Gå til innhold

Amming


Anders26år

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Klart man ikke blafrer med puppen' date=' men den er gjemt bak en baby og en genser. Hvor mye ser du egentlig da?[/quote']

Jeg ser som regel ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke typen som niglor på en ammende kvinne, så jeg har ikke sett noen pupper på utstilling. Jeg tror ammende mødre flest er diskrete.

Jeg har ammet selv, både på restaurant, park, tog, fly etc.. Aldri i verden om jeg hadde giddet å holde meg hjemme i ett år fordi enkelte blueferdige mennesker kanskje skulle få ett aldri så lite glimt av puppen min :roll: Babyer vil som regel ha mat når de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Tommelom. Jeg er enig med deg. (Men en hel haug av kvinner her tillegger deg meninger du ikke har.)

Helt greit å amme på kafe dersom man viser diskresjon. Puppene skal ikke "flashes". Jeg er selv en av dem som ser meg rundt. Det er fordi jeg prøver å være diskret, og blir irritert på de som skal sitte og glo. Her er det ikke mye hud som synes, nei! Og da får folk tåle at barnet blir ammet. (Nå er ikke jeg av dem som går på fin restaurant med en liten baby. Men kafeer er jeg ofte på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En kollega av meg fikk barn, og etter noen måneder tok hun med seg vesla på jobb for å vise henne fram. Da vi skulle spise lunsj, satte hun seg ned sammen med oss og begynte å amme. Jeg syntes det ble litt rart.

(Men det har nok også sammenheng med at jeg den dagen hadde forsynt meg med cottage cheese fra buffetet, og det viste seg at den hadde gått noe vanvittig ut på dato! Så der satt jeg med munnen full av sur cottage cheese samtidig som jeg så den lille babyen gulpe ut melk over hele mamma´n sin. Litt uheldig kombinasjon.)

Men ammerom må da være en strålende idé! Jeg har ikke barn selv, men tanken på å gi bryst på en restaurant er ikke akkurat forlokkende. Må da vel være mye bedre å kunne få et eget rom med fred og ro, kanskje litt våtservietter etc.

Enig med deg. Jeg syns barn som gulper og melk som spruter og renner er utrolig kvalmt.

Jeg mister alltid matlysten av det.

Ikke lett å se bort heller.

Jeg var på et senter for å spise på taco-resturant. Der var det en baby som plutselig kastet ordentlig opp etter å ha blitt ammet. Jeg mistet fullstendig matlysten.

Æsjameg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg var på et senter for å spise på taco-resturant. Der var det en baby som plutselig kastet ordentlig opp etter å ha blitt ammet. Jeg mistet fullstendig matlysten.

Æsjameg.

dersom faktisk babyen KASTER OPP så er det nok noe galt, og folk blir faktisk syke rundt omkring uten at de velger det selv.

babygulp kan ikke kalles å kaste opp, da det faktisk ikke fungerer på samme måte i det hele tatt.

Jeg stod å venta på bussen en gang der en gutt på kanskje 7 plutselig kastet opp, han hadde spist noe magen hans ikke ville ha..... skulle han ha holdt seg hjemme da? selv om han ikke ante at han kom til å kaste opp?

og melk som renner og spruter er vel ikke så veldig vanslig syn fra ammende mødre på kafe eller?

Hvor ER det dere går på kafe hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mister matlysten av feite mennesker som spiser på café. Kan de ikke få eget rom, så jeg kan slippe å se på dem? Stygge mennesker liker jeg heller ikke rundt meg når jeg spiser. De burde holde seg hjemme. Og høylydte folk burde hatt et eget lydisolert rom. Og et rom for de som smatter.

Skal vi ikke ha et eget rom per bord i stedet, så slipper vi å bli plaget av noe som helst? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til de som vil unngå pupp på kafe : se etter barnevogner! Er det barnevogner der er det babyer der, og sannsynligvis også amming. Enkelt, ikke sant?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg mister matlysten av feite mennesker som spiser på café. Kan de ikke få eget rom, så jeg kan slippe å se på dem? Stygge mennesker liker jeg heller ikke rundt meg når jeg spiser. De burde holde seg hjemme. Og høylydte folk burde hatt et eget lydisolert rom. Og et rom for de som smatter.

Var du en av de som kom med tilsvarende bra argumenter ifm. den nye røykeloven? "Hvorfor kan ikke jeg røyke hvor jeg vil og irritere andre pga det, så lenge stygge folk får lov til å gå rundt og irritere meg?" Og ikke kom å si at det var kun den passive røykingen og helsen til de ikke-røykende som var problemet for mange med røyken. Uten sammenligning forøvrig med amming, bare en sammenligning til din sammenligning.

Hvis du sitter alene sammen med 100 andre som ikke kan fordra amming, lar du (som i moren til barnet ditt) da være å amme der, eller tar du aldri hensyn til andre som måtte ha et anderledes syn enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du en av de som kom med tilsvarende bra argumenter ifm. den nye røykeloven? "Hvorfor kan ikke jeg røyke hvor jeg vil og irritere andre pga det, så lenge stygge folk får lov til å gå rundt og irritere meg?" Og ikke kom å si at det var kun den passive røykingen og helsen til de ikke-røykende som var problemet for mange med røyken. Uten sammenligning forøvrig med amming, bare en sammenligning til din sammenligning.

