Gå til innhold

LoveTrain og LilleToget


LoveTrain

Anbefalte innlegg

Lykke til i dag da! Det er nervepirrende. Vi hadde to timer reisevei til klinikken, og da vi var halvveis ringte klinikken. Husker jeg tenkte "faen, nå har det gått galt", for vi hadde jo samme avtale som dere - de skulle ringe hvis eggene ikke hadde greid seg. Men så skulle de bare spørre hva klokka vi kom, de hadde visst surret litt. :ler: man blir helt nervevrak! 

Uff, høres ut som det har vært tungt for deg og mannen. Mye å tenke på. Håper dere får en positiv avslutning på året! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, LoveTrain skrev:

9 uker?! Jøss, jeg tror jeg følger vanlig opplegg på ca. 4 uker. Er i hvert fall det jeg har fått resept på. Hva er grunnen til at du skal bruke den så lenge? 

Jeg tror fire uker er desidert vanligst, så ikke stress med at jeg har fått et annet opplegg :) Det er jo et griseri uten like, og i tillegg koster det jo litt ekstra å gå på det så lenge. Klinikken min vil gå på det helt til morkaken har overtatt hele progesteronproduksjonen (morkaken og corpus luteum "deler på det" en stund, om jeg har forstått det rett).

1 time siden, LoveTrain skrev:

Åh, disse timene går så sakte. I natt drømte jeg at vi ikke fikk satt inn noenting :( Har hatt ekstreme menssymptomer siste døgnet, og er livredd hver gang jeg går på toalettet. Skikkelige murringer, løs mage (sorry, TMI), og litt hetetokter.  På uttaksdagen så vi at livmoren var tykk som fy, og jeg er redd det ikke er mer plass og at alt nå støtes ut før vi får et skikkelig innsett. Kan slimhinnen forresten blir for tykk? Slik at det ikke er mulig å grave seg dypt nok ned? :/ Ikke paranoid i det hele tatt her i gården! Jeg har heller ikke el-slim lenger, det har tørket inn som en grotte der nede, og lutinusen gjør meg sår, selv om jeg droppet applikatoren. Jeg vil bare grave meg ned i sengen i to uker til dette er over!

Ellers merker jeg på mannen at det er tunge dager i vente for ham.. tidligere i år døde moren hans av lang tids sykdom, og det blir en rar første jul uten henne nå. Vi får jo også termin på bursdagen hans hvis dette går veien, så for 30 år siden gikk hun rundt med noen av de samme følelsene som vi gjør nå. Det var ikke ivf, men de hadde prøvd lenge før de lykkes. På mange måter er hun grunnen til at vi sitter her vi gjør i dag, for vi hadde neppe prioritert barn enda hvis det ikke var for sykdommen hennes. Så prøvingen vår startet noen år "for tidlig" - og godt er det! I tillegg kjøpte vi hus tidligere enn planlagt, slik at hun skulle se hvor vi slo oss til ro. Livet altså...

Hvor tykk var livmorslimhinnen? Jeg er sikker på at den var grei :) De er bekymret om den er for tynn, men jeg har aldri hørt dem bekymre seg for det motsatte, da er den bare "tykk og fin". Den er jo mye tykkere enn vanlig under et prøverørsforsøk, så jeg fikk i alle fall tidenes monstermens (noen som sa TMI?) etter mislykket forsøk! 

LYKKE TIL i dag! Jeg tenker du hadde hørt det innen nå om de hadde dårlige nyheter, men ventingen er jo grusom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg husker ikke tykkelsen @miore 😂 har prøvd å bare "flyte med" dette forsøket, så vi er ganske clueless på det meste begge to. 

