Gå til innhold

Hvordan er søkeprossessen for uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er vel ikke personen som startet tråden er du vel?

Og er du skikkelig syk så kan du vel bare slappe av mens nav gjør jobben sin. Er du syk nok så får du uføre uansett. :)

Anonymous poster hash: 8c566...c00

Jeg er personen som startet tråden ja.

Og NAV har motarbeidet meg hvert skritt på veien, uavhengig av alle legeerklæringer de har fått, tilegnet brutt sine egne lover og regler, så jeg har null tillit til at de kommer til å behandle meg rettferdig. De ser kun alderen min og enkeltdiagnosene, det er visst veldig vanskelig for de å se det hele bildet og innse at unge mennesker faktisk blir syke de og. Jeg har kommet til møter hvor mannen min har bært meg inn fra bilen fordi jeg greier ikke gå, og blitt beskyldt for å lyve om tilstanden min, pga en av deres egne folk har glemt å loggføre medisinske papirer... Det har vært et rent helvete å komme så langt, og jeg tror de kommer til å gjøre alt de kan for å sabotere meg videre. Derfor vil jeg ha så mye kunnskap om prosessen som mulig for å vite om de prøver å lure meg.

Anonymous poster hash: 54285...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha ufør fordi du er en feit hval. Og så sitter du på kvinneguiden i ALLE tråder som handler om uføre og sverter de som er uføre og spyr ut dritt.. Skjerp deg nå, feite Lotte :)

Anonymous poster hash: a62a1...fbc

Uff enda flere uhøfligheter... Ja jeg ble kanskje skapt litt stor av gud, men har samtidig også et stort hjerte full av toleranse og perspektiv. :) Ikke min skyld at jeg er overvektig, er pga gener, lavt stoffskifte og stress fra samfunnet... At jeg har stort matinntak har ingenting med saken å gjøre. Dette har homøopaten min bekreftet.

Uansett lykke til med uføresøknad, husk at arbeidsevnevurderingen er det som er nøkkelen her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikke la dere provosere av Cowboy-Lotte, da får hun det som hun vil. Jeg tror ikke en pøkk på at hun er den hun beskriver, jeg tror derimot hun liker å more seg "litt" her på KG. (Så har vi vel litt forskjellig definisjon av hva som er morsomt, jfr. hennes innlegg her og bloggen hun oppgir å være forfatter av.)

Kjære TS, selve søknadsprosessen til uførepensjon er ikke noe hokus-pokus. Du sender inn det NAV krever, din veileder på NAV legger ved sin anbefaling (som svært ofte følges), det vurderes av trygdelegen, deretter går det til NAV Forvaltning. Og der kan den bli liggende lenge, veldig lenge. Du skal ikke måtte vurderes av NAV sin lege, han/hun går gjennom tilsendt materiale fra dine leger, psykologer m.m.

Om NAV mener at du skal søke, om legen(e) dine mener at du skal søke og at du selv føler at dette er det siste valget du har, så søker du.

Krysser fingrene for at du får det svaret du har behov for. Spør gjerne igjen om du lurer på noe!



Anonymous poster hash: 33db5...64f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så er ikke ung ufør en egen ytelse,men et særtilegg. Så søker grunnlaget er ufør,og så får man søke om særtielgget ved siden av.

Anonymous poster hash: abf26...605

Jaha? Hvordan gjør man det? Trodde dette ble vurdert samtidig med uføretrygd, jeg. Står jo ikke et ord om at man kan/skal søke om dette selv på NAV sine sider.

Anonymous poster hash: 066e5...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10 år med flere arbeidsutprøvinger enn jeg har tall på, flere lege og spesialist erklæringer, samt noen rehabiliterings opphold...har jeg blitt ufør. Da p.g.a. fysiske sykdommer og skader, ingen psykiske så vidt jeg vet selv ;)

Selvfølgelig har NAV gjort en iherdig innsats for å gjøre meg til syndebukk og kun fokusert på alder. Jeg er over 30, så noen ungdom er jeg jo heller ikke.
Jeg har en livsvarig sykdom, som uten medisiner på sikt vil ende med død. I tillegg ble jeg skadet i en alvorlig ulykke og følgene av den må jeg leve med...altså et smertehelvete.

