Gå til innhold

Psykiske lidelser i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det du sier er fra en annen verden. Men hvis jeg tenker meg nøye om, kan jeg forstå hvorfor du mener det er slik.

Hvis jeg hadde lastet opp noen av dokumentene jeg må avlegge i tjeneste, kan det hende du hadde sett ting noen videre.

Men jeg skjønner hva du sier og lar det bli med det.

Du prøver å være raus og det er jeg også.

Sov godt,

Klokken nærmer seg tre.

Vel, jeg kan ikke komme med noe motsvar til usette dokumenter, så der ble jeg avskåret fra å gi et svar.

Anonymous poster hash: b54c6...6a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vi et land av sytere?

Ja. Det er vel ikke lenger et spørsmål, forlengst en sannhet bare de bakstreverske ikke er klar over.

Anonymous poster hash: 48289...46b

Skrevet

Vel, jeg kan ikke komme med noe motsvar til usette dokumenter, så der ble jeg avskåret fra å gi et svar.

Det er sant. Det er min feil. Som sagt, forstår jeg hva du mener.

Skrevet

:)

For en nydelig låt.

Husker deg godt.

Life goes on...

Sleep well.

Copy. Dude out.
  • Liker 1
Skrevet

Copy. Dude out.

:ol:

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant. Det er min feil. Som sagt, forstår jeg hva du mener.

Jeg synes man bør stille spørsmål med ting, motiver, diskutere å finne ut av dem. Men slik oppførsel blir ikke oppmunret i militæret,d a er det bare å følge ordrer. Det ville jo ikke fungert om soldatene f. eks. stilte spørsmål med situasjonen i Irak når de skal dra dit. Situasjonen blir bare værre og værre der ned, krigen har skap IS, som er mye værre enn Sadam Hussein. Nå sier selv de mest høyrevridde nyhetskommentatorene i USA at Irak-krigen var et galt valg.

Av majoriteten blir ikke dagens soldater sett på som helter, ikke som de som kjempet under andre verdenskrig. Det er trist, mange ofrer livet uten at de forstår hva de gjør, og historien vil ikke gi dem noe heder.

Skrevet (endret)

Jeg synes man bør stille spørsmål med ting, motiver, diskutere å finne ut av dem. Men slik oppførsel blir ikke oppmunret i militæret,d a er det bare å følge ordrer. Det ville jo ikke fungert om soldatene f. eks. stilte spørsmål med situasjonen i Irak når de skal dra dit. Situasjonen blir bare værre og værre der ned, krigen har skap IS, som er mye værre enn Sadam Hussein. Nå sier selv de mest høyrevridde nyhetskommentatorene i USA at Irak-krigen var et galt valg.

Av majoriteten blir ikke dagens soldater sett på som helter, ikke som de som kjempet under andre verdenskrig. Det er trist, mange ofrer livet uten at de forstår hva de gjør, og historien vil ikke gi dem noe heder.

Det blir litt feil av meg å gå inn i den teorien du beskriver. Jeg var ikke en del av Golfkrigen. Da var jeg liten. Jeg var ikke en del av den siste krigen mot Irak etter 911.

Jeg var bare i Hindu Kush stort sett. I Afghanistan. Noen kjenner området igjen fra filmen Lone Survivor som ble så kjent.

Jeg kjenner ikke Irak. Ikke enda.

Og jeg tror jeg vil bli husket om noe skjer.

Men jeg leser dine politiske meninger og forstår dem godt.

Endret av Lanista1984
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt feil av meg å gå inn i den teorien du beskriver. Jeg var ikke en del av Golfkrigen. Da var jeg liten. Jeg var ikke en del av den siste krigen mot Irak etter 911.

Jeg var bare i Hindu Kush stort sett. I Afghanistan. Noen kjenner området igjen fra filmen Lone Survivor som ble så kjent.

Jeg kjenner ikke Irak. Ikke enda.

Og jeg tror jeg vil bli husket om noe skjer.

Men jeg leser dine politiske meninger og forstår dem godt.

