Gå til innhold

Er dette virkelig sextrakassering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han skulle ikke si unnskyld for at han mente det. Men unnskyld for at han sa noe upassende. At man mener det man sier gjør det ikke greit. Det er faktisk ikke slik at vi kan si alt vi mener i et samfunn, i et klasserom, ja hvor som helst hvor der er andre mennesker å ta hensyn til. Jeg synes det var galt av læreren å stemple han som pervers, og håper virkelig ikke hun sa det foran klassen!! Men gutten bør selvsagt få en opplæring i hvordan man oppfører seg blant andre folk, og hva man holder for seg selv. Kanskje han ikke har lært at dette er galt å si, men da er det jammen på tide. For sin egen del så han slipper å bli utstøtt, og for de andre sin del, så det blir et godt miljø i klassen.

Jeg håper han fortsetter å si det han mener. Jeg håper virkelig det. Vi trenger flere fritalende mennesker her i landet, og mindre av dere fordømmende. Blir MANN ut av denne gutten serru' :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver generelt å tenke: hadde dette vært greit på jobben?

Eksempel: hadde jeg akseptert at en kollega bokset meg i magen for morro skyld? Nei, selvfølgelig hadde jeg ikke det. Da skal vi heller ikke kalle det "guttestreker" når barn opplever det på skolen.

Hadde jeg syntes det var greit at en av mennene på jobben sa at han ønsket han fikk se alle damene nakne? Nei, det hadde det ikke.

--> hadde det vært min sønn så hadde jeg forklart at selv om det ikke er verdens undergang så er det ikke noe man sier

Men dette er 11-åringer. Altså hadde noe lignende skjedd på jobben din så ville det bli gjort av voksne mennesker. Dette barnet på 11 år kan vel ingen si at har seksuelle hensikter? Det høres ut for meg som om han er nysgjerrig på nettopp å se kroppen deres ikke å gjøre noe seksuelt med dem. Igjen skal vi voksne seksualisere absolutt alt. En annen skrev at disse jentene burde sluppet å bli gjort om til sex objekter men herlighet, gutten sa da ingenting om sex? Nakenhet må ikke nødvendigvis være seksuelt!! Vi må tenke over hvilke konklusjoner vi trekker ang barnas oppførsel fordi de tar etter oss. La barn være barn.

Eller så synes jeg at du ts absolutt bør korrigere gutten din for han egen del så han lykkes sosialt. Kanskje han trenger å få stilt nysgjerrigheten sin?

Jeg sier heller stakkars disse skolebarna som blir seksualisert slik av læreren sin!

Anonymous poster hash: 0f772...9d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes som sagt heller ikke dette er greit, og jeg synes det var rett av læreren å kontakte hjemmet, men det er drøyt å anklage en 11-åring for sextrakkasering. Han vet ikke hva det er. Men desto viktigere er det at han oppdras, for om ingen setter grenser når han slenger sånt ut av seg, så er det ikke usannsynlig at han vokser opp til å bli en mann som sextrakasserer.

Anonymous poster hash: db98e...bd2

Helt enig! Skummelt hvilken retning ting tar. Er det rart barn blir tidligere opptatt av sex sier bare jeg.. det går sex undervisningsprogrammer på tv og foreldre klager på at det er perverst, en gutt er nysgjerrig på kropp og plutselig er han en sexforbryter?!

Bare fordi om noe oppleves ubehagelig så trenger det ikke å være en svær (kriminell) greie! Det er faktisk lov for ei jente å ta seg nær av "småting", bare ikke kall det seksuell trakassering!

Og det er faktisk lov til å kalle folk for fintfølende. Jeg ble utsatt for incest i barndommen og derfor hadde jeg annerledes grenser enn de andre. Hvis noen satte seg for tett inntil meg eller kasta en viskelærbit på meg så føltes det forferdelig og som ett overgrep. Betyr det at det faktisk var det? Nei!!

Skrevet

Men slik oppførsel er jo ikke greit! At det ikke ble laget sak ut av det da du var ung, er kun et tegn på at noe ikke fungerte som det skulle da.

