Gå til innhold

Appelsinjuice prøver på clementin...

appelsinjuice

Anbefalte innlegg

I dag våknet jeg igjen med steinharde panserpupper. Lillegutt spiste kl. 23.30 og sov til kl. 07.20 (!) Siden klokka ble stilt en time fram i natt betyr det nesten 7 timer uten mat. De siste ukene har han villet ha mat med ca. 4,5 timers mellomrom på natten, så det er ikke så rart jeg våkner med melkespreng nå som han plutselig har begynt med så lange soveøkter. 

Jeg orker ikke stå opp på natten for å pumpe, og dette vil vel også bare øke melkeproduksjonen (?) Jeg vet heller ikke om det er innafor å vekke Lillegutt og tilby mat. Han våknet da vi flyttet han fra vugga til senga i går kveld, og ble temmelig grinete., men sovnet raskt etter bleieskift og mat. Vi merker at det begynner å bli på tide å legge han for natta tidligere, men har foreløpig ikke babycall så vi ønsker ikke å legge han alene på soverommet uten å kunne høre det hvis han våkner samt lett kunne sjekke at han puster med jevne mellomrom. Så løsningen har blitt å legge han i vugga i stua og flytte han til senga når vi legger oss, men da våkner han jo gjerne. Hmm...

Endret av appelsinjuice
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig deilig å få de timene med ekstra søvn, men ikke like godt å våkne opp med bowlingkulepupper. Å vekke han for å få tømt deg får du bestemme selv og gjøre det du føler er riktig, men jeg tror egentlig at det er best å la han sove når han vil selv vil sove egentlig.

Vi begynte å legge lillegutt tidligere for noen uker siden da vi merka at han ble veldig trøtt om kvelden. Vi har ikke så stor leilighet, så er lett for oss å liste oss inn på rommet og sjekke om han har det bra. Vi kjøpte en enkel og grei babycall fra Avent som fungerer kjempebra. Kosta rundt 500 lappen tror jeg. Men regner kanskje med at dere har behov for en babycall som har litt mer funksjoner som kamera.

Er nok bare bra at dere begynne med tidlig legging og at søvnen hans ikke blir avbrutt, så er kanskje lurt å kjøpe en babycall når dere har muligheten til det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Shinigami skrev:

Det er utrolig deilig å få de timene med ekstra søvn, men ikke like godt å våkne opp med bowlingkulepupper. Å vekke han for å få tømt deg får du bestemme selv og gjøre det du føler er riktig, men jeg tror egentlig at det er best å la han sove når han vil selv vil sove egentlig.

Vi begynte å legge lillegutt tidligere for noen uker siden da vi merka at han ble veldig trøtt om kvelden. Vi har ikke så stor leilighet, så er lett for oss å liste oss inn på rommet og sjekke om han har det bra. Vi kjøpte en enkel og grei babycall fra Avent som fungerer kjempebra. Kosta rundt 500 lappen tror jeg. Men regner kanskje med at dere har behov for en babycall som har litt mer funksjoner som kamera.

Er nok bare bra at dere begynne med tidlig legging og at søvnen hans ikke blir avbrutt, så er kanskje lurt å kjøpe en babycall når dere har muligheten til det :)

Vi har vel egentlig ikke behov for babycall med kamera, men som den overhysteriske kontrollfreaken jeg er då ønsker jeg meg det :fnise: Har begynt å titte litt rundt etter tester på hvilken babycall med kamera som er anbefalt, men har ikke blitt så mye klokere. 

Vi pleier å legge Lillegutt i babynestet sitt på kvelden, også legger vi oss i senga når det er på tide med mat. Denne uka har jeg endt opp med å sove halve natta på sofaen to ganger, for å vente til Lillegutt våkner for mat før jeg flyttet han til senga si. Det fungerte i grunn temmelig dårlig siden jeg forventet at han skulle våkne innen en til en og en halv time, men han endte opp med å sove i ca. 3,5 time til. 

