Gå til innhold

Daten kan ikke de fire evangelistene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Herre min hatt, altså. Joda, dette kunne jeg en gang, og da jeg fikk listet opp de to første, så ramlet de to siste på plass. Jeg lærte det jo på grunnskolen, for mange, mange år siden. Jeg er imidlertid ikke kristen, og slik kunnskap betyr nada for meg. Jeg synes rett og slett ikke sånt er verdt å gå rundt å kunne på rams. Like uviktig som å kunne navnet på bukkene til Tor eller ravnene til Odin.

Jeg ville nok blitt mye mer betenkt om daten min ikke var noenlunde oppdatert på temaer som har med samfunn og politikk å gjøre, og f.eks ikke kunne navnet på de viktigste ministrene i regjeringen, eller navnene på presidentene i de viktigste nasjonene

Anonymous poster hash: b41e7...a19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville stusset litt - ikke fordi det har noen betydning, men fordi det for meg er grunnleggende allmennkunnskap. På samme måte som jeg tar for gitt at folk jeg snakker med vet at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt og at Peterskirken ligger i Roma. Som en annen var inne på - for mange hull i allmennkunnskapen vil være turn-off.

Nå ligger vel strengt tatt Peterskirken i Vatikanet og ikke i Roma da... :lur:

De fire evangelistene er vel bare en detalj her. Jeg tar poenget med at manglende allmenn kunnskap er turnoff. Vil anta at vedkommende som ikke kjenner oppbygningen av det nye testamentet har en mulighet til å ro seg i land med annen kunnskap...?

Eller? :vetikke:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

(Det ville vært turn off and run fast in oppsite direction at date'n ville at barnet skulle hatt navnet til en av de fire evangelistene ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det saken annerledes at personen det er snakk om er utdannet lærer? 1.- 7. trinn, jobber på mellomtrinnet. Tenkte kanskje jeg ikke skulle gå sånn i detaljer med tanke på gjenkjennelsesfaren, men syntes det var veldig rart at han ikke visste dette.

Anonymous poster hash: 16b8e...c8e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger vel strengt tatt Peterskirken i Vatikanet og ikke i Roma da... :lur:

De fire evangelistene er vel bare en detalj her. Jeg tar poenget med at manglende allmenn kunnskap er turnoff. Vil anta at vedkommende som ikke kjenner oppbygningen av det nye testamentet har en mulighet til å ro seg i land med annen kunnskap...?

Eller? :vetikke:

Jeg ventet på den... :ler:

Bibelkunnskap er ikke det eneste saliggjørende (pun not inteded) når det gjelder allmennkunnskap, for all del - de fleste allmennkunnskaphull er tilgivelige, det gjelder bare å ikke ha for mange...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det ville vært turn off and run fast in oppsite direction at date'n ville at barnet skulle hatt navnet til en av de fire evangelistene ...)

Det kommer vel an på om daten vil at barnet skal ha en av de navnene fordi han synes de er fine uavhengig av de fire evangelistene, eller om det er utelukkende på grunn av dem? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hang deg opp i noe så lite viktig, så var du vel heller aldri så interessert i daten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det saken annerledes at personen det er snakk om er utdannet lærer? 1.- 7. trinn, jobber på mellomtrinnet. Tenkte kanskje jeg ikke skulle gå sånn i detaljer med tanke på gjenkjennelsesfaren, men syntes det var veldig rart at han ikke visste dette. Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

Jeg ville nok også stusset hvis en lærer i grunnskolen ikke kunne dette.

Det kan dog være flere grunner til at akkurat dette manglet i kunnskapen.

Men, som Daria over her sier, det bør ikke være et symptom på at totalkunnskapen er mangelfull. Det vitner i såfall om en forholdsvis lite reflektert person.

Det kunne ikke jeg sett meg selv sammen med i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i grunnen helt utrolig hvor mange som bommer på poenget i denne tråden.....

Anonymous poster hash: 53fe9...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg kan alt jeg har lært i alle fag siden barneskolen? Hva? Allmennskunnskap trengs ikke forklaring. Men om du trenger det er det noe de fleste med felles kulturbakgrunn vet.