Dette er da noe som har skjedd i alle år på alle skoler.

Skrevet

Slik "oppførsel" ER greit! Det er alle dere andre som er konservative, fordømmende idioter. Sånne små sjeler som han, her det som har gjort at verden har gått videre!

Gå inn i surrealismern, dada, Fraud. Vi trenger folk som tenker og prater utfra hjerte. Vi hadde ikke hatt elektrisitet, uten en fritenker. Telefon, bil, blokk, bygninger, herrlighet, vi hadde fremdeles hatt kjærringa forran treplogen, hvis alle skulle vært som dere fordømmende folk.

La barn få lov til å si det de vil, la de få lov til å stå for det og la oss tolke det med interesse, ikke med fordømmelse!

Alle store idioter, Einstein, Picacco og name it. Hva ville verden være uten folk som plutselig tenker, og sier annerledes?

Dere andre er jo IDIOTER! Dere nyter av daglige goder og aner ikke hvor det kommer fra?

TENK!

Ikke gi sjeler som plopper ut meg egne meninger en dom! Vit at disse egne meningene kan skape noe. Mozard feks. Hvor moralsk var han? Hva skjedde i den verden etter han? Og han lever fremdeles, gjør han ikke.

Akseptabelt og ikke akseptabelt?

Hvem er DU til å mene hva som er akseptabelt? DU gjør jo ikke en dritt?

DET BLIT FOLK UT AV DENNE TØFFE GUTTEN, også fordi han har en far som tillater gutten å være den han er. TRO MEG!! VI har sett det før, og vi kommer til å se det igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Gutten burde få streng beskjed om at sånt ikke er greit å si, men noe særlig større sak enn det trenger det ikke å bli. Bare følge med på at han har skjønt beskjeden.

Har selv jobbet som tikallingsvikar på skole i gym, og det har blitt litt sånn naken-kommentarer, elever som prøver å snike seg inn i garderoben og sånne ting. Det er helt naturlig utforsking av det andre kjønn, så det er ikke rart at de prøver seg, man burde ikke bli overraska der. Men viktig å si fra at sånt er ikke lov.

Anonymous poster hash: 658db...435
  • Liker 1
Skrevet

Skal vi gå tilbake i tid, der vi tydeligvis er nå ved å fordømme en 11 åring. Vil jeg gå for stening og henging av læreren. Vi hadde ikke kunne hatt hverken papir, trykk eller allment skriftspråk med sånne lærere. Vi hadde fremdeles vært kristne i ordets rette betydning og jeg, personlig ville vært brent på bål.

Sorry folkens, den gleden fikk dere ikke :P

AnonymBruker
Skrevet

Nullfilter, de innleggene dine begynner å bli slitsomme.

Anonymous poster hash: 09c32...e9f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle guttene i vår klasse var sånn på barneskolen i 11-13 års alderen, og vi tok ikke skade av det. Dette er en naturlig vending som skjer når puberteten inntreffer, og selv om gutter ofte viser det bedre, er jentene like nysgjerrige på gutta. Gjerne jentene som faktisk smugtitter i garderobene osv.

Vi hylte og sladret til lærerne når guttene løp etter oss eller kløyp oss i puppene vi, men gud hvor moro det egentlig var. Og når vi ble lei, så slo vi de hard i skuldra eller i magen. På den tiden hadde vi jentene blitt sterkere enn gutta sånn fysisk, og kunne lett stå opp for oss selv. Det burde flere barn i dag lære og.

Hvis jentene synes det er moro, la uskyldig lek/utforskning skje. Hvis ikke, oppfordre de til å stå opp og si NEI/SLUTT! Slå den jæveln i magen, og be han pelle seg unna.

Vi må heller undervise/lære barn og stå opp for seg, og tørre å si i fra til voksne (lærere/foreldre osv) HVIS de ikke tørr å si fra selv, og ikke liker at f.eks guttene i klassen er nysgjerrige på de. DA skal den voksne gripe inn og opplyse om hvor grensene går, men barn bør også få lov til å vise at de selv også kan sette egne grenser, uten at voksne står å tvinger noen til å gi de en unnskyldning.

