Gå til innhold

Hvis det naturlige var å være veganer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er egentlig "allmennkunnskap". Samtidig kalles det evolusjonsteori, man er ikke 100% sikre, men forskningen tyder på dette.

Når det er sagt er det jo like så naturlig å ikke spise kjøtt i dag, det er jo ikke noe man trenger.

Men denne tråden handler ikke om å ikke spise kjøtt, den handler om veganere; de som ikke spiser eller bruker noen animalske produkter (bortsett fra bilen som de bare mååå ha, da ;) )

Anonymous poster hash: c40a0...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med det? Det naturlige er jo vår pekepinn på hva som er riktig å gjøre! Men, i dagens samfunn tar mennesker sine egne valg. "Alle" har fri vilje. Å spise et voksent dyr man har skutt i skogen eller fisket i havet er ikke galt.

Og jo, det er naturlig å bruke PC, ellers hadde ikke PCer eksistert ;) naturlig betyr ikke "sånn som i steinalderen". Vi har hatt en naturlig utvikling til hvor vi er idag.

Anonymous poster hash: c40a0...53b

Tror du må definere hva du mener naturlig er. Med denne logikken kan man like godt si at det er naturlig å være veganer for de som er det, fordi mennesket har utviklet en intelligens der de syns det er logisk å være veganer. Det er derfor helt naturlig. Med denne logikken er absolutt alt naturlig og der er ikke noe grunnlag for denne diskusjonen.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må definere hva du mener naturlig er. Med denne logikken kan man like godt si at det er naturlig å være veganer for de som er det, fordi mennesket har utviklet en intelligens der de syns det er logisk å være veganer. Det er derfor helt naturlig. Med denne logikken er absolutt alt naturlig og der er ikke noe grunnlag for denne diskusjonen. Anonymous poster hash: d37ae...d45

Definisjonen av naturlig er litt forskjellig, men poenget var at når man får mangelsykdommer eller underskudd på viktige vitaminer, er det et tegn på at man gjør noe galt.

Man blir ikke syk av PCbruk, eller et kosthold som inneholder animalske produkter.

Anonymous poster hash: c40a0...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke vært i Asia...yuk :) Der kunne man overlevd på biller the size of a small dog..

Hehe sant :fnise:

Skulle forresten stå "takk" til deg, ikke "tall"...

Anonymous poster hash: 64dbf...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av naturlig er litt forskjellig, men poenget var at når man får mangelsykdommer eller underskudd på viktige vitaminer, er det et tegn på at man gjør noe galt.

Man blir ikke syk av PCbruk, eller et kosthold som inneholder animalske produkter.

Anonymous poster hash: c40a0...53b

Men der er ting som gjør oss syke eller som har negative konsekvenser er naturlig. Bakterier og virus er naturlig.

Hva med de som blir født med en dårlig evne til å ta opp B12, er de unaturlige?

Er det unaturlig at mennesker utvikler en evne å tenke der de mener veganisme er riktig?

Er det unaturlig at mennesker utvikler en evne til å tenke og handle moralsk?

Å bli født uten evne til sympati og pga miljø senere i livet begynne å drepe andre personer. Er det unaturlig?

Denne definisjonen din er ganske vag og på denne måten kan du bruke den som du vil, slik den passer argumentene dine. Du syns PC er bra, da må det være naturlig.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan for øvrig bli syk at maten man spiser, både planter og dyr. Dyr du spiser kan ha salmonella, kugalskap, innvollsorm.



Anonymous poster hash: d37ae...d45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Man kan for øvrig bli syk at maten man spiser, både planter og dyr. Dyr du spiser kan ha salmonella, kugalskap, innvollsorm.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Kuer ja.. Nå er vel det å spise kuer omtrent like naturlig som å være veggis

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke naturlig å bruke PC? Hva er unaturlig med en PC? Og hvorfor er det ikke også bra ting ved det? Vi kan jo sitte her og kommunisere og diskutere. Det er jo bra?

Samme med mat. Kjøtt er hverken bra eller dårlig. Det er alt for dårlig definisjoner.

