Gå til innhold

Psykiske lidelser i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så bra. Sorry om jeg var noe rask.

Sitter her med mitt psykiske slit og har kort lunte for de som tror de forstår hvordan det er å være ett sted de aldri har vært. Jeg vet ikke hvordan det er å være i en hær, men har heller ingen meninger om hvordan det er. Det holder jeg meg ydmykt for god til. Da spør jeg heller noen som vet om jeg lurer på hvordan det er.

Anonymous poster hash: e780b...fa3
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis jeg må så kan jeg fortelle om at jeg må ta piller som ikke en gang selges i Norge når jeg møter familien for å ikke vise at jeg skjelver når jeg hever glasset.

Jeg har en jævel i nakken som knyter seg fast og får meg til å se ut som en dust som skjelver.

Jeg drikker alkohol når jeg får muligheten fordi det demper alt.

Jeg har vært beruset i kamp.

Jeg kjenner flere som har smuglet inn amfetamin.

Jeg kjenner psyke!

Var det så vanskelig å forstå fra mitt første innlegg?

Jeg svetter om natten. Fordi leveren ikke orker mer.

Jeg vet, fordi jeg har tatt prøver. Men jeg er bare 31.

Jeg ser alle jeg har møtt som har ingenting når jeg sover.

De uten mat. Ja. de finnes. Ikke bare på nyhetene.

Jeg ville bare sette problemer i en slags kontekst.

Beklager hvis jeg gjorde noen irriterte.

Jeg tilhører en annen bok enn det norske.

Jeg er ikke bedre. Bare annerledes. Kanskje.

Men jeg har de samme følelsene. Og er bare en liten mann i en stor verden.

Det siste jeg ønsker er å gi noen en verre kveld enn de har fra før.

Her er det nå natt.

Og jeg synes nok synd på meg selv.

Det er kanskje årsaken til at jeg skrev og elsker å skrive.

Beklager hvis noen opplevde dette som provoserende.

Mitt liv dreier seg om at folk skal ha det bedre.

Og noen ganger betyr det å møte de som ønsker det motsatte.

Jeg ønsker alle vel.

Beklager hvis jeg ga feil inntrykk.

Kanskje alkoholen gjør meg mer medgjørlig.

Vi drikker vin fra syv sorter bær.

En slags hetvin.

Jeg ser ingen grunn til å krangle med anonyme brukere som sliter med sitt.

Vi alle sliter.

Men vi lever.

Nå.

Prøv å nyte det før det er over.

M

Endret av Lanista1984
AnonymBruker
Skrevet

Okey ,okey. Den er grei. Hetvin gjør rare ting med en.

Men om nordmen er en gjeng med sytere ? Nei, jeg tror ikke vi syter mer enn andre. Jeg har ett mildt snev av tro på at folks syting, eller har sorger (like dårlig ordet "syte") er der uansett hvordan velferden rundt dem er. Kanskje er det mye psykisk uhelse skjult bak redsel for kuler og krig ? Mange har kjent at det er når en roer ned, at det en måtte holde vekk faller innover en. Folk fra Land i krise kommer kanskje aldri dit. Mens vi har privilegiet til dette. Om en vil kalle det så. Uansett:

Ha en god kveld, fra den anonyme.

Skal nå nyte min kveld.:)

:blomst:

Anonymous poster hash: e780b...fa3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke ut å vite noe særlig om temaene du snakker om.

Anonymous poster hash: 72bd9...276
  • Liker 5
Skrevet

Du ser ikke ut å vite noe særlig om temaene du snakker om.

Neivel. Et betydelig innlegg. Takk.

Skrevet

Jeg har alltid følt meg som Romersk.

Jeg ble født i Brooklyn i 84. Faren min , som var fra Roma, var alltid min helt. Selv om han døde når jeg var syv.

Han lånte for mye penger og ble drept, troligvis.

