Gå til innhold

Er dette virkelig sextrakassering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var nok bare ment som en spøk, nå må folk slutte å overdrive sånn.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gå inn i motsatt kjønn sin garderobe eller det min sønn sa? Går det virkelig under "slik sier man ikke" og "slik oppførsel er ikke greit"?

Bare for å si det, så var dette noe han sa muntlig i hele klassen etter et spørsmål fra læreren, han gikk ikke opp til ei bestemt jente og sa det eller ba ei bestemt jente om å kle av seg.

Anonymous poster hash: 017f8...981

Begge deler. Å gå inn i jentegarderoben er selvfølgelig verre, men det er ikke greit å si at han ønsker å se alle jentene nakne. Det er mulig læreren håndtering av det var en overreaksjon, men det kommer litt an på hvordan gutten din er ellers. Uansett burde han lære seg nå at det ikke er alle ting som er greit å si, og at han ønsker å se alle jentene nakne, er en av dem.

• Liker 10
Skrevet

Det var da åpenbart bare en teit kommentar og et forsøk på å være kuul og tøff. Læreren skulle bare parkert han der og da og gjort han litt flau, fremfor å gjøre en sak ut av det i etterkant.

Men var jeg deg ville jeg vært litt obs på hvilken rolle han har i klassen og tatt en alvorsprat med han. Høres ut som han bør jekkes ned et par hakk. ;)

• Liker 5
Skrevet

Sextrakassering i en alder av 11... haha da har jeg hørt det og.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det mest bekymringsfulle kanskje er at han åpner munnen for å si noe sånt i alles påhør. Litt vel eplekjekk, kanskje?

Joda, gutter og jenter er nysgjerrige på hverandre i den alderen, og det er helt naturlig. Likevel: det finnes noen uskrevne regler, og det finnes noen sperrer som tross alt bør fungere når man har blitt såpass stor som 11 år.

Dessuten: hva er det som gjør at vi lever i et samfunn hvor jenter lett blir sett på som sexobjekter? Jo, det er blant annet alle de små tingene som man bare stilltiende aksepterer, fordi det av mange oppfattes som bagateller. Til sammen utgjør alle disse små handlingene og kommentarene noe større, noe som er med på å definere oss jenter, og skape holdninger hos det motsatt kjønn som ikke er ok. Oppdragelsen bør starte før gutta er gamle nok til å gå på byen og synes det er helt ok å klå en random jente på rumpa. Og hvorfor skulle ikke det være ok? De har jo hele tiden gått rundt og trodd at det er akseptabelt å se på jenter som sexobjekter?

Minner om den pågående kampanjen #jegharopplevd. Det er faen meg helt utrolig hva man skal måtte finne seg i fordi man er jente.

Anonymous poster hash: db98e...bd2
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det mest bekymringsfulle kanskje er at han åpner munnen for å si noe sånt i alles påhør. Litt vel eplekjekk, kanskje?

Joda, gutter og jenter er nysgjerrige på hverandre i den alderen, og det er helt naturlig. Likevel: det finnes noen uskrevne regler, og det finnes noen sperrer som tross alt bør fungere når man har blitt såpass stor som 11 år.

Dessuten: hva er det som gjør at vi lever i et samfunn hvor jenter lett blir sett på som sexobjekter? Jo, det er blant annet alle de små tingene som man bare stilltiende aksepterer, fordi det av mange oppfattes som bagateller. Til sammen utgjør alle disse små handlingene og kommentarene noe større, noe som er med på å definere oss jenter, og skape holdninger hos det motsatt kjønn som ikke er ok. Oppdragelsen bør starte før gutta er gamle nok til å gå på byen og synes det er helt ok å klå en random jente på rumpa. Og hvorfor skulle ikke det være ok? De har jo hele tiden gått rundt og trodd at det er akseptabelt å se på jenter som sexobjekter?

Minner om den pågående kampanjen #jegharopplevd. Det er faen meg helt utrolig hva man skal måtte finne seg i fordi man er jente.

Og alt i alt er det foreldrene som er ansvarlig for oppdragelsen av ungene. Om foreldrene hadde lært barna fra tidlig av så ville ikke slikt forekomme. Ts,selv om han ikke mente det vondt er det ikke greit å si slikt, dette vet du, og det må du lære han.