Etter 5-6 år på AAP og til sammen 10 år i NAV systemet, ble jeg trodd og ble ufør. Ikke en ønskelig situasjon, men det er slik livet er akkurat nå.

Da NAV hadde fått nok dokumenter på at jeg ikke er arbeidsfør, samlet saksbehandler alle papirene mine og det eneste jeg måtte gjøre var å fylle ut søknadsskjema.
Fikk deretter et brev om at det ville ta inntil 8 måneder å få svar. Etter 3-4 måneder kom svaret og jeg hadde fått innvilget ufør.
I skrivet jeg fikk sto det også at de hadde vurdert det dit hen at jeg ikke hadde krav på ung ufør tillegget, så jeg fyllte ikke ut noe ekstra angående det.



Anonymous poster hash: 4dd9d...44a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvordan gjør man det? Trodde dette ble vurdert samtidig med uføretrygd, jeg. Står jo ikke et ord om at man kan/skal søke om dette selv på NAV sine sider.

Anonymous poster hash: 066e5...f48

Man skal egentlig "automatisk" få ung ufør-tillegget om sykdom/skade oppsto innen fylte 26 år. Om man får ufør før eller etter man fyller 26 har ingenting å si, så lenge man har vært syk (og har hatt nedsatt arbeidsevne) pga det man søker ufør for før man blir 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært hos spesialister. Det fastlegen min skriver nå er en oppdatert generell legeerklæring. Nav har erklæringer fra psykologer og spesialister ved Rikshospitalet. Jeg har psykisk sykdom som strekker seg 12 år tilbake, dokumentert, og fysisk sykdom som dukket opp for 8, 6 og 5 år siden, alt dokumentert.

Jeg har vært gjennom 10 forskjellige tiltak. Alt fra arbeidsutplassering, kursing, utdanning og nå sist vernet bedrift i fire måneder. Konklusjonen fra alle steder er at jeg ikke fungerer. Kan dere nå la vær og spekulere i om min historie? Jeg ville ikke stått her nå om noe var uprøvd, så enkelt er det.

Ingen som har noen erfaring med rådgivende lege før en søknad engang er fylt ut? Som vet hvorfor NAV blander inn han nå, før prossessen er startet?

Anonymous poster hash: 54285...590

Da rådgivende lege var innblandet for min del, var det noen måneder før jeg fikk beskjed om å søke.

Saksbehandler hos NAV sendte alt de hadde til sin rådgivende lege som da går gjennom alle mine papirer og kommer med en anbefaling til saksbehandler. Jeg hadde ingen kontakt med rådgivende lege.

Saksbehandler påbegynte en arbeidsevnevurdering( jeg bidro ved at saksbehandler fikk en egenvurdering av meg til bruk i arbeidet, dette var på eget initiativ fra meg).

Jeg måtte til legen min for å få ordnet en ny oppdatert legeerklæring(de har opp igjennom fått spesialisterklæringer osv).

Da arbeidsevnevurderingen var klar fikk jeg en telefon om at jeg nå kunne begynne på uføresøknaden og den måtte leveres innen 2 uker.

Samtidig fikk jeg brev i posten om at de hadde vurdert at jeg ikke har hverken helt eller delvis restarbeidsevne igjen og at de ikke ser noen tiltak som kan gjøre at jeg kan komme meg i arbeid igjen helt eller delvis.

Søknaden er nå sendt, jeg har snakket med NAV forvaltning som fortalte at de ville gjøre et vedtak på AAP i tiden søknaden behandles. Så jeg regner med at det vedtaket faller ned i postkassen om ikke lenge.

Jeg har vært helt ute av arbeid i 9 år, har sykehistore som går 12 år tilbake, har vært gjennom runden med rehabilitering, midlertidig uføretrygd, AAP og mye tiltak som ikke har vært gjennomførbart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal egentlig "automatisk" få ung ufør-tillegget om sykdom/skade oppsto innen fylte 26 år. Om man får ufør før eller etter man fyller 26 har ingenting å si, så lenge man har vært syk (og har hatt nedsatt arbeidsevne) pga det man søker ufør for før man blir 26.