Så du kan alle land og hovedsteder i Europa? Stater i USA? De 10 høyeste fjell og lengste elver i Verden? Kunne gå i en fiskedisk og navngi alle slagene de har der? Du ser forskjell på alle kornslagene vi har her til lands? Etc etc etc. Det er mye som du ser på som allmennkunnskap som ikke alle andre gjør, og omvendt.

Anonymous poster hash: 9a2fb...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kommer vel an på om daten vil at barnet skal ha en av de navnene fordi han synes de er fine uavhengig av de fire evangelistene, eller om det er utelukkende på grunn av dem? :D

Hvis date hadde sagt: jeg ønsker at vår sønn skal ha navn etter en av de fire evangelistene hadde det vært turn of for meg. Matheus, Lukas eller Markus ville jeg ikke kalt et norsk barn uansett. Så altså, i tillegg til at jeg ikke vil assosieres med Jesus sine disipler, vil jeg altså heller ikke ha navnene fordi jeg ikke liker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Synes det er en filleting og jeg hadde ikke stusset om noen ikke kunne det. Synes egentlig det er rart at det blir gitt betydning i det hele tatt.

Jeg stusser heller når folk ikke vet samfunnsrelaterte ting som for eksempel hva statsministeren heter og hvilket parti hun kommer fra.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis date hadde sagt: jeg ønsker at vår sønn skal ha navn etter en av de fire evangelistene hadde det vært turn of for meg. Matheus, Lukas eller Markus ville jeg ikke kalt et norsk barn uansett. Så altså, i tillegg til at jeg ikke vil assosieres med Jesus sine disipler, vil jeg altså heller ikke ha navnene fordi jeg ikke liker dem.

Da så :) Jeg synes Markus er et fint navn, og kunne godt ha gitt mitt barn det navnet. Jeg assosierer ikke dette navnet med bibelen, og bryr meg fint lite om hva andre tenker om den saken (er langt fra kristen selv). Men dersom daten hadde sagt at han ville at barnet skulle hete Markus utelukkende pga evangelistene hadde jeg nok løpt og ikke sett meg tilbake :)

edit: innser at dette er i overkant OT, beklager det :)

Endret av arcsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Eg hadde stussa om ein vaksen mann ikkje visste det. Dette er allmennkunnskap (eller burde vera det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du kan alle land og hovedsteder i Europa? Stater i USA? De 10 høyeste fjell og lengste elver i Verden? Kunne gå i en fiskedisk og navngi alle slagene de har der? Du ser forskjell på alle kornslagene vi har her til lands? Etc etc etc. Det er mye som du ser på som allmennkunnskap som ikke alle andre gjør, og omvendt.

Anonymous poster hash: 9a2fb...e8b

Hæ? Hva slags tulleinnlegg er nå dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde evangelister var dedikerte kristne, som går omkring og misjonerer for å få folk til å vende om til kristendommen... Så dum er jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, du mente de fire evangelistene i Det nye testamente...

Ok, my bad.

Men definisjonen på en evangelist er en som sprer evangeliet om den levende Kristus, for å bringe mennesker til tro på Ham.

Det fins langt flere enn fire stykker, for å si det sånn...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk toppkarakter i kristendom, men jeg må ærlig innrømme at jeg hadde glemt hva de fire navnene var.

Og jeg kommer fra en prestefamilie, så jeg burde hvertfall vite dette.

Anonymous poster hash: 48709...5e9

Mulig det er nettopp fordi du er fra en prestefamilie at du ikke har blitt innprentet med kun fire navn... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en misjonærfamilie og vet at det er historieforfalskning å påstå at det er fire menn ved navn Markus, Lukas, Matteus og Johannes som har satt seg ned og skrevet de fire evangeliene i NT.

Sånn sett er det igrunnen helt fint at det ikke er almennkunnskap at det finnes fire evangelister som kan ramses opp og telles på mindre enn en hånd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, du mente de fire evangelistene i Det nye testamente...

Ok, my bad.

Men definisjonen på en evangelist er en som sprer evangeliet om den levende Kristus, for å bringe mennesker til tro på Ham.

Det fins langt flere enn fire stykker, for å si det sånn...

Hæ? Hva er det du skal fram til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...