Gå til innhold

Amming


Anders26år

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett så mange ammende mødre ute i offentligheten, men når jeg ser en som plutselig knepper opp blusen/tar opp genseren på et spisested/kafé må jeg ærliginnrømme at jeg føler for å se bort og "viske ut" hva jeg nettopp så.

Det er bare ikke lekkert når en skal spise og drikke ute sammen med andre.

Flere av dem eier ikke bluferdighet, de vrenger ut puppene og ser stolt rundt seg for å sjekke om det er flere enn dem som synes dette er vakkert. Jeg er ikke en av dem.

Gå på et eget ammerom, bruk flaske eller la være å ta med ungen.

Håper flere resturanter/kafeér forbyr offentlig amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva er egentlig problemet? HVORFOR er det dumt?

Er det fordi det blir for "intimt" og personlig for det offentlige rom?

Føler du at du blir gjort til en "inntrenger" i noe privat når noen begynner å amme ved siden av deg?

Kan du forsøke å forklare for oss som ikke ser problemet, nøyaktig HVA som plager deg med situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig problemet? HVORFOR er det dumt?

Er det fordi det blir for "intimt" og personlig for det offentlige rom?

Føler du at du blir gjort til en "inntrenger" i noe privat når noen begynner å amme ved siden av deg?

Kan du forsøke å forklare for oss som ikke ser problemet, nøyaktig HVA som plager deg med situasjonen?

Du spurte vel helst Anders her, men jeg synes amming blir for privat/personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"...Er nok flere enn du tror som mener dette.

De gidder bare ikke bli hakkekylling som jeg har blitt her , så de gjør som de fleste gutter gjør , ungår emnet.....

de hadde jo ikke trengt å diskutert det i det hele tatt, de mannlige cafe og restauranteierne kunne jo rett og slett LAGET ammerom, uten noe mer mess rundt det! Som du selv sier, det ER restauranter hvor amming ikke er tillatt, og de har vel ikke blitt samfunnets hakkekyllinger av den grunn?

så dersom det var skrekkelig mange menn som var imot offentlig amming, så er det jo bare å gjøre noe med det da, trenger ikke diskutere det engang. :wink:

og jeg skjønner jo at jeg går på andre offentlige steder og kjenner andre mødre en deg, Melissa Gioberti, for jeg har aldri sett mødre som slenger selve puppen veldig synlig i fjeset på folk og ser seg stolt om for se om noen reagerer før!! hvor i alle dager finner du dem? :klø:

mener du virkelig at mange mødre er skapblottere som endelig har anledning til å flashe puppene sine offentlig med god unnskyldning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de hadde jo ikke trengt å diskutert det i det hele tatt, de mannlige cafe og restauranteierne kunne jo rett og slett LAGET ammerom, uten noe mer mess rundt det! Som du selv sier, det ER restauranter hvor amming ikke er tillatt, og de har vel ikke blitt samfunnets hakkekyllinger av den grunn?

så dersom det var skrekkelig mange menn som var imot offentlig amming, så er det jo bare å gjøre noe med det da, trenger ikke diskutere det engang. :wink:

og jeg skjønner jo at jeg går på andre offentlige steder og kjenner andre mødre en deg, Melissa Gioberti, for jeg har aldri sett mødre som slenger selve puppen veldig synlig i fjeset på folk og ser seg stolt om for se om noen reagerer før!! hvor i alle dager finner du dem? :klø:

mener du virkelig at mange mødre er skapblottere som endelig har anledning til å flashe puppene sine offentlig med god unnskyldning?

Jeg synes egne ammerom er en god løsning, slik at mødrene kan trekke ditover når det sprenger på og barna skriker på resturant/kafé.

Nei, jeg kjenner ingen som ammer, men har jo sett rundt meg på offentlige steder, og da har jeg jo sett en og annen mor som stolt ser rundt seg om andre følger med på seansen..Synes det blir litt for privat, for pupper er jo erogene soner samtidig som det plutselig er greit å legge en liten unge foran dem- foran andre spisende gjester.

Man kan godt si at det er gjestenes problem at de ikke takler å omstille seg i sitt syn på pupper selvfølgelig.

Jeg har ikke barn selv. Men når jeg får, vil jeg naturligvis trekke meg tilbake fra offentlige rom av hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...Jeg synes egne ammerom er en god løsning' date= slik at mødrene kan trekke ditover når det sprenger på og barna skriker på resturant/kafé.....

men siden det ikke finnes, slår det dere ikke at det kanskje ikke er ett stort problem for "flesteparten"?

og hva man kommer til å gjøre eller ikke gjøre når man selv får barn, det er litt naivt å si sikkert noe om. :wink:

har ei venninde som var skråsikker på hva som var det eneste rett å gjøre når man fikk barn.... nå har hun barn... hun ser det liksom ikke heeelt på samme måte lenger. :ler:

at vi ser på pupper som erogene soner er jo så, men de ER nå der i utgangspunktet nettop fordi de skal gi mat til unga våre da. De ER ikke der fordi vi skal få nytelse!!

dessuten så får man ammeBHer og ammegensere og alt mulig rart for å være med på å kunne amme både behagelig OG uten å slenge hele overkroppen til verden.

men det er klart, jeg er for egne rom for tenåringer også, fordi jeg ikke liker å se gstrenger over bukselinningen. Så siden faktisk MANGE tenåringer gjør det, så er det da like rett med egne tenåringsrom slik at de ikke sjenerer meg på kafe/restaurant eller andre offentlige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

..og det er tydeligvis altfor vanskelig å svare på spørsmålet mitt også.