Anonymous poster hash: 84e9b...f97

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han ville nok tøffe seg, og jeg ville nok som lærer latt være å gjøre noe nummer av det, men ville tatt ham til side etterpå og bedt ham tenke litt igjennom hva han sa, og spurt om han trodde det var noen i klassen som kunne føle at slike kommentarer var ubehagelige. Ringe hjem og unnskyldninger? Neppe, med mindre han gav ytterligere grunn til at jeg burde det.

Anonymous poster hash: 896a4...3d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sextrakassering og perverst var det vel ikke, men veldig ufint og over streken for hva man sier høyt i klassen. På samme nivå som :" Mitt høyeste ønske er at alle guttene ble kledd nakne og vi fikk se hvor små tisser de har så vi kunne ledd av det!". Veldig slemt, og veldig egna til å gjøre jentene usikre på ham som kompis og medelev for all framtid. Pluss at de lærer at "sånn er gutter, de tenker bare på en ting, vi må passe oss (låse døra til gymgarderober, kle oss godt, det blir flaut å ha svømmeundervisning sammen".

Han bør si undskyld og si at det bare var for å tøffe seg, ikke fordi det er et reelt ønske hos ham.

Anonymous poster hash: e7164...6bd
  • Liker 6
Skrevet

Den læreren skulle ikke ha lov til å være klasseforstander for gutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den læreren skulle ikke ha lov til å være klasseforstander for gutter.

Hvorfor ikke?

Skrevet

Jeg gidder ikke å høre på unnskyldningen "sånn er gutter i den alderen". Hverken jeg eller noen av mine kompiser drev med slikt når vi var 11 år. Det var en 4-5 gutter i klassen som ofte løp inn i jentegarderoben etter gymmen. 3 av dem har hatt alvorlige rusproblemer som voksne, så dette var ikke noe den jevne gutt gjorde.

Alle kan tenke det de vil, men man kan like godt lære seg så tidlig som mulig at det er mye man ikke trenger å si til andre.

Jeg hadde blitt ekstremt beklemt i en slik situasjon, og jeg går ut i fra at det må oppleves enda mer ubehagelig for jentene som var målet for kommentaren.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg snakket med en mannlig lærer på en barneskole i Oslo som sa at han var en av to menn vs 22 kvinner, og han hadde ingenting han skulle ha sagt som mann. Han synes synd på guttene fordi ingen fikk en mann å forholde seg til, og de ble "feminisert" for mye. (Derfor bør det være 50/50 fordelt menn og kvinnelige lærere på en skole mener jeg.)

Hvis han sa at en gutt kunne finne på å si at han hadde sett søsteren sin naken hjemme ved et uhell, så var gutten en pervers gris og dette kom til å få følger. At det var typisk menn og gutter å ikke forstå hvor ødeleggende dette var for jenter.

Problemet er at mange tar dette altfor langt. Én kommentar; "største ønske var å se alle jentene i klassen helt naken" gir en lov til å si at det er "perverst og sextrakassering"...?

Anonymous poster hash: f8bca...7b5
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke sett på det som seksuell trakassering. Men som upassende snakk. Gutten trenger opplæring i hva som er greit / ikke greit å si til andre. Og at man ikke kan si alt, selv om det er sant, og selv om man blir spurt om det. Sosial trening, rett og slett.

Jeg tviler sterkt på at noen av jentene får noen plager av dette (det hadde vært verre om han hadde gått på én jente og sagt det av eget initiativ). Tror det verste som kan skje her er at jentene synes han er en ekling/raring.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke å høre på unnskyldningen "sånn er gutter i den alderen". Hverken jeg eller noen av mine kompiser drev med slikt når vi var 11 år. Det var en 4-5 gutter i klassen som ofte løp inn i jentegarderoben etter gymmen. 3 av dem har hatt alvorlige rusproblemer som voksne, så dette var ikke noe den jevne gutt gjorde.

Alle kan tenke det de vil, men man kan like godt lære seg så tidlig som mulig at det er mye man ikke trenger å si til andre.

Jeg hadde blitt ekstremt beklemt i en slik situasjon, og jeg går ut i fra at det må oppleves enda mer ubehagelig for jentene som var målet for kommentaren.

Du kan ikke dra linja slik at det fremstår som om denne 11 år gamle gutten vil bli rusmisbruker! Dette innlegget er det teiteste og mest dramatiske jeg har lest så lang!

