Gå til innhold

Er dette virkelig sextrakassering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva skjedde på din skole da du var 11, da?

Anonymous poster hash: 565ff...7b8

Tja for eksempel dro en gutt av meg foldeskjørtet i klasserommet, løp etter han i trusa og tok det tilbake. :fnise:

Ferdig med det der og da, ingen sak utav det.

Guttene spionerte på oss og vi på dem i dusjen + mye mer i samme retning.

Ingen big deal der man lagde en stor sak av ting, heller ingen som tok skade av noe.

Vet ikke, men det er mulig folk fra enkelte deler av landet er mer fintfølende enn resten av oss, eller kanskje dagens foreldre/lærergenerasjon er hysteriske.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En lærer kan ikke stoppe verdens funksjon og gutters hormoner. Det er som det er. Han kan ikke hindre at gutter er nysgjerrige på jenter, og kan heller ikke hindre at jenter er klar over det.

En telefon til "mamma" betyr ingenting.

Fordi mange jenter i den alderen er veldig usikker på sin egen kropp og føler seg ikke noe fin eller bra nok for gutter. For en noe upopulær jente med lav selvtillit kan det føles godt å bli inkludert i samme gruppe som de populære jentene. Hun føler seg også bra nok for guttene i klassen. Derfor kan det føles godt.

Nei, mener ikke det er en bra ting. Nå synes ikke jeg at dette var sextrakassering, mer en litt morsom spøk.

Skal man ta tak i en verden som blir mer seksualisert, gjelder det å ta tak de rette plassene. En telefon til en 11-årings mamma er bare teit om det er for å forhindre noe som helst. Man må ta tak i det som påvirker barna.

Og det er ikke bare media, men også maten vi spiser og drikkene vi drikker som er full av stoffer som kødder med hormoner.

Dette er et politisk problem.

Så det beste er å gjøre ingenting? Ikke sette grenser, ikke si fra om ting som er feil, la barna bestemme hva som betyr noe og la hormonelle gutter gjøre som de vil?

God plan.

Anonymous poster hash: 5f400...fc1

• Liker 8
Skrevet (endret)

Så det beste er å gjøre ingenting? Ikke sette grenser, ikke si fra om ting som er feil, la barna bestemme hva som betyr noe og la hormonelle gutter gjøre som de vil?

God plan.

Jenter er ikke laget av porselen, vi tåler en god del, også fra hormonelle gutter.

Selvfølgelig må det settes grenser, men man skal ikke bli hysterisk, og forskjellsbehandle gutter og jenter.

Endret av Desertflower
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja for eksempel dro en gutt av meg foldeskjørtet i klasserommet, løp etter han i trusa og tok det tilbake. :fnise:

Ferdig med det der og da, ingen sak utav det.

Guttene spionerte på oss og vi på dem i dusjen + mye mer i samme retning.

Ingen big deal der man lagde en stor sak av ting, heller ingen som tok skade av noe.

Vet ikke, men det er mulig folk fra enkelte deler av landet er mer fintfølende enn resten av oss, eller kanskje dagens foreldre/lærergenerasjon er hysteriske.

Eller kanskje du verken visste da eller vet nå hva som foregikk oppe i hodet på medelevene dine. Kanskje noen tok skade av det. Kanskje det var en "big deal" for noen. Jeg syntes det var grusomt å bli tvunget til å kle av meg og dusje mens jeg visste at guttene så på da jeg gikk på skolen, jeg slet med voldsomme flashbacks til tidligere overgrep hver gang guttene angrep meg og dro opp skjørtet mitt for å se på trusene mine. Jeg syntes på ingen måte det var gøy å bli kommentert eller vurdert seksuelt av mine medelever, at de viste meg gjenstander de mente jeg ville kunne brukt soom dildo... Å vite at de som satt rundt meg i timene, de jeg ble nødt til å være alene med på grupperom med jevne mellomrom, eller som fikk lov til å krabbe mellom bena mine når vi lekte stiv heks i gymmen, tenkte på meg og kommenterte på meg på samme måte som overgriperne mine pleide å gjøre...

Du kan gjøre narr av meg og kalle meg fintfølende så mye du vil, men det er ikke du som bestemmer hva som er en "big deal" for andre og hva de tar skade av.