Jeg tror ikke jeg kommer til å vekke han for at han skal spise. Jeg leste på nett at det som oftest tar noen dager, så justerer kroppen seg og produserer mindre melk på natta, så vi ser det litt an. Evt. får jeg pumpe for å unngå melkespreng, det er jo sikkert praktisk å ha litt morsmelk i fryseren i tilfelle rottefelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rottefellene altså :fnise:

Jeg har jo latt han sove så lenge han vil om natta i flere uker nå, og det har stort sett gått bra når det gjelder melkespreng. Har våknet opp med harde bryster noen ganger, men det går over når jeg ammer han :)For noen dager siden, så våkna jeg opp med ett hardt bryst som var hardt på den ene siden under hele dagen, men var bra igjen neste dag, og klarte å leve med det mens det varte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Shinigami skrev:

De rottefellene altså :fnise:

Jeg har jo latt han sove så lenge han vil om natta i flere uker nå, og det har stort sett gått bra når det gjelder melkespreng. Har våknet opp med harde bryster noen ganger, men det går over når jeg ammer han :)For noen dager siden, så våkna jeg opp med ett hardt bryst som var hardt på den ene siden under hele dagen, men var bra igjen neste dag, og klarte å leve med det mens det varte :)

Hvor lenge er det lengste gutten din har sovet i strekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt aner jeg faktisk ikke helt hva som skjedde. Ammet Lillegutt ved midnatt, og han lå våken i senga si en liten stund etterpå. Klokka 05 våknet jeg av at han kavet og slapp ut en liten lyd, et lite "gakk" som han pleier å gjøre når han vil ha mat. Jeg var helt i ørska, og klarte bare å sjekke klokka, tenke "nå er det på tide med mat. Lillegutt er våken og puppene begynner å bli harde", stappe dyna rundt han og putte inn smokken også sovnet jeg igjen (!) Vanligvis pleier smokken å fungere litt som slumreknappen på vekkerklokka, og gir meg kun noen sekunder til å strekke meg litt og innse at jeg våkne før Lillegutt spytter den ut igjen og "gakker" enda mer. Det skjdde ikke i natt... Plutselig våknet jeg av at Lillegutt kaver igjen, og da var klokka 09! Han spiste altså ikke på 9 timer, og jeg våknet med panserpupper som var så fulle at Lillegutt ikke klarte å tømme begge. Og nå lurer jeg på hva som egentlig skjedde. Sovnet Lillegutt igjen av smokken ? Eller har han ligget og kavet uten at verken jeg eller pappaen hans har våknet ? Er han sulten pleier han jo å "gakke" en liten stund, og har jeg ikke rullet ut puppen i løpet av et minutt starter han å bælje. Det skjedde ikke i natt. Hmm...

Selv om 9 timer uten å amme, tid til å sove sammenhengende, høres fint ut så liker jeg det egentlig ikke. Puppene blir harde, og jeg liker det best når Lillegutt vekker meg med ca. 4,5 timers mellomrom slik som han har gjort en stund nå. Da ammer jeg nesten sovende, Lillegutt blir mett og jeg får sjekket at han har det bra i løpet av natten. Dersom kroppen venner seg til å ikke mate på natta får jeg vel mindre melk (?), og jeg vil jo virkelig ikke ende opp med å miste melka. Kjenner at jeg må google hvor ofte en baby på 12 uker bør spise om natta :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lest litt om nattamming, og det er veldig forskjellige meninger om temaet. Nattamming er visstnok bra for å holde blodsukkeret til Lillegutt stabilt, samt at det gir bedre søvn, samtidig leser jeg flere steder at man ikke skal vekke baby :vetikke: Jeg tror jeg har landet på at jeg skal sørge for å våkne om natta og sjekke om Lillegutt har lyst på mat. Hvis han er halvvåken eller våkner av å bli strøket over kinnet kan han få litt mat :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har lillemor sovet natta over en god stund nå, men jeg kan ikke si det har gått ut over melka :) Jeg har virkelig begynt å ønske meg en skikkelig pumpe da :fnise: Lillemor får ikke alltid tømt brystet helt ordentlig, og det er begrenset hva jeg får til med håndmelking :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, appelsinjuice skrev:

Hvor lenge er det lengste gutten din har sovet i strekk? 

