Gå til innhold

Juliane og mini-sjefen


juliane

Anbefalte innlegg

Tiden bare flyr og jeg rekker aldri å oppdatere dagboka mi. Så siden sist innlegg har S fått to draculatenner oppe (og en fortann på vei), hun krabber som en helt og setter seg opp som om hun aldri har gjort noe annet. Da hun ålte seg holdt hun seg innenfor et lite område i stua - det gjør hun IKKE lenger, for å si det sånn. I dag krabbet hun målrettet gjennom hele stua, spisestua, opp terskelen til badet og inn i dusjen. :fnise: Siden vi skal flytte har vi ikke barnesikret 100% her, så nå flyr jeg etter henne og passer på hele tiden. Hun er helt ram på å få tak i ledninger. :riste: Og så har hun blitt fryktelig utålmodig og hyyyler i frustrasjon, ikke veldig likt den harmoniske babyen min. Mer alvorlig er hun også. Må innrømme at jeg håper hun ikke er helt ferdig med utviklingsspranget sitt enda og at det kommer til å stabilisere seg litt, kjenner jeg savner den lille solstrålen min. :sjenert: 

Ble en dramatisk trilletur da vi fulgte min mamma (som har vært her et par dager) på toget i dag, forresten. Gikk nedover Karl Johan da vi plutselig ble obs på en mann som sto på fortauet rett foran Stortinget og helte tennvæske over seg selv og trua med en lighter i hånda. :sjokk: Virka ikke som om noen andre reagerte så voldsomt, så vi ringte 112 umiddelbart og sto på linja med politiet helt til de var på plass og fikk overmannet mannen. Han hadde en plakat der det bla sto at han hadde sultestreiket i 66 dager og sydd igjen munnen sin (turte ikke gå så nært, men så ut som om det stakk noe tråd ut fra leppene...), og grunnen var selvfølgelig en asylsak. Stakkars mann, tenk å føle at du må gå til sånne skritt for å redde deg selv, da er man nok så langt nede man kan komme og ser ingen andre muligheter. Det verste er at han sikkert blir lagt inn i to dager og så kastet ut igjen på gata eller returnert til hjemlandet hvis han er returnerbar, han får hvertfall ikke den hjelpen han trenger. :trist: 

Like trist er det å lese kommentarene på Facebooksiden til tv2 som la ut nyheten. For et menneskesyn folk har! "Skulle ha hjulpet han å tenne på", "Hvor er fyrstikkene når man trenger dem?", "Vi har ingen nytte av psykisk syke asylsøkere. send dem ut!". osv. Jeg blir rett og slett kvalm... :spy: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, så ekkelt! Bra dere ringte politiet, folk trodde sikkert ikke at det var alvorlig (mye rart av tull i Oslo...). Blir helt matt av kommentarfelt, men leste den beste kommentaren noensinne her om dagen:

Når jeg leser kommentarene her skjønner jeg hvorfor det lages sko med borrelås til voksne.

:ler: Jeg er så fullstendig enig! Dette var forresten under en sak om hun som hadde fått sydd hijab til bunaden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det må ha vært en ganske skremmende opplevelse! Jeg er ikke sikker på om jeg er overasket over at folk ikke reagerte... 
Vi er generelt blitt ganske tafatte som samfunn synes jeg! 
Opplevde en dag jeg satt på en uterestaurant at en mann på fortauet på andre siden av veien ramlet og gikk skikkelig på trynet, folk bare gikk forbi uten å stoppe. De som stoppet stod bare og glodde. Etter det jeg synes var så lang tid at JEG hadde reist meg fra bordet og skulle til å gå bort så kom det et par og stoppet og hjalp ham opp og det var veldig tydelig at disse to var turister. Mannen blødde fra hodet også så det var ikke bare et vanlig snubl..
Og sånne kommentarfelt må jeg bare holde meg unna for jeg blir så sykt provosert. Nordmenn er et egoistisk folkeslag og det er kjempe flaut! :opplyser:

Så gøy at S har begynt å krabbe så mye da, selv o  det sikkert kan gjøre hele flytte prosessen enda mer utfordrende!
Hvordan ligger dere an? :) 
Jeg er så misunnelig på deg som får innrede nytt barnerom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skummelt da!! Godt at dere ringte 112 og at de kom raskt. 

