Gå til innhold

Er dette virkelig sextrakassering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Storm i et vannglass. For være måte på hvor hårsåre det går an å bli.

Anonymous poster hash: 1845f...b0c

Det er pga sånne som deg mange gutter ender opp med å sextrakassere kvinner når de blir voksne fordi de blir lært at det er normalt å klasse på fremmede og å komme med sterkt seksuelle kommentarer. Mine gutter har blitt oppdratt til å behandle både gutter og jenter med respekt

Anonymous poster hash: 84e9b...f97

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver generelt å tenke: hadde dette vært greit på jobben?

Eksempel: hadde jeg akseptert at en kollega bokset meg i magen for morro skyld? Nei, selvfølgelig hadde jeg ikke det. Da skal vi heller ikke kalle det "guttestreker" når barn opplever det på skolen.

Hadde jeg syntes det var greit at en av mennene på jobben sa at han ønsket han fikk se alle damene nakne? Nei, det hadde det ikke.

--> hadde det vært min sønn så hadde jeg forklart at selv om det ikke er verdens undergang så er det ikke noe man sier

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 11 år gamle jenter burde få slippe å omtales som seksuelle objekter i skoletimene sine. Sønnen din skjønner muligens ikke bedre selv enda, men da er det på tide at han lærer hvordan man forholder seg til andre mennesker, og det er det først og fremst din jobb som forelder å hjelpe ham med. Så ta det ansvaret.

Anonymous poster hash: 5f400...fc1

Det var klart uanstendig og noe han ikke burde si høyt i klassen. Kanskje det var kjønnsdiskriminerende. Men å kalle det sextrakassering synes jeg er helt vanvittig på jordet. Det er ennå mer på jordet å klage over at han omtaler jentene som seksuelle objekter. Han kom ikke med et seksuelt utsagn og sa ikke noe om sex. Hvis han hadde sagt at han ville se jentene nakne for å finne ut hvem han ville pule så hadde det vært en seksuell trakassering. Jeg synes folk er blitt så vanvittig til å blande sammen nakenhet og sex.

Anonymous poster hash: 1acf7...b15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere som kaller dette sextrakassering: Hva hvis en (heterofil) gutt lurer på hvordan andre gutter ser ut nakne? Eller hvordan voksne menn ser ut nakne? Eller hvordan dyr ser ut mellom bakbeina? Driver også en slik gutt med sextrakassering?

AnonymBruker
Skrevet

Dere som kaller dette sextrakassering: Hva hvis en (heterofil) gutt lurer på hvordan andre gutter ser ut nakne? Eller hvordan voksne menn ser ut nakne? Eller hvordan dyr ser ut mellom bakbeina? Driver også en slik gutt med sextrakassering?

"Trakasseringen" består i å si dette høyt, så hvis en gutt sa høyt i klassen at hans høyeste ønske var å se de andre guttene helt nakne, eller konkrete voksne menn som er tilstede, nakne, så ville det jo være like ufint, og man hadde jo lurt på hva som lå bak. Det er jo denne gutten selv som kommer dårlig ut av bemerkningen, det er han selv som setter seg i et dårlig lys blant klassekamerater, lærer og andre. Sånt sier man ikke. Når man er 11 år, må man lære hva som passer seg og hva som ikke, man må oppføre seg blant folk, og ikke sette jenter eller andre i forlegenhet. Sextrakasseringen i dette konkrete tilfellet består i at jentene kan bli redde for at han skal sette sitt "høyeste ønske" ut i livet, og at alle gutter tenker slik, og heller vil se dem nakne enn å dra til Disneyland eller bli tatt opp på a-laget til Real Madrid. Det er 11 år gamle jenter som var mottaker av uttalelsen, og ikke voksne som kan vurdere hvilke (barnslige)motiver han hadde for den sleivete uttalelsen.

Selvfølgelig var det en sleivete og ubetenksom uttalelse fra et barn, men da er det på sin plass at lærer og foreldre sier at slikt sier man ikke, andre kan ta det ille opp. Alt som gjelder kropp og sex skal man være forsiktig med å uttale seg om offentlig.