5-6 timer tror jeg. Da har han under tiden begynt å røre litt på seg og lagd litt lyder, men så sovnet igjen. Liker egentlig ikke helt at det går mer enn 4 timer da. Lenge siden han har sovet så lenge. Sover for det meste 3-5 timer i strekk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FruN skrev:

Her har lillemor sovet natta over en god stund nå, men jeg kan ikke si det har gått ut over melka :) Jeg har virkelig begynt å ønske meg en skikkelig pumpe da :fnise: Lillemor får ikke alltid tømt brystet helt ordentlig, og det er begrenset hva jeg får til med håndmelking :) 

Jeg har fortsatt ikke skjønt hvordan jeg skal håndmelke :rodme::P 

Men pumpe er kjekt å ha. Jeg bestilte Medela Swing Maxi da jeg var på sykehuset, men har foreløpig kun brukt den to ganger for å tømme melkesprengte bryst da Lillegutt fortsatt ikke klarte å tømme bufféen i begynnelsen :fnise: Da våknet jeg med ammeinnlegg som kunne vris opp for de var så fulle av melk. Etter at jeg tømte brystene med pumpa kom melkeproduksjonen mer i rytme med hvor mye Lillegutt spiste. Før fikk han ikke ordentlig sugegrep siden det sprutet melk ut, han ble mer sittende med åpnen munn og tok i mot det som kom av seg selv :fnise: 

19 timer siden, Shinigami skrev:

5-6 timer tror jeg. Da har han under tiden begynt å røre litt på seg og lagd litt lyder, men så sovnet igjen. Liker egentlig ikke helt at det går mer enn 4 timer da. Lenge siden han har sovet så lenge. Sover for det meste 3-5 timer i strekk :)

5-6 timer er jo fint så du får deg litt søvn, uten at babyen må gå for lenge uten mat :)  Jeg syntes vi hadde en veldig god rytme da Lillegutt våknet ca. hver 3-4,5 time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt ville Lillegutt ha mat rundt kl. 22.30 (tror jeg det var), kl. 02.30 og kl. 07, så vi er tilbake i en rytme jeg er mer komfortabel med :blomst: Han vekket meg ved å kave, og slapp ut det vanlige lille "gakket". 

I går bestilte jeg enda et bomullsteppe fra Polarn O. Pyret, dvs. at vi nå ender opp med 6 tepper i 5 forskjellige farger/mønstre :fnise: Vi fikk to i gave da Lillegutt ble født, og hadde et fra før. Jeg syntes vi hadde et teppe for lite da vi hadde 4, etter en dag med hyppige bleielekkasjer, men 6 er kanskje litt i overkant :P Det har vel kanskje blitt så mange mest fordi de er så søte :fnise:  Vi bruker disse teppene som beskyttelse på babynestet, siden det er så upraktisk å måtte vaske trekket dersom Lillegutt har bleielekkasje, samt at vi har et i stelleveska til å ha over han på besøk, et i ammekurven dersom det er for varmt for ullteppe og jeg har et på nattbordet som jeg pakker rundt eventuelle gulpeflekker i senga slik at vi slipper å stå opp og bytte laken for at Lillegutt skal ligge tørt om natta. Også har vi noen ekstra å bruke når de andre er i vask. :P 

Jeg har også bestilt et par leggings i bambus og noen luer fra Joha til Lillegutt på salg, samt et sett med ei lue og votter i bambus til babyen til ei venninne. Nå er det slutt på nettshoppingen helt på ordentlig! :fnise: Jeg klarte til og med å la være å bestille gåbilen, gyngelammet og doomoo ammeputa jeg sikler på. *stolt* ;):P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Jeg har fortsatt ikke skjønt hvordan jeg skal håndmelke :rodme::P 