Hvor mange måneder er hun nå? Så flink hun er som sitter og krabber allerede. Husker veldig godt at vi var midt i flyttekaos når E lærte seg å sitte og krabbe. Både gøy og skummelt når det lå ting og esker overalt. 

Hvor mange draculatenner har hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23. juni 2016 at 7.37, A4-livet skrev:

Oj, så ekkelt! Bra dere ringte politiet, folk trodde sikkert ikke at det var alvorlig (mye rart av tull i Oslo...). Blir helt matt av kommentarfelt, men leste den beste kommentaren noensinne her om dagen:

Når jeg leser kommentarene her skjønner jeg hvorfor det lages sko med borrelås til voksne.

:ler: Jeg er så fullstendig enig! Dette var forresten under en sak om hun som hadde fått sydd hijab til bunaden sin.

Jeg leste faktisk også den kommentaren og lo godt, snakk om å treffe spikeren på hodet! :hoho: 

1 time siden, Beccy87 skrev:


Så gøy at S har begynt å krabbe så mye da, selv o  det sikkert kan gjøre hele flytte prosessen enda mer utfordrende!
Hvordan ligger dere an? :) 
Jeg er så misunnelig på deg som får innrede nytt barnerom! 

Ja, det meste er mer utfordrende nå enn bare for to uker siden. :fnise: Vi får heldigvis god hjelp, min pappa hjelpe oss med oppussing mens mamma passer S. Da kan vi jobbe effektivt mens mormor og S koser seg sammen, win win for alle parter det. :) Og så kommer A sine foreldre ned og hjelper med siste del av oppussingen og flytting/vasking, så da blir det vel bestemor som er barnevakt. Akkurat i dag er S så sutrete at jeg kjenner jeg gleder meg litt til å male istedenfor å passe barn noen dager. (Hvertfall så lenge hun trilles innom for litt kos innimellom.) ;) 

Vi ligger vel ganske greit an tror jeg? Er vel mest utålmodige etter å få ta over og endelig komme skikkelig i gang. Vi har bestilt hvitevarer (komfyr, tørketrommel, fryseskap og grill), vi har bestilt nytt sofabord og ny seng til oss (vi har 150 seng og det er litt trangt med snuppa sov havner i midten, og siden vi nå plutselig har to gjesterom benytter vi anledningen til å kjøpe større seng. Tror foreldrene våre syns det er greit å få dobbeltseng og ikke bare 120 seng når de kommer på overnatting også. :P ) . Ellers er det ikke så mye vi får gjort før vi faktisk tar over. Googler meg i hjelp på alt fra fargevalg til møbler da. :fnise: I dag er det noe å ha på veggene jeg er ute etter, vi har kun ett skikkelig bilde og trenger å fylle opp litt. Tittet litt på postere og fant noen fra en kunstner som heter Vee Speers som jeg falt veldig for. Kan få dem for 140 kr fra fotografiska i stockholm, og med en ikearamme må det jo bli bra. Hva syns dere? 

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-216.html

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-215.html

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-188.html

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-187.html

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-11.html

http://butik.fotografiska.eu/affischer/affisch-vee-speers-2.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MissStiles skrev:

Så skummelt da!! Godt at dere ringte 112 og at de kom raskt. 

Hvor mange måneder er hun nå? Så flink hun er som sitter og krabber allerede. Husker veldig godt at vi var midt i flyttekaos når E lærte seg å sitte og krabbe. Både gøy og skummelt når det lå ting og esker overalt. 

Hvor mange draculatenner har hun da?

Hun blir ni måneder om noen dager. :) For min del kunne hun godt ha ventet med den krabbingen til begynnelsen av august altså. :fnise: Neida, det er veldig stas at hun har blitt så stor og flink, jeg måtte selvfølgelig tørke noen tårer både da hun satte seg opp og da hun krabbet. Da hun satte seg opp var vi hjemme hos mine foreldre, og hun og fetteren lekte på gulvet med seks voksne sittende rundt dem. Og vips tippet hun seg opp og klarte å slippe, og makan til stolt unge! Hun gliste fra øre til øre og ga fra seg et fornøyd hyl, kanskje ikke så rart så mye ros og applaus hun fikk. :hoho: 

Hun har to Draculatenner, ser ut som om det er hjørnetanna ut fra plassering, men er ganske sikker på at det er den ytre fortanna altså. Og nå har også den høyre indre fortanna kommet såvidt gjennom, så nå har hun hele fem tenner. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

