Gå til innhold

Hvordan er søkeprossessen for uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe ja psykologer har så og si headhuntet meg å ønsket alle å sette ulike diagnoser, men jeg har nektet. ME passet med bedre pga stadig fysisk utmattelse. Jeg kan være deprimert i et øyeblikk, men glad i det andre. :) Har du også ME?

Men har du fått ME diagnosen fra legen? lurer enda mer når du sier det passer deg bedre. Du skjønner psykiske problemer må utelukkes for å få ME, men man kan utvikle bla depresjon pga. den situasjonen man er i. Ja jeg har ME. Synes det er uheldig om du går rundt og sier at du har ME om du egentlig sliter med helt andre ting. Det er derfor det er vanskelig for mange å bli trodd, fordi noen "låner" denne diagnosen, men som helt klart sliter psykisk.

Anonymous poster hash: a3116...bbc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har du fått ME diagnosen fra legen? lurer enda mer når du sier det passer deg bedre. Du skjønner psykiske problemer må utelukkes for å få ME, men man kan utvikle bla depresjon pga. den situasjonen man er i. Ja jeg har ME. Synes det er uheldig om du går rundt og sier at du har ME om du egentlig sliter med helt andre ting. Det er derfor det er vanskelig for mange å bli trodd, fordi noen "låner" denne diagnosen, men som helt klart sliter psykisk.

Anonymous poster hash: a3116...bbc

Ja, hvorfor skulle jeg ellers nevne det? Jeg mener dog at ME alene ikke burde gi rettigheter som ufør, da det er stor sannsynlighet for å bli bedre over tid, noen trenger bare en pause og tid til å prøve ulike typer behandlinger. Og jeg tror dessverre noen overdriver hvor syke de egentlig er... Er dessverre blitt en poppis-sykdom i de siste årene som mange prøver å få, som en enkel utvei ut av arbeidslivet, særlig unge jenter.

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor skulle jeg ellers nevne det? Jeg mener dog at ME alene ikke burde gi rettigheter som ufør, da det er stor sannsynlighet for å bli bedre over tid, noen trenger bare en pause og tid til å prøve ulike typer behandlinger. Og jeg tror dessverre noen overdriver hvor syke de egentlig er... Er dessverre blitt en poppis-sykdom i de siste årene som mange prøver å få, som en enkel utvei ut av arbeidslivet, særlig unge jenter.

Jeg tror du skal være forsiktig med å dømme hvor syke andre er. Det er ingen oppegående mennesker som ønsker å leve på løselønn aka uføretrygd. Og det er heller ikke lett å få diagnosen ME (fastlegen kan ikke sette den).

Anonymous poster hash: a3116...bbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal være forsiktig med å dømme hvor syke andre er. Det er ingen oppegående mennesker som ønsker å leve på løselønn aka uføretrygd. Og det er heller ikke lett å få diagnosen ME (fastlegen kan ikke sette den).

Anonymous poster hash: a3116...bbc

Husk jeg har ingen fordommer mot verken psykiske eller fysiske syke. Men husk at ME ikke er en sykdom som kan påvises på noen måte, verken på blodprøver eller noen form for laboratorium eller tester. Det er som du sier en utelukkelse-sykdom. Derfor er det ikke rart at antall ME-syke har økt dramatisk de siste årene. Og i følge en undersøkelse så er 85 % kvinner. Hvorfor er det et slikt utbrudd av en sykdom i den vestlige verden hvor folk lever gode sunne liv uten sult eller fattigdom. Det er ihvertfall et interessant spørsmål. Jeg vil si ME er en av vår tids største samfunnsproblem, og jeg følger med i spenning på forskning ang. dette. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk jeg har ingen fordommer mot verken psykiske eller fysiske syke. Men husk at ME ikke er en sykdom som kan påvises på noen måte, verken på blodprøver eller noen form for laboratorium eller tester. Det er som du sier en utelukkelse-sykdom. Derfor er det ikke rart at antall ME-syke har økt dramatisk de siste årene. Og i følge en undersøkelse så er 85 % kvinner. Hvorfor er det et slikt utbrudd av en sykdom i den vestlige verden hvor folk lever gode sunne liv uten sult eller fattigdom. Det er ihvertfall et interessant spørsmål. Jeg vil si ME er en av vår tids største samfunnsproblem, og jeg følger med i spenning på forskning ang. dette. :)

Åraken til ME vites ikke enda, men er det noe vi har i den vestlige verden så er det stress. Vi lever godt, men kroppene våre er ikke laget for det tempoet og det livet vi lever osv. Men dette er bare mine tanker. Og hvordan skal man oppdage en sykdom som ME i fattige og mindre velutviklede land, når man ikke engang blir trodd eller får den nødvendige hjelpen i velutviklede Norge. Man kan ikke si at dette kun forekommer her. Det vet vi ingenting om.

