Gå til innhold

Daten kan ikke de fire evangelistene

Fremhevede innlegg

Gjest Amémonos
Skrevet

Jeg fikk toppkarakterer på alt som hadde med religion å gjøre, men kunne ikke i dag ha svart deg på hvem de fire evangelistene var. Tror ikke dere som synes det er rart forstår hvordan hukommelsen fungerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke reagert på det, og kan ikke svaret selv. Hadde heller ikke kristendom som fag når jeg gikk på skolen.

• Liker 1
Skrevet

Hahahah, at jeg ikke kan navnene på evangelistene gjør at jeg ikke forstår samfunnet? DAMN nå skal jeg legge meg ned i fosterstilling og gråte, ringe til KRL-læreren min fra barneskolen(?! når lærte vi dette!?) og gi henne en real skjennepreken for å ikke ha lært oss hvor viktig de fire navnene er, og at hele min forståelse for samfunnet er en ren løgn. Til TROSS for at jeg ennå har til gode å skulle navngi evangelistene på et eller annet punkt i mitt liv.

Anonymous poster hash: 841ed...32e

Det er fordi du ikke har vært på date med TS enda :opplyser:

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Personlig synes jeg det er verre å ikke kunne prosentregning - noe som er svært utbredt - enn om en kan navngi de fire evangelistene, de 12 apostlene, Jakobs 12 sønner eller hvem som var den første kongen i Israel.

Jeg er enig i at dette er kulturen vår gjennom at vi er et kristent land, men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er livsiviktig allmenkunnskap. I motsetning til grunnskole matte som jeg anser som essensiell allmenkunnskap og hvis mangel gjør en helt avhengig av andre. F.eks er enkel prosentregning en vesentlig del av det å forstå slike ting som eierandel på en bolig, verdistigning av samme, salgsprosenter og andre fordelinger. Man kommer ikke så til kort i hverdagen hvis man ikke vet hvem Mateus var.

AnonymBruker
Skrevet

De som mener dette er allmennkunnskap en bør kunne; hvorfor? Hvilken nytte har det å vite dette? Hva gjør det med et menneske i hverdagen å kunne det? Er det i det hele tatt noe dere har tenkt på de siste 5-10-20 årene? Når tenkte du sist på dette før du las det på KG? Og hvilken nytte hadde det den gang? Eller husker dere det bare fordi det har blitt repetert mange nok ganger i barndommen? Og at det er "allmennkunnskap" kun for å være allmennkunnskap, uten at det har noen praktisk betydning.

Og hva er feil med de som ikke kan det, mest sannsynlig fordi det ikke er noe de har tenkt på siden barneskolen og hjernen har skuffet bort informasjonen helt av seg selv?

Nå fossror du. Hvilken nytteverdi har det å vite at kvadratroten av 49 er 7? Sikkert ingen for de fleste, men hadde stusset over det om noen ikke hadde visst det.

Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk toppkarakterer på alt som hadde med religion å gjøre, men kunne ikke i dag ha svart deg på hvem de fire evangelistene var. Tror ikke dere som synes det er rart forstår hvordan hukommelsen fungerer.

Merkelig hvor mange som bruker denne tråden til å skryte av hvor smarte de er, hvilke karakterer de fikk osv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå fossror du. Hvilken nytteverdi har det å vite at kvadratroten av 49 er 7? Sikkert ingen for de fleste, men hadde stusset over det om noen ikke hadde visst det.

Forskjellen er at ditt eksempel handler om logisk problemløsning, mens det andre handler om ren unyttig faktakunnskap.

Anonymous poster hash: 79305...7d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke reagert på det, og kan ikke svaret selv. Hadde heller ikke kristendom som fag når jeg gikk på skolen.

Han her hadde det, og er også vokst opp i et samfunn preget av bedehusmiljø, med kristne foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nettopp det jeg gjorde. Men ser jo av en del svar i denne tråden at det later til at du og jeg er blant de ytterst få som faktisk fulgte med på skolen..

Kan du navnet på alle julenissens hjelpere?