Jenter er ikke laget av porselen, vi tåler en god del, også fra hormonelle gutter.

Selvfølgelig må det settes grenser, men man skal ikke bli hysterisk, og forskjellsbehandle gutter og jenter.

Det er ikke du som bestemmer hva som er en "big deal", hva som skader andre og hva andre skal tåle.

• Liker 10
Skrevet

God plan.

Læreren skulle heller lagt inn en passende kommentar der og da.

Men man trenger ikke sette klarere grenser før noen er krysset. Dette var en svært uskyldig spøk.

Stemmer. Og det blir mer med årene, så vi jenter må bare lære oss å takle det :)

Skjønner ikke hvorfor man alltid skal drive å skjerme barn sånn at de får sjokk og ikke takler ekte situasjoner når de blir eldre. Se for dere hvor mye press jenter kommer til å kjenne når disse guttene faktisk begynner å bli klare for fantasiene sine?

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer. Og det blir mer med årene, så vi jenter må bare lære oss å takle det :)

Skjønner ikke hvorfor man alltid skal drive å skjerme barn sånn at de får sjokk og ikke takler ekte situasjoner når de blir eldre. Se for dere hvor mye press jenter kommer til å kjenne når disse guttene faktisk begynner å bli klare for fantasiene sine?

Og jentene kommer til å takle det presset bedre etter å allerede midt på barneskolen ha lært at guttene skal få lov til å si hva de vil for "gutter er jo gutter", at deres egne eventuelle krenkede følelser ikke er verdt noe og kan avfeies med at de bare er "fintfølende" eller laget av porselen og at det ikke engang er hjelp å få dersom voksne overværer det som skjer eller man rett og slett sier fra til en voksen?

Og du/dere tror presset blir mindre av at guttene får lov til å gjøre som de vil uten korrigering når de oppfører seg uakseptabelt slik at de allerede fra de er barn lærer seg at det er fritt fram?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Gutten har ikke gjort noe galt og læreren har taklet dette helt idiotisk synes jeg.

Dersom man lager en stor greie utav noe så uskyldig blir det vanskelig å bli tatt alvorlig den dagen det virkelig gjelder. Og at det kan være ubehagelig for jentene? Behag er ikke det jeg forbinder med barne- og ungdomskolen akkurat. Er det noe nytt at man skal ha en voksen som holder en for ørene hver gang noen sier noe som kan få en til å føle seg støtt?

Jeg skjønner godt at han ikke vil si unnskyld- tror han føler seg urettferdig behandlet.

Anonymous poster hash: 0e1e0...96c
  • Liker 2
Skrevet

Virkelig ingen ting å lage så stor sak over. Helt normalt.

Helt normalt å tenke. Ikke å si.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke du som bestemmer hva som er en "big deal", hva som skader andre og hva andre skal tåle.

Det er ikke du som bestemmer det heller, så det for være en individuell sak. Man skal ikke lage en hel haug med fintfølende ungdom, bare fordi noen av dem har vært utsatt for grusomme hendelser.

Det er selvfølgelig ikke sånn at man skal fortelle folk hva de kan putte i fitta, men man trenger ikke lage situasjoner hvor mennesker lærer å bli nærtagen om ting de i utgangspunktet driter i.

Ser man at noen plages, tar man det der og da... Jeg tar meg nær av en rekke ting andre syns er bagateller, men det er fortsatt ikke riktig at jeg skal overføre mine problemer til barna.

• Liker 1
Skrevet

Og jentene kommer til å takle det presset bedre etter å allerede midt på barneskolen ha lært at guttene skal få lov til å si hva de vil for "gutter er jo gutter", at deres egne eventuelle krenkede følelser ikke er verdt noe og kan avfeies med at de bare er "fintfølende" eller laget av porselen og at det ikke engang er hjelp å få dersom voksne overværer det som skjer eller man rett og slett sier fra til en voksen?

Og du/dere tror presset blir mindre av at guttene får lov til å gjøre som de vil uten korrigering når de oppfører seg uakseptabelt slik at de allerede fra de er barn lærer seg at det er fritt fram?

ÅHERREGUD! Gi deg!

Dette er en ekstrem overdrivelse fra din side! Du får det til å virke som om vi er for voldtekt av småjenter, når vi egentlig bare er imot at gutter skal få refs med én gang de åpner munnen. Ville du reagert like mye om ei jente sa det samme om guttene i klassen?