Og min norske mamma tok oss hjem til Oslo.

Men har alltid følt meg som en romer.

Selv i kamp. Spesielt i kamp.

Jeg er en gladiator.

Og det kan ingen ta fra meg.

Om jeg skriver feil eller mener for mye.

Jeg står opp kl 5 og vasker meg.

Jeg er der. Hvor de vil at jeg skal være.

Om natten drømmer jeg om en dame.

Og en dag ser jeg henne.

Takk for meg.

For i dag.

Hvis jeg ikke svarer raskt er det fordi jeg er uten nett.

Ingen annen grunn.

Jeg ønsker der alt godt.

M

AnonymBruker
Skrevet

Tips til trådstarter:

Ikke noe sjakktrekk å starte en tråd på Generell debatt, og late som man vil diskutere en problemstilling av allmenn interesse, når alt du vil (som vanlig) er å snakke om deg selv, til deg selv.

Anonymous poster hash: 72ede...119
  • Liker 13
Skrevet

Tips til trådstarter:

Ikke noe sjakktrekk å starte en tråd på Generell debatt, og late som man vil diskutere en problemstilling av allmenn interesse, når alt du vil (som vanlig) er å snakke om deg selv, til deg selv.

Anonymous poster hash: 72ede...119

Er det sånn det oppleves? Jeg tar det til etterretning.

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn det oppleves? Jeg tar det til etterretning.

Se for deg at noen poster dette

"Jeg vokste opp i disse blokkene.

Det var gress og trær, ikke misforstå, men det var også så altfor mye asfalt.

På sommeren var den så varm. Så altfor, altfor hard.

Som 4-åring så jeg på disse gule blokkene,

disse blokkene av betong og glass.

Jeg tror, til tross for min svært unge alder og unike psyke,

allerede da

at fremtiden ville..."

etc. i en tråd om hva slags kake TS skal servere til 17. mai. Litt sånn er det å lese innleggene dine.

• Liker 6
Skrevet

Kanskje jeg glemte at jeg snakker rundt teamet krig.

Men jeg lever i denne boken. Der hvor vi bli verdsatt. Den dagen jeg dør, vil sikkert VG og NRK prøve å filme mine søstre fordi de er pene.

De vil ikke informere om hva jeg gjorde.

Dette er min bok.

Vi er forskjellige.

Jeg var troligvis født idet landet som setter pris på meg og ikke pisser på meg.

Mulig jeg har fortalt ting feil.

Jeg vet ikke.

Hvem vet.

Skrevet

Kanskje jeg glemte at jeg snakker rundt teamet krig.

Men jeg lever i denne boken. Der hvor vi bli verdsatt. Den dagen jeg dør, vil sikkert VG og NRK prøve å filme mine søstre fordi de er pene.

De vil ikke informere om hva jeg gjorde.

Dette er min bok.

Vi er forskjellige.

Jeg var troligvis født idet landet som setter pris på meg og ikke pisser på meg.

Mulig jeg har fortalt ting feil.

Jeg vet ikke.

Hvem vet.

Du snakker ikke om noe som helst som har med trådens tittel å gjøre, dette er bare rør.

Har vansklig for å sette innlegge dine i noen sammenheng eller se noen poeng eller relevante argumenter i forhold til emnet du tar opp.

Hva har din følelse av å være en romer født i brooklyn som en gladiator som står opp 05:00 hver morgen med psykisk lidelse å Norge å gjøre? Jeg forstår ikke.

• Liker 6
Skrevet

Det har med å gjøre det man må.

Så enkelt er det.

Jeg kan ikke si det klarere.

Man må gjøre ting. Uansett psykiske forhold.

Man må stå opp. Det finnes ingen som kan beskytte deg. Du må opp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får inntrykk av at TS sliter en del med psyken selv. I mange land ender syke mennesker på gata, eller blir totalt avhengige av familien. I Norge er vi heldige, som har en velferdsordning. Men det betyr ikke at psykisk sykdom (ikke mild depresjon, men virkelig psykisk sykdom) innebærer stor lidelse. Og er en av de sykdommene som er viktigst å forebygge og bekjempe.