Men, vi fikk satt inn en perfekt liten 8-delt klump i dag:nordvesta: og jeg er offisielt ruger! Teller dette som rugedag 1? Svever på en sky nå, måtte det bare vare:) 

De andre hadde falt fra løpet, én etter én, og igjen står et som er 6-delt, og et som er 7-delt. Jeg har ikke troen på at de klarer seg til onsdag dessverre, men det gjør ingenting når vi fikk gullegget i dag😄 

Tusen takk for lykkeønskninger @Jill og @Sisti:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-cellet er jo helt perfekt på dag 3 :) Gratulerer så mye! Vi får satse på at dette er gullegget, per akkurat nå er du i alle fall faktisk gravid :nigo: Jeg pleier å bruke dpo i steden for rugedag jeg, siden folk får satt inn på alt fra dag 2 til dag 5 og det derfor er litt vanskelig å sammenlikne epler og bananer av og til. Så jeg ville sagt at vi er 3 dpo i dag :)

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 6- og 7-cellede kan forresten helt fint klare å komme seg til blastocyststadiet! Jeg fikk beskjed om at alt mellom 6 og 9 var normalt på dag 3. Jeg fikk jo satt inn en treg, liten femmer sist gang som det ikke ble noe av - han hadde bare fire celler om morgenen dag 3, og var nok dømt fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg 3 dpo :hoppendeglad:

Jeg trodde at ujevn deling ikke var helt heldig, @miore. Men kanskje de tar det igjen, hvem vet. Har du hørt noe mer om dine 7?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten allerede blitt tullerusk, for jeg er skråsikker på at det 8-delte egget vårt var verdens fineste❤️ det var ekte kjærlighet ved første blikk😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for den søte, lille åttedelte celleklumpen! :duskedame: Nå må den kose seg, trives, vokse og dele seg der inne! Skjønner godt at du blir tullerusk, jeg hadde sikkert gitt den navn alt. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men ut i fra det de med peiling sier, høres det jo ut som det er håp for de to andre. De får bli småsøstre eller brødre om noen år de :) Lykke til i rugedagene! Jeg forventer at du holder oss oppdaterte om symptomer og magefølelser, altså :) Når blir IKM/testdag (er det samme dagen?) nå? Var det sånn omtrent nyttårsaften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ujevn celledeling trodde jeg man mente at de delte seg i celler av ujevn størrelse, ikke at det på et tidspunkt var et antall celler som ikke gikk opp i 2^n. For at det er "ujevnt" antall celler på det tidspunktet man sjekker er jo ganske naturlig - de deler seg jo en og en, og ikke alle fire (f.eks.) nøyaktig samtidig. 6 og 7 er jo på veien fra 4 til 8, om du skjønner, da har 2 eller 3 av 4 celler delt seg, mens de(n) siste ikke har rukket det enda. Det at det er uheldig om det er færre enn 6, kommer av at egget "skal" bli åttedelt en gang i løpet av dag tre, og blir det ikke det deler det seg senere enn normalt. På samme måte kan flere enn 9-10 celler på dag 3 tyde på at de deler seg for fort, noe som er et faretegn. 8 er regnet som helt perfekt fordi da deler det seg fullstendig "etter boka".

Graden av fragmentering kan ha vel så mye å si som antall celler, for øvrig. Og om det er veldig ujevn størrelse på cellene, er det også i følge studiene jeg har sett mye lavere implantasjonsrate enn om cellene er jevne når det gjelder størrelse.

Jeg er ingen ekspert her, altså, så folk må gjerne korrigere om jeg er på gyngende grunn - jeg er selvlært av nevroser og dr. google!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illy skrev:

Hurra for den søte, lille åttedelte celleklumpen! :duskedame: Nå må den kose seg, trives, vokse og dele seg der inne! Skjønner godt at du blir tullerusk, jeg hadde sikkert gitt den navn alt. Jeg har ikke peiling i det hele tatt, men ut i fra det de med peiling sier, høres det jo ut som det er håp for de to andre. De får bli småsøstre eller brødre om noen år de :) Lykke til i rugedagene! Jeg forventer at du holder oss oppdaterte om symptomer og magefølelser, altså :) Når blir IKM/testdag (er det samme dagen?) nå? Var det sånn omtrent nyttårsaften? 

