Gå til innhold

Hvordan er søkeprossessen for uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å si det sånn så har du mest sannsynlig ikke krav på dette da du har gått på AAP i så mange år uten å ha hatt dette særtillegget,for dette tilegget kan man også få på AAP og som oftes går det en automatikk i det hvis NAV mener at du faller under denne kategorien.Jeg hadde særtillegget på AAP,og dette var aldri noe vi søkte om.NAV ga meg automatisk dette. Så igjen er det ingen egen ytelse. Anonymous poster hash: abf26...605

Det stemmer ikke. Nav unnlater ofte å opplyse om dette tillegget, og avviser det mens man går på aap uten å gi beskjed. For om de innvilger det, innrømmer de samtidig en uføregrad på minst 50 %. Og det vil de jo ikke. De vil gi ut minst mulig i trygd, ikke nødvendigvis ta stilling til om man er ung ufør.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer ikke. Nav unnlater ofte å opplyse om dette tillegget, og avviser det mens man går på aap uten å gi beskjed. For om de innvilger det, innrømmer de samtidig en uføregrad på minst 50 %. Og det vil de jo ikke. De vil gi ut minst mulig i trygd, ikke nødvendigvis ta stilling til om man er ung ufør.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

Som jeg skrev som oftest går det automatisk.Jeg søkte aldri om dette.Jeg fikk det på NAV sitt eget ininativ,og det er ikke sånn at alle som blir syk før fylte 26 har krav på dette.Noe det virker som alt for mange tror.På lik linje som skremmende mange tror at dette er en egen ytelse.Og dette tillegget henger høyt.

Anonymous poster hash: abf26...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden men (ser det er flere som ser ut til å ha en del erfaring og kunnskap her) - jeg er nysgjerrig på hvor strengt 26 års-kravet mtp ung ufør-tillegget er.

Fikk påvist MS når jeg var 28, men husker nevrologen sa noe om at de hadde oppdaget 'gamle skader' i hjernen, altså hadde jeg nok vært syk en god stund uten helt å a det alvorlig. Husker jeg hadde vansker med å gå, skjelvinger og spasmer i bena fra iallefall 25 års alder, men gikk desverre ikke til lege med noe av dette. Er over 36 år nå og begynner å bli en del dårligere, må kanskje søke (delvis) ufør om ikke så lenge - er det noen som tror det er noe vits for meg å ta det opp med legene..?

Takknemlig hvis noen har noen innspill :)



Anonymous poster hash: 35861...7ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å prøve, om en lege kan sannsynliggjøre at det intraff før 26, selv om du ikke fikk diagnosen før det. Men det er gjerne et krav at sykdommen må ha vært hemmende før du fylte 26. Ung ufør er for å kompensere for at man har blitt syk såpass ung at man ikke har fått jobbet seg opp nok inntekt til at man får mer enn minstesats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden men (ser det er flere som ser ut til å ha en del erfaring og kunnskap her) - jeg er nysgjerrig på hvor strengt 26 års-kravet mtp ung ufør-tillegget er.

Fikk påvist MS når jeg var 28, men husker nevrologen sa noe om at de hadde oppdaget 'gamle skader' i hjernen, altså hadde jeg nok vært syk en god stund uten helt å a det alvorlig. Husker jeg hadde vansker med å gå, skjelvinger og spasmer i bena fra iallefall 25 års alder, men gikk desverre ikke til lege med noe av dette. Er over 36 år nå og begynner å bli en del dårligere, må kanskje søke (delvis) ufør om ikke så lenge - er det noen som tror det er noe vits for meg å ta det opp med legene..?

Takknemlig hvis noen har noen innspill :)

Anonymous poster hash: 35861...7ad

Tviler ganske sterkt på at du faller under den kategorien.For det første så har du ikke dokumenter alvorlig sykdom før 26,siden du fikk diagnosen og det har jo tydligvis ikke preget deg i mange år før den tid.Fra ca 25 er ikke mange år for å si det sånn.Min sykdom kan dokumenteres helt tilbake til 12 års alder.Men forresten var du i jobb til etter fylt 26?I så fall kan du i hvert fall glemme det.

Anonymous poster hash: abf26...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer garantert til å få avslag om det kun er noen psykiske lidelser, de aller fleste har det, og det er normalt og ha vondt i blant. Legen sine erklæringer har lite å si, da det er nav lokalt og forvaltning som bestemmer. Før man kan søke ufør må man ha gjennomført masse arbeidsrettene tiltak, ikke bare medisinske. for eksempel i vernet bedrift, har du gjort det?

Jeg er sånn glad for at du kan lese.

Hva er skjedd? Hvorfor ikke LESE innlegget du svarer på. Går inn i alle tråder om uføretrygd/uføretrygdede kun for å spre kvalme? Det kommer aldri noe konstruktivt fra deg i disse trådene, men veldig mye feil informasjon.

Argh! Er så lei av at du gjør dette, hva gir det deg?

