Gå til innhold

Er dette virkelig sextrakassering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Læreren lager en stor sak ut av at min 11 år gamle sønn hadde sagt at hans største ønske var å se alle jentene i klassen helt naken. Det var læreren selv som spurte klassen om hva de hadde som store ønsker da sønnen min sa det.

Fikk telefon hjem, sønnen min ble snakket til og læreren spurte hvor han har fått slike tanker fra. Hun kaller det perverst og sextrakassering av alle jentene i klassen og ba min sønn be om unskyldning noe han ikke gjorde og da ringte hun hjem til meg.

Er ikke dette ganske vanlig at gutter kan si da? Husker selv hvordan guttene var da jeg var 10-12 år , mange av de snek seg til og med inn i garderoben og vi gjorde noen ganger det samme og det ble det ingen sak ut av, selv om jeg vil påstå at det er langt verre enn hva min sønn bare sa.

Anonymous poster hash: 017f8...981
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Læreren lager en stor sak ut av at min 11 år gamle sønn hadde sagt at hans største ønske var å se alle jentene i klassen helt naken. Det var læreren selv som spurte klassen om hva de hadde som store ønsker da sønnen min sa det.

Fikk telefon hjem, sønnen min ble snakket til og læreren spurte hvor han har fått slike tanker fra. Hun kaller det perverst og sextrakassering av alle jentene i klassen og ba min sønn be om unskyldning noe han ikke gjorde og da ringte hun hjem til meg.

Er ikke dette ganske vanlig at gutter kan si da? Husker selv hvordan guttene var da jeg var 10-12 år , mange av de snek seg til og med inn i garderoben og vi gjorde noen ganger det samme og det ble det ingen sak ut av, selv om jeg vil påstå at det er langt verre enn hva min sønn bare sa.

Tankene kan ingen korrigere han på, men han mangler kanskje noe impulskontroll når han finner på å si det? Hadde vært bekymret om min sønn sa slikt, i en så ung alder..

Anonymous poster hash: ca45f...373

• Liker 27
Skrevet

Men slik oppførsel er jo ikke greit! At det ikke ble laget sak ut av det da du var ung, er kun et tegn på at noe ikke fungerte som det skulle da.

• Liker 29
Skrevet (endret)

Å herregud! Kanskje han spøkte? Snakk om å overbeskytte jentene i den klassen :fnise::fnise::fnise: For en lærer!

Endret av Kili
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men slik oppførsel er jo ikke greit! At det ikke ble laget sak ut av det da du var ung, er kun et tegn på at noe ikke fungerte som det skulle da.

Å gå inn i motsatt kjønn sin garderobe eller det min sønn sa? Går det virkelig under "slik sier man ikke" og "slik oppførsel er ikke greit"?

Bare for å si det, så var dette noe han sa muntlig i hele klassen etter et spørsmål fra læreren, han gikk ikke opp til ei bestemt jente og sa det eller ba ei bestemt jente om å kle av seg.

Gjest Sleeve
Skrevet

Syns læreren skaper forferdelig mye feil fokus i denne "saken".

Hun kunne heller fortalt det til deg, slik at dere (du og din sønn), eventuelt kunne ha pratet litt om dette med nakenhet osv.

Det er veldig naturlig for barn i den alderen å si sånn, både fordi de faktisk er nysgjerrige, og fordi stadiet hvor nakenhet og forskjeller på jenter og gutter har blitt/er litt flaut, og veldig moro å snakke litt om.

Jobbet lenge på barneskole, og hadde aldri oppfattet dette som noe trakassering.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje ikke kaldt det seksuell trakassering, han er en nysgjerrig 11 åring og har vel ikke helt funnet ut hva som er greit å si og ikke når det kommer til sånne ting. Når det er sagt burde han få beskjed om at sånt sier man ikke, og han skal selvfølgelig unnskylde seg overfor jentene i klassen.