Jeg skal holde oppdatert! Har mye fri i julen, så det blir nok KG for alle penga siden jeg ikke har noen å snakke med irl:fnise: og navn har den fått!! Har bare lovet mannen å ikke dele det med dette store internettet;) 

Testdag er selve nyttårsaften, men det er hele 15 dpo. Jeg har ikke helt troen på at mensen lar vente på seg så lenge hvis det først går galt, i så fall vet jeg det nok før nyttårsaften. Og det er vel den eneste bekymringen jeg har, for det murrer som bare pokker etter uttaket på fredag, og det minner mer og mer om menssmerter. Legen var ikke til stor hjelp, for han sa bare "la oss håpe det ikke er det" :klaske: dumme mannfolk! Går det rette veien, så vet jeg sikkert det også før nyttår - sa du testetøs??

1 time siden, miore skrev:

Med ujevn celledeling trodde jeg man mente at de delte seg i celler av ujevn størrelse, ikke at det på et tidspunkt var et antall celler som ikke gikk opp i 2^n. For at det er "ujevnt" antall celler på det tidspunktet man sjekker er jo ganske naturlig - de deler seg jo en og en, og ikke alle fire (f.eks.) nøyaktig samtidig. 6 og 7 er jo på veien fra 4 til 8, om du skjønner, da har 2 eller 3 av 4 celler delt seg, mens de(n) siste ikke har rukket det enda. Det at det er uheldig om det er færre enn 6, kommer av at egget "skal" bli åttedelt en gang i løpet av dag tre, og blir det ikke det deler det seg senere enn normalt. På samme måte kan flere enn 9-10 celler på dag 3 tyde på at de deler seg for fort, noe som er et faretegn. 8 er regnet som helt perfekt fordi da deler det seg fullstendig "etter boka".

Graden av fragmentering kan ha vel så mye å si som antall celler, for øvrig. Og om det er veldig ujevn størrelse på cellene, er det også i følge studiene jeg har sett mye lavere implantasjonsrate enn om cellene er jevne når det gjelder størrelse.

Jeg er ingen ekspert her, altså, så folk må gjerne korrigere om jeg er på gyngende grunn - jeg er selvlært av nevroser og dr. google!

Se der du! Da har ikke jeg fulgt med på hva som menes når man sier ujevn deling :klo: Jeg er ikke dum sånn ellers altså, lover! :fnise: Og tro det eller ei, utdanningen min har mye med genetikk å gjøre, men der henger vi oss opp i kromosomer, genfeil og diagnoser :P og ikke ivf-språk.

Grad av fragmentering har jeg med vilje unnlatt å spørre om, jeg orker ikke unødige bekymringer. Nå antar vi at alt er tipp topp - de sa tross alt perfekt egg - så da tolker vi det slik:nigo: Bakteppet med å jobbe på sykehus er at du hører alt snakket om pasientene på vaktrommet, så jeg har med vilje inntatt en meget passiv rolle i dette forsøket. Så skal jeg heller ta det opp et hakk til en senere anledning ;) 

Takk for link! Mannen er allerede i gang med å lese :fnise: Mens jeg sparer det til en ny søvnløs natt (har sovet siden innsett, så det var den natten)

Endret av LoveTrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, LoveTrain skrev:

Jeg skal holde oppdatert! Har mye fri i julen, så det blir nok KG for alle penga siden jeg ikke har noen å snakke med irl:fnise: og navn har den fått!! Har bare lovet mannen å ikke dele det med dette store internettet;) 

Testdag er selve nyttårsaften, men det er hele 15 dpo. Jeg har ikke helt troen på at mensen lar vente på seg så lenge hvis det først går galt, i så fall vet jeg det nok før nyttårsaften. Og det er vel den eneste bekymringen jeg har, for det murrer som bare pokker etter uttaket på fredag, og det minner mer og mer om menssmerter. Legen var ikke til stor hjelp, for han sa bare "la oss håpe det ikke er det" :klaske: dumme mannfolk! Går det rette veien, så vet jeg sikkert det også før nyttår - sa du testetøs??

Se der du! Da har ikke jeg fulgt med på hva som menes når man sier ujevn deling :klo: Jeg er ikke dum sånn ellers altså, lover! :fnise: Og tro det eller ei, utdanningen min har mye med genetikk å gjøre, men der henger vi oss opp i kromosomer, genfeil og diagnoser :P og ikke ivf-språk.