Hopper av denne diskusjonen og beklager avsporingen.

Anonymous poster hash: a3116...bbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare tull. Nav anbefalte meg å søke uføretrygd i flere år før jeg resignerte og leverte søknaden. Og jeg har bare en eneste psykisk diagnose. Det samme med flere andre jeg kjenner. Du må heller ikke ha gjennomført mange arbeidsrettede tiltak. Noen må det, mens andre bare må gjennom ett tiltak eller de slipper det helt. Det kommer helt ann på. Anonymous poster hash: 3e3c7...10d

Enig!

Jeg fikk også beskjed fra Nav i fjor vår om at jeg måtte søke ufør. Jeg har en fysisk diagnose og måtte ikke igjennom tiltak. Fikk innvilget uføretrygd i fjor høst.

Det kommer nok veldig an på diagnose og symptomer.

Anonymous poster hash: 2a04c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her...

Kan dere som har skrevet her at dere har uføre, forklare meg prossessen fra dere bestemte med saksbehandler at det var veien å gå, ganske detaljert? Jeg er så utrolig stressa over hva som skal skje, særlig med deres rådgivende lege, det hadde hjulpet mye å få vite detaljene i prosessen. Takk.



Anonymous poster hash: 54285...590
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Saksbehandleren min skrev vurdering

2. Jeg måtte fylle ut søknad om uføretrygd

3. Fastlegen min tok kontakt for at jeg skulle komme til en legetime hvor han måtte måle meg for å fylle ut diverse for Nav

4. Fikk vedtaket om innvilget uføretrygd noen mnd etter

Det var alt. Det var absolutt ikke noe stress for meg.

Anonymous poster hash: 2a04c...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prosess:

-Nav anbefalte å søke uføretrygd, men ba meg vente til de hadde skrevet ferdig en arbeidsevnevurdering.

-Etter noen måneder fikk jeg brev med beskjed om at arbeidsevnevurderingen var klar, og at jeg skulle levere søknad om uføretrygd.

-Leverte søknaden.

-Fikk brev fra Nav med beskjed om 6-8 måneders behandlingstid.

-Fikk brev fra Nav med beskjed om at arbeidsavklaringspengene ble forlenget i påvente av behandlingen av uføresøknaden.

-Fikk etter 8 måneder brev om innvilget uføretrygd.

Prosessen var enkel for min del. Det eneste som krevdes var tålmodighet.



Anonymous poster hash: d4876...69d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prosess:

-Nav anbefalte å søke uføretrygd, men ba meg vente til de hadde skrevet ferdig en arbeidsevnevurdering.

-Etter noen måneder fikk jeg brev med beskjed om at arbeidsevnevurderingen var klar, og at jeg skulle levere søknad om uføretrygd.

-Leverte søknaden.

-Fikk brev fra Nav med beskjed om 6-8 måneders behandlingstid.

-Fikk brev fra Nav med beskjed om at arbeidsavklaringspengene ble forlenget i påvente av behandlingen av uføresøknaden.

-Fikk etter 8 måneder brev om innvilget uføretrygd.

Prosessen var enkel for min del. Det eneste som krevdes var tålmodighet.

Anonymous poster hash: d4876...69d

Samme her. Men jeg fikk avslag og nye 8mnd behandlingstid på klagen på avslaget. 8mnd uten rett på noe ytelser fra NAV.

Anonymous poster hash: 5bf5b...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Saksbehandleren min skrev vurdering
2. Jeg måtte fylle ut søknad om uføretrygd
3. Jeg tok kontakt med fastlegen for ny erklæring

4. Fikk vedtaket om innvilget uføretrygd noen mnd etter

Jeg søkte uføretrygd når det gjensto mer enn ett år på AAP, aldri vært igjennom noe slags tiltak, hadde to møter på Nav og noen få telefonmøter. Men det skal sies at jeg har gått påattføring, rehabillitering, tidsbegrenset ufør, AAP før jeg ble uføretrygdet.