Dette handler om at jenter er klare over at gutter er mer hormonelle enn dem i den alderen, og at det er greit at de vet at de gjerne vil se dem nakne!

Jeg er selv feminist, så jeg er veldig opptatt av kvinnebevegelsen. Men å være feminist betyr ikke at man skal skjerme jenter for sannheten, men at man heller skal være forberedt på den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred for et hysteri!

Vi er seksuelle og nysgjerrige vesner. Søren så mye drama det lages rundt små ord og utsagn den dag i dag! Ikke fortell at du ønsker å se en kropp, for all del, jentene kan bli svært traumatiserte. DA er det faen meg på tide med litt tøffere tak i barna. Noe får de tåle. Jævla puter i armhula.

Anonymous poster hash: 82dda...6e5

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er en helt naturlig tanke for en gutt på 11 år, men å si det høyt i klassen? Det er ikke greit, det er ikke vanlig, og det kan slå meget uheldig ut. Synes ikke læreren taklet det bra, men foreldrene burde snakke med sønnen om at sånt er lov å tenke, men ikke snakke om.

En gutt som ikke klarer å holde sånt for seg selv kan raskt bli utestengt og mobbet, i alle fall hvis den slags snakk gjentar seg. Tenk tilbake til da dere var 11-15 år gamle. Hadde dere kanskje noen gutter i klassen som var sosialt klønete og hele tiden sa ting som ikke passet seg? Hadde disse guttene mange venner? Eller kjæreste? Hvis barnet ikke engang klarer å se at det de sier eller gjør er galt, så er det viktig å fortelle dem det.

• Liker 3
Skrevet

Her er det noe med kontekst, folkeskikk og dannelse. ..

TS: Se for deg følgende scenario. Du har familieselskap. Det er mange til stede, tanter, onkler, besteforeldre. Dere sitter rundt et bord og hygger dere. Så spør plutselig en: Hva er deres største ønske for framtiden?

Noen forteller om ny bil, noen ønsker seg hund. En vil reise til USA. Men din sønn sier at han ønsker å se alle jentene i klassen nakne.

Ville det vært ok?

En om broren din på 32 sa det samme?

Han er gammel nok til å skjønne at noen ting sier man høyt, noe kan man tenke. Læreren til din sønn trekker grenser i forhold til dette. Jeg mener at det selvsagt bør respekteres.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han er gammel nok til å skjønne at noen ting sier man høyt, noe kan man tenke. Læreren til din sønn trekker grenser i forhold til dette. Jeg mener at det selvsagt bør respekteres.

Den er forskjell på at man ikke skal si noe høyt og at man kaller det trakassering. La oss ta eksemplet med at du sitter i et familieselskap og blir spurt hva du ønsker deg. Ei svarer da at hun helst ville pult kjæresten. Det er uanstendig og ikke noe man sier høyt men det er neppe trakassering.

Anonymous poster hash: 1acf7...b15

Skrevet

HJELP!!! For en lærer? Den hadde jeg klikket på, rapporter inn læreren du!

Sextrakkasering fra en 11 åring, pervers? Nei vet du hva? Det var da uskyldig morro. Og læreren stilte et spørsmål og fikk et ærlig svar. Hva er dette? Skulle gutten få smake spanskrøret og vasket munnen sin med grønnsåpe eller?

Herrlighet, da sønnen min var på den alderen hadde gutta en sang.

"Vet du hva det beste er? ... Sexydamer uten klær!"

Og påfølgende...."Mamma, hva er sexy?"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest kommentarene her så skjønner jeg hvorfor det slenges rundt ord som rassist og sextrakkasering i hytt og pine uten at det faktisk er det...

Anonymous poster hash: 0d709...280
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes som sagt heller ikke dette er greit, og jeg synes det var rett av læreren å kontakte hjemmet, men det er drøyt å anklage en 11-åring for sextrakkasering. Han vet ikke hva det er. Men desto viktigere er det at han oppdras, for om ingen setter grenser når han slenger sånt ut av seg, så er det ikke usannsynlig at han vokser opp til å bli en mann som sextrakasserer.

Anonymous poster hash: db98e...bd2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HJELP!!! For en lærer? Den hadde jeg klikket på, rapporter inn læreren du!