Jeg tror egentlig ikke du forstår hva jeg sier. Det er ikke politiske meninger, men noe mange er enig om på tvers av politiske standpunkter.

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke du forstår hva jeg sier. Det er ikke politiske meninger, men noe mange er enig om på tvers av politiske standpunkter.

Jeg tror du egentlig forstår at du berører temaer jeg ikke kan snakke om. Du drar slutninger fra sikkert lærde folk. Men de har ikke vært der. Jeg må legge den død. Vær så snill.

Skrevet

Jeg tror du egentlig forstår at du berører temaer jeg ikke kan snakke om. Du drar slutninger fra sikkert lærde folk. Men de har ikke vært der. Jeg må legge den død. Vær så snill.

Holder med AB her. Du forstår tydligvis ikke hva denne brukeren snakker om overhodet. Det er ingen teori, det er en faktisk realitet om utviklingen i M-Ø.

Man trenger "ikke ha vært der nede" for å vite at IS sitt fremtog og ekspansjon ikke hadde vært mulig om vesten ikke knuste militæret og brakk ryggen til statsapperatet i Libya, Irak og til en viss grad Syria (vi har ført en proxy war der).

Grunnen til at terrorist grupperinger har vokst frem er fordi regionen er destabilisert av krig samtidig som militæret i disse landene ikke lenger er sterke nok til å slå ned på opprørere. Under lovløse tilstander er det de sterkeste krigsherrene eller terror grupperingene som tilraner seg makt med brutal vold.

Du kan ikke snakke om det fordi du ikke forstår hva brukeren snakker om. Jeg stiller meg ekstremt tvilende til at du i historiene dine om kriging i utlandet (med mindre det er på opprørerne sine side? de tar imot alt som kan krype og gå. Ustabile alkoholikere med psykiske lidelser blir fort silt ut fra vestlig militære (dine egne ord at du er dette).

Skrevet

Holder med AB her. Du forstår tydligvis ikke hva denne brukeren snakker om overhodet. Det er ingen teori, det er en faktisk realitet om utviklingen i M-Ø.

Man trenger "ikke ha vært der nede" for å vite at IS sitt fremtog og ekspansjon ikke hadde vært mulig om vesten ikke knuste militæret og brakk ryggen til statsapperatet i Libya, Irak og til en viss grad Syria (vi har ført en proxy war der).

Grunnen til at terrorist grupperinger har vokst frem er fordi regionen er destabilisert av krig samtidig som militæret i disse landene ikke lenger er sterke nok til å slå ned på opprørere. Under lovløse tilstander er det de sterkeste krigsherrene eller terror grupperingene som tilraner seg makt med brutal vold.

Du kan ikke snakke om det fordi du ikke forstår hva brukeren snakker om. Jeg stiller meg ekstremt tvilende til at du i historiene dine om kriging i utlandet (med mindre det er på opprørerne sine side? de tar imot alt som kan krype og gå. Ustabile alkoholikere med psykiske lidelser blir fort silt ut fra vestlig militære (dine egne ord at du er dette).

Beklager, men dette innlegget ser jeg igjen grunn til å forholde meg til. Dine meninger og ingenting annet. Ferdig snakket.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man har møtt veggen, trenger man ikke å stå og stange mot veggen resten av livet. Det er lov å ta en pause hvis man trenger det, men det er ingen grunn til å gi opp.

Psykiske problemer blir sjelden bedre av å gå hjemme og gruble over lang tid.

Anonymous poster hash: 96b68...7f6
Skrevet (endret)

Nå har jeg prøvd å fremstå som en søt pus for å gi et klarere bilde av at jeg har flere sider.

Nå lar jeg en annen langt mer profilert person ta ordet, Marcus, rundt det politiske temaet som er i ferd med å sive frem her.

Også enig med siste AB. Gruble over tid er det jeg opprinnelig snakket om. Har du ikke problemer, så skaper man dem. Har du mindre problemer eller store problemer, klare ofte begge parter å bli like stressa. Igjen: Klar over at dette er veldig forskjellig fra person til person.

For siste gang. Mitt hovedpoeng var; sett ting i perspektiv. I hvilket land er det viktigere å fortelle enn i Norge?