Nei. Ung uføre tillegget får man kun ved alvorlig sykdom

Anonymous poster hash: 5bf5b...66d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da rådgivende lege var innblandet for min del, var det noen måneder før jeg fikk beskjed om å søke.

Saksbehandler hos NAV sendte alt de hadde til sin rådgivende lege som da går gjennom alle mine papirer og kommer med en anbefaling til saksbehandler. Jeg hadde ingen kontakt med rådgivende lege.

Saksbehandler påbegynte en arbeidsevnevurdering( jeg bidro ved at saksbehandler fikk en egenvurdering av meg til bruk i arbeidet, dette var på eget initiativ fra meg).

Jeg måtte til legen min for å få ordnet en ny oppdatert legeerklæring(de har opp igjennom fått spesialisterklæringer osv).

Da arbeidsevnevurderingen var klar fikk jeg en telefon om at jeg nå kunne begynne på uføresøknaden og den måtte leveres innen 2 uker.

Samtidig fikk jeg brev i posten om at de hadde vurdert at jeg ikke har hverken helt eller delvis restarbeidsevne igjen og at de ikke ser noen tiltak som kan gjøre at jeg kan komme meg i arbeid igjen helt eller delvis.

Søknaden er nå sendt, jeg har snakket med NAV forvaltning som fortalte at de ville gjøre et vedtak på AAP i tiden søknaden behandles. Så jeg regner med at det vedtaket faller ned i postkassen om ikke lenge.

Jeg har vært helt ute av arbeid i 9 år, har sykehistore som går 12 år tilbake, har vært gjennom runden med rehabilitering, midlertidig uføretrygd, AAP og mye tiltak som ikke har vært gjennomførbart....

Hvor lang tid brukte de på din arbeidsevnevurdering? Jeg var gjennom det i 2013, da brukte de syv måneder (for så å konkludere med at jeg måtte prøve et tiltak til, ugh.). Jeg skal igang med ny vurdering igjen nå, og gleder meg lite til 7 nye måneder >.<

Nei. Ung uføre tillegget får man kun ved alvorlig sykdom

Anonymous poster hash: 5bf5b...66d

Ung ufør

Unge uføre har i liten grad hatt mulighet til å ha inntekt. Ettersom uføretrygd skal være en erstatning for bortfalt inntekt på grunn av uførhet, gjelder egne regler for unge uføre. I praksis innebærer dette at unge uføre er sikret en minstesats som er høyere enn for andre.

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

  • du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege / spesialist.
  • du søker om rettigheter som ung ufør før fylte 36 år dersom du har vært yrkesaktiv i mer enn 50 % stilling etter fylte 26 år

Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling som et tillegg til uføretrygden fra fylte 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelsen som ung ufør.

  • Hvis du bor sammen med ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er du ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).

https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uf%C3%B8retrygd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilkår:

du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk

Er derfor få som får denne tilleggsytelsen siden NAV mener at man omtrent må være lam fra ørene og ned for at man skal oppfylle alvorlighetskriteriet.

Anonymous poster hash: 5bf5b...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun har en psykisk diagnose, må den være svært alvorlig og gjøre deg ut av stand til både arbeid og mye av dagliglivet. Husk at Nav er mye strengere, særlig forvaltning, så selv om legen sier du er ufør, kan nav fort finne på å si det motsatte. :)

Jeg har også kun 1 psykisk diagnose, og ble uføretrygdet for 3 år siden. Ingen avslag, heller ingen arbeisavklring/utprøving. Ikke uttal deg så skråsikkert. ;)

Anonymous poster hash: c7022...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun 1 psykisk diagnose, og ble uføretrygdet for 3 år siden. Ingen avslag, heller ingen arbeisavklring/utprøving. Ikke uttal deg så skråsikkert. ;)