Oppfordre og opplys barn om grenser og grensesetting, det er så viktig!

Lær dem at "din kropp er din kropp, og at mamma til og med ikke får lov til å bestemme at du skal gi onkel en hadeklem." For sånne ting blir faktisk barn oppfordret til. Hører hele tiden foreldre si; "gå å gi tante/onkel osv en hadeklem". "Åh, skal ikke tante få klem? Jooda, gå å gi en liten klem" (!!) Hva er tanken bak lærdommen?!

Heller si: "Hvis du ønsker det, kan du gi tante/onkel en hadeklem, men det velger du".

Utenfor tema her, det vet jeg, men poenget er å lære barn og stå opp for egne rettigheter.

"Du har lov til å synes det er moro at guttene løper etter deg, og du har lov til å stoppe å hyle nei i tryne på de." Uansett hva barnet (jenta) føler om den gutten som snakker om pupper/klyper i rumpa, bør hun først prøve på å sette grensen sin selv, uten forstyrrelse fra voksne.

Jeg synes barn skal beskyttes, men vi må la de få prøve seg selv før vi står opp for dem, og derfor bør vi nettopp la de stå på egne rettigheter fra de er gamle nok til å skjønne at de faktisk har et valg.

Anonymous poster hash: 82dda...6e5

Men først og fremst skal gutter lære seg at det overhodet ikke er greit, å klype jentene i puppene og på rompa. Det er ikke alle jenter som synes det er gøy. For noen er det ganske fælt, for noen traumatisk og.

Jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn. Og da jeg fikk pupper, og guttene startet og løpe etter, og skulle ta på både rompa og puppene, syntes jeg det var grusomt. Nå var jeg en sta tøffing, så disse guttene fikk skikkelig juling, vet en av de har arr den dag i dag. Men det var jo jeg som havnet i trøbbel. Men mange av de barna som har opplevd misbruk, vil ikke klare å si fra, for de kobler ut og mer fryser fast, og det kan ende opp med å resultere i at guttene går langt over grensen, i den tro at de får lov.

Jeg endte opp med anoreksi, da jeg fikk all den seksuelle oppmerksomheten av guttene. For jeg taklet det bare ikke. Jeg hadde vært et seksuelt objekt for min far i mange år. Men det tok slutt litt før puberteten, men da overtok guttene.

Vet om et tilfelle på barneskolen, hvor en gutt misbrukte en av jentene. Hun hadde blitt misbrukt før, og da noen prøvde seg bare stivnet hun, og klarte ikke å si nei.

Derfor er det faktisk veldig viktig, at guttene lærer seg å respektere kroppene til jentene. Og ikke røre de på steder man ikke skal.

Anonymous poster hash: a869e...941

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke galt å ha lyst til å se nakne jenter. Men det er ikke sånt man sier i et rom fullt av andre mennesker. Disse barna skal også lære seg å fungere i et samfunn med andre mennesker. Lærer de at det er greit å fly rundt og si at man ønsker å se folk nakne kommer man ikke langt i livet.

Barn sier mye rart, og det er helt naturlig og greit. Men de må lære hva som er greit å heller bare si inni seg.

Barn kan også, helt naturlig buse ut om at fks "hun har stor nese.... hvorfor har hun ekle merker i ansiktet? Oi du har store pupper. Jeg så tissen til pappa i går". Barn gjør det bare, de sier bare hva de tenker/observerer, som er helt naturlig for dem. Men når de sier det må de korrigeres. Korrigeres de ikke må de finne ut av slike normer selv, og det kan ta lang tid og de kan ende opp med å lære det på en ganske kjip måte, ved at folk blir sure, overser de, ikke vil være med de osv.

Jeg er enig i at dette ikke har noe med sex-trakassering å gjøre. Gutten er bare i den alderen der kjønn og kropp sikkert begynner å bli interessant, og er noe han tenker på.

Og det er ikke sånn at man skal lære barn at sånt skal man alltid ha inni seg da, men heller hvilken situasjon sånt er greit å si, og når det ikke er greit å si. Stort sett er det ikke greit å si at man vil se på nakne folk i et klasserom eller i andre lignende grupper som jobb, kurs osv.