Men pumpe er kjekt å ha. Jeg bestilte Medela Swing Maxi da jeg var på sykehuset, men har foreløpig kun brukt den to ganger for å tømme melkesprengte bryst da Lillegutt fortsatt ikke klarte å tømme bufféen i begynnelsen :fnise: Da våknet jeg med ammeinnlegg som kunne vris opp for de var så fulle av melk. Etter at jeg tømte brystene med pumpa kom melkeproduksjonen mer i rytme med hvor mye Lillegutt spiste. Før fikk han ikke ordentlig sugegrep siden det sprutet melk ut, han ble mer sittende med åpnen munn og tok i mot det som kom av seg selv :fnise: 

5-6 timer er jo fint så du får deg litt søvn, uten at babyen må gå for lenge uten mat :)  Jeg syntes vi hadde en veldig god rytme da Lillegutt våknet ca. hver 3-4,5 time. 

Her klarer lillemor å tømme brystet på dagtid, men jeg hadde nok hatt godt av litt hjelp på morgenen. Det renner og spruter og er ganske vanskelig innimellom for ho å spise. Og siden det stort sett holder med ett bryst på morgenen, står det ett fullt bryst igjen.. :P Ammeinnlegg til å vri opp er kjente saker her og :P 

Håndmelkinga har jeg funnet ut av delvis via info fra sykehuset og delvis på egenhånd :) Men det er ikke alle som får det til, og det passer ikke for alle :) Så det er jo "bare" å finne ut hva som fungerer for en selv :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netthandling er farlig! :ler: Men samtidig veldig kjekt å kunne klikke hjem altmuligrart på 1-2-3 hjemmefra.

Jeg er altfor dårlig til å kommentere, men jeg virkelig elsker de detaljerte oppdateringene dine altså! Jeg ler medfølende av deg og smiler av de godt beskrevne innleggene dine. Jeg kan virkelig se hver situasjon for meg :fnise: Nok av utfordringer i svangerskapsperm som jeg ikke har sett for meg før :ler: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar tilbake alt jeg har sagt om at 6 bomullstepper er for mye :fnise: I dag la hunden seg i babynestet til Lillegutt. Som nevnt tidligere har vi et teppe i babynestet slik at vi skal slippe å vaske det ved entuelle "uhell", og siden hunden har vært ute og trasket i søla byttet jeg teppet før Lillegutt fikk nestet sitt tilbake. Tok fram teppet som lå i stelleveska og oppdaget at det var det bæsj på. Så nå ligger to tepper til vask, og jeg mangler teppe i reserve på natbordet :P 

I dag skal Lillegutt til manuellterapeuten igjen. Han foretrekker fortsatt å ligge vendt mot den ene siden, og vil gjerne ligge formet som en banan. Jeg har kanskje ikke vært flink nok til å gjøre hjemmeøvelsene vi fikk sist vi var hos manuellterapeuten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde det holdt med to :hoho:

Tror det er to vi har kjøpt. Pluss noen hjemmelaga i bomull, ull og acryl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sjela skrev:

Og jeg som trodde det holdt med to :hoho:

Tror det er to vi har kjøpt. Pluss noen hjemmelaga i bomull, ull og acryl.

Det holder sikkert med to, det er nok bare vi som bruker disse teppene til "alt" :P Dessuten er vi late, og liker å ha ting der vi behøver de fremfor å gå og finne det. Et teppe er jo flyttbart :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den siste uka har vært hektisk, med opptil flere besøk hver dag, manuellterapeut og hyppige avtaler. Vi har faktisk ikke hatt en dag for oss selv siden forrige onsdag, og skal ha besøk i dag og i morgen og på helsestasjonen på torsdag, så vi håper på familietid igjen på fredag. 