Anonymous poster hash: c7022...9ef

Her er det ikke jeg som er skråsikker, her er det staten som har slurvet og gjort feil. Alle bør avklares før man innvilges varig ufør for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid brukte de på din arbeidsevnevurdering? Jeg var gjennom det i 2013, da brukte de syv måneder (for så å konkludere med at jeg måtte prøve et tiltak til, ugh.). Jeg skal igang med ny vurdering igjen nå, og gleder meg lite til 7 nye måneder >.<

De brukte kanskje 1, maks 2 mndr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff enda flere uhøfligheter... Ja jeg ble kanskje skapt litt stor av gud, men har samtidig også et stort hjerte full av toleranse og perspektiv. :) Ikke min skyld at jeg er overvektig, er pga gener, lavt stoffskifte og stress fra samfunnet... At jeg har stort matinntak har ingenting med saken å gjøre. Dette har homøopaten min bekreftet.

Uansett lykke til med uføresøknad, husk at arbeidsevnevurderingen er det som er nøkkelen her. :)

Du ble vel ikke født stor :P ?

Etter 10 år med flere arbeidsutprøvinger enn jeg har tall på, flere lege og spesialist erklæringer, samt noen rehabiliterings opphold...har jeg blitt ufør. Da p.g.a. fysiske sykdommer og skader, ingen psykiske så vidt jeg vet selv ;)

Selvfølgelig har NAV gjort en iherdig innsats for å gjøre meg til syndebukk og kun fokusert på alder. Jeg er over 30, så noen ungdom er jeg jo heller ikke.

Jeg har en livsvarig sykdom, som uten medisiner på sikt vil ende med død. I tillegg ble jeg skadet i en alvorlig ulykke og følgene av den må jeg leve med...altså et smertehelvete.

Etter 5-6 år på AAP og til sammen 10 år i NAV systemet, ble jeg trodd og ble ufør. Ikke en ønskelig situasjon, men det er slik livet er akkurat nå.

Da NAV hadde fått nok dokumenter på at jeg ikke er arbeidsfør, samlet saksbehandler alle papirene mine og det eneste jeg måtte gjøre var å fylle ut søknadsskjema.

Fikk deretter et brev om at det ville ta inntil 8 måneder å få svar. Etter 3-4 måneder kom svaret og jeg hadde fått innvilget ufør.

I skrivet jeg fikk sto det også at de hadde vurdert det dit hen at jeg ikke hadde krav på ung ufør tillegget, så jeg fyllte ikke ut noe ekstra angående det.

Anonymous poster hash: 4dd9d...44a

Men du burde vel ha fått ung ufør hvis du har vært syk så lenge? Så lenge du har fått innvilget uføre så er det vel varig og alvorlig sykdom? Går det an å klage på sånt? I såfall burde du prøve.

---

Det er nok så forskjellig, har ei venninne som er schitzofren og hun fikk ung uføre ganske fort. Men hun måtte gjennom arbeidstiltak da. Hun fungerer bra i leilighet som hun eier, trener, tar vare på husdyrene osv så hun er ikke "gal" eller noe. Men hun sliter med tankene sine. Mens en annen venninne fikk samme diagnose (samme type, men husker ikke hva den heter nå) og hun blir nektet uføre og må i tiltak etter tiltak.

Anonymous poster hash: ab0ae...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke jeg som er skråsikker, her er det staten som har slurvet og gjort feil. Alle bør avklares før man innvilges varig ufør for resten av livet.

har tar du jammen feil......igjen. :)

Anonymous poster hash: c7022...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvordan gjør man det? Trodde dette ble vurdert samtidig med uføretrygd, jeg. Står jo ikke et ord om at man kan/skal søke om dette selv på NAV sine sider.

Anonymous poster hash: 066e5...f48

For å si det sånn så har du mest sannsynlig ikke krav på dette da du har gått på AAP i så mange år uten å ha hatt dette særtillegget,for dette tilegget kan man også få på AAP og som oftes går det en automatikk i det hvis NAV mener at du faller under denne kategorien.Jeg hadde særtillegget på AAP,og dette var aldri noe vi søkte om.NAV ga meg automatisk dette.

Så igjen er det ingen egen ytelse.