S spydde over både seg selv, meg og sofaen for tre timer siden, men har heldigvis ikke kastet opp igjen. Jeg holdt henne nok på en måte som trykket veldig på magen hennes, og krysser fingrene for at det ikke er noe omgangssyke på gang. Tyder jo på det siden hun ikke har spydd igjen og formen har virket som vanlig hele tiden. Skal egentlig på besøk til en jente på samme alder i morgen, ville dere tatt sjansen på det hvis hun ikke kaster opp på nytt? Burde vel ikke, men kjenner jeg har SÅ behov for å møte noen andre, har blitt litt mye hjemmesitting i det siste. :sjenert: 

Krysser hvertfall fingrene for at jeg ikke blir syk selv, for i morgen skal jeg ut og spise med ei venninne. Jeg er altfor dårlig til å komme meg ut uten S, så det gleder jeg meg skikkelig til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen hos dere idag? Håper S ikke kastet opp noe mer og at du ikke har blitt dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare var en gang ville jeg ikke tenkt at det var smittsomt. Håper du får dratt ut sammen med venninnen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble med den ene gangen, så det var heldigvis ikke omgangssyke! :) Syns vi kan vente med ny runde omgangsyke til vi har kommet oss i nytt hus og fått tørketrommel på plass, sist hun hadde omgangssyke var jeg sjeleglad for at vi var hos mine foreldre og fikk vasket og tørket håndklær og sengetøy kontinuerlig...

I dag er den store dagen for knall og fall, hun har dunka i bakken med bakhodet både tre og fire ganger, stakkar. Virker som om hun plutselig har kastet forsiktigheten litt over bord og prøver seg på nye høyder uten å være sikker på at hun klarer det. Håper hun har blitt bittelitt skremt nå da... :sjenert: 

Har noen lyst til å kjøpe bil til oss og levere den på døra? :sukk:Dette bilkjøpet vårt er virkelig et mareritt altså. Ikke har vi peiling på bil, ikke tør vi egentlig å kjøre i byen og hvertfall ikke prøvekjøre, og det finnes knapt en bensinbil å få kjøpt i bruktmarkedet. Og diesel er vel bare idioti å kjøpe når man bor i Oslo... Nå vurderer vi nesten å kjøpe ny bare for å slippe å tenke noe mer på det. Er noe galt når jeg nesten er villig til å bruke 100.000 ekstra bare for å slippe å styre! :roll: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan høre litt med mannen hva han anbefaler hvis du kommer med en liste over krav/ønsker. Han har vært nybilselger og bruktbilselger og pleier å være ganske god på å finne riktig type bil :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, A4-livet skrev:

Jeg kan høre litt med mannen hva han anbefaler hvis du kommer med en liste over krav/ønsker. Han har vært nybilselger og bruktbilselger og pleier å være ganske god på å finne riktig type bil :Nikke: 

Ja, gjerne. :jepp: Har ikke så enormt mye krav da; stasjonsvogn med stort bagasjerom (plass til vogn og bagasje og alt man trenger når man reiser bort noen dager med barn), helst bensinbil (vil ha bilen i flere år, og diesel blir vel vanskeligere og vanskeligere i Oslo), en bil med lite feil og tull. Vi kommer ikke til å kjøre veldig mye, blir noen helgeturer på 500 km (10 i året kanskje?), og ellers bare noen småturer til feks butikker/aktiviteter/venner i helgene og kanskje en tur på butikken i løpet av uka. Trenger ikke masse fancy finesser, vi pleier kun å låne de gamle bilene til foreldrene våre, så vi er ikke så godt vant akkurat. :hoho: Helst ikke over 170.000, men har ca 100.000 mer å gå på hvis det viser seg at det blir veldig vanskelig... 

