Gå til innhold

Daten kan ikke de fire evangelistene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en misjonærfamilie og vet at det er historieforfalskning å påstå at det er fire menn ved navn Markus, Lukas, Matteus og Johannes som har satt seg ned og skrevet de fire evangeliene i NT.

Sånn sett er det igrunnen helt fint at det ikke er almennkunnskap at det finnes fire evangelister som kan ramses opp og telles på mindre enn en hånd.

Det var da fælt, da. Dette handler ikke om religionsvitenskap, selv om jeg selv har tatt universitetsfag om dette og er godt kjent med det man regner som fakta omkring evangelienes opphav.

Ingen her har påstått det du hevder.

Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Hva er det du skal fram til?

Jeg antar han skal fram til det faktum at det finnes et helt trossamfunn som består av medlemmer som kalles evangelister.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette tegn på uvitenhet? Snakket om mest vanlige guttenavn gitt til nyfødte i fjor, og jeg nevnte det var en av de fire. Og han klarte ikke liste dem opp en gang! Lukas er svaret, for øvrig. Ville dere ha stusset litt over at slik barnelærdom ikke ble plukket opp? Ingen av oss er kristne, men likevel. Vi er i slutten av 20-årene.

Hahaha. Ønsker den nye "tallerkendama" til forumet.

Om jeg spør deg hva Judas het til etternavn, så ville du ikke kunne svart, men siden du har Google, så spiller det jo ingen rolle nå.

Herregud så teit du er.

Anonymous poster hash: 4c544...f53

• Liker 1
Skrevet

Om jeg spør deg hva Judas het til etternavn, så ville du ikke kunne svart, men siden du har Google, så spiller det jo ingen rolle nå.

Herregud så teit du er.

Iskariot.

• Liker 3
Skrevet

Det var da fælt, da. Dette handler ikke om religionsvitenskap, selv om jeg selv har tatt universitetsfag om dette og er godt kjent med det man regner som fakta omkring evangelienes opphav.

Ingen her har påstått det du hevder.

Men du kan ikke påstå at hun har feil...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Iskariot.

Ja, men det betyr jo ikke stort å svare det her.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hva slags tulleinnlegg er nå dette?

Selvfølgelig. Det du ikke kan er tull, det andre ikke kan sviktende allmennkunnskap. :)

Anonymous poster hash: 9a2fb...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det rareste med denne tråden er holdningen til kunnskap. Folk jubler faktisk fordi de ikke vet noe, erklærer kunnskap for ubrukelig og gidder bare vite det de har bruk for her og nå. Hva skjedde med å ønske å vite mer om verden rundt seg, bare av ønske om å forstå mer, å lære mer? Betre bør du ber kje i bakken enn mannevit mykje, sier Håvamål. Men Håvamål er jo også eldgammelt og ikke noe man har bruk for i arbeidslivet, så tipper flere her ikke har hørt om det heller (og er stolte av det!).

Anonymous poster hash: c5c04...655

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stusset litt - ikke fordi det har noen betydning, men fordi det for meg er grunnleggende allmennkunnskap. På samme måte som jeg tar for gitt at folk jeg snakker med vet at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt og at Peterskirken ligger i Roma. Som en annen var inne på - for mange hull i allmennkunnskapen vil være turn-off.

Hahaha, føler ikke du deg passe dum etter dette innlegget??

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stusset litt - ikke fordi det har noen betydning, men fordi det for meg er grunnleggende allmennkunnskap. På samme måte som jeg tar for gitt at folk jeg snakker med vet at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt og at Peterskirken ligger i Roma. Som en annen var inne på - for mange hull i allmennkunnskapen vil være turn-off.

Hahaha, føler ikke du deg passe dum etter dette innlegget??

AnonymBruker
Skrevet

Det rareste med denne tråden er holdningen til kunnskap. Folk jubler faktisk fordi de ikke vet noe, erklærer kunnskap for ubrukelig og gidder bare vite det de har bruk for her og nå. Hva skjedde med å ønske å vite mer om verden rundt seg, bare av ønske om å forstå mer, å lære mer? Betre bør du ber kje i bakken enn mannevit mykje, sier Håvamål. Men Håvamål er jo også eldgammelt og ikke noe man har bruk for i arbeidslivet, så tipper flere her ikke har hørt om det heller (og er stolte av det!).