Kuer ja.. Nå er vel det å spise kuer omtrent like naturlig som å være veggis

Er PC-er mer naturlig enn kuer? Eller mener du at både pc, kuer og veganere er naturlige? Jeg har litt problemer med å skjønne hvordan dere definerer begrepet. Eller kanskje du egentlig er enig med meg, men misforstod hva jeg skrev/ mente.

Jeg skrev at "det betyr ikke at det ikke er en bra ting". Det er alltid klønete å skrive ting på den måten, men jeg skrev altså at det betyr ikke at pc er en dårlig greie.

Selv bruker jeg ikke begrep som unaturlig og naturlig for å finne ut om noe er lurt eller ei, men når man begynner å blande det inn så lurer jeg litt på hva logikken er.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke var skapt til å spise både kjøtt og grøntfor, ville vi hatt et helt annet fordøyelsessystem, og dertil endret kroppsfasong.

Biologien bekrefter at vi er skapt for et kosthold bestående av både kjøtt og frukt/grønnsaker. Det kan veganerne benekte så mye de vil, men hvis vi var skapt til å leve av kun vegetabilsk kosthold, hadde vi gått g drøvtygd hele dagen, og kunne livnært oss på å beite.

Sammenlign kroppsfasong, tarmlengde, antall ventrikler og fordøyelsesfysiologi mellom en ku og en løve. Se deretter på menneskets fordøyelseskanal, og se om du finner likheter mellom begge. Finner du noen overvekt i den ene eller andre retningen?

Spørsmålet er egentlig veldig enkelt:

Kan vi nyttiggjøre oss kjøtt? Ja, det kan vi.

Kan vi nyttiggjøre oss planter? Ja, men vi kan ikke fordøye cellulose, slik rene planteetere kan....

Anonymous poster hash: 4e65a...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde Anonymous poster hash: fe7a8...276

Julius

Anonymous poster hash: 6a994...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Er PC-er mer naturlig enn kuer? Eller mener du at både pc, kuer og veganere er naturlige? Jeg har litt problemer med å skjønne hvordan dere definerer begrepet. Eller kanskje du egentlig er enig med meg, men misforstod hva jeg skrev/ mente.

Jeg skrev at "det betyr ikke at det ikke er en bra ting". Det er alltid klønete å skrive ting på den måten, men jeg skrev altså at det betyr ikke at pc er en dårlig greie.

Selv bruker jeg ikke begrep som unaturlig og naturlig for å finne ut om noe er lurt eller ei, men når man begynner å blande det inn så lurer jeg litt på hva logikken er.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Jeg synes bare det blir feil å bruke begreper som "unaturlig". Jeg kan være enig i at f.eks PC´er bringer med seg mye dritt, men de er også redskap for mye bra. Uansett var oppfinnelsen av pcer uungåelig, antakelig fordi vi mennesker en gang begynte å spise kjøtt :)

Jeg mener at å være veggis i 2015 er "naturlig". Det er en naturlig utvikling. Og det er en helt fin utvikling. Jeg respekterer veggisser selv om jeg ikke er det selv, og er hardbarka kjøtteter. Det var ikke "naturlig" å være veggis for 5000 år siden, da hadde man dødd. I dag har man vitaminpiller, man kan dyrke og kjøpe varer som er utenfor sesong der man bor, globalt, og man har ellers muligheter til å skaffe seg mat som man ikke hadde for...tja,.selv 50 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hvis vi ikke var skapt til å spise både kjøtt og grøntfor, ville vi hatt et helt annet fordøyelsessystem, og dertil endret kroppsfasong.

Biologien bekrefter at vi er skapt for et kosthold bestående av både kjøtt og frukt/grønnsaker. Det kan veganerne benekte så mye de vil, men hvis vi var skapt til å leve av kun vegetabilsk kosthold, hadde vi gått g drøvtygd hele dagen, og kunne livnært oss på å beite.

Sammenlign kroppsfasong, tarmlengde, antall ventrikler og fordøyelsesfysiologi mellom en ku og en løve. Se deretter på menneskets fordøyelseskanal, og se om du finner likheter mellom begge. Finner du noen overvekt i den ene eller andre retningen?