Lillegutt har oppført seg eksemplarisk selv om hverdagen har vært hektisk, men han har blitt litt overtrøtt når han har gått glipp av den lange luren sin midt på dagen. Han sover heller ikke så godt når vi har besøk til sent på kveld, men vi kan jo ikke akkurat be besøket gå hjem heller :P 

I dag har Lillegutt på seg ei bukse fra Lilleba i størrelse 50/56 som jeg kjøpte før han ble født, og den er fortsatt litt stor i livet. I andre størrelser bruker han 68 nå, så størrelsen på denne er jo litt snål... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var Lillegutt på 3-måneders kontroll og fikk 3 vaksiner. En Rotarix drikkevaksine og to sprøyter i lårene. Han tok det temmelig fint, gråt litt men lot seg raskt trøste. Helsesøster sa han kunne få feber og bli litt sutrete på kvelden av vaksinen. Han slapp heldigvis unna feberen, men hadde tydelig vondt og hylte. Pappaen og jeg vugget han og sang på skift, da det var det eneste som roet han. Sent på kvelden sovnet han i vugga si, og siden vi ikke turte flytte på han satt jeg oppe med han til ca. 01 før han hadde sovet godt såpass lenge at jeg turte flytte han ned i senga. Han våknet litt av bleieskift og mat, men sovnet fint igjen uten å vekke pappaen sin :blomst: 

I natt hadde Lillegutt sparket av seg dyna både da han vekket meg for å få mat samt da vi våknet senere på morgenen. Hendene hans var iskalde, men heldigvis hadde han på seg ullpysj. Siden soveposene vi kjøpte på IKEA er litt tynne tenker jeg vi kanskje bør kjøpe en dunsovepose til han. Har funnet en fra Babydan som koster ca. 800,- men jeg vet ikke om den er like god som Dungo til 1700,-... Det er jo litt bortkastet å bruke 900,- ekstra dersom begge posene er like gode, samtidig så kaster jeg jo bort 800,- dersom det viser seg at posen fra Babydan ikke holder mål og vi må kjøpe Dungo i tillegg... Hmm...Vanskelig det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fortsatt ikke bestilt dunsovepose. Lillegutt sov med IKEA-posen i natt, og jeg tror ikke han ble for kald, men jeg tror jeg likevel vil ha en i dun. 

Pappaen var syk i dag, så jeg tok med Lillegutt på Barnas Hus i bæreselen hans. Jeg fant ingenting å kjøpe (bortsett fra en kasse til å ha leker i og noen flanellkluter jeg trodde jeg kunne bruke som gulpekluter, men de var på størrelse med et teppe så jeg endte opp med å klippe de opp :P ) Lillegutt likte ikke å sitte i bæreselen med puta fra newborn innlegget oppi. Han begynte å hyle og gråte masse krokotårer, så vi endte opp med å dra hjem for å gi han mat og plassere han hos pappaen mens jeg dro på butikken. Jeg vet ikke om han satt litt rart oppi der, eller om det kanskje ble for varmt :vetikke: Så langt har vi ikke hatt stort med hell med verken bæresjal eller bæresele. Litt synd, siden jeg kjøpte to sjal før han ble født, i den tro at vi ville få masse bruk for det :P 

Ellers har vi fått gratis ammeinnlegg og klut fra Lilleba i posten (jeg ville ha postet koden her, tror det var BAM2015 eller MAMMA2015, men jeg tror ikke de fungerer lenger ?) Jeg har også bestilt 4 gulpekluter fra samme merke :) 

Lillegutt hadde bæsjelekkasje i vippestolen sin i går, og på BBhugme puta mi i dag. Lurer på om det er på tide å bytte bleiestørrelse igjen, men Libero Touch bleiene i størrelse 4 er fra 7 kilo, og den størrlsen han bruker nå er opp til 8 kilo. Han veier 6,89 kilo, så størrelse 3 burde jo holde. Vi har kjøpt Libero Comfort i størrelse 3, siden denne går opp til 9 kilo, så får vi se hvordan de fungerer :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han vender seg til bæreselen etterhvert da? :) Jeg tenkte også på å kjøpe bæresjal, men synes det kanskje er like greit å kjøpe en ergobaby 360 med spedbarnsinnlegg slik at den kan brukes lenger. Er ikke så tilhenger av å kjøpe noe som kun skal brukes en veldig kort periode når det er så dyrt. Derfor digger jeg BBhugme-puta. Den kan virkelig brukes til alt :nigo: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...