Grad av fragmentering har jeg med vilje unnlatt å spørre om, jeg orker ikke unødige bekymringer. Nå antar vi at alt er tipp topp - de sa tross alt perfekt egg - så da tolker vi det slik:nigo: Bakteppet med å jobbe på sykehus er at du hører alt snakket om pasientene på vaktrommet, så jeg har med vilje inntatt en meget passiv rolle i dette forsøket. Så skal jeg heller ta det opp et hakk til en senere anledning ;) 

Takk for link! Mannen er allerede i gang med å lese :fnise: Mens jeg sparer det til en ny søvnløs natt (har sovet siden innsett, så det var den natten)

Urk, dumme legen. Murringene er en 100 % normal bivirkning av lutinusen, noe han burde visst! 

Hvis de sa perfekt egg, var det garantert perfekt på alle måter - både på antall celler, jevnhet på celler, og minimalt med fragmentering :) Jeg fikk (uten å spørre) beskjed om alt som var galt med eggulf sist jeg hadde innsett, i alle fall. Den eneste gangen jeg har fått høre "perfekt egg" var aller første gangen vi hadde forsøk, og det ble jo til jenta mi - så jeg er helt enig med dem der :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bjørka skrev:

Føler man må rope litt hurra for perfekt celleklump og status som ruger! Hurrraaaaa! :laugh:

:nordvesta:

18 timer siden, miore skrev:

Urk, dumme legen. Murringene er en 100 % normal bivirkning av lutinusen, noe han burde visst! 

Hvis de sa perfekt egg, var det garantert perfekt på alle måter - både på antall celler, jevnhet på celler, og minimalt med fragmentering :) Jeg fikk (uten å spørre) beskjed om alt som var galt med eggulf sist jeg hadde innsett, i alle fall. Den eneste gangen jeg har fått høre "perfekt egg" var aller første gangen vi hadde forsøk, og det ble jo til jenta mi - så jeg er helt enig med dem der :nigo:

Ja, jeg konkluderte med det samme;) Må dessverre si at jeg ikke er superimponert over klinikken vi benytter oss av. Syns de fremstår særdeles travle, og litt sånn samlebånd-aktige. For all del, alle er kjempehyggelige når vi er der, selv om jeg ikke har tipp topp kjemi med legene, men det kan man ikke alltid forvente, det bare er noe som ikke helt stemmer for min del. Kan hende det føles slik fordi vi satte i gang forsøket allerede første dagen, og ikke helt har fordøyd alt sammen. Men når man betaler 35 000kr, så forventer jeg det lille ekstra man ikke får i det offentlige. De kan faktisk ikke vise overfor pasienter at de er travle eller har dårlig tid, det er bare feil. *phew* dagens lille utblåsning:fnise: De skal likevel være veldig flinke altså *krysserfingrene*

Satser på at mitt perfekte egg blir like perfekt som ditt @miore:kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, LoveTrain skrev:

:nordvesta:

Ja, jeg konkluderte med det samme;) Må dessverre si at jeg ikke er superimponert over klinikken vi benytter oss av. Syns de fremstår særdeles travle, og litt sånn samlebånd-aktige. For all del, alle er kjempehyggelige når vi er der, selv om jeg ikke har tipp topp kjemi med legene, men det kan man ikke alltid forvente, det bare er noe som ikke helt stemmer for min del. Kan hende det føles slik fordi vi satte i gang forsøket allerede første dagen, og ikke helt har fordøyd alt sammen. Men når man betaler 35 000kr, så forventer jeg det lille ekstra man ikke får i det offentlige. De kan faktisk ikke vise overfor pasienter at de er travle eller har dårlig tid, det er bare feil. *phew* dagens lille utblåsning:fnise: De skal likevel være veldig flinke altså *krysserfingrene*

Satser på at mitt perfekte egg blir like perfekt som ditt @miore:kaklehone:

Enig i at man bør kunne forvente ordentlig service når man betaler såpass mye! Det viktigste er selvfølgelig at det blir baby av det, men man skal jo helst ikke føle seg usikker og engstelig på grunn av behandlingen man får. Man har jo gjerne nok av usikkerhet og engstelse å ta av fra før av :fnise: Er det lov å spørre hvilken klinikk dere bruker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dag: 4 dpo

