Gå til innhold

Bror spiser snop foran onkelbarna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er rimelig spesielt med alle dere som mener at denne onkelen bare bør gomle i vei, og at trådstarter er urimelig.

Altså, det er jo ingen tvil om at en voksen mann har lov til å spise godterier når han vil, men man tar vel hensyn når man er hjemme på påskeferie sammen med sin familie? Hva man kan gjøre og hva man bør gjøre er to ulike ting. Mennesker som ikke er omtenksomme overfor andre blir sjelden særlig populære.

Jeg er også voksen og barnløs, men jeg skjønner jo at det blir dumt å sitte og trøkke i meg godterier i samme rom som mine små tantebarn, når ikke de også kan spise det. Hadde ikke falt meg inn engang. Er det ikke helt standard folkeskikk, at man går ut av rommet om man skal spise noe godt som ikke alle de andre i rommet også kan få smake om de vil?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det du sier er at det at broren oppfører seg som et trassig lite barn egentlig er til barnas beste?

Barna er 3 år og 5 år. Broren er 30 år. Hvem burde oppføre seg som en voksen her?

Det koster så lite at voksne tar litt hensyn til barn, og til hverandre.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Broren er ikke trassig eller barnslig, han oppfører seg som han pleier og spiser det han vil.

Man skal ikke og kan ikke alltid ta hensyn. Det er viktig at barn lærer seg at verden ikke er rettferdig. Det er faktisk ikke et problem.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: på hvilken planet er sjokolade BRA etter trening? Sjokomelk er et alternativ til f.eks sportsdrikker, men det er ikke sånn at dersom du spiser litt sjokolade etter trening, så får du bedre utbytte. Kanskje lurt å ha litt kunnskap før man kommer med slike idiotiske utsagn.

Anonymous poster hash: 62590...a43

Tosk. Handler om raske karbohydrater.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta hensyn til alle andres barn ihvertfall :fnise: De lærer jo ikke hvordan verden er hvis alle skal ta hensyn og passe på hva de spiser foran barn. LÆR BARNA Å TÅLE Å SE AT ANDRE SPISER NOE UTEN AT DE SKAL BEGYNNE Å HYLE OG SYNES DET ER URETTFERDIG. Hva med å lære de at barn under en viss alder skal KUN spise snop i helgen. Pga de er små. Mer frihet og glede kommer når de blir voksne, selv om voksne ikke skal overdrive med snop så de blir feite og late xD Når de er små må de godta at de ikke får alt de peker på. Skal ikke la unger bli bortskjemte, og hyle for de ikke tåler å se andre koser seg.

Sønnen min så kjæresten min tok seg en sjokolade. Han tålte å se det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren er ikke trassig eller barnslig, han oppfører seg som han pleier og spiser det han vil.

Man skal ikke og kan ikke alltid ta hensyn. Det er viktig at barn lærer seg at verden ikke er rettferdig. Det er faktisk ikke et problem.

Det er langt viktigere at voksne lærer seg å ta hensyn og at man ikke alltid kan dure i vei som man lyster. Barna har mange år på seg med lærdom om at verden er urettferdig og at voksne kan være rimelig dumme. En gotterispisende onkel i påsken trenger ikke være den som lærer dem dette. Igjen: # år og 5 år vs. 30 år.

Og jo, når man trumpher igjennom gotterispising foran små barn så oppfører man seg som et trassig lite barn.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt viktigere at voksne lærer seg å ta hensyn og at man ikke alltid kan dure i vei som man lyster. Barna har mange år på seg med lærdom om at verden er urettferdig og at voksne kan være rimelig dumme. En gotterispisende onkel i påsken trenger ikke være den som lærer dem dette. Igjen: # år og 5 år vs. 30 år.

Og jo, når man trumpher igjennom gotterispising foran små barn så oppfører man seg som et trassig lite barn.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Jeg er helt uenig :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt uenig :)

Du er uenig i at i denne situasjonen så er det 3åringen og 5åringen som skal ta lærdom, og at en på 30 år ikke kan lære noe som helst?