Derfor trakk jeg frem min egen historie som tilfeldigvis er fra militæret.

Jeg er ferdigargumentert og ferdigpåpissa.

En flokk liker å mene det samme. Det er lett og det er forståelig.

Men ser ingen grunn til å fortsette å forsvare meg.

Jeg lar denne langt mer profilerte fyren gjøre det for meg. (Det er ingen direkte linje mellom oss overhodet.)

Endret av Lanista1984
Gjest Reza08
Skrevet

Tydeligvis forstår ikke alle hva en psykisk lidelse innebærer. Utifra enkelte innlegg her inne, ser jeg det helt tydelig for meg. Det er ikke mulig å generalisere og fordømme i en slik grad. De som gjør det, forstår ikke hva de snakker om, og er rett og slett uvitende. Punktum.

Hvis du har brukket beinet, synes det på deg. Da har du mest sannsynlig gips og krykker. Dette er en fysisk skade. Lider du av leddgikt merkes også det. Det er en fysisk sykdom. Ikke alle sykdommer og skader er fysiske. Mange går også på det mentale plan. Disse sykdommene merkes ikke alltid. Likevel kan en indre skade/sykdom være like ille eller verre enn en fysisk sykdom/skade. Derfor kan man ikke dømme folk på grunnlag av at det ikke synes utenpå. De som gjør det er bare noen duster som er ute etter bråk.

Alle mennesker er forskjellige, og har ulike behov. Noen klarer å være i full jobb gjennom hele sin karriere, andre bare delvis. Noen klarer bare sporadisk/periodevis å være i jobb. Mens andre igjen må gå på trygd på heltid grunnet sin sykdom. Hvert enkelt individ må få et opplegg som er tilpasset en selv og sine behov. Vi kan alle komme i en slik setting at nedtrapping i arbeidsmengde og/eller trygd/sosiale stønader kan være et svært aktuelt alternativ. Så jeg ville holdt meg for god til å ha en slik kjepphøy og arrogant holdning til syke mennesker.

Man skal være meget forsiktig med å ta fatt et slikt Carl Ivar Hagen utspill og si at du bare trenger å "skjerpe deg" så vil alt gå av seg selv i slike situasjoner. For meg blir det veldig ufint og sleivete å komme med, og det beviser bare hvor lite han egentlig vet. Hvis han hadde talt av egen erfaring eller av normal kunnskap om allment kjente saker, ville han nok ordlagt seg veldig annerledes, eller prøvd å motivere folk istedet for å rakke ned på dem.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Mange sier de har " møtt veggen."

Mange klager på NAV.

Manger mener de ikke blir forstått.

Ville det vært slik hvis ikke Norge kunne bruke oljepenger til å være kanskje verdens minst økonomiske smarte land?

Ville så mange ha følt disse følelsene da?

Hvor mange "møtte veggen" på 1700-tallet?

Er vi et land av sytere?

Jeg valgte å dra vekk, ikke et valg jeg anbefaler.

Jeg falt ti meter ned i Hindu Kush mellom Pakistan og Afghanistan og pådro meg en prolaps jeg kjenner hver dag.

Jeg er skutt. To ganger. En gang i låret. Og en gang nederst i midjen.

En gang sto det på om jeg ville våkne igjen eller ikke.

Jeg har skutt mange. De fleste våknet ikke igjen.

Det skal jeg leve med.

Jeg ble stukket med kniv i magen.

Det var igjen usikkert om jeg ville overleve. Men jeg gjorde det.

Jeg løper allikevel i mål alltid blant topp tre.

Jeg dykker uten maske i fem minutter.

Jeg sier ikke at fysiske skader er det eneste som finnes. Tro meg, jeg vet om psykiske lidelser.

Men er det litt for lett i Norge?

Det jeg beskriver er en hverdag i det landet hvor jeg ble født. US Navy.

Og alle vet at USA alltid er i krig. Hvorfor er et annet spørsmål i en annen tråd. Ikke denne.

Jeg gråter meg i søvn. Jeg er ikke tøffere enn det.