Edit: Vi har vel hovedsaklig siktet oss inn på biler som Skoda Octavia eller VW Passat, mest fordi det er det alle andre har. :P 

Endret av juliane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, juliane skrev:

Vi har vel hovedsaklig siktet oss inn på biler som Skoda Octavia eller VW Passat, mest fordi det er det alle andre har. :P 

Vi holdt på å kjøpe en Skoda Octavia men den kostet litt mer enn kiaen som vi endte opp med å kjøpe. Men vi hadde lest og hørt veldig mye bra om Octaviaen. Kjenner flere som har det, og de er fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skrev tenkte jeg faktisk på Octavia selv. Den er veldig romslig, og kjenner flere som har den. Er jo litt billigere enn Passat også. Skal høre med mannen, mulig han finner noen annonser på finn med biler som ser bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå god for octavia. Vi har en 2012-modell ;) Veldig fornøyd, men hvis du vil ha enda mer plass  (det trenger man jo alltid) så kan dere se på superb. Passat ligner mest på superb i størrelse tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere må nok over 170.000 i følge mannen, helst masse budsjettet. Han mente at Mazda 6 og Opel Insignia gir mye bil for pengene. Ellers Opel Astra nyere enn 2011 og Ford Focus nyere enn 2012 (kan være litt småfeil, men ikke alvorlige ting). Ellers er det Octavia og Passat han anbefaler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, A4-livet skrev:

Dere må nok over 170.000 i følge mannen, helst masse budsjettet. Han mente at Mazda 6 og Opel Insignia gir mye bil for pengene. Ellers Opel Astra nyere enn 2011 og Ford Focus nyere enn 2012 (kan være litt småfeil, men ikke alvorlige ting). Ellers er det Octavia og Passat han anbefaler :)

Takk skal du ha. :) Det var det jeg var redd for, at vi måtte litt opp i pris. Er surt å bruke så mye penger når vi ikke har bruk for bil til jobb e.l, og siden vi aldri har hatt bil blir det jo en helt ny utgift som på mange måter føles litt unødvendig. Men det tar sikkert et halvt år og så skjønner vi ikke hvordan i alle dager vi har klart oss uten bil. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Octavia er jo alle veldig fornøyd med, men jeg har hørt veldig mye skryt av Mazda 6 også! Men bil er superdyrt, bah. Og så ekkel opplevelse dere hadde i Oslo her om dagen, fy søren ... Håper dere har det bra ellers! S blir jo så stor - krabber og greier! Jeg synes liksom hun akkurat ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. juli 2016 at 11.52, lille_frosk skrev:

Skoda Octavia er jo alle veldig fornøyd med, men jeg har hørt veldig mye skryt av Mazda 6 også! Men bil er superdyrt, bah. Og så ekkel opplevelse dere hadde i Oslo her om dagen, fy søren ... Håper dere har det bra ellers! S blir jo så stor - krabber og greier! Jeg synes liksom hun akkurat ble født. 

Mamma og pappa har en Mazda 6 2003-modell, og bortsett fra et rustproblem som visstnok skal ha bedret seg på senere modeller har de hvertfall vært veldig fornøyde. Nå har de faktisk sagt at vi kan låne bilen deres nå fra midten av juli og ut august eller noe siden de skal på ferie med den andre bilen, så det tror jeg vi takker ja til. Da får vi øvd oss litt på å kjøre bil både i byen og et par langturer (bla til svigers på Sunnmøre med noen overnattinger på veien), og da blir det kanskje ikke så skummelt å skulle prøvekjøre senere. :P Og, vi får litt erfaring med hva vi faktisk har av behov til bilen nå som vi har S osv. Spørsmålet er hva vi gjør med bilsete til S. Vi har et babysete vi har lånt fra noen venner, men har ikke basen og bare festet det med beltet de få gangene vi har hatt henne i bil. Nå tror jeg nesten hun begynner å bli litt i overkant stor for det setet, tipper hun er 10,5 kg og nærmer seg 75 cm. Tror det blir litt trangt for henne rett og slett. Kunne tenke meg å kjøpe nytt sete før vi skal kjøre såpass mye og langt, men kan vi risikere å da kjøpe et sete som ikke passer i vår nye bil? :klo: Dere som har Octavia Nautika (får ikke tagget), opplevde dere at det var noen seter som ikke passet i bilen deres?

S har så merkelig sovemønster på dagtid for tiden. Det eneste faste er at hun sover to dupper. En stund nå har den første vært på omtrent 45 min og den siste plutselig på 2-2,5 timer (!), men i går sov hun plutselig bare en halvtime på ettermiddagen. Og nå har hun sovet 1 t 45 min på første dupp, og er tydeligvis ikke klar til å våkne enda. Kan jo ikke planlegge noe som helst lenger. :fnise: Hun våkner med et hyl sånn innimellom og må vugges i søvn igjen da, så jeg blir liksom sittende ved siden av og vente. Greit med litt mammatid da, når hun er våken er det nemlig full fart hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...