Anonymous poster hash: bc9f4...a23
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke OK, og det virker ikke engang som om at du ser det selv TS. Det er veldig dumt at det ikke får konsekvenser av deg når han oppfører seg sånn. Da vil han bare fortsette å sjekke hvor grensa går, og det er vel ingen som vil at sønnen sin skal vokse opp til å bli en som ikke forstår hva som er greit og ikke å si til andre og dermed blir ufyselig og stygg mot jenter.

Anonymous poster hash: c2022...6a1
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei vet du hva. Din sønn prøvde sikkert bare å Være morsom og tøffe seg foran de andre. Sånn er det I den alderen. En vokser det av seg. Skjønner at lærer kanskje ville oppdra, vise hva som er greit og ikke greit, men var da voldsomt å kalle det sex trakassering og måte si unnskyld. Klart jenter er spennende. I en usikker pubertetsalder synes jeg det er dumt at gutter skal føle at de må skamme seg for å si de ønsker å se dem naken.

Anonymous poster hash: 7f02b...c5b

• Liker 15
Skrevet

Høres ut som en morsomhet fra din sønns side, som han får forbeholde kameratene heretter. Læreren virker mer enn litt prippen med den overreaksjonen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei vet du hva. Din sønn prøvde sikkert bare å Være morsom og tøffe seg foran de andre. Sånn er det I den alderen. En vokser det av seg. Skjønner at lærer kanskje ville oppdra, vise hva som er greit og ikke greit, men var da voldsomt å kalle det sex trakassering og måte si unnskyld. Klart jenter er spennende. I en usikker pubertetsalder synes jeg det er dumt at gutter skal føle at de må skamme seg for å si de ønsker å se dem naken.

Anonymous poster hash: 7f02b...c5b

Men hvordan tror du det var for jentene i klassen å høre det da? De er også i den usikre pubertetsalderen, og de syns kanskje det er ubehagelig at guttene sier sånt. Klart guttene må få tenke det, det er jo helt naturlig, men det betyr ikke at de trenger å si det foran hele klassen.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 11 år gamle jenter burde få slippe å omtales som seksuelle objekter i skoletimene sine. Sønnen din skjønner muligens ikke bedre selv enda, men da er det på tide at han lærer hvordan man forholder seg til andre mennesker, og det er det først og fremst din jobb som forelder å hjelpe ham med. Så ta det ansvaret.

Anonymous poster hash: 5f400...fc1

• Liker 33
Skrevet

Jeg synes du skal oppdra din sønn framfor å bortforklare det han sa. Det er ikke sikkert han mente noe vondt med det, og selvfølgelig er unge gutter nysgjerrige på jentekropper. Likevel er det voksne menneskers ansvar å lære barna hva man kan si høyt, og hva man skal holde for seg selv. Det er mange ting jeg tenker i løpet av en dag, som jeg selvfølgelig ikke sier høyt.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan tror du det var for jentene i klassen å høre det da? De er også i den usikre pubertetsalderen, og de syns kanskje det er ubehagelig at guttene sier sånt. Klart guttene må få tenke det, det er jo helt naturlig, men det betyr ikke at de trenger å si det foran hele klassen.

Alle guttene i vår klasse var sånn på barneskolen i 11-13 års alderen, og vi tok ikke skade av det. Dette er en naturlig vending som skjer når puberteten inntreffer, og selv om gutter ofte viser det bedre, er jentene like nysgjerrige på gutta. Gjerne jentene som faktisk smugtitter i garderobene osv.

Vi hylte og sladret til lærerne når guttene løp etter oss eller kløyp oss i puppene vi, men gud hvor moro det egentlig var. Og når vi ble lei, så slo vi de hard i skuldra eller i magen. På den tiden hadde vi jentene blitt sterkere enn gutta sånn fysisk, og kunne lett stå opp for oss selv. Det burde flere barn i dag lære og.

Hvis jentene synes det er moro, la uskyldig lek/utforskning skje. Hvis ikke, oppfordre de til å stå opp og si NEI/SLUTT! Slå den jæveln i magen, og be han pelle seg unna.