Jeg vet Nav-legen fikk oversendt papirer fra sykehuset.



Anonymous poster hash: 2213a...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mitt sjette år på AAP, for et blandet sykdomsbilde (flere psykiske og fysiske sykdommer). Har vært gjennom flere typer arbeidsutprøving og medisinsk behandling. I desember sa et lavterskel-tilbud at det de ikke så på det som sannsynlig at jeg kan fungere i arbeidslivet; det er liksom endestasjonen, om de ikke tror de får deg ut i arbeid, er det ikke noen andre steder å gå. Fastlegen min (som har vært min lege i 15 år og fulgt meg helt siden starten av sykdom) har sagt i over to år til NAV at han mener jeg ikke er arbeidsfør. Så nå skal jeg starte uføreprossessen. Jeg har selvfølgelig også akkurat fått ny saksbehandler, som jeg ikke har møtt enda og som er vanskelig å få tak i, så får ikke mye informasjon derfra.

Legen min driver og skriver erklæring til NAV nå. Hva skjer videre derfra etter at NAV har mottatt den? Jeg har fått med meg at nav har en egen lege. Må jeg ha en time med han, eller ser han bare over papirene mine? Hva skjer med rapporten hans, er det sånn at han har makt til å si "nei, hun får ikke søke ufør"? Hva skjer da isåfall? Og hvis han sier "ok", hva skjer så?

Jeg skal søkes inn på ung ufør, om det har noe å si.

Anonymous poster hash: d9fe4...417

Igjen så er ikke ung ufør en egen ytelse,men et særtilegg. Så søker grunnlaget er ufør,og så får man søke om særtielgget ved siden av.

Anonymous poster hash: abf26...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jøss, det må jeg si... Tørr du si hvilken sykdom? Selv er jeg noe deprimert, men ufør pga fibromyalgi, ME og kraftig overvekt... Er dog 51... Hadde nektet å blitt ufør om jeg var 23...

Du er så jævli stor i gapet noen ganger at det frister å si at du ville sikkert hatt det bedre om du letta på rævva og gikk ned 50 kg.

Men det skal jeg ikke .. for jeg forstår tydelig utifra det du skriver at du ikke fungerer helt som du skal.

Anonymous poster hash: 292ef...6c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, men jeg kjenner folk som både er døv og lam og dypt autist, alle kunne bidra ganske mye, det var ikke snakk om at de ønsket å bli plassert på sidelinjen for resten av livet... Forstår ikke hvorfor folk har så lyst å gå på uføretrygd, særlig kvinner...

Uansett bedre å advare om at det er fryktelig vanskelig å få godkjent uføresøknad, enn å si at det er lett, for lett er det ikke... Bedre å være foreberedt tenker da jeg... :)

Jeg gjør det fordi jeg har en alvorlig sykdom med dårlige framtidsutsikter (død), om du har et bedre alternativ for oss syke så host opp!

Anonymous poster hash: fafcb...cee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mitt sjette år på AAP, for et blandet sykdomsbilde (flere psykiske og fysiske sykdommer). Har vært gjennom flere typer arbeidsutprøving og medisinsk behandling. I desember sa et lavterskel-tilbud at det de ikke så på det som sannsynlig at jeg kan fungere i arbeidslivet; det er liksom endestasjonen, om de ikke tror de får deg ut i arbeid, er det ikke noen andre steder å gå. Fastlegen min (som har vært min lege i 15 år og fulgt meg helt siden starten av sykdom) har sagt i over to år til NAV at han mener jeg ikke er arbeidsfør. Så nå skal jeg starte uføreprossessen. Jeg har selvfølgelig også akkurat fått ny saksbehandler, som jeg ikke har møtt enda og som er vanskelig å få tak i, så får ikke mye informasjon derfra.

Legen min driver og skriver erklæring til NAV nå. Hva skjer videre derfra etter at NAV har mottatt den? Jeg har fått med meg at nav har en egen lege. Må jeg ha en time med han, eller ser han bare over papirene mine? Hva skjer med rapporten hans, er det sånn at han har makt til å si "nei, hun får ikke søke ufør"? Hva skjer da isåfall? Og hvis han sier "ok", hva skjer så?

Jeg skal søkes inn på ung ufør, om det har noe å si.

Anonymous poster hash: d9fe4...417

Visst du kun får legeerklæring fra fastlegen din så trur jeg rettogslett du får avslag fra nav legen pga dem forventer dokumentasjon og legeerklæring fra spesialister fra sykehuset og lignende. Du må ha en veldig bra dokumentert sykdom.