Anonymous poster hash: dda40...d3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS, at du tydeigvis har et enormt behov for å dele tankene dine betyr vel at du trenger venner, dagbok og en psykolog - heldigvis befinner du deg i land der vi er så priviligerte at en kan få psykolog og andre typer hjelp om en skulle trenge det, heller enn at psykisk lidelse tvinger en til å være hjemløs og utsultet.

• Liker 3
Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Hva var det jeg nettopp leste?

En selvbiografi?

Etterfulgt av noe som skulle være en pressekonferanse hvor journalister fra visse nasjonaliteter ikke fikk svar på spørsmål de stilte?

Etterfulgt av vink og hade takk for meg?

Endret av gjestvest
Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg er uenig i dette. Men forebygge? Når man sender folk i krig er det ikke kanskje det rette ordet.

Men nok om meg.

Jeg hadde kanskje et poeng. Nå har hetvinen tatt meg.

Jeg får inntrykk av at TS sliter en del med psyken selv. I mange land ender syke mennesker på gata, eller blir totalt avhengige av familien. I Norge er vi heldige, som har en velferdsordning. Men det betyr ikke at psykisk sykdom (ikke mild depresjon, men virkelig psykisk sykdom) innebærer stor lidelse. Og er en av de sykdommene som er viktigst å forebygge og bekjempe.

Anonymous poster hash: dda40...d3d

Skrevet

Jeg ser hva du prøver å få fram og er til en viss grad enig med deg. Psykiske lidelser er veldig utbredt i Norge. Jeg kan forsvinnende lite om statistikker på dette verken i Norge eller verden forøvrig, men jeg ser at mange snakker om psykiske lidelser på feil måte. Kjendiser som snakker om en periode i livet de var lei seg, eller en ukes tid når de følte litt på nervøsitet, og så kaller de det en psykisk lidelse. Venner og familie som snakker om depresjoner fordi de hadde det vanskelig i noen uker, eller angst fordi de kvier seg til noe...

Jeg tror ikke problemet er at dem som er syke, er pinglete eller late, men snarere at folk ikke lenger forstår betydningen av angst og depresjon, og at dette faktisk ikke bare er en beskrivelse av at man er redd eller lei seg. Dette gjør at om noen med en reell depresjon, sier at de er sykemeldt på grunn av dette, blir møtt med "Ta deg sammen. Jeg var skikkelig deprimert i to dager for fire år siden, og jeg bare tok meg sammen"

• Liker 5
Skrevet

Blabla. Nå kommer alle fra NAV. Nok om dere.

Skrevet

Takk for et godt innlegg:)

Jeg ser hva du prøver å få fram og er til en viss grad enig med deg. Psykiske lidelser er veldig utbredt i Norge. Jeg kan forsvinnende lite om statistikker på dette verken i Norge eller verden forøvrig, men jeg ser at mange snakker om psykiske lidelser på feil måte. Kjendiser som snakker om en periode i livet de var lei seg, eller en ukes tid når de følte litt på nervøsitet, og så kaller de det en psykisk lidelse. Venner og familie som snakker om depresjoner fordi de hadde det vanskelig i noen uker, eller angst fordi de kvier seg til noe...

Jeg tror ikke problemet er at dem som er syke, er pinglete eller late, men snarere at folk ikke lenger forstår betydningen av angst og depresjon, og at dette faktisk ikke bare er en beskrivelse av at man er redd eller lei seg. Dette gjør at om noen med en reell depresjon, sier at de er sykemeldt på grunn av dette, blir møtt med "Ta deg sammen. Jeg var skikkelig deprimert i to dager for fire år siden, og jeg bare tok meg sammen"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...