Anonymous poster hash: 658db...435
  • Liker 3
Skrevet

Dette er da noe som har skjedd i alle år på alle skoler.

Jepp. Samme med overgrep blant prester i den katolske kirke. Er virkelig det at "det alltid har skjedd" det samme som at det er greit?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva må jeg skrive for at mod skal stenge denne tråden? Fittetryner hele gjengen. Ja jeg sier noe upassende, og greid meg supert gjennom livet...

AnonymBruker
Skrevet

Slik "oppførsel" ER greit! Det er alle dere andre som er konservative, fordømmende idioter. Sånne små sjeler som han, her det som har gjort at verden har gått videre!

Gå inn i surrealismern, dada, Fraud. Vi trenger folk som tenker og prater utfra hjerte. Vi hadde ikke hatt elektrisitet, uten en fritenker. Telefon, bil, blokk, bygninger, herrlighet, vi hadde fremdeles hatt kjærringa forran treplogen, hvis alle skulle vært som dere fordømmende folk.

La barn få lov til å si det de vil, la de få lov til å stå for det og la oss tolke det med interesse, ikke med fordømmelse!

Alle store idioter, Einstein, Picacco og name it. Hva ville verden være uten folk som plutselig tenker, og sier annerledes?

Dere andre er jo IDIOTER! Dere nyter av daglige goder og aner ikke hvor det kommer fra?

TENK!

Ikke gi sjeler som plopper ut meg egne meninger en dom! Vit at disse egne meningene kan skape noe. Mozard feks. Hvor moralsk var han? Hva skjedde i den verden etter han? Og han lever fremdeles, gjør han ikke.

DET BLIT FOLK UT AV DENNE TØFFE GUTTEN, også fordi han har en far som tillater gutten å være den han er. TRO MEG!! VI har sett det før, og vi kommer til å se det igjen!

Synes faren det var greit da?

Det er uansett en lang vei fra sosialt upassende til perverst. Jentene tar null skade av å høre at han ønsker å se dem nakne. Hvem kan i det hele tatt si at han mente dette seksuelt?!

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars unge. Ikke fikk han se noen nakne jenter, og kjeft i tillegg.

Alle gutter vil vel se masse nakne jenter, mest naturlige tingen i verden.

Lite vits å blåse det opp til en stor sak, jeeez.

Læreren kunne bare sagt at det er fint men sånt er det greit å holde for seg selv.

Saken ute av verden.

Anonymous poster hash: 17ee5...02b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper han fortsetter å si det han mener. Jeg håper virkelig det. Vi trenger flere fritalende mennesker her i landet, og mindre av dere fordømmende. Blir MANN ut av denne gutten serru' :)

Jepp. Og når han blir voksen blir han mest sannsynlig en av de mannfolka som blir anklaget for overgrep fordi foreldrene ikke har lært han hvordan han behandler kvinner med respekt. Kvinner er mere enn ett redskap for sex

Anonymous poster hash: 84e9b...f97

• Liker 1
Skrevet

[...] Kvinner er mere enn ett redskap for sex

Oookey? :fnise:
Skrevet

Jepp. Og når han blir voksen blir han mest sannsynlig en av de mannfolka som blir anklaget for overgrep fordi foreldrene ikke har lært han hvordan han behandler kvinner med respekt. Kvinner er mere enn ett redskap for sex

Anonymous poster hash: 84e9b...f97

Herregud, gutten er 11 år!!!! Han har ikke gjort noe galt. Han kom med et utsagn, som var uskyldig morro. I klassen hans går det jenter, ikke kvinner. Og gutten har ikke kommet i puberteten engang? Er det mulig å være så fordømmende?

• 4 uker senere...
Skrevet

TENK!

