Gå til innhold

Daten kan ikke de fire evangelistene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og enda en.

Uten å tenke over det har jeg visst laget en tråd tilrettelagt for de som ønsker å benytte sjansen til å skryte av seg selv.

Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

Ikke alltid det går slik du ønsker nå du prøver å hakke på folk som ikke kan de historiene du synes er viktig.

Og som flere har bevist. Verken karakter på skolen eller suksess avhenger av om man husker navnet på fire fiktive personer eller ikke.

Finn deg en kristen mann, så unngår du slike kjedelige problemer. :)

Anonymous poster hash: 9a2fb...e8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gratulerer! Det er jammen litt av en bragd å ha nådd så langt som du har, uten i det hele tatt å ha fulgt med på skolen :).

Ja, med den skarpe logiske sans som nok følger med for de som har toppstillinger, så betyr dette at de fleste som ikke fulgte med på skolen ble ekstremt vellykkede i voksen alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alltid det går slik du ønsker nå du prøver å hakke på folk som ikke kan de historiene du synes er viktig.

Og som flere har bevist. Verken karakter på skolen eller suksess avhenger av om man husker navnet på fire fiktive personer eller ikke.

Finn deg en kristen mann, så unngår du slike kjedelige problemer. :)

Det er ingen som har bevist noe. At det er mulig å oppnå suksess selv om man ikke fulgte med på skolen har jeg heller ikke bestrider. Det er jo heller ikke temaet. Og jeg har heller ikke sagt at evangelistene er viktige. Derimot at det slår meg som et merkelig hull i allmennkunnskapen.

But hey, Sherlock Holmes visste ikke at jorden beveger seg i bane rundt solen, right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stusset litt - ikke fordi det har noen betydning, men fordi det for meg er grunnleggende allmennkunnskap. På samme måte som jeg tar for gitt at folk jeg snakker med vet at Henrik Ibsen skrev Peer Gynt og at Peterskirken ligger i Roma. Som en annen var inne på - for mange hull i allmennkunnskapen vil være turn-off.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Personlig synes jeg det er verre å ikke kunne prosentregning - noe som er svært utbredt - enn om en kan navngi de fire evangelistene, de 12 apostlene, Jakobs 12 sønner eller hvem som var den første kongen i Israel.

Haha ja tenk om man skulle ha hatt det som turn off? At en ikke kan prosentregning? Ser at noen kaller dette evangeliet tullet for grunnleggende allmennkunnskap? Hva er grunnleggende med det?

En ting er sikkert og det er at hver gang det kommer en tråd om prosentregning, så er det en flokk med kvinner som ikke vet hvordan man gjør det. Hvis det er noe som er grunnleggende allmennkunskap så er det enkel prosentregning. Så hvor mange i denne tråden er det som mener evangelister er viktig, men som ikke har snøring i prosentregning? :fnise:

Evangeliet og alt det der ble slettet fra min hukommelse så fort det ikke var nødvendig i skolegangen. Takk og pris for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen som har bevist noe. At det er mulig å oppnå suksess selv om man ikke fulgte med på skolen har jeg heller ikke bestrider. Det er jo heller ikke temaet. Og jeg har heller ikke sagt at evangelistene er viktige. Derimot at det slår meg som et merkelig hull i allmennkunnskapen.

But hey, Sherlock Holmes visste ikke at jorden beveger seg i bane rundt solen, right?

Er du kristen? Siden dette er så viktig allmennkunnskap for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du spør - jeg kan prosentregning, og er enig i at det også er ganske essensiell allmennkunnskap. :opplyser:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du kristen? Siden dette er så viktig allmennkunnskap for deg?

Nei. Og jeg har heller ikke sagt at det er viktig kunnskap. Bare at det slo meg som rart å ikke vite det, fordi jeg ser på det som allmennkunnskap det ikke skal være mulig å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Og jeg har heller ikke sagt at det er viktig kunnskap. Bare at det slo meg som rart å ikke vite det, fordi jeg ser på det som allmennkunnskap det ikke skal være mulig å glemme.

Må jo være viktig for deg når du stusser på dette.

Og du kan fortsatt det du lærte i alle fag siden barneskolen? Eller er allmennkunnskap det du husker og anser som normalt å huske?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har diskutert dette før, og jeg synes det er noe merkelig rart med holdningene til kristendommen.

Det å ikke kunne litt grunnleggende fakta om kristendommen er for mange ikke sett på som allmennkunnskap, og det er akseptert å ikke vite navnet på evangelistene, og hvorfor kirken feirer påske og pinse.

Men samtidig er det forventet at vi kan islams 5 søyler, hovedpunktene om hinduismen og buddismen, og litt om norrøn og gresk mytologi.

Kan du ikke dette, så har du et hull i allmennkunnskapen.

