Gå til innhold

Dere kristne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om kristne som "bare" er samboere og ikke gift?

Vi er begge kristne, men har ikke giftet oss. Vi er veldig unge og har bodd sammen i 1 år.

Jeg synes det er viktig å være realistisk. Selv om vi ønsker å være sammen hele livet så synes jeg at vi ikke har kjent hverandre og bodd sammen lenge nok til at jeg kan love ovenfor Gud at denne mannen skal jeg være sammen med hele livet. Jeg kan ikke love dette med hele mitt hjerte nå fordi jeg vet at mye kan skje.
Jeg kan dog love med mitt hjerte til Gud og til min samboer at jeg ønsker å være sammen med han hele livet. Og han har sagt han ønsker det samme.

Men vi er så unge og tenker at det er kanskje greit å bli ferdig med utdanning og få litt penger først og så kan vi ha et skikkelig fint bryllup når vi da har råd til det. Ingenting vil forandre seg om vi gifter oss i dag. Vi vil fortsatt være de samme personene tenker jeg.

Hva tenker dere om saken?



Anonymous poster hash: 350bd...9a5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg om at man må faktisk kunne stå for løftet om at man har tenkt til å holde sammen resten av livet. Er man ikke sikker på det er det best å vente. 1 år er alt for kort tid for å kunne vite dette, mener jeg. Dog synes jeg det er viktig å være gift før man får barn.

Men dette er bare min mening. Dere må selvfølgelig finne ut hva som er best for dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg om at man må faktisk kunne stå for løftet om at man har tenkt til å holde sammen resten av livet. Er man ikke sikker på det er det best å vente. 1 år er alt for kort tid for å kunne vite dette, mener jeg. Dog synes jeg det er viktig å være gift før man får barn.

Men dette er bare min mening. Dere må selvfølgelig finne ut hva som er best for dere.

Hei! Takk for svar :) Ja, men det står vel i Bibelen at man må ha inngått en pakt med hverandre. Og jeg tenker å skrive under på et ark er ikke det som er viktig med denne pakten. Jeg føler at jeg og min samboer har inngått en slags pakt. Vi har begge sagt vi ønsker å være samme hele livet.

Synes det er vanskelig å forklare, men forstår du hva jeg mener? Følelsen vi har vil ikke forandres av dette arket man skriver under på eller denne seremonien i Kirken. Og når vi da har inngått en pakt i hjertene våre synes jeg at det kanskje er det som teller.

Så derfor føler jeg på en måte at det er veldig greit, og så kan vi gifte oss og få barn når den tid kommer og vi blir litt mer voksne :)

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at man skal være gift. Det står ikke HVA det vil si å bli gift. Om det er en seremoni, hvordan den foregår, om det er en kontraktinngåelse, osv.

Adam og Eva var gift. Hvordan?

Derimot står det at de Gud har ført sammen kan intet menneske tvinge fra hverandre.



Anonymous poster hash: 3267e...a32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at man skal være gift. Det står ikke HVA det vil si å bli gift. Om det er en seremoni, hvordan den foregår, om det er en kontraktinngåelse, osv.

Adam og Eva var gift. Hvordan?

Derimot står det at de Gud har ført sammen kan intet menneske tvinge fra hverandre.

Anonymous poster hash: 3267e...a32

Ja, det er det jeg da mener. Tviler på at Adam og Eva skreiv under på noe ark..

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar :) Ja, men det står vel i Bibelen at man må ha inngått en pakt med hverandre. Og jeg tenker å skrive under på et ark er ikke det som er viktig med denne pakten. Jeg føler at jeg og min samboer har inngått en slags pakt. Vi har begge sagt vi ønsker å være samme hele livet.

Synes det er vanskelig å forklare, men forstår du hva jeg mener? Følelsen vi har vil ikke forandres av dette arket man skriver under på eller denne seremonien i Kirken. Og når vi da har inngått en pakt i hjertene våre synes jeg at det kanskje er det som teller.

Så derfor føler jeg på en måte at det er veldig greit, og så kan vi gifte oss og få barn når den tid kommer og vi blir litt mer voksne :)

-TS

Anonymous poster hash: 350bd...9a5

For min egen del mener jeg at en pakt her er en avtale (gjerne muntlig), om at det er dere to. Dere er enig om at dere skal jobbe mot et liv sammen og at dere ikke skal ha romantiske eller seksuelle forhold til andre mennesker. Denne pakten handler først og fremst om at dere skal prøve. Når dere er mer sikre kan dere ta skrittet fult ut og gifte der.

Mitt forhold til ekteskapet er todelt. På ene siden er det det juridiske, å sikre først og fremst barna, men også den gjenlevende part dersom den ene skulle falle ifra. Men viktigere er det at man har lovet å holde sammen i tykt og tynt, og ikke bare overfor hverandre, men også overfor Gud og slekt og venner. Det skal mye til for å bryte et slikt løfte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er viktig å være realistisk. Selv om vi ønsker å være sammen hele livet så synes jeg at vi ikke har kjent hverandre og bodd sammen lenge nok til at jeg kan love ovenfor Gud at denne mannen skal jeg være sammen med hele livet. Jeg kan ikke love dette med hele mitt hjerte nå fordi jeg vet at mye kan skje.