Men jeg står opp når jeg skal. Fordi jeg må.

Fordi jeg må.

Fordi det forventes.

Slik har det alltid vært.

Bortsett fra i Norge?

Spør du meg virker du svært psykisk syk tatt i betraktning måten du skriver på.

Skrevet (endret)

Jeg tenker at siden det er snakk om at folk skal ta seg sammen, så gjelder det hovedsaklig psykisk sykdom som ikke har en medfødt biologisk utløser. Dvs vi inkluderer ting som depresjon og angst, mens bipolare blir ekskludert. (Selv om noen personer har en medfødt lavere terskel for å utvikle angst og depresjon pga måten hjernen er bygget opp). Men mulig der er en holdning om at man skal kunne klare kjempe mot den type sykdom også. Men da tror jeg vi må gå gjennom en og en sykdom å krangle om, siden de er så forskjellige. Skjerp dere. Ja, så dere er ikke fan av skrivestil og meninger, men det er mulig å diskutere sak allikevel. Det er heller ikke å gjemme under en stol at TS faktisk klarer å holde seg samlet til en viss grad, det står det respekt av. Bare han ikke pusher seg selv for hardt og ender opp enda sykere. I den kontekst kan jeg nevne at dersom der er en generell holdning om at folk burde ta seg sammen og at psykisk sykdom var noe å se ned på- så kan vi raskt ende opp med en gjeng personer som går og gnager på ting til de tyr til alkohol, selvmord, selvskading o.l. Bedre å ta tak i problemer når de er små, enn når du må tvangsinnlegge dem. Det er vel noen som har vært inne på å sagt at grunnen til at menn tar flere selvmord er fordi de ikke snakker om ting. Anonymous poster hash: 313fa...631

Jo jeg var klar over det, men måten en generelt snakker om "psykiske problemer" kontra fysiske sykdommer gjør at jeg svarte som jeg svarte.

Men da må jeg igjen få lov til å påpeke at det er mange med kreft som ikke har fått det gjennom arv. Skal vi derfor kunne si til de " ta deg sammen din klager, dra deg på jobb der du hører hjemme". Hva med mennesker som har vært i bilulykke og kvestet hele kroppen, er slettes ikke arvelig det heller, "ta deg sammen??" Er det det de skal bli møtt med?

Anoreksi og bulemi nevrosa er heller ikke arvelige sykdommer, så av den grunn skal vi jage noen som veier 14 kilo og ikke klarer sitt eget speilbilde på jobb?

Depresjon er en sykdom. En er syk, det er noe vi mennesker blir fra tid til annen, og det er noe riv ruskende galt om det må gå så gale til at folk tar livet sitt før en kan få fri fra jobb til å gå i sin egen begravelse...

Med slike tanker som "ta deg sammen" som Ts utviser er det nesten dit en må komme før alvoret synker inn. Da er det for sent.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Dette er latterlig tema å ta opp i Norge. Man skal ikke lenger enn til Stockholm for å forstå at norsk arbeidskraft er lite ettertraktet.

Vi elsker å fortelle oss selv hvor syke vi er.

Ja, det er tungt å høre.

Det er derfor jeg blir kalt både alkoholiker og mentalt forstyrret, for å si det pent, her inne.

Hele mitt budskap er at vi lever i en tid og på et sted hvor vi stort sett ikke har problemer.

Dermed lager vi dem. Ikke all. Jeg er ikke idiot. Men mange.

Jeg sier ikke at dette sitatet er riktig. Jeg sier bare at det er slik det alltid har vært.

Folk lever nå og vil ikke leve for all tid. Folk må i større grad prøve. I det minste prøve litt mer enn mange gjør.

Det er alt.

I Norge har man det for lett, derfor får jeg så mye motstand.

På 1700-tallet ville legen ha sagt som dette:

Take the pain

Og det er ikke fordi jeg er i militæret på fulltid, jeg sier dette. Jeg tøffer meg ikke.

Jeg er bare bekymret for hvor svake vi kan komme til å bli når er nødt til å tjene penger. Og ikke lenger kan hente dem fra sjøbunnen.

Martin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...