Anonymous poster hash: 82dda...6e5

• Liker 7
Skrevet

Læreren lager en stor sak ut av at min 11 år gamle sønn hadde sagt at hans største ønske var å se alle jentene i klassen helt naken. Det var læreren selv som spurte klassen om hva de hadde som store ønsker da sønnen min sa det.

Fikk telefon hjem, sønnen min ble snakket til og læreren spurte hvor han har fått slike tanker fra. Hun kaller det perverst og sextrakassering av alle jentene i klassen og ba min sønn be om unskyldning noe han ikke gjorde og da ringte hun hjem til meg.

Er ikke dette ganske vanlig at gutter kan si da? Husker selv hvordan guttene var da jeg var 10-12 år , mange av de snek seg til og med inn i garderoben og vi gjorde noen ganger det samme og det ble det ingen sak ut av, selv om jeg vil påstå at det er langt verre enn hva min sønn bare sa.

Anonymous poster hash: 017f8...981

Dette er en klar overreaksjon fra lærer som verken vil hjelpe sønnen din eller jentene i klassen hans med å få et godt forhold til alle de tingene man begynner å bli nysgjerrig på i den alderen. Det er naturligvis en upassende ting å si, men det hadde vært bedre om læreren jekket han ned i påhør av klassen så han og de forsto at man ikke ønsker slike uttalelser. Dette kunne vært fulgt opp med en samtale på tomannhånd hvor læreren begrunnet irettesettelsen og gjerne tok en liten prat om temaet generelt.

Å kalle dette perverst/sextrakkasering blir feil og tar uttalelsen helt ut av kontekst.

• Liker 7
Gjest Godjente
Skrevet

Jeg synes det grenser til hysteri, Det er helt normalt å være nysgjerrige på det annet kjønn i den alderen.

Før i tiden snek vi oss også å så på guttene, og de pleide og ligge under døren og kikke på oss jentene i dusjen i garderoben. Vi sprang også ofte etter hverandre, hold fast og kledde av hverandre for å se.

Hadde dette vært i dag, hadde vi blitt tiltalt for seksuell trakassering og ungdomsfengsel!

Jeg synes det er fint at man er obs på dette i dag, men jeg synes også det er gått over stokk og stein. Du ser jo i USA der blir det overgriper bare en 8 åring har tatt på rumpa til ei jente.

Jeg er glad for at jeg vokste opp på det glade 80 tall der vi fikk utforsket og lekt i vårt tempo.

Samtidig er det bra at man luker vekk direkte overgrep.

Men barns uskyldige nysgjerrighet er helt normal og dette ser jeg overhodet ikke på som noe galt. Men at man snakker til han og sier at man skjønner at han har lyst å se, men man sier ikke sånt høyt. det er på sin plass :)

• Liker 2
Skrevet

Før i tiden snek vi oss også å så på guttene, og de pleide og ligge under døren og kikke på oss jentene i dusjen i garderoben. Vi sprang også ofte etter hverandre, hold fast og kledde av hverandre for å se.

Hadde dette vært i dag, hadde vi blitt tiltalt for seksuell trakassering og ungdomsfengsel!

Har du noen eksempler på barn/ungdommer som har blitt satt i ungdomsfengsel for å ha gått inn i garderoben til det motsatte kjønn? Eventuelt noen som har blitt tiltalt for dette?

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke dra linja slik at det fremstår som om denne 11 år gamle gutten vil bli rusmisbruker! Dette innlegget er det teiteste og mest dramatiske jeg har lest så lang!

Anonymous poster hash: 82dda...6e5

Du kan godt vise til hvor i innlegget mitt en slik kausalsammenheng blir presentert.

• Liker 1
Skrevet

Det snakkes ofte om at vi ikke tar nok hensyn til guttene og deres natur. Her et godt eksempel på en gutt med helt normale tanker, men som trenger hjelp til impulskontroll og lære seg at visse ting ikke er akseptert. Det er veldig viktig for gutten sin del, for det å tråkke utenfor sosialt aksepterte rammer i tide og utide er vondt.

Jeg synes også at det er feil å si at jentene ikke tar skade av den typen kommentarer, eller kikking i garderoben. Vi hadde problemer med det da jeg var på den alderen. Jeg og flere andre jenter droppet dusjing etter gym og svømming for å være raskere enn gutta, og klesskift skjedde under håndkle for sikkerhetsskyld.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Storm i et vannglass. For være måte på hvor hårsåre det går an å bli.

Anonymous poster hash: 1845f...b0c
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...