Jeg var mer opptatt av norsk, engelsk og matte, tok meg utdanning på universitetet innen realfag.

Hva har du brukt kunnskapen om evangelistene til?

Anonymous poster hash: b27fb...ca9

• Liker 4
Gjest Amémonos
Skrevet

Merkelig hvor mange som bruker denne tråden til å skryte av hvor smarte de er, hvilke karakterer de fikk osv.

Synes du virkelig det er merkelig at man kommer med motargumenter når det blir påstått at man ikke fulgte med på skolen? :lol:

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er at ditt eksempel handler om logisk problemløsning, mens det andre handler om ren unyttig faktakunnskap.

Anonymous poster hash: 79305...7d9

Nei, eksempelet mitt handlet om et begrep. Om man kjenner begrepet kvadratrot. Selve talleksempelet kunne vært hva som helst. De fleste vet at 7x7=49, men det er en del som ikke kjenner kvadratrotbegrepet.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du navnet på alle julenissens hjelpere?

Jeg var mer opptatt av norsk, engelsk og matte, tok meg utdanning på universitetet innen realfag.

Hva har du brukt kunnskapen om evangelistene til?

Anonymous poster hash: b27fb...ca9

La meg si det på en annen måte.

Hvor stor andel av befolkningen kan navnet på alle julenissens hjelpere? Er det så mange at det er merkelig om noen ikke kan det?

Hvor mange kan navnet på de fire evangelistene? Er det så mange at det er merkelig om noen ikke kan det?

AnonymBruker
Skrevet

Synes du virkelig det er merkelig at man kommer med motargumenter når det blir påstått at man ikke fulgte med på skolen? :lol:

Det er jo åpenbart at man ikke kan ha fulgt særlig mye med, dersom man er av den generasjonen som hadde kristendomsundervisning på skolen, og ikke kan navnet på de fire. At det dermed er umulig å likevel ha fått gode karakterer på skolen har jeg ikke hevdet. Like fullt regner jeg med at om vi deler befolkningen i to—de som kan navnet på de fire og de som ikke gjør det, så vil snittkarakteren til førstnevnte gruppe være høyest.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk toppkarakter i kristendom, men jeg må ærlig innrømme at jeg hadde glemt hva de fire navnene var.

Og jeg kommer fra en prestefamilie, så jeg burde hvertfall vite dette.

Anonymous poster hash: 48709...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Altså at man ikke kan overtroiske eventyr og navn er jo ikke relevant.

Det er jo litt tilfeldig hvilken eventyr man har lært og husker..

Kan dere alle statsministrene vi har hatt siste 20 årene og når de satt? Faktaopplysninger er angt viktigere...

Anonymous poster hash: 10431...132
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hverken peil på hva evangelister er eller hva de heter. Følgte ikke med i det hele tatt på barne/ungdomskolen. De tiden brukte jeg til å ha det gøy, tulle og tøyse. Har for øvrig mastergrad, toppstilling og godt over millionen i lønn. Antar at du kobler kunnskap om evangelistene mot det å være oppegående? For meg er i størregrad værre å lage den koblingen en og ikke kunne navnene til evangelistene.

Anonymous poster hash: 3015b...6e7

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Er personlig ukristen så noe sånt har jeg uansett blokkert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk toppkarakter i kristendom

Anonymous poster hash: 48709...5e9

Enda en!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hverken peil på hva evangelister er eller hva de heter. Følgte ikke med i det hele tatt på barne/ungdomskolen. De tiden brukte jeg til å ha det gøy, tulle og tøyse. Har for øvrig mastergrad, toppstilling og godt over millionen i lønn. Antar at du kobler kunnskap om evangelistene mot det å være oppegående? For meg er i størregrad værre å lage den koblingen en og ikke kunne navnene til evangelistene.

Og enda en.

Uten å tenke over det har jeg visst laget en tråd tilrettelagt for de som ønsker å benytte sjansen til å skryte av seg selv.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Gratulerer! Det er jammen litt av en bragd å ha nådd så langt som du har, uten i det hele tatt å ha fulgt med på skolen :).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...