Hvis du sitter alene sammen med 100 andre som ikke kan fordra amming, lar du (som i moren til barnet ditt) da være å amme der, eller tar du aldri hensyn til andre som måtte ha et anderledes syn enn deg?

Ammende mødre tar hensyn til barnet først. Menn har ikke forutsetning for å forstå hva det er å amme, det er faktisk mer enn å legge babyen til brystet. Når babyen er sulten og gråter får man brystspreng og melken kan renne helt av seg selv. Dette opplevde jeg på sykehuset da min sønn var nyfødt, jeg hørte at et barn lå og skrek på babystua og kjente at melken begynte å renne uten at jeg visste at det var min baby som skrek. Så det er altså snakk om en symbiose her, ikke om et ønske om å vise seg fram eller mangel på hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du en av de som kom med tilsvarende bra argumenter ifm. den nye røykeloven? "Hvorfor kan ikke jeg røyke hvor jeg vil og irritere andre pga det, så lenge stygge folk får lov til å gå rundt og irritere meg?" Og ikke kom å si at det var kun den passive røykingen og helsen til de ikke-røykende som var problemet for mange med røyken. Uten sammenligning forøvrig med amming, bare en sammenligning til din sammenligning.

Denne tråden må du vise meg Tom, for det har aldri jeg skrevet.. Når du skal sitere meg, så får du sjekke kildene dine.

Sloppy work , Tom, Sloppy work....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ammende mødre tar hensyn til barnet først.

Eller de tar hensyn til seg selv først hvis de absolutt må dra et (hypotetisk) sted hvor ingen liker denne handlingen. Sier ikke at det finnes så mange steder hvor mange slike motstandere av offentlig amming finnes, men det gjør sikkert det. Innlegget mitt til Monster var om man uansett aldri brydde seg om hva resten mente, og man bare handlet etter eget forgodtbefinnende.

Nå er det vel bare å sitte og vente på at noen skal dra en analogi om en neger og en cafè full av rasister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Sloppy work , Tom, Sloppy work....

Det var en sammenligning. Les en gang til. Du sammenligner en annen persons fysiske utseende med en handling. Det tilsvarende gjorde jeg i en sammenligning for å vise at det ikke nødvendigvis blir en ok analogi. utseende er det ikke like lett å gjøre noe med. Handlinger er det lettere å kontrollere.

Og derfor spurte jeg om du kunne ha argumentert på den samme måten når det kom til røyking.

Og sef bør man vise hensyn hvis smattingen plager alle rundt deg. Men først bør så klart de som sitter rundt si fra om at det er plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller de tar hensyn til seg selv først hvis de absolutt må dra et (hypotetisk) sted hvor ingen liker denne handlingen. Sier ikke at det finnes så mange steder hvor mange slike motstandere av offentlig amming finnes, men det gjør sikkert det. Innlegget mitt til Monster var om man uansett aldri brydde seg om hva resten mente, og man bare handlet etter eget forgodtbefinnende.

Nå er det vel bare å sitte og vente på at noen skal dra en analogi om en neger og en cafè full av rasister.

Det er da ikke snakk om at de absolutt må gå på disse stedene! Men det handler om frihet til å gå hvor man vil også når man er ammende.

Du skriver så fint om diskresjon. Hvorfor skal denne diskresjonen kun gjelde for ammende? Hva er da galt med å trekke paraleller til andre grupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Du skriver så fint om diskresjon. Hvorfor skal denne diskresjonen kun gjelde for ammende? Hva er da galt med å trekke paraleller til andre grupper?

Man bør i så fall trekke paralleller til grupper med tilsvarende kontrollerbare handlinger.

Du røyker ikke i et rom full av folk som ikke liker røyk. Du går ikke inn i en synagoge og roper ut dine blasfemiske og ateistiske meninger, og du trenger ikke amme i et rom hvor ingen liker denne handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller de tar hensyn til seg selv først hvis de absolutt må dra et (hypotetisk) sted hvor ingen liker denne handlingen..

Hvis babyen må ha mat og man er ute så er det bedre å gå inn et sted for å amme enn å sitte ute. Skal ikke ammende mødre få gå ut? Og hvor er disse stedene hvor

1. ammende mødre sitter og vifter med puppene?

og

2. alle er motstandere av amming?

Er dette blitt en diskusjon kun basert på hypoteser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man bør i så fall trekke paralleller til grupper med tilsvarende kontrollerbare handlinger.

Du røyker ikke i et rom full av folk som ikke liker røyk. Du går ikke inn i en synagoge og roper ut dine blasfemiske og ateistiske meninger, og du trenger ikke amme i et rom hvor ingen liker denne handlingen.

Du trenger heller ikke smatte, du trenger ikke være overvektig, du trenger ikke snakke høyt, du trenger ikke bruke korte topper eller lave utringninger. Du trenger ikke banne, eller snakke høyt.

Det er i det hele tatt veldig mange ting man ikke trenger gjøre eller være, men det betyr ikke at et mindretall som deg og dine meningsfeller skal sette dagsorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det er i det hele tatt veldig mange ting man ikke trenger gjøre eller være' date=' men det betyr ikke at et mindretall som deg og dine meningsfeller skal sette dagsorden.[/quote']

Har ikke sagt at jeg skal sette dagsordenen. Sier bare vi skal vise hensyn. Regner med at du har fått med deg det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...