Verre er det heller ikke, men det er et problem at man unnskylder alt med "gutter er gutter", også når de kikker i garderoben, tafser på jentene, kommenterer verre ting enn dette. Det bør slås hard ned på syns jeg, og som mor ville jeg ikke likt at min gutt sa slikt og det gikk ubemerket hen. Hva sier han i friminuttet når han er frekk nok til å si dette i timen?

Anonymous poster hash: e7164...6bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

"Trakasseringen" består i å si dette høyt, ...

Det er ikke "trakasserings"-delen jeg lurer på eller er uenig i. Det er "sex"-delen.

AnonymBruker
Skrevet

Sextrakasseringen i dette konkrete tilfellet består i at jentene kan bli redde for at han skal sette sitt "høyeste ønske" ut i livet, og at alle gutter tenker slik, og heller vil se dem nakne enn å dra til Disneyland eller bli tatt opp på a-laget til Real Madrid. Det er 11 år gamle jenter som var mottaker av uttalelsen, og ikke voksne som kan vurdere hvilke (barnslige)motiver han hadde for den sleivete uttalelsen.

Faktum er at de fleste gutter er mer interessert i å se en jente naken/innlede et forhold med henne ennå å dra til Disneyland eller bli tatt opp på a-laget til Real Madrid. Nesten alle gutter er slik og de fleste får også satt sitt høyeste ønske ut i livet. Og det er faktisk noe de fleste jenter/kvinner er positive til bare de blir gamle nok. Å kalle uttalelsen barnslig er feil. Mange voksne menn tenker og føler slik og det er mere en voksen tanke enn en barnslig tanke. Men å si den høyt er barnslig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "trakasserings"-delen jeg lurer på eller er uenig i. Det er "sex"-delen.

? Tror du han ønsker å se "alle jentene i klassen helt nakne" uten noe ønske om å se på kroppen og kjønnsorganene deres, uten tanke på sex/kropp/at det ville være spennende for ham og flaut for jentene? Hvorfor skulle det være trakassering hvis det ikke var "sex-"? Ser du ikke et element av sex i en uttalelse som "skulle jeg ønske jeg så deg kliss naken" kontra "skulle ønske jeg så deg tryne på sykkel" (som også hadde vært en stygg ting å si)?

• Liker 4
Skrevet

Virkelig ingen ting å lage så stor sak over. Helt normalt.

• Liker 3
Skrevet

Sextrakassering i en alder av 11... haha da har jeg hørt det og.

Ja, det er helt utrolig... Folk har ikke grenser på hvor prippen de greier å være, tydeligvis.

Husker en sak, borte i statene, hvor en gutt på rundt 10 blei anmeldt av naboen sin, da de så at han hjalp lillesøstera si å kle av seg bukse, når de skulle bade :ler:

Folk er helt utrolige, og de projiserer sin egen usikkerhet, og sine egne fordommer, over på barn, og får dem til å bli like "miljøskada" som de selv er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Guttungen kom med en flåsete "morsomhet" og er for sta for sitt eget beste. Hadde han beklaget "morsomheten" sin hadde skoletimen fortsatt som vanlig, nå er det du og guttungen som lager en stor sak ut av det, ikke læreren.

Anonymous poster hash: 09c32...e9f
  • Liker 5
Skrevet

Jøss! Hadde hun læreren vært på skolen jeg gikk på i 11 års alderen hadde hun fått anfall og besvimt etter 10 minutter. :laugh:

Prippen, ja mye.

Har vel lett for å bli sånn på skoler der kvinnelige lærere dominerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

? Tror du han ønsker å se "alle jentene i klassen helt nakne" uten noe ønske om å se på kroppen og kjønnsorganene deres, uten tanke på sex/kropp/at det ville være spennende for ham og flaut for jentene? Hvorfor skulle det være trakassering hvis det ikke var "sex-"? Ser du ikke et element av sex i en uttalelse som "skulle jeg ønske jeg så deg kliss naken" kontra "skulle ønske jeg så deg tryne på sykkel" (som også hadde vært en stygg ting å si)?