Vi må heller undervise/lære barn og stå opp for seg, og tørre å si i fra til voksne (lærere/foreldre osv) HVIS de ikke tørr å si fra selv, og ikke liker at f.eks guttene i klassen er nysgjerrige på de. DA skal den voksne gripe inn og opplyse om hvor grensene går, men barn bør også få lov til å vise at de selv også kan sette egne grenser, uten at voksne står å tvinger noen til å gi de en unnskyldning.

Oppfordre og opplys barn om grenser og grensesetting, det er så viktig!

Lær dem at "din kropp er din kropp, og at mamma til og med ikke får lov til å bestemme at du skal gi onkel en hadeklem." For sånne ting blir faktisk barn oppfordret til. Hører hele tiden foreldre si; "gå å gi tante/onkel osv en hadeklem". "Åh, skal ikke tante få klem? Jooda, gå å gi en liten klem" (!!) Hva er tanken bak lærdommen?!

Heller si: "Hvis du ønsker det, kan du gi tante/onkel en hadeklem, men det velger du".

Utenfor tema her, det vet jeg, men poenget er å lære barn og stå opp for egne rettigheter.

"Du har lov til å synes det er moro at guttene løper etter deg, og du har lov til å stoppe å hyle nei i tryne på de." Uansett hva barnet (jenta) føler om den gutten som snakker om pupper/klyper i rumpa, bør hun først prøve på å sette grensen sin selv, uten forstyrrelse fra voksne.

Jeg synes barn skal beskyttes, men vi må la de få prøve seg selv før vi står opp for dem, og derfor bør vi nettopp la de stå på egne rettigheter fra de er gamle nok til å skjønne at de faktisk har et valg.

Anonymous poster hash: 82dda...6e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Alle guttene i vår klasse var sånn på barneskolen i 11-13 års alderen, og vi tok ikke skade av det. Dette er en naturlig vending som skjer når puberteten inntreffer, og selv om gutter ofte viser det bedre, er jentene like nysgjerrige på gutta. Gjerne jentene som faktisk smugtitter i garderobene osv.

Vi hylte og sladret til lærerne når guttene løp etter oss eller kløyp oss i puppene vi, men gud hvor moro det egentlig var. Og når vi ble lei, så slo vi de hard i skuldra eller i magen. På den tiden hadde vi jentene blitt sterkere enn gutta sånn fysisk, og kunne lett stå opp for oss selv. Det burde flere barn i dag lære og.

Hvis jentene synes det er moro, la uskyldig lek/utforskning skje. Hvis ikke, oppfordre de til å stå opp og si NEI/SLUTT! Slå den jæveln i magen, og be han pelle seg unna.

Vi må heller undervise/lære barn og stå opp for seg, og tørre å si i fra til voksne (lærere/foreldre osv) HVIS de ikke tørr å si fra selv, og ikke liker at f.eks guttene i klassen er nysgjerrige på de. DA skal den voksne gripe inn og opplyse om hvor grensene går, men barn bør også få lov til å vise at de selv også kan sette egne grenser, uten at voksne står å tvinger noen til å gi de en unnskyldning.

Oppfordre og opplys barn om grenser og grensesetting, det er så viktig!

Lær dem at "din kropp er din kropp, og at mamma til og med ikke får lov til å bestemme at du skal gi onkel en hadeklem." For sånne ting blir faktisk barn oppfordret til. Hører hele tiden foreldre si; "gå å gi tante/onkel osv en hadeklem". "Åh, skal ikke tante få klem? Jooda, gå å gi en liten klem" (!!) Hva er tanken bak lærdommen?!

Heller si: "Hvis du ønsker det, kan du gi tante/onkel en hadeklem, men det velger du".

Utenfor tema her, det vet jeg, men poenget er å lære barn og stå opp for egne rettigheter.

"Du har lov til å synes det er moro at guttene løper etter deg, og du har lov til å stoppe å hyle nei i tryne på de." Uansett hva barnet (jenta) føler om den gutten som snakker om pupper/klyper i rumpa, bør hun først prøve på å sette grensen sin selv, uten forstyrrelse fra voksne.