Som nevnt flere ganger så er det opp til deg selv å vurdere hva som er sømmelig av deg, og hva som er rett handlemåte i møte med andre mennesker. Det er en del av din individuelle moral. Vet du ikke tror du har en, men du har nå det. Det er rettsnoren din i hvordan du skal orientere deg i sosiale sammenhenger (dels farget av en felles gruppemoral).

Og nei, ikke noe vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Jeg syntes bare det var lite relvant og lite spennende. Forstår du ikke hva jeg mener så går det fint for meg. Jeg trenger vite at du forstår hva jeg mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt flere ganger så er det opp til deg selv å vurdere hva som er sømmelig av deg, og hva som er rett handlemåte i møte med andre mennesker. Det er en del av din individuelle moral. Vet du ikke tror du har en, men du har nå det. Det er rettsnoren din i hvordan du skal orientere deg i sosiale sammenhenger (dels farget av en felles gruppemoral).

Og nei, ikke noe vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Jeg syntes bare det var lite relvant og lite spennende. Forstår du ikke hva jeg mener så går det fint for meg. Jeg trenger vite at du forstår hva jeg mener om saken.

*gjeeesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Synes det blir litt for privat, for pupper er jo erogene soner samtidig som det plutselig er greit å legge en liten unge foran dem- foran andre spisende gjester.

.

Pupper er først og fremst matkilde for babyer!

Hele kroppen kan være en erogen sone...Hva med ørene? Munnen? Navlen?

Dessuten er det faktisk ammesituasjonen vi snakker om her. Hvorfor liker ikke folk den?

Jeg synes det er på tide at vi tenker oss om. Hva slags samfunn vil vi ha? Barnevennlig?

Eller skal ammende mødre være nødt til å trekke seg tilbake for ikke å støte unge spirrevipper som spiser lunsj før de går tilbake til børsen?

Fatter ikke hvorfor man skjule et uttrykk for kvinners fruktbarhet.

(Hvis en ammende kvinne ser seg rundt når hun "trekker frem puppen" for å amme, så tipper jeg det har mer å gjøre med diskresjon enn ekshibisjonisme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det faktisk kommet ammerom på enkelte kjøpesenter og jeg må innrømme at jeg foretrekker å trekke meg litt tilbake for å amme. (iallfall når jeg amma :wink: )

Men å si at mødre ser seg rundt for at alle skal få med seg puppen hennes? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. tror ikke det er mange som liker å stille fram puppen sin for alle kafegjestene.

Men det er slik i norge at man SKAL amme, da må man nesten få amme offentlig og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Men det er slik i norge at man SKAL amme' date=' da må man nesten få amme offentlig og![/quote']

Og det er vel kvinner/mødre som står i bresjen for det? Norge er verdensmestere i amming, og verdensmestere i sut(r/t)ing. Tolk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er det denne puppeviftingen foregår? Det må være på noen veldig få steder og da kan vel de som ikke liker denslags bare la være å gå dit. Ingen tvinger noen til å gå på Go-Go Bar heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Og nå er det dere som klager på amming som syter.

Og hvem sin skyld er det? ;)

For øvrig klager ikke jeg på amming. Jeg mener bare amming som annen aktivitetet bedrives med en viss form for diskresjon, som for øvrig er normalen.

Noen i en annen tråd mente at folk som hadde en jobb hvor man hele tiden måtte være tilgjengelig, kunne holde seg hjemme fra kinoen så de slapp å forstyrre folk tilfellet rottefella at man måtte liste seg ut for å prate i telefonen. Tilsvarende kan vel sies om mødre som "må" amme. Hold dere hjemme så slipper dere å irritere andre, eller gjør som dere føler for og la disse surpompene irritere seg i hjel. Jeg hadde valgt det sistnevnte, men så klart vist litt diskresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Hold dere hjemme så slipper dere å irritere andre' date= eller gjør som dere føler for og la disse surpompene irritere seg i hjel. Jeg hadde valgt det sistnevnte, men så klart vist litt diskresjon.

Klart man ikke blafrer med puppen, men den er gjemt bak en baby og en genser. Hvor mye ser du egentlig da?

Og hvorfor skal man bry seg om alle sure mennesker som ikke liker pupper? Jeg gir fan i om de irriterer seg over en pupp, og jeg gidder ikke isolere meg pga av de heller.

Jeg tror noen liker å irritere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...