Anonymous poster hash: abf26...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er TS, det var ikke meg som skrev den posten du siterte der. Jeg har forøvrig ikke det tillegget på min AAP, men det er pga nevnte feil ting som er journalført hos meg osv... Kjempa hardt det siste året for å få rettet opp i alle feilopplysningene i papirene mine, så nå burde alt være riktig.



Anonymous poster hash: 54285...590
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personen som startet tråden ja.

Og NAV har motarbeidet meg hvert skritt på veien, uavhengig av alle legeerklæringer de har fått, tilegnet brutt sine egne lover og regler, så jeg har null tillit til at de kommer til å behandle meg rettferdig. De ser kun alderen min og enkeltdiagnosene, det er visst veldig vanskelig for de å se det hele bildet og innse at unge mennesker faktisk blir syke de og. Jeg har kommet til møter hvor mannen min har bært meg inn fra bilen fordi jeg greier ikke gå, og blitt beskyldt for å lyve om tilstanden min, pga en av deres egne folk har glemt å loggføre medisinske papirer... Det har vært et rent helvete å komme så langt, og jeg tror de kommer til å gjøre alt de kan for å sabotere meg videre. Derfor vil jeg ha så mye kunnskap om prosessen som mulig for å vite om de prøver å lure meg. Anonymous poster hash: 54285...590

Mine tips:

Skaff deg en scanner med printer og kopimaskin.

Få så mye legejournaler og spesialisterklæringer som mulig.

Lever aldri fra deg originaler, kun kopier. Nav roter bort papirer, journaler og hele helsehistorien din (vet jeg av erfaring).

Få dokumentasjon på alle arbeidsrettede tiltak du har vært på. Mine papirer om det "forsvant" plutselig da jeg søkte ufør, og de forsøkte å si at jeg måtte prøve om igjen.

Om du skulle få avslag, ta kontakt med en advokat som har erfaring med Trygdesaker. Særlig ung ufør er en komplisert prosess. Ofte får man innvilget det ene, men ikke det andre, og man må kjempe videre i systemet.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Hvordan gjør man det? Trodde dette ble vurdert samtidig med uføretrygd, jeg. Står jo ikke et ord om at man kan/skal søke om dette selv på NAV sine sider. Anonymous poster hash: 066e5...f48

Det blir vurdert, men beleilig nok har nav utelatt dette fra søknadsskjemaet. Så alle er jo ikke en gang klar over at man kan søke. Jeg søkte med et brev ved siden av.

Anonymous poster hash: 455d0...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10 år med flere arbeidsutprøvinger enn jeg har tall på, flere lege og spesialist erklæringer, samt noen rehabiliterings opphold...har jeg blitt ufør. Da p.g.a. fysiske sykdommer og skader, ingen psykiske så vidt jeg vet selv ;)Selvfølgelig har NAV gjort en iherdig innsats for å gjøre meg til syndebukk og kun fokusert på alder. Jeg er over 30, så noen ungdom er jeg jo heller ikke.Jeg har en livsvarig sykdom, som uten medisiner på sikt vil ende med død. I tillegg ble jeg skadet i en alvorlig ulykke og følgene av den må jeg leve med...altså et smertehelvete.Etter 5-6 år på AAP og til sammen 10 år i NAV systemet, ble jeg trodd og ble ufør. Ikke en ønskelig situasjon, men det er slik livet er akkurat nå.Da NAV hadde fått nok dokumenter på at jeg ikke er arbeidsfør, samlet saksbehandler alle papirene mine og det eneste jeg måtte gjøre var å fylle ut søknadsskjema.Fikk deretter et brev om at det ville ta inntil 8 måneder å få svar. Etter 3-4 måneder kom svaret og jeg hadde fått innvilget ufør.I skrivet jeg fikk sto det også at de hadde vurdert det dit hen at jeg ikke hadde krav på ung ufør tillegget, så jeg fyllte ikke ut noe ekstra angående det. Anonymous poster hash: 4dd9d...44a

Du vet at du kan anke vurderingen om ung ufør?

Anonymous poster hash: 455d0...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...