Sextrakkasering fra en 11 åring, pervers? Nei vet du hva? Det var da uskyldig morro. Og læreren stilte et spørsmål og fikk et ærlig svar. Hva er dette? Skulle gutten få smake spanskrøret og vasket munnen sin med grønnsåpe eller?

Herrlighet, da sønnen min var på den alderen hadde gutta en sang.

"Vet du hva det beste er? ... Sexydamer uten klær!"

Og påfølgende...."Mamma, hva er sexy?"

Men hvis han hadde sagt: "Mitt største ønske er å se alle jentene tryne på sykkel og slå seg!" Så hadde det da vært på plass av læreren å si at det var ikke en fin ting for jentene å høre, og værsågod be om unskyldning. Så når gutten nekter, ringer man moren, for han er for eplekjekk for sitt eget beste. Hadde guttungen bare sagt unskyld, så hadde dette ikke blitt noen sak. Når han ikke sier unskyld, og opprettholder selv at det var en grei ting å si, så skal vel ikke lærer og foreldre (og andre) støtte ham i det.

Anonymous poster hash: e7164...6bd

• Liker 2
Skrevet

Men hvis han hadde sagt: "Mitt største ønske er å se alle jentene tryne på sykkel og slå seg!" Så hadde det da vært på plass av læreren å si at det var ikke en fin ting for jentene å høre, og værsågod be om unskyldning. Så når gutten nekter, ringer man moren, for han er for eplekjekk for sitt eget beste. Hadde guttungen bare sagt unskyld, så hadde dette ikke blitt noen sak. Når han ikke sier unskyld, og opprettholder selv at det var en grei ting å si, så skal vel ikke lærer og foreldre (og andre) støtte ham i det.

Anonymous poster hash: e7164...6bd

Og hvis han ikke sier "unnskyld" fordi han står for noe han mener, så slå gutten eller vask med grønnsåpe???

Hvis gutten sier det han mener så skal han vel for pokker ikke be om unnskyldning? Selv om han mener at alle jentene skal tryne på sykkel. Ja vel, så mener han det da? Kanskje finne ut av hvorfor han mener det istede for å trykke han ned for meningen sin??? Forskjellen er at han ikke ønsket å skade noen, han ønsket bare å more seg selv!

Jeg husker jeg var konfirmant og presten spurte hvorfor vi konfirmerte oss. Jeg svarte som sant var, for å få penger til å kjøpe hest! Tro du det ble godt mottatt? Ikke engang i kirka får vi lov til å være ærlig! Hvorfor spør idioter personlige spørsmål hvis de ikke tåler å få ærlige svar?

Skrevet

Og hvis han ikke sier "unnskyld" fordi han står for noe han mener, så slå gutten eller vask med grønnsåpe???

Hvis gutten sier det han mener så skal han vel for pokker ikke be om unnskyldning? Selv om han mener at alle jentene skal tryne på sykkel. Ja vel, så mener han det da? Kanskje finne ut av hvorfor han mener det istede for å trykke han ned for meningen sin??? Forskjellen er at han ikke ønsket å skade noen, han ønsket bare å more seg selv!

Jeg husker jeg var konfirmant og presten spurte hvorfor vi konfirmerte oss. Jeg svarte som sant var, for å få penger til å kjøpe hest! Tro du det ble godt mottatt? Ikke engang i kirka får vi lov til å være ærlig! Hvorfor spør idioter personlige spørsmål hvis de ikke tåler å få ærlige svar?

Han skulle ikke si unnskyld for at han mente det. Men unnskyld for at han sa noe upassende. At man mener det man sier gjør det ikke greit. Det er faktisk ikke slik at vi kan si alt vi mener i et samfunn, i et klasserom, ja hvor som helst hvor der er andre mennesker å ta hensyn til. Jeg synes det var galt av læreren å stemple han som pervers, og håper virkelig ikke hun sa det foran klassen!! Men gutten bør selvsagt få en opplæring i hvordan man oppfører seg blant andre folk, og hva man holder for seg selv. Kanskje han ikke har lært at dette er galt å si, men da er det jammen på tide. For sin egen del så han slipper å bli utstøtt, og for de andre sin del, så det blir et godt miljø i klassen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...