Barna skal være voksne og forstå situasjonen. Den voksne kan oppføre seg som et barn og gjøre akkurat som han vil.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er uenig i at i denne situasjonen så er det 3åringen og 5åringen som skal ta lærdom, og at en på 30 år ikke kan lære noe som helst?

Barna skal være voksne og forstå situasjonen. Den voksne kan oppføre seg som et barn og gjøre akkurat som han vil.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Jeg er uenig i at broren skal endre sine vaner for å ta hensyn. Jeg er uenig i at barn på 3 og 5 ikke kan lære seg at voksne får noe de ikke selv får. Så enkelt er det, vi har forskjellige meninger.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren er ikke trassig eller barnslig, han oppfører seg som han pleier og spiser det han vil.

Man skal ikke og kan ikke alltid ta hensyn. Det er viktig at barn lærer seg at verden ikke er rettferdig. Det er faktisk ikke et problem.

Men dette gir jo ikke mening. Verden er selvsagt ikke rettferdig, men det fritar oss ikke fra å hjelpe hverandre litt der vi kan, vise hensyn og omtanke. Og tro meg: barn skjønner fort nok at verden ikke er rettferdig gjennom en mengde andre opplevelser og erfaringer. TS' barn er 5 og 3 år, de er såvidt begynt på den prosessen der og kommer til å forstå hvordan verden fungerer like godt som alle andre.

Om jeg tilbringer en uke med en venninne, og hun f.eks. sliter med overvekt og derfor må holde seg unna godterier i en periode, så slenger jeg meg ikke ned i sofaen ved siden av henne med nybakte skillingsboller og hiver innpå, mens hun spiser gulrøtter. Det ville vært hensynsløst og uhøflig. Det betyr ikke at hun aldri vil bli utsatt for fristelser, men akkurat jeg som hennes gode venninne gjør ikke ting vanskeligere for henne de få dagene vi er sammen. Man trenger ikke alltid gi folk en hard lærdom.

På samme måte skjønner jeg godt at det er idiotisk av en tante eller onkel å trøkke i seg snop foran unger som ikke har godt av samme mengde sukker og derfor ikke får spise det. For det første er det uhøflig, og for det andre forstår jeg at det er fint for slitne foreldre å slippe det maset akkurat de få dagene vi er sammen i påsken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne broren i tredveårene kunne da fint ha gått i et annet rom og spist godsakene, istedenfor å vifte med godteriet fremfor nesen på nevøer/nieser i småbarnsalder. Hvor egoistisk går det an å bli? Han kan godt vise seg voksen og unngå sånt. Det koster ham vel ingenting å ta med seg godteriet på rommet og nyte det i fred og ro der?

Synes han høres grenseløst egoistisk ut. Bare vent til han får egne barn..... (hvis en sånn ego-fyr noengang får det, da)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at broren skal endre sine vaner for å ta hensyn. Jeg er uenig i at barn på 3 og 5 ikke kan lære seg at voksne får noe de ikke selv får. Så enkelt er det, vi har forskjellige meninger.

Som voksen bør man kunne takle å gjøre ting annerledes en gang eller fem. Feks. så må man ikke røyke inne når barn er tilstede, bare fordi man kan. Man trenger ikke banne, bare fordi man er voksen og kan. Å skyte raketter ut av ræva eller spise buser når det er barn tilstede, bare fordi man er voksen og kan. Med mindre man er autistisk så er det å endre en vane eller to rimelig greit for de fleste voksne. Ingen mister fatningen av den grunn.

Å ta hensyn til barn koster så lite. Vi voksne kan gjøre det meste, fordi vi er voksne og kan. Men vi kan fint moderere oss når det er barn tilstede. Å ta hensyn er noe de fleste voksne takler helt fint.

Barn lærer seg tidsnok at verden er urettferdig. Tror ingen trenger å bekymre seg for det. Er mer bekymret for voksne som ikke evner å ta litt hensyn.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gir jo ikke mening. Verden er selvsagt ikke rettferdig, men det fritar oss ikke fra å hjelpe hverandre litt der vi kan, vise hensyn og omtanke. Og tro meg: barn skjønner fort nok at verden ikke er rettferdig gjennom en mengde andre opplevelser og erfaringer. TS' barn er 5 og 3 år, de er såvidt begynt på den prosessen der og kommer til å forstå hvordan verden fungerer like godt som alle andre.