Å gifte seg betyr ikke at man lover Gud noe som helst. Det er en avtale man gjør med et annet menneske, som blir bekreftet av staten - ikke av Gud. Man søker ikke Gud om å få gifte seg. Søknaden rettes til folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg betyr ikke at man lover Gud noe som helst. Det er en avtale man gjør med et annet menneske, som blir bekreftet av staten - ikke av Gud. Man søker ikke Gud om å få gifte seg. Søknaden rettes til folkeregisteret.

Nå ba TS om synspunkter fra kristne, ikke om den juridiske definisjonen av ekteskap i Norge. Jeg er ganske sikker på at hun vet hva denne er, og hvordan et bryllup fungerer i praksis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ba TS om synspunkter fra kristne, ikke om den juridiske definisjonen av ekteskap i Norge. Jeg er ganske sikker på at hun vet hva denne er, og hvordan et bryllup fungerer i praksis.

Ifølge Bibelen skal man gifte seg før man flytter sammen. Det er ikke noe å lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapittel og vers?



Anonymous poster hash: 3267e...a32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapittel og vers?

2. Mosebok kapittel 20 vers 14: Du skal ikke bryte ekteskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sa man måtte gifte seg før man flyttet sammen. Det er det jeg lurer på hvor står?



Anonymous poster hash: 3267e...a32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sa man måtte gifte seg før man flyttet sammen. Det er det jeg lurer på hvor står?

Hva betyr "Du skal ikke bryte ekteskapet!" om ikke nettopp at man må gifte seg før man starter et seksuelt forhold med noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min mann bodde sammen før vi giftet oss. Vi ble kristne etter et par år sammen og bestemte oss for at vi skulle leve i sølibat til vi giftet oss. Ingen har noe med hvorfor dere bor i sammen, eller noe med å dømme dere for deres valg. Dere skal heller tenke på om dere kan stå for deres valg i livet framfor Gud og ikke for mennesker. Det er også meget fornuftig å vente noen år til dere gifter dere. Hvis dere vil passe på å leve rett for Gud så kan dere jo sove i hvert deres rom:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spør ikke om "hva tror dere det menes med", TS spør om konkrete svar angående hva bibelen sier om å gifte seg.

Så langt lurer jeg på hva bibelen sier at det vil si "å gifte seg"? Hva er det for prosess det involverer? Hva står det nøyaktig og hvor står det?

Nei, "du skal ikke bryte ekteskapet", holder ikke, for det sier ikke noe om hva "ekteskapet" er eller hvordan man "bryter" det.

Så vidt jeg har forstått bibelen sier den at gift, det er man når man har lovet hverandre evig troskap. Uten at bibelen har gått i så meget større detalj enn som så. Dette med kirke, bryllup, seremonier, er noe som er skapt for å gjøre noe stort ut av det. Men det er ikke et bibelsk krav.

Har du noe mer å vise til å kom med det. Hvis ikke, ikke meld deg inn i en debatt der du ikke har noe positivt å bidra med.



Anonymous poster hash: 3267e...a32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spør ikke om "hva tror dere det menes med", TS spør om konkrete svar angående hva bibelen sier om å gifte seg.

Så langt lurer jeg på hva bibelen sier at det vil si "å gifte seg"? Hva er det for prosess det involverer? Hva står det nøyaktig og hvor står det?

Nei, "du skal ikke bryte ekteskapet", holder ikke, for det sier ikke noe om hva "ekteskapet" er eller hvordan man "bryter" det.

Så vidt jeg har forstått bibelen sier den at gift, det er man når man har lovet hverandre evig troskap. Uten at bibelen har gått i så meget større detalj enn som så. Dette med kirke, bryllup, seremonier, er noe som er skapt for å gjøre noe stort ut av det. Men det er ikke et bibelsk krav.

Har du noe mer å vise til å kom med det. Hvis ikke, ikke meld deg inn i en debatt der du ikke har noe positivt å bidra med.

Anonymous poster hash: 3267e...a32

Hvor spør ts om konkrete bibelsvar? Slik jeg leste det så spurte hun om hva dere kristne mener om kristne som er samboere og ikke gift.

Bibelen er klar på at sex hører ekteskapet til. Å leve som ektepar innebærer jo sex, men å bo sammen fordi man eventuelt vil dele utgifter og gjøre ferdig andre ting først er ikke det samme, uansett hva kontrollerende pastorer måtte mene. De jo kan som sagt også sove i hvert sitt rom for å gjøre det mest mulig rett. Vi lever i en helt annen tid. I den bibelske tid så bodde vel gjerne ofte jentene hjemme hos mor og far til hun ble gift/velsignet av Gud. Men i dag vil de fleste ut lenge før, eller foreldrene vil ha dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er også meget fornuftig å vente noen år til dere gifter dere.

Hvorfor er det fornuftig for to personer som allerede lever sammen som ektefolk, å vente noen år med å gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil passe på å leve rett for Gud så kan dere jo sove i hvert deres rom:)

Et mye bedre alternativ er at de gifter seg så slipper de å måtte begrense samlivet sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "du skal ikke bryte ekteskapet", holder ikke, for det sier ikke noe om hva "ekteskapet" er eller hvordan man "bryter" det.

Hva betyr "Du skal ikke bryte ekteskapet!" om ikke nettopp at man må gifte seg før man starter et seksuelt forhold med noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det fornuftig for to personer som allerede lever sammen som ektefolk, å vente noen år med å gifte seg?

Tja.... for å bli kjent først. Aldri positivt å forhaste seg, kristen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...