Han ønsker helt sikkert å se kroppene deres og synes åpenbart at det er spennende. I hvilken grad/hvor nøye han vil se på kjønnsorganene deres blir bare spekulasjoner. At det har med sex å gjøre blir bare en gjetning siden han ikke sa noe om det. Selv om det hadde vært 90% sannsynlig at det var seksuelt relatert så er det fortsatt en gjetning. Hvorfor ikke forholde seg til fakta og ikke trekke det lenger enn man har dekning for? Holder det ikke at det er uanstendig å si det høyt. Ikke noe seksuelt ble sagt og det seksuelle aspektet er ikke påvist. At det er et poeng for han at det skulle være flaut for jentene er ennå mer spekulasjon.

For mange i dag, spesielt yngre virker det som om nakenhet kun er knyttet til sex. Det er en feilslutning. Hvis man aldri har sett samme kjønn, det motsatte kjønn, folk som er unge/gamle, transseksuelle, hester, hunder, sommerfugler m.m. nakne så kan man være nysgjerrig på hvordan de ser ut uten å ha noe seksuelt motiv. Hvis en gutt synes det er helt greit å være naken sammen andre gutter så er det stadig flere som tolker det som at han er homoseksuell o.s.v. Enda verre er det hvis ei jente synes det er helt greit å være naken sammen med gutter. "Hun må jo være sexgal, promiskøs og helt uten seksuelle hemninger." At det er to helt forskjellig ting virker det som at det er svært mange i dag som ikke er i stand til å forstå. At en kvinne synes det er helt greit å være naken med menn men at hun samtidig mener at sex kun hører til i ekteskapet virker som en umulighet for mange som ikke klarer å skille de to fra hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ennå mer på jordet å klage over at han omtaler jentene som seksuelle objekter. Han kom ikke med et seksuelt utsagn og sa ikke noe om sex.

Så du mener at grunnen til at hans største drøm i livet er å se alle jentene i klassa nakne er fordi han drømmer om å for eksempel:

a) regne ut gjennomsnittet av hvor mange føflekker de har på kroppen, siden han er så utrolig interessert i matte?

b) se etter tegn på atopisk eksem, så han kan dele kortisonsalva si med dem som er rammet?

c) se etter tegn på kjønnslemlestelse, siden hans samfunnsengasjement er så stort allerede i en alder av 11 at han føler dette er hans ansvar?

d) fyll inn selv...

Eller tror du dette er noe han drømmer om rett og slett fordi han er 11 år, på vei inn i puberteten og begynner å bli nysgjerrig på jenter, kropp og seksualitet?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jøss! Hadde hun læreren vært på skolen jeg gikk på i 11 års alderen hadde hun fått anfall og besvimt etter 10 minutter. :laugh:

Prippen, ja mye.

Har vel lett for å bli sånn på skoler der kvinnelige lærere dominerer.

Hva skjedde på din skole da du var 11, da?

Anonymous poster hash: 565ff...7b8

Skrevet

Det er ikke sextrakassering, men det er overhodet ikke greit. Sønnen din er ikke den eneste som er i puberteten i den klassen, det sitter en gjeng usikre jenter der som ikke bør oppleve slikt. Spesielt ikke på skolen. Du som forelder bør gi han en bedre gjennomgang av hva som er greit å si og hva man skal holde for seg selv.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at grunnen til at hans største drøm i livet er å se alle jentene i klassa nakne er fordi han drømmer om å for eksempel:

a) regne ut gjennomsnittet av hvor mange føflekker de har på kroppen, siden han er så utrolig interessert i matte?

b) se etter tegn på atopisk eksem, så han kan dele kortisonsalva si med dem som er rammet?

c) se etter tegn på kjønnslemlestelse, siden hans samfunnsengasjement er så stort allerede i en alder av 11 at han føler dette er hans ansvar?

d) fyll inn selv...

Eller tror du dette er noe han drømmer om rett og slett fordi han er 11 år, på vei inn i puberteten og begynner å bli nysgjerrig på jenter, kropp og seksualitet?