Spørsmålet er egentlig veldig enkelt:

Kan vi nyttiggjøre oss kjøtt? Ja, det kan vi.

Kan vi nyttiggjøre oss planter? Ja, men vi kan ikke fordøye cellulose, slik rene planteetere kan....

Anonymous poster hash: 4e65a...f1f

Nettop. Og siden grønnsaker, i motsetning til gress/cellulose er veldig vanskelig å leite fram/finne, og det fantes svært lite av det før vi begynte med kultivering (som ironisk nok antakelig var et resultat av at vi ble kjøttetere og begynte og gå på 2 bein) , så er det bare logisk at vi IKKE etter at vi ble homo sapiens har primært vært planteetere. Kjøtt har vært det idielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

B12-tilskuddet vi tar tar dere gjennom likene dere spiser - dyra får tilskudd i kosten, og lever hovedsaklig på soya.



Anonymous poster hash: 0c755...d1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Nettop. Og siden grønnsaker, i motsetning til gress/cellulose er veldig vanskelig å leite fram/finne, og det fantes svært lite av det før vi begynte med kultivering (som ironisk nok antakelig var et resultat av at vi ble kjøttetere og begynte og gå på 2 bein) , så er det bare logisk at vi IKKE etter at vi ble homo sapiens har primært vært planteetere. Kjøtt har vært det idielle.

Men er kjøtt det ideelle lenger når forbruket fører til ekstreme klimaendringer og at vi om vi ikke tar grep kanskje utsletter oss selv? Et normalt amerikansk kosthold krever omtrent 12 ganger så mye areal som et vegansk, og i tillegg har man utslipp, vannforbruk osv.

Å ta slike valg kan regnes som naturlig, som en slags utvidet fenotype siden det har med vår utvikling og egenskaper å gjøre. Det som kommer til uttrykk gjennom menneskets handlinger, det være seg å bli veganer eller bygge en pc, kan dermed betraktes som helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Men er kjøtt det ideelle lenger når forbruket fører til ekstreme klimaendringer og at vi om vi ikke tar grep kanskje utsletter oss selv? Et normalt amerikansk kosthold krever omtrent 12 ganger så mye areal som et vegansk, og i tillegg har man utslipp, vannforbruk osv.

Å ta slike valg kan regnes som naturlig, som en slags utvidet fenotype siden det har med vår utvikling og egenskaper å gjøre. Det som kommer til uttrykk gjennom menneskets handlinger, det være seg å bli veganer eller bygge en pc, kan dermed betraktes som helt naturlig.

Godt spørsmål. Jeg har faktisk lest mye motstridende rapporter på det emnet. Det er gode argumenter i begge retninger om hvorvidt hvilken type kosthold er gunstig. Det du må huske på når man snakker om ei ku f.eks er at ei ku er så mye mer enn melk og kjøtt. Masse stoffer, mineraler, fettsyrer osv som brukes til alt fra plastikk, medisin, you name it. Hele dyret brukes.

Det sagt, så er jeg i mot moderne dyrehold og prøver så godt jeg kan å ikke spise storfe eller annet kjøtt som ikke er villt (minimum økologisk drift)

Det siste du sier er jeg helt enig i. Og selv om man ikke går all out veggis, så kan man med fordel ta bevisste valg. Jeg mener..selv om du virkelig vil spise kjøtt, så MÅ du ikke spise forderva kukjøtt. Du kan bruke noen kroner på bedre og mer humant kjøtt. Eller kjøpe billig lammekjøtt. Selv små justeringer monner.

Det jeg ikke helt liker er den polariseringen mellom vegisser og ikke-vegisser. Ikke-vegisser på sin side står beinhardt på retten til å gi fullstendig faen, i mens vegisser er som sektmedlemmer. Det blir det sjeldent noen fruktbar diskusjon av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sunhands

Godt spørsmål. Jeg har faktisk lest mye motstridende rapporter på det emnet. Det er gode argumenter i begge retninger om hvorvidt hvilken type kosthold er gunstig. Det du må huske på når man snakker om ei ku f.eks er at ei ku er så mye mer enn melk og kjøtt. Masse stoffer, mineraler, fettsyrer osv som brukes til alt fra plastikk, medisin, you name it. Hele dyret brukes.