Jeg er usikker på hvem "Picacco", "Fraud" og "Mozard" er, men jeg er enig i at man skal få tenke og snakke fritt i størst mulig utstrekning. Men det er ikke alltid greit å "være seg selv" hvis det å være seg selv innebærer å mobbe, plage og snakke stygt til andre. Eller mener du at en mobber også bare bør "få være seg selv"? Jeg kan forresten informere deg om at det trengs litt mer enn "¨å tenke fritt" og være seg selv for å komme på Einsteins nivå. Selvdisiplin, tålmodighet, impulskontroll, studier og hardt arbeid er minst like viktig her. Vi trenger ikke å dømme gutten nord og ned, men vi bør forklare ham at vi faktisk verken bør eller trenger å si absolutt alt en tenker høyt. Det krever både selvdisiplin og impulskontroll, noe som må utvikles, læres og innøves.

• Liker 2
Skrevet

Alle guttene i vår klasse var sånn på barneskolen i 11-13 års alderen, og vi tok ikke skade av det. Dette er en naturlig vending som skjer når puberteten inntreffer, og selv om gutter ofte viser det bedre, er jentene like nysgjerrige på gutta. Gjerne jentene som faktisk smugtitter i garderobene osv.

Vi hylte og sladret til lærerne når guttene løp etter oss eller kløyp oss i puppene vi, men gud hvor moro det egentlig var. Og når vi ble lei, så slo vi de hard i skuldra eller i magen. På den tiden hadde vi jentene blitt sterkere enn gutta sånn fysisk, og kunne lett stå opp for oss selv. Det burde flere barn i dag lære og.

Hvis jentene synes det er moro, la uskyldig lek/utforskning skje. Hvis ikke, oppfordre de til å stå opp og si NEI/SLUTT! Slå den jæveln i magen, og be han pelle seg unna.

Vi må heller undervise/lære barn og stå opp for seg, og tørre å si i fra til voksne (lærere/foreldre osv) HVIS de ikke tørr å si fra selv, og ikke liker at f.eks guttene i klassen er nysgjerrige på de. DA skal den voksne gripe inn og opplyse om hvor grensene går, men barn bør også få lov til å vise at de selv også kan sette egne grenser, uten at voksne står å tvinger noen til å gi de en unnskyldning.

Oppfordre og opplys barn om grenser og grensesetting, det er så viktig!

Lær dem at "din kropp er din kropp, og at mamma til og med ikke får lov til å bestemme at du skal gi onkel en hadeklem." For sånne ting blir faktisk barn oppfordret til. Hører hele tiden foreldre si; "gå å gi tante/onkel osv en hadeklem". "Åh, skal ikke tante få klem? Jooda, gå å gi en liten klem" (!!) Hva er tanken bak lærdommen?!

Heller si: "Hvis du ønsker det, kan du gi tante/onkel en hadeklem, men det velger du".

Utenfor tema her, det vet jeg, men poenget er å lære barn og stå opp for egne rettigheter.

"Du har lov til å synes det er moro at guttene løper etter deg, og du har lov til å stoppe å hyle nei i tryne på de." Uansett hva barnet (jenta) føler om den gutten som snakker om pupper/klyper i rumpa, bør hun først prøve på å sette grensen sin selv, uten forstyrrelse fra voksne.

Jeg synes barn skal beskyttes, men vi må la de få prøve seg selv før vi står opp for dem, og derfor bør vi nettopp la de stå på egne rettigheter fra de er gamle nok til å skjønne at de faktisk har et valg.

Jeg syntes det var veldig ubehagelig at guttene prøvde å komme seg inn i jentegarderoben mens vi byttet (flere av jentene slet med å være nakne foran jenter) og jeg syntes det var svært ubehagelig at noen gutter kunne finne på å beføle brystet idet man gikk forbi, eller verre, jenta ble bakset inn i et hjørne mens gutten tafset overalt han ville. Jeg syntes alltid at lærer her var for svak i å etablere grenser for hvordan vi skal være mot hverandre, hva er innafor og hva er utafor. Gutta fikk for dårlig opplæring i å respektere jenter. Jeg synes skoleelever har rett på samme regler for arbeidsmiljø som arbeidstakere!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Big fucking deal. La oss alle få trusene våre i krøll.

Anonymous poster hash: 04637...754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...