Om jeg tilbringer en uke med en venninne, og hun f.eks. sliter med overvekt og derfor må holde seg unna godterier i en periode, så slenger jeg meg ikke ned i sofaen ved siden av henne med nybakte skillingsboller og hiver innpå, mens hun spiser gulrøtter. Det ville vært hensynsløst og uhøflig. Det betyr ikke at hun aldri vil bli utsatt for fristelser, men akkurat jeg som hennes gode venninne gjør ikke ting vanskeligere for henne de få dagene vi er sammen. Man trenger ikke alltid gi folk en hard lærdom.

På samme måte skjønner jeg godt at det er idiotisk av en tante eller onkel å trøkke i seg snop foran unger som ikke har godt av samme mengde sukker og derfor ikke får spise det. For det første er det uhøflig, og for det andre forstår jeg at det er fint for slitne foreldre å slippe det maset akkurat de få dagene vi er sammen i påsken.

Deg om det ;)

Jeg har svangerskapsdiabetes for tiden og må holde meg unna alt sukker, men forventer ikke av den grunn at alle rundt meg skal slutte å spise godteri og kaker i påsken av den grunn. Jeg har sittet sammen med folk som spiser kake eller godteri mange ganger og klart det ikke er moro, men tar ikke akkurat skade av det. Ikke tok jeg skade av at mor og far spiste godteri uten at jeg fikk da jeg var liten heller.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg om det ;)

Jeg har svangerskapsdiabetes for tiden og må holde meg unna alt sukker, men forventer ikke av den grunn at alle rundt meg skal slutte å spise godteri og kaker i påsken av den grunn. Jeg har sittet sammen med folk som spiser kake eller godteri mange ganger og klart det ikke er moro, men tar ikke akkurat skade av det. Ikke tok jeg skade av at mor og far spiste godteri uten at jeg fikk da jeg var liten heller.

Jeg vil si at på en måte har du det ettersom du mener at voksne kan gjøre som de vil og barna skal ta lærdom av det.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen bør man kunne takle å gjøre ting annerledes en gang eller fem. Feks. så må man ikke røyke inne når barn er tilstede, bare fordi man kan. Man trenger ikke banne, bare fordi man er voksen og kan. Å skyte raketter ut av ræva eller spise buser når det er barn tilstede, bare fordi man er voksen og kan. Med mindre man er autistisk så er det å endre en vane eller to rimelig greit for de fleste voksne. Ingen mister fatningen av den grunn.

Å ta hensyn til barn koster så lite. Vi voksne kan gjøre det meste, fordi vi er voksne og kan. Men vi kan fint moderere oss når det er barn tilstede. Å ta hensyn er noe de fleste voksne takler helt fint.

Barn lærer seg tidsnok at verden er urettferdig. Tror ingen trenger å bekymre seg for det. Er mer bekymret for voksne som ikke evner å ta litt hensyn.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Røyk og godteri er ikke det samme. Røyk er direkte skadelig å bli utsatt for, at onkel spiser godteri tar man ikke skade av.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at på en måte har du det ettersom du mener at voksne kan gjøre som de vil og barna skal ta lærdom av det.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Ok ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Røyk og godteri er ikke det samme. Røyk er direkte skadelig å bli utsatt for, at onkel spiser godteri tar man ikke skade av.

Poenget er at vi voksne kan gjøre mye og mangt, men vi kan jenke oss litt rundt barn. Det er noe de fleste voksne takler helt fint.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei barn kan få traumatisk opplevelser av å bli forskjellsbehandlet og å se onkel spise godteri uten at de får det i 1 uke. herrgud... gjør klar psykologen!



Anonymous poster hash: 599c8...496
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at vi voksne kan gjøre mye og mangt, men vi kan jenke oss litt rundt barn. Det er noe de fleste voksne takler helt fint.

Anonymous poster hash: 3fce4...78f

Det er helt greit at du mener det, men jeg er uenig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS reagerte ungene og ble masete på onkel pga godterispising eller er det du som blir oppskjøtet over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...