Jeg synes barn skal beskyttes, men vi må la de få prøve seg selv før vi står opp for dem, og derfor bør vi nettopp la de stå på egne rettigheter fra de er gamle nok til å skjønne at de faktisk har et valg.

Ja, men det betyr ikke automatisk at det er greit bare fordi man ikke tar skade av det. Det kan fortsatt være ubehagelig, og det syns jeg man skal slippe. Jeg mener, man tar ikke skade av å bli klådd litt på av fremmede på by'n heller, eller at noen ser på en gjennom vinduet når man bytter klær, eller at noen runker ved siden av deg på bussen mens de stirrer ned i toppen din, men de fleste av oss er enig i at sånt ikke er greit.

Husker selv hvor flaut og ekkelt jeg syns det var når guttene i min klasse sa sånt om oss jentene, eller når de prøvde å komme inn i garderoben for å se. Det er klart de bare var nysgjerrige, og ingen av oss tok skade av det, men det var fortsatt ikke greit. Jeg syns ikke det var morsomt, selv om andre jenter kanskje syntes det, og så var jeg alt for sjenert til å tørre å si i fra.

Som ab lengre oppe sier burde 11 år gamle jenter (alle jenter for den slags skyld) slippe å omtales som seksuelle objekter i skoletimene.

• Liker 12
Skrevet

Tror sønnen din dro en spøk. Barn lærer om sex og alt mulig tidlig for tiden så tror heller at han sa det som en spøk :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det betyr ikke automatisk at det er greit bare fordi man ikke tar skade av det. Det kan fortsatt være ubehagelig, og det syns jeg man skal slippe. Jeg mener, man tar ikke skade av å bli klådd litt på av fremmede på by'n heller, eller at noen ser på en gjennom vinduet når man bytter klær, eller at noen runker ved siden av deg på bussen mens de stirrer ned i toppen din, men de fleste av oss er enig i at sånt ikke er greit.

Husker selv hvor flaut og ekkelt jeg syns det var når guttene i min klasse sa sånt om oss jentene, eller når de prøvde å komme inn i garderoben for å se. Det er klart de bare var nysgjerrige, og ingen av oss tok skade av det, men det var fortsatt ikke greit. Jeg syns ikke det var morsomt, selv om andre jenter kanskje syntes det, og så var jeg alt for sjenert til å tørre å si i fra.

Som ab lengre oppe sier burde 11 år gamle jenter (alle jenter for den slags skyld) slippe å omtales som seksuelle objekter i skoletimene.

Hadde du hatt voksne rundt deg som hadde lært deg å være tøff nok til å si i fra, ville du kanskje i det tilfellet gått til en voksen og sagt at du ikke synes det vsr morsomt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du hatt voksne rundt deg som hadde lært deg å være tøff nok til å si i fra, ville du kanskje i det tilfellet gått til en voksen og sagt at du ikke synes det vsr morsomt.

For all del, vi hadde voksne rundt oss som lærte oss det, og hjemme var foreldrene våre veldig opptatt av at vi lærte å si i fra hvis det hendte noe på skolen som vi opplevde som ubehagelig, men det hjalp ikke å vite at jeg kunne gå til en voksen år jeg var så sjenert at jeg ikke torde.

Poenget er det ikke burde være nødvendig for jenter (eller gutter) å gå til en voksen for å si i fra om at de syns det er ekkelt at guttene tar på dem, eller prøver å komme inn i garderoben for å se dem når de bytter tøy, eller sier ting som sønnen til ts sa. Det burde være en selvfølge at sånt gjør man ikke. Såpass respekt burde man ha for menneskene rundt seg.

• Liker 7
Gjest Angry Man
Skrevet

Perverst og sextrakkasering av jentene i klassen? Det er det dummeste jeg har hørt.

Herregud, det var vel en spøk. 11 åringer kan faktisk tulle en del. Jeg hadde aldri bedt sønnen min be om unskyldning for noe slikt.

hvis han begynner å konfrontere jentene privat med slike anmodninger er det derimot grunn til bekymring. :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...