Anonymous poster hash: ba124...52e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg skrev som oftest går det automatisk.Jeg søkte aldri om dette.Jeg fikk det på NAV sitt eget ininativ,og det er ikke sånn at alle som blir syk før fylte 26 har krav på dette.Noe det virker som alt for mange tror.På lik linje som skremmende mange tror at dette er en egen ytelse.Og dette tillegget henger høyt. Anonymous poster hash: abf26...605

Flere har skrevet her inne at det virker litt tilfeldig hvem som får den ytelsen. For noen, som deg, går det på skinner, andre må kjempe for den. Det betyr ikke nødvendigvis at man har noen mindre rett på den. Mange har måttet anne for å få en skikkelig vurdering. Det er ikke akkurat sånn at alle saksbehandlere i nav vurderer dette veldig nyansert og grundig.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn glad for at du kan lese.

Hva er skjedd? Hvorfor ikke LESE innlegget du svarer på. Går inn i alle tråder om uføretrygd/uføretrygdede kun for å spre kvalme? Det kommer aldri noe konstruktivt fra deg i disse trådene, men veldig mye feil informasjon.

Argh! Er så lei av at du gjør dette, hva gir det deg?Anonymous poster hash: ba124...52e

Hun har sikkert fått avslag om uføretrygd selv, og må spre bitterheten sin utover de som er i en sårbar situasjon. Hennes uttalelser er på grensen til det dyssosiale mange ganger. Bare å overse.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ganske sterkt på at du faller under den kategorien.For det første så har du ikke dokumenter alvorlig sykdom før 26,siden du fikk diagnosen og det har jo tydligvis ikke preget deg i mange år før den tid.Fra ca 25 er ikke mange år for å si det sånn.Min sykdom kan dokumenteres helt tilbake til 12 års alder.Men forresten var du i jobb til etter fylt 26?I så fall kan du i hvert fall glemme det. Anonymous poster hash: abf26...605

La den vurderingen være opp til legespsialister både i og utenfor nav, alle har sin ulike historie. Ble man alvorlig syk før fylte 26 år, og dette kan dokumenteres, så betyr det ikke at man ikke oppfyller kravene om man får diagnosen senere, så lenge det kan sannsynliggjøres at man ble syk tidligere.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden men (ser det er flere som ser ut til å ha en del erfaring og kunnskap her) - jeg er nysgjerrig på hvor strengt 26 års-kravet mtp ung ufør-tillegget er.Fikk påvist MS når jeg var 28, men husker nevrologen sa noe om at de hadde oppdaget 'gamle skader' i hjernen, altså hadde jeg nok vært syk en god stund uten helt å a det alvorlig. Husker jeg hadde vansker med å gå, skjelvinger og spasmer i bena fra iallefall 25 års alder, men gikk desverre ikke til lege med noe av dette. Er over 36 år nå og begynner å bli en del dårligere, må kanskje søke (delvis) ufør om ikke så lenge - er det noen som tror det er noe vits for meg å ta det opp med legene..? Takknemlig hvis noen har noen innspill :)Anonymous poster hash: 35861...7ad

Om du er over 36 år er det dessverre for sent å søke ung ufør. Det råer en komplisert vurdering om du var minst 50 % ufør av en alvorlig og godt dokumenyert sykdom før fylte 26 år.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den vurderingen være opp til legespsialister både i og utenfor nav, alle har sin ulike historie. Ble man alvorlig syk før fylte 26 år, og dette kan dokumenteres, så betyr det ikke at man ikke oppfyller kravene om man får diagnosen senere, så lenge det kan sannsynliggjøres at man ble syk tidligere.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

Men da må man jo også ha vært 50% eller mer ufør før fylte 26,og ikke ha vært i jobb.Noe det virker som vekommende jeg siterte har vært,pluss at h*n er over 36,og da er det uansett for sent

Anonymous poster hash: abf26...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må man jo også ha vært 50% eller mer ufør før fylte 26,og ikke ha vært i jobb.Noe det virker som vekommende jeg siterte har vært,pluss at h*n er over 36,og da er det uansett for sent Anonymous poster hash: abf26...605

Man kan ha vært delvis i jobb. Man skal ikke straffes for å ha forsøkt. Det er også en faktor om man har fungert stabilt over tid eller ikke. Det er en kompisert vurdering, hva som regnes som 50 % ufør. Såvidt jeg vet er grensen for å søke før fylte 36 år, men hadde jeg vært den personen hadde jeg uansett søkt juridisk veiledning. Man vet aldri.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å kuppe tråden men (ser det er flere som ser ut til å ha en del erfaring og kunnskap her) - jeg er nysgjerrig på hvor strengt 26 års-kravet mtp ung ufør-tillegget er.

Fikk påvist MS når jeg var 28, men husker nevrologen sa noe om at de hadde oppdaget 'gamle skader' i hjernen, altså hadde jeg nok vært syk en god stund uten helt å a det alvorlig. Husker jeg hadde vansker med å gå, skjelvinger og spasmer i bena fra iallefall 25 års alder, men gikk desverre ikke til lege med noe av dette. Er over 36 år nå og begynner å bli en del dårligere, må kanskje søke (delvis) ufør om ikke så lenge - er det noen som tror det er noe vits for meg å ta det opp med legene..?

Takknemlig hvis noen har noen innspill :)

Anonymous poster hash: 35861...7ad [/acro

Jeg fikk påvist MS når jeg var 27 og fikk innvilget ung ufør da jeg var 30.Fikk først avslag, men har en svært dedikert og flink nevrolog som selv innkalte NAV til møte og fikk omgjort det opprinnelige vedtaket. Så jeg tror ikke du skal se helt svart på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...