Symptomer: trøtt, hodepine, masse murringer, og :fart2:   - skylder alt på Lutinusen

Følelse: i dag er jeg positiv! har skikkelig troen på lille klumpen vår, som forhåpentligvis fester seg om noen dager:hoppendeglad:

Kropp: hjelp! Magen er enorm, wtf liksom:sjokkert: Oppriktig bekymret for at jeg skal se gravid ut og at folk skal begynne å grave :( Toppetasjen er et eget kapittel, VONDT, stort, ømt, og alt på en gang. Jeg er vanligvis en D-DD, men nå sprenger jeg snart bh-ene. Tipper jeg har gått opp en 3-4kg allerede. 

Testetøs: er noen dager siden forrige test, så jeg tok en i morges for å se om Ovitrellen fremdeles ga utslag. Which it did, men mye svakere enn sist:tommelopp:

Tenkte jeg skulle ha en liten oppsummering som dette her, for å eventuelt kunne sammenligne med et senere forsøk. 

----------------

Mannen og jeg fant ut at vi skulle feire innsett med en date i går. Startet med litt gavehandling, rusling i byn, og deretter en bedre middag. Midt i middagen kjente jeg at bukseknappen måtte ryke for kvelden - som sagt så gjort (takk og lov for lange gensere). Noen minutter senere måtte glidelåsen dras helt ned også :sjokk: Jeg fikk SÅ vondt i magen, den stod rett ut. Han fikk spise ferdig før vi hastet hjem igjen, dette var skikkelig ubehagelig! Så det ble sofa, fosterstilling og Love Actually resten av kvelden. Hadde håpet å kunne være litt i aktivitet for å få tiden til å gå, men hvis det skal være såå ubehagelig de neste ukene så får jeg heller holde meg hjemme og sørge for at i det minste huset er shinet til enhver tid.

On the upside, vi fikk hele kvelden til å drømme og fantasere hvordan det vil bli med barn i hus:hjerter_rundt: Er lenge siden sist vi har snakket om det, da det har vært ganske sårt å tenke så langt frem. Nå derimot, er vi innstilt på at det SKAL klaffe, om ikke denne gangen, så skjer det en annen gang :) Vi er så enige om hvordan vi vil oppdra et barn, og hvilke verdier vi ønsker å overføre til fremtidige miniversjoner, at jeg nesten blir nyforelsket igjen. De store trekkene altså, vi er såpass forskjellige at det garantert vil bli litt gnisninger i hverdagen når det gjelder rutiner og denslags:fnise:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på Klinikk Hausken, @miore. Gjorde litt research, og vi fant ut at det vi leste i stor grad var positivt. Samtidig er de såpass nærme at det gir en viss trygghet i seg selv. Skulle det drøye ut er det mulig at vi ser mot Danmark, men med mannens jobb er det likevel enklest å ha noe i nærheten. Hausken selv anbefaler at man bytter klinikk etter noen forsøk for å bli sett på av en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt å være så oppblåst! Men når det er for en god sak så... :) Det høres veldig koselig ut å fantasere sammen om framtida med minien(e). Vi gjør det litt innimellom vi også, og for ikke alt så lenge siden var vi i en babyutstyrsbutikk. Det er noe med å gå et steg videre etter det som kjennes som endeløs prøving, målet nærmer seg kanskje :) 

Hva er det som gjør at dere tenker på Danmark og ikke andre klinikker i Norge? Vi snakket om akkurat dette i dag, og ble enige om å undersøke tilbudet i Danmark om det ikke går på tre forsøk. Men det er bare fordi vi stadig syns vi hører om Danmark. Jeg vet ikke om det er pga. enslige og lesbiske par som reiser dit, eller fordi danske klinikker har litt andre teknikker eller er litt bedre på enkelte ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting på frys her :grine: det betyr at hvis ikke dette går veien må jeg gjennom hele karusellen igjen - aleine :( 

 

@Illy jeg skal svare deg ang. Danmark senere. Er på IKEA av alle steder, og vil bare komme meg ut fort som fy!:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...