Anonymous poster hash: c5c04...655

Fordi at folk har forskjellige intetessefelt. Noen kan hele den engelske kongerekka på rams, andre vet det meste om andre verdenskrig, noen er supergod i geografi, andre kan sin bibelhistorie. Ikke alle anser evangelistene som spesielt viktig å gå rundt å huske, andre ser ikke forskjell på torsk og sei, havre og hvete. Og noen aner ikke hvem statsministeren er. At man ikke bryr seg om religion betyr ikke at man ikke tar til seg kunnskap fra andre områder. Noen synes nemlig virkelig historie er mer interessant enn oppdiktet historie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar han skal fram til det faktum at det finnes et helt trossamfunn som består av medlemmer som kalles evangelister.

Vedkommende forsøkte altså å leke smart. Dessverre uten hell.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så teit du er.

Hm? Hvordan vet du at det var jeg som laget tallerkentråden?

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Det du ikke kan er tull, det andre ikke kan sviktende allmennkunnskap. :)

Dette handler ikke om meg. Allmennkunnskap er noe de aller fleste vet. Det finnes ting som de færreste vet. Vet du egentlig selv hva det var du skulle fram til?

Skrevet

Hm? Hvordan vet du at det var jeg som laget tallerkentråden?

Sa jeg at jeg visste det? Men om det er deg, er det slutt med typen din nå eller?

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om meg. Allmennkunnskap er noe de aller fleste vet. Det finnes ting som de færreste vet. Vet du egentlig selv hva det var du skulle fram til?

Siden du er tallerkendama, så vet vi jo at du er litt spesiell da. Gått fra mannen pga tallerkener?

Det er ikke alt det du anser som verken normal oppførsel eller allmennkunnskap som andre gjør.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Finnes det det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk toppkarakterer på alt som hadde med religion å gjøre, men kunne ikke i dag ha svart deg på hvem de fire evangelistene var. Tror ikke dere som synes det er rart forstår hvordan hukommelsen fungerer.

Å få toppkarakterer har ingenting med hukommelse å gjøre. Som regel gjør de fleste dette; de pugger og leser, men skjønner ikke en dritt så når karakterene ikke lenger teller så glemmer man ting fortere. Skjønner man derimot det man holder på med, så er det der inne et sted. :P

Ellers i denne tråden er det merkelig hvor fordømmende folk er mot religion, spesielt kristendommen. Hadde denne vært en farge hadde alle vært rasister.

Anonymous poster hash: e530e...4cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det, som del av allmennkunnskap, langt viktigere at personen har en forståelse for hvordan kristendommen har påvirket norsk og vestlig kultur, kjenner til hovedtrekk ved kristendommens historie o.l. enn at de har små faktabiter memorisert.

Anonymous poster hash: 09364...bf1
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Finnes det det?

Hele det såkalte "Bibelbeltet" i USA består av evangelister. Det er dem som hovedsaklig støtter republikanerne.

Sørstats-baptistene er feks et trossamfunn som utgjøres av evangelister.

Litt nærmere hjemme så har vi jo menigheter som den Carola Häggkvist tilhørte da hun stod på scenen under Grand Prix, den gangen hun debuterte med Främling, og fortalte alle i publikum at hun hadde lest i Bibelen bak scenen...

Evangelister er dem som ser som sitt hovedanliggende som kristne å utbre evangeliet i Bibelen.

På samme måten som de første kristne menighetene så det som sin oppgave å få skrevet ned det evangeliet Kristus hadde fortalt dem om og undervist dem i, slik at det han hadde lært dem ikke skulle bli glemt.

De første som nedtegnet det Jesus hadde lært dem, med tanke på å lære det videre, de var de opprinnelige evangelistene.

Endret av WazzUpKitty
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...