:klo:

Anonymous poster hash: 36762...035
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har diskutert dette før, og jeg synes det er noe merkelig rart med holdningene til kristendommen.

Det å ikke kunne litt grunnleggende fakta om kristendommen er for mange ikke sett på som allmennkunnskap, og det er akseptert å ikke vite navnet på evangelistene, og hvorfor kirken feirer påske og pinse.

Men samtidig er det forventet at vi kan islams 5 søyler, hovedpunktene om hinduismen og buddismen, og litt om norrøn og gresk mytologi.

Kan du ikke dette, så har du et hull i allmennkunnskapen.

:klo:

Litt dårlig formulering der. Det var ikke meningen å ha en dobbel benektelse i den setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må jo være viktig for deg når du stusser på dette.

Og du kan fortsatt det du lærte i alle fag siden barneskolen? Eller er allmennkunnskap det du husker og anser som normalt å huske?

Om jeg kan alt jeg har lært i alle fag siden barneskolen? Hva? Allmennskunnskap trengs ikke forklaring. Men om du trenger det er det noe de fleste med felles kulturbakgrunn vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Siden du spør - jeg kan prosentregning, og er enig i at det også er ganske essensiell allmennkunnskap. :opplyser:

Jeg kan både navngi de fire evangelistene og prosentregning. Jeg kan også mange andre ting, men ikke alt er nyttig utover å vinne sære spørsmål på pubquiz. Mens kunnskap om Matheus, Lukas, Markus og Johannes helt sikkert er god kunnskap i både geni og quiz sammenheng, er prosentregning noe en har bruk for i de fleste yrker og de fleste hjem på daglig basis. Når en står der og skal bake kake til 14 personer og har en oppskrift som gjelder 10 personer er det veldig greit å kunne vite hvordan man øker oppskriften - det er slike ting man bruker prosentregning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fossror du. Hvilken nytteverdi har det å vite at kvadratroten av 49 er 7? Sikkert ingen for de fleste, men hadde stusset over det om noen ikke hadde visst det.

Matematikk er noe de fleste kommer borti gjennom hele livet. Jeg kan ikke huske sist jeg tenkte på evangelistene, men matematikk bruker jeg nesten daglig.

Noe allmennkunnskap er nyttig, ikke alt. Det diskuteres her detaljer fra bibelen, ikke matematikk, så jeg ser ikke helt hva poenget ditt er.

Spesielt siden det her er snakk om religion, som det er svært mange meninger om. Jeg tror ikke engang på det som står i bibelen, men likevel er det altså viktig for meg at jeg går og husker på dette i dagens samfunn?

Folk er forskjellige, hjerner og hukommelse fungerer forskjellig. Det blir for dumt å kritisere andre for å være født med en hjerne som ikke har lagret litt unødvendig informasjon.

Endret av Reddle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det med allmennkunnskap. Det er ting "alle" vet, men så har man likevel noen hull i kunnskap som er i utgangspunktet opplagt at burde ha.

Anonymous poster hash: b8953...c1a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå fossror du. Hvilken nytteverdi har det å vite at kvadratroten av 49 er 7? Sikkert ingen for de fleste, men hadde stusset over det om noen ikke hadde visst det.

Det er da nyttig å kunne vite hvordan man regner med både røtter og potenser, logaritmer, grafer osv. Tenk når man skal regne ut BMI-en sin. Da må man vite hva potens betyr ;).

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå fossror du. Hvilken nytteverdi har det å vite at kvadratroten av 49 er 7? Sikkert ingen for de fleste, men hadde stusset over det om noen ikke hadde visst det.Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre.

Anonymous poster hash: 73954...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ha. Jeg er fylt førti og har aldri hatt bruk for noen kunnskap om evangelistene. Ingen har spurt meg om dem eller snakket om dem til meg. Hvis jeg graver langt bak i hukommelsen hadde jeg nok kommet på to av dem. At man ser skjevt på folk som ikke vet/husker dette, virker snobbete.

Som noen nevner er det langt viktigere å kunne prosentregning. Selv synes jeg det er viktig å kunne skrive norsk riktig, noe som veldig mange ikke kan. Skrivefeil sjokkerer meg langt mer enn den bagatellen du nevner, selv om jeg er blitt til dels vant til det. Men akseptabelt er det ikke.

Anonymous poster hash: 2a2f7...14e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da nyttig å kunne vite hvordan man regner med både røtter og potenser, logaritmer, grafer osv. Tenk når man skal regne ut BMI-en sin. Da må man vite hva potens betyr ;).

Jeg har master i matematikk og vet det meste om hva det kan brukes til..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har master i matematikk og vet det meste om hva det kan brukes til..

Selvfølgelig vet du det. Men jeg tenker på folk i sin alminnelighet. Har du aldri sett spørsmål på KG om helt basale ting innen enkel matematikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...