir gift med.

Når man har giftet seg har man i bibelsk forstand blitt sammenføyd av Gud.

Da varer dette livet ut, fordi man ikke skal skille ad to som Gud har føyd sammen.

Det vil i ytterske konsekvens/i praksis si at fraskilte ikke skal ha sex med andre og at de ikke kan gifte seg på nytt.

Så utroskap- det er det nok mange som er viet i en kirke som bedriver i den konteksten.

Dem katolske kirken vier ikke fraskilte. At den protestantiske kirken gjør dette er det igrunnen ikke bibelsk grunnlag for... Annet enn at Kristus ikke er like fordømmende som mennesker kan være, såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, føler ikke vi kjenner hverandre godt nok etter bare 1 år. For å kjenne hverandre ut og inn føler jeg at vi må ha bodd i sammen ihvertfall en del år først. Vi tenker det er greit å vente rundt 5 år.

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

Jeg syns dere er kloke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel 50% av ekteskapene som går i oppløsning, så statistikkmessig har man ikke helt grusomt store sannsynligheten for at det skal gå bra uansett. Og vi har uansett statistikken i mot oss siden vi er så unge. Det er lurt å ha noen år på baken før man gifter seg, hvis ikke går det som oftest galt. Tenker jeg. :)

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

Sjekket dette opp, i følge SSB er det 40 % - men uansett er ikke dette særlig oppløftende. Men som sagt, samboerskap innebærer en langt mindre sannsynlighet for at man skal lykkes. Og ja, jeg tror det er viktig å bruke god tid før man eventuelt gifter seg, hvis det skal fungere. Men jeg tror at innstillingen om at "det kan være at det ikke fungerer" også er en viktig årsak til at par skilles. For det vil komme harde tider for et forhold, enten man er samboere eller gift. Da tenker jeg det er godt å ha gitt hverandre et løfte om å holde sammen "i gode og onde dager".

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen var samboere sammen før vi giftet oss selv om vi er kristne. Som du skjønner så ser jeg på meg selv som mer liberal enn konservativ. Skal kanskje sies at vi forlovet oss, og ble seriøse, ganske tidlig i forholdet så vi har alltid egentlig følt sterkt på at det skal være oss livet ut.

I følge Bibelen skal man jo ikke ha sex med andre uansett om man er i forhold med vedkommende, eller ei, før man har giftet seg. Så både vi og dere har jo brutt det. Så er det opp til Gud å avgjøre hvordan dommen blir. Personlig har jeg alltid kommet nederst på statistikken uansett hva det gjelder i livet omtrent, så jeg ser ikke at det kommer til å forandre seg på det punktet heller...



Anonymous poster hash: d07fd...f02
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen var samboere sammen før vi giftet oss selv om vi er kristne. Som du skjønner så ser jeg på meg selv som mer liberal enn konservativ. Skal kanskje sies at vi forlovet oss, og ble seriøse, ganske tidlig i forholdet så vi har alltid egentlig følt sterkt på at det skal være oss livet ut.

I følge Bibelen skal man jo ikke ha sex med andre uansett om man er i forhold med vedkommende, eller ei, før man har giftet seg. Så både vi og dere har jo brutt det. Så er det opp til Gud å avgjøre hvordan dommen blir. Personlig har jeg alltid kommet nederst på statistikken uansett hva det gjelder i livet omtrent, så jeg ser ikke at det kommer til å forandre seg på det punktet heller...

Anonymous poster hash: d07fd...f02

Alle mennesker synder! Jeg tror det er viktigere for Gud at jeg har troen i mitt hjerte og ønsker å følge Jesus enn at jeg skal gifte meg i dag når jeg i mitt hjerte ikke føler det er rett. Når jeg gifter meg vil jeg gå inn i det fullt og helt. Hadde jeg gjort det i dag hadde jeg bare gjort det for at det står i Bibelen, men ikke fordi jeg føler jeg vil selv. Og da er det kanskje en enda større synd om jeg gifter meg.

Alle mennesker synder ingen er bedre enn noen andre. Det står i Bibelen, Romerne 3,9-10. Hva skal vi da si til dette? Står saken bedre for oss jøder enn for andre? Nei, på ingen måte! Vi har jo allerede anklaget både jøder og grekere for at de alle er under syndens makt. For det står skrevet: Det finnes ikke én som er rettferdig, ikke en eneste.

Uten Jesus er følgene av vår synd døden. Det står i Bibelen, Romerne 6,23. Syndens lønn er døden, men Guds nådes gave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Enn om jeg ikke er helt sikker på hva mine synder går ut på? Det står i Bibelen, Salmene 139,23-24. Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker. Se om jeg er på den onde vei, og led meg på evighetens vei.

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker synder! Jeg tror det er viktigere for Gud at jeg har troen i mitt hjerte og ønsker å følge Jesus enn at jeg skal gifte meg i dag når jeg i mitt hjerte ikke føler det er rett. Når jeg gifter meg vil jeg gå inn i det fullt og helt. Hadde jeg gjort det i dag hadde jeg bare gjort det for at det står i Bibelen, men ikke fordi jeg føler jeg vil selv. Og da er det kanskje en enda større synd om jeg gifter meg.

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

Alle mennesker synder, ja. Er det det samme som at vi skal velge å leve i synd? På ingen måte! Her må Bibelen leses i sin sammenheng, man kan ikke bare plukke ut enkeltvers. Rom 6,1-2: "Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større? Slett ikke! Hvordan kan vi som døde bort fra synden, fremdeles leve i den?"

Det er stor forskjell på å gjøre et bevisst valg om å leve i synd, og på at man synder. Det å bevisst velge å gå imot Guds ord ved å leve i samboerskap, er forskjellig fra det at man lyver en gang, men jobber for å ikke lyve. For meg ser det ut som du selv begynner å se at det ikke er riktig å leve i samboerskap, men ønsker å rettferdiggjøre dette for deg selv og andre? Correct me if I'm wrong :)

Det er ingen som sier du bør gifte deg i dag, når ikke du er klar for det. Jeg ville heller aldri i verden giftet meg i dag, for jeg er ikke klar for å love min kjære å holde sammen med han livet ut. Men nettopp derfor velger jeg heller ikke å bo sammen med han. Samboerskap blir for meg at man vil leve som i et ekteskap, men "med bakdøren åpen", med en mulighet for å trekke seg ut. Da anser jeg det som bedre å bo hver for seg :)

Anonymous poster hash: e5a08...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...