Ihvertfall om du er ung ufør. 7år på aap er ikke så veldig mye. Så kan godt hende du må prøve mer.

Anonymous poster hash: 8c566...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så jævli stor i gapet noen ganger at det frister å si at du ville sikkert hatt det bedre om du letta på rævva og gikk ned 50 kg.

Men det skal jeg ikke .. for jeg forstår tydelig utifra det du skriver at du ikke fungerer helt som du skal.

Anonymous poster hash: 292ef...6c3

Huff, ja der kom den... vanlige kommentaren oss litt tykke får... Kjenner meg både trist og deprimert nå, kjente det kom en tåre... Det er fra sine egne en skal høre det...

Ja jeg er kanskje litt streng ang sykdoms-grad, men unner alle virkelig syke et godt liv og grei økonomi... Mente bare at man ikke kan forvente full uføretrygd på dagen, uten å engang pratet med spesialist, eller prøvd vernet bedrift som alle oss andre måtte...

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visst du kun får legeerklæring fra fastlegen din så trur jeg rettogslett du får avslag fra nav legen pga dem forventer dokumentasjon og legeerklæring fra spesialister fra sykehuset og lignende. Du må ha en veldig bra dokumentert sykdom.

Ihvertfall om du er ung ufør. 7år på aap er ikke så veldig mye. Så kan godt hende du må prøve mer.

Anonymous poster hash: 8c566...c00

Jeg har vært hos spesialister. Det fastlegen min skriver nå er en oppdatert generell legeerklæring. Nav har erklæringer fra psykologer og spesialister ved Rikshospitalet. Jeg har psykisk sykdom som strekker seg 12 år tilbake, dokumentert, og fysisk sykdom som dukket opp for 8, 6 og 5 år siden, alt dokumentert.

Jeg har vært gjennom 10 forskjellige tiltak. Alt fra arbeidsutplassering, kursing, utdanning og nå sist vernet bedrift i fire måneder. Konklusjonen fra alle steder er at jeg ikke fungerer. Kan dere nå la vær og spekulere i om min historie? Jeg ville ikke stått her nå om noe var uprøvd, så enkelt er det.

Ingen som har noen erfaring med rådgivende lege før en søknad engang er fylt ut? Som vet hvorfor NAV blander inn han nå, før prossessen er startet?

Anonymous poster hash: 54285...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos spesialister. Det fastlegen min skriver nå er en oppdatert generell legeerklæring. Nav har erklæringer fra psykologer og spesialister ved Rikshospitalet. Jeg har psykisk sykdom som strekker seg 12 år tilbake, dokumentert, og fysisk sykdom som dukket opp for 8, 6 og 5 år siden, alt dokumentert.

Jeg har vært gjennom 10 forskjellige tiltak. Alt fra arbeidsutplassering, kursing, utdanning og nå sist vernet bedrift i fire måneder. Konklusjonen fra alle steder er at jeg ikke fungerer. Kan dere nå la vær og spekulere i om min historie? Jeg ville ikke stått her nå om noe var uprøvd, så enkelt er det.

Ingen som har noen erfaring med rådgivende lege før en søknad engang er fylt ut? Som vet hvorfor NAV blander inn han nå, før prossessen er startet?

Anonymous poster hash: 54285...590

Du er vel ikke personen som startet tråden er du vel?

Og er du skikkelig syk så kan du vel bare slappe av mens nav gjør jobben sin. Er du syk nok så får du uføre uansett. :)

Anonymous poster hash: 8c566...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel ikke personen som startet tråden er du vel?

Og er du skikkelig syk så kan du vel bare slappe av mens nav gjør jobben sin. Er du syk nok så får du uføre uansett. :)

Anonymous poster hash: 8c566...c00

Det stemmer dessverre ikke nei.

Anonymous poster hash: 5bf5b...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jøss, det må jeg si... Tørr du si hvilken sykdom? Selv er jeg noe deprimert, men ufør pga fibromyalgi, ME og kraftig overvekt... Er dog 51... Hadde nektet å blitt ufør om jeg var 23...

Haha ufør fordi du er en feit hval. Og så sitter du på kvinneguiden i ALLE tråder som handler om uføre og sverter de som er uføre og spyr ut dritt.. Skjerp deg nå, feite Lotte :)

Anonymous poster hash: a62a1...fbc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...