Det sagt, så er jeg i mot moderne dyrehold og prøver så godt jeg kan å ikke spise storfe eller annet kjøtt som ikke er villt (minimum økologisk drift)

Det siste du sier er jeg helt enig i. Og selv om man ikke går all out veggis, så kan man med fordel ta bevisste valg. Jeg mener..selv om du virkelig vil spise kjøtt, så MÅ du ikke spise forderva kukjøtt. Du kan bruke noen kroner på bedre og mer humant kjøtt. Eller kjøpe billig lammekjøtt. Selv små justeringer monner.

Det jeg ikke helt liker er den polariseringen mellom vegisser og ikke-vegisser. Ikke-vegisser på sin side står beinhardt på retten til å gi fullstendig faen, i mens vegisser er som sektmedlemmer. Det blir det sjeldent noen fruktbar diskusjon av.

Jeg kan absolutt være enig i det. Jeg kan vel kalles en pragmatisk veggis. Ble det pga kjøttindustrien. Dengang var det ikke særlig enkelt å få tak i øko eller småskala, og med tiden har jeg trives best med å ikke spise dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg kan absolutt være enig i det. Jeg kan vel kalles en pragmatisk veggis. Ble det pga kjøttindustrien. Dengang var det ikke særlig enkelt å få tak i øko eller småskala, og med tiden har jeg trives best med å ikke spise dyr.

Vel..og jeg er en pragmatisk kjøtteter. Et argument som mange vegisser ofte overser er at med 7 milliarder mennesker (til og med i et så lite land som Norge egentlig) så er naturen desverre fullstendig avhengig av beskatning og menneskelig kontroll. Steder hvor man har gitt opp ser man at det blir en fullstendig skjevbalanse av rovdyr og ikke rovdyr, ukontrollerbare bestander, sykdommer osv. Veier, urbanisering, kraftlinjer, forurensing osv..Det er trist, men likevel et faktum vi må forholde oss til. Hvis vi da holder f.eks ren oppdrett av dyr (storfe, opprdrittsfisk, kylling osv) utenfor, og kun holder oss til villt, så ville det vært umoralsk å ikke skyte og drepe f.eks elg, rådyr, fugl, hjort, hare, villsvin osv.

Diskusjonen er altså ofte mer flersidig enn man ofte tenker på.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..og jeg er en pragmatisk kjøtteter. Et argument som mange vegisser ofte overser er at med 7 milliarder mennesker (til og med i et så lite land som Norge egentlig) så er naturen desverre fullstendig avhengig av beskatning og menneskelig kontroll. Steder hvor man har gitt opp ser man at det blir en fullstendig skjevbalanse av rovdyr og ikke rovdyr, ukontrollerbare bestander, sykdommer osv. Veier, urbanisering, kraftlinjer, forurensing osv..Det er trist, men likevel et faktum vi må forholde oss til. Hvis vi da holder f.eks ren oppdrett av dyr (storfe, opprdrittsfisk, kylling osv) utenfor, og kun holder oss til villt, så ville det vært umoralsk å ikke skyte og drepe f.eks elg, rådyr, fugl, hjort, hare, villsvin osv.

Diskusjonen er altså ofte mer flersidig enn man ofte tenker på.

kilde? Er dette i Norge. Lurer fordi jeg syns økologi og den slags er interessant.

Anonymous poster hash: d37ae...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for mange tusen år siden.var vi ikke bare planteetere da ? Spiste mennesker kjøtt da ?

Anonymous poster hash: 7cdab...65c

Vi spiste vel omtrent det samme som aper gjør i dag. Vår nærmeste slektning blant de store apene, sjimpansene, spiser hovedsaklig frukt og røtter, men de jakter også for å få tak i kjøtt. Da jakter de på andre aper, for det meste.

Gorillaer er i det alt vesentlige vegetarianere, men de spiser en del larver og maur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...