Det som er viktig er hva som ble sagt og ikke hva vi TROR. Det var et uanstendig forslag og det er "alvorlig nok" det. Det er helt unødvendig og ikke grunnlag for å sette på taggen "seksuell trakassering" i tillegg. Vår TRO og sannsynlighetsvurderinger får vi holde utenom.

Skrevet

Jeg synes det er å lage en stor sak av noe som egentlig ikke er noe stort å reagere på. Han ville jo sikkert bare være morsom (og jeg synes egentlig det var litt morsomt. Jeg ville ledd :P ).

Han har jo ikke sagt noe direkte til noen jenter, og jeg tviler på at noen følte seg utilpasse. Kanskje mer at selvtilliten økte litt mer.

At det ikke hører hjemme på en 11-åring er jo bare tull. Hvilke gutter på den alderen tenker ikke på sånt?

Som TS skriver så drev guttene på med slike ting da hun var ung, og det er MYE verre nå. Verden er mye mer seksualisert og man begynner tidligere å bli sexfiksert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo ikke sagt noe direkte til noen jenter, og jeg tviler på at noen følte seg utilpasse. Kanskje mer at selvtilliten økte litt mer.

Som TS skriver så drev guttene på med slike ting da hun var ung, og det er MYE verre nå. Verden er mye mer seksualisert og man begynner tidligere å bli sexfiksert.

Det spiller ingen rolle hva du eller TS tror om hvorvidt noen følte seg utilpasse eller ikke; poenget er at 11 år gamle jenter ikke skal behøve å utsettes for kommentarer om sin egen kropp og nakenhet i skoletimene. For alt du og TS vet kan mange av jentene ha reagert på kommentaren og snakket med læreren om det.

Jeg må forresten bare spørre, fordi jeg oppriktig lurer: hvorfor skulle disse 6-klasse(?)-jentenes selvtillit øke av en slik kommentar?

Angående den siste kommentaren din: mener du seriøst at det er en bra ting, det at små gutter trakasserer små jenter, at verden seksualiseres mer og mer og at barn blir sexfikserte i yngre og yngre alder?

• Liker 7
Skrevet

Det spiller ingen rolle hva du eller TS tror om hvorvidt noen følte seg utilpasse eller ikke; poenget er at 11 år gamle jenter ikke skal behøve å utsettes for kommentarer om sin egen kropp og nakenhet i skoletimene. For alt du og TS vet kan mange av jentene ha reagert på kommentaren og snakket med læreren om det.

Jeg må forresten bare spørre, fordi jeg oppriktig lurer: hvorfor skulle disse 6-klasse(?)-jentenes selvtillit øke av en slik kommentar?

Angående den siste kommentaren din: mener du seriøst at det er en bra ting, det at små gutter trakasserer små jenter, at verden seksualiseres mer og mer og at barn blir sexfikserte i yngre og yngre alder?

En lærer kan ikke stoppe verdens funksjon og gutters hormoner. Det er som det er. Han kan ikke hindre at gutter er nysgjerrige på jenter, og kan heller ikke hindre at jenter er klar over det.

En telefon til "mamma" betyr ingenting.

Fordi mange jenter i den alderen er veldig usikker på sin egen kropp og føler seg ikke noe fin eller bra nok for gutter. For en noe upopulær jente med lav selvtillit kan det føles godt å bli inkludert i samme gruppe som de populære jentene. Hun føler seg også bra nok for guttene i klassen. Derfor kan det føles godt.

Nei, mener ikke det er en bra ting. Nå synes ikke jeg at dette var sextrakassering, mer en litt morsom spøk.

Skal man ta tak i en verden som blir mer seksualisert, gjelder det å ta tak de rette plassene. En telefon til en 11-årings mamma er bare teit om det er for å forhindre noe som helst. Man må ta tak i det som påvirker barna.

Og det er ikke bare media, men også maten vi spiser og drikkene vi drikker som er full av stoffer som kødder med hormoner.

Dette er et politisk problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...