Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #101 Del Skrevet 20. august 2004 Skriver man juss eller jus, og er det en regel for det? I aviser har jeg sett begge bli brukt. Blander også for får, trodde det bare var meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 15. oktober 2004 #102 Del Skrevet 15. oktober 2004 Dytter opp denne jeg... Det heter tør, ikke tørr (når vi snakker om å våge noe). Å tørre - tør - turte - har turt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wayah Skrevet 15. oktober 2004 #103 Del Skrevet 15. oktober 2004 Men - er det riktig å skrive innbildsk? Nope, innbilsk :-) Fra dansk å "bille seg inn noe" elns, innbildsk er sikkert riksmål eller gammelt, du skal skrive innbilsk - men ikke være det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 15. oktober 2004 #104 Del Skrevet 15. oktober 2004 Husker ikke om det er blitt tatt opp' date=' men verken skrives uten h først... det er det mange som synder mot. Akkurat som valp og veps...[/quote'] Og jeg _må_ bare kommentere den der. For det er nemlig feil. Det kan skrives på begge måter! Verken og hverken er like rett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 15. oktober 2004 #105 Del Skrevet 15. oktober 2004 Okay, jeg skal ikke krangle på den, jeg... Men det var det jeg lærte på videregående for snart 10 år siden ihvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 16. oktober 2004 #106 Del Skrevet 16. oktober 2004 Okay' date=' jeg skal ikke krangle på den, jeg... Men det var det jeg lærte på videregående for snart 10 år siden ihvertfall...[/quote'] Jeg kan fortelle deg hvorfor du lærte det også For jeg gikk vel på ungdomsskolen på den tida. Og språkrådet eller noe innførte verken uten h. Men dette ble faktisk så dårlig mottatt at de måtte gå tilbake til å tillate bruk av h. (Omtrent som de to dagene man hadde lov til å skrive Norge på nynorsk.) Jeg tror det var journalister og sånne som mente at det var helt forferdelig å skrive verken med h. Edit: Eh.. Verken uten h, mente jeg selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2004 #107 Del Skrevet 16. oktober 2004 Hvorfor folk reagerer mot verken/hverken: Verken - betennelse, materie. Eksempel: Klemme ut verken. Ordet hverken kan aldri misforståes på en slik måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. oktober 2004 #108 Del Skrevet 16. oktober 2004 I og Y er så kry De vil ikke en J sammen med seg se Aldri J foran I eller Y. eksempel: Skjønner (med J) Skylder (uten J) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 16. oktober 2004 #109 Del Skrevet 16. oktober 2004 I og Y er så kry De vil ikke en J sammen med seg se Aldri J foran I eller Y. eksempel: Skjønner (med J) Skylder (uten J) sjiraff (dyr) sjy (saus av kjøtt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. oktober 2004 #110 Del Skrevet 16. oktober 2004 sjiraff (dyr) sjy (saus av kjøtt) .. vi som er litt gammeldagse skriver giraff.. så ungår vi det uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 18. oktober 2004 #111 Del Skrevet 18. oktober 2004 Dette stemmer da ikke. Hverken er fortsatt galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 18. oktober 2004 #112 Del Skrevet 18. oktober 2004 Dette stemmer da ikke. Hverken er fortsatt galt. Slå det opp i ei ordbok. Begge deler er tillatt. Poenget er at Hverken er en slags sideform. Her og her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 18. oktober 2004 #113 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har slått det opp i ordbok, men trengte det egentlig ikke. Dette vet jeg. For å bruke ordbøker riktig, må du vite hva de ulike kodene betyr. De står foran i ordboken. Når det står slik (hverken) se *verken i ordboken, betyr det at hverken er en ikke godkjent form, og at det derfor henvises til det korrekte verken. Eller for å ta et annet eksempel: (sne) se *snø Det finnes to typer sideformer, valgfrie som fritt kan brukes om hverandre, og klammeformer, som ikke brukes i offentlige skriv eller i undervisning. Valgfrie former er i ordboken merket med el., slik: død el. daud a1 mens klammeformer kjennetegnes ved at den ene formen står i skarpe klammer, slik: død [i daude] -en Du må gjerne sende en epost til Norsk Språkråd og spørre, de svarer gjerne på slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 18. oktober 2004 #114 Del Skrevet 18. oktober 2004 To ting: Hvorfor står det da i ordlista fremdeles? Og hvorfor er hverken i bruk i mange aviser fremdeles? Deriblan Aftenposten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 19. oktober 2004 #115 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det står i ordboken, med henvisning til den korrekte formen, nettopp fordi mange bruker det og tror det er riktig. En liten ekstraservice til brukerne av ordboken. Aftenposten er vel ikke akkurat kjent for radikal språkbruk, det er ikke lenge siden denne avisen brukte formene nu og efter, ganske mange tiår etter at de ble bannlyst i det norske offisielle bokmålet. Andre folk kan jo skrive akkurat hva de vil, det er jo ikke forbudt å velge former som ikke er godkjent av språkrådet. Men hvis man vil skrive korrekt, offisielt bokmål, bør man holde seg til ordbøkene. Igjen, send en epost til språkrådet og spør, de svarer gladelig på slikt, og kanskje du tror mer på dem enn på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 19. oktober 2004 #116 Del Skrevet 19. oktober 2004 Igjen' date=' send en epost til språkrådet og spør, de svarer gladelig på slikt, og kanskje du tror mer på dem enn på meg.[/quote'] Jeg har sendt mail, så jeg venter på svar. Ikke fordi jeg ikke tror på deg, altså. For all del Men isåfall har det gått meg hus forbi at bruken av hverken ikke er godkjent av språkrådet, og jeg liker å ha ting svart på hvitt. Ikke det, jeg bruker aldri hverken selv, så skjønner ikke helt hvorfor jeg bryr meg Men, Lyna... Vi kan vel være enige om at den utstrakte bruken av ordet nyskjerrig skjærer litt i øynene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. oktober 2004 #117 Del Skrevet 19. oktober 2004 Om jeg prøver å skrive hverken i min Microsoft Outlook, rettes den automatisk til verken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 19. oktober 2004 #118 Del Skrevet 19. oktober 2004 Aaaah... det er så godt å se at jeg hadde rett allikevel... Og mht nysgjerrig er jeg helt enig.. det skjærer i øynene å se det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 19. oktober 2004 #119 Del Skrevet 19. oktober 2004 Men, Lyna... Vi kan vel være enige om at den utstrakte bruken av ordet nyskjerrig skjærer litt i øynene? Der er vi enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 19. oktober 2004 #120 Del Skrevet 19. oktober 2004 Hei hei! Tror også at folket på KG må huske på at mange skriver slik deres dialekt er, og ikke rett fra bokmålsordboka/nynorskordboka.. Nettopp hatt dialektlære i norsken på skolen og en omfattende dialektprøve. Der fant jeg ut mye jeg ikke visste, og mange tar derfor dette med seg når de skriver. For meg er det i grunn knakende likegyldig . Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå