Gå til innhold

Ønskemamma- greit å tigge om penger?


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Postet denne tråden i feil forumrom, prøver igjen. Jeg må si jeg reagerer på hvordan denne bloggeren, som er psykolog, framstiller seg selv. Hun ønsker seg barn som alenemor, og det forstår jeg. Men jeg reagerer på hvordan hun både direkte og indirekte tigger om penger til å få det til. Legger ut kontonummer for å få hjelp til medisiner osv. Bør man ikke i det minste ha stabil og god økonomi hvis målet er å bli alenemor?

Hun skriver om hvor ensom hun er fordi hun ikke har familie, faren og søsknene ikke vil ha noe med henne å gjøre, og fordi moren ikke er en god støtte. Mye utlevering av familie og "stakkars meg". Profesjonelt av en psykolog?

Et paradoks er jo at hun vil bringe er eventuelt barn inn i akkurat den samme ensomheten som hun selv opplever, uten noe annet støtteapparat enn en ganske gammel mor.

Jeg reagerer også på hvor stakkarslig og liksom-ydmyk hun gjør seg selv.

Kan hun ikke bare være ærlig og be leseren stemme på henne?

Innlegg endret, innhold kopiert fra bloggen fjernet.

Henviser til retningslinjene på Rampelys-forumet.

Bond, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hvem du skriver om, men er enig i at hun ikke høres helt klok ut.

Hun som psykolog må vel vite at å uthenge familie og å syte i offentligheten ikke er noe som blir tolket bra hos andre?

Kan skjønne at hun vil ha barn, men jeg hadde nok satset på å få økonomien skikkelig på plass. Siden hun har verken kjæreste, familie og venner må hun stille med supersterke resursser selv.

Håper i hvert fall at hun finne ut hvordan hun skal få flere venner og et bedre forhold til familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på at jeg svarte i den andre tråden også, men finner den ikke igjen...

Ang det med økonomi og prøverørsforsøk så skjønner jeg godt at hun strever med å ha råd til det, uten at det betyr at hun har det knapt i det daglige. Hun kan godt ha økonomi til å ha barn selv om hun ber/tigger om penger til selve forsøket. IVF koster skjorta, enkelt og greit. Går du privat så er det gjerne opptil 60 000 hvis du velger pakkeløsning med 3 forsøk. Og disse pengene skal forskuddsbetales. Nå velger hun å gjøre det i Danmark, og da kommer reise og opphold i tillegg. Hun var jo nettopp gravid, men mistet vel rundt uke 12 tror jeg at jeg leste. Da er det naturlig å tenke på at hun brukte oppsparte penger til det forsøket, og at hun naturlig nok ikke sparte opp til en ny buffer siden hun faktisk var gravid. Jeg har også forståelse for at hun ikke sparer opp i forkant før et nytt forsøk nå siden klokka tikker og hun blir eldre.

Det med ensomhet forstår jeg godt at hun kjenner på når hun er alene, uten mann og barn. Har forstått det sånn at hun har gode venner og kollegaer, så ensom-ensom er hun nok ikke, men det er noe annet med den ensomhetsfølelsen du har når du er alene uten familie. Jeg tror ikke det vil gå utover et evt barn (hvis hun er så heldig å lykkes) at hun ikke har nær familie. Hun og barnet vil jo bli sin egen lille familie. Veldig mange har ikke familie rundt seg av diverse årsaker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på at jeg svarte i den andre tråden også, men finner den ikke igjen...

Ang det med økonomi og prøverørsforsøk så skjønner jeg godt at hun strever med å ha råd til det, uten at det betyr at hun har det knapt i det daglige. Hun kan godt ha økonomi til å ha barn selv om hun ber/tigger om penger til selve forsøket. IVF koster skjorta, enkelt og greit. Går du privat så er det gjerne opptil 60 000 hvis du velger pakkeløsning med 3 forsøk. Og disse pengene skal forskuddsbetales. Nå velger hun å gjøre det i Danmark, og da kommer reise og opphold i tillegg. Hun var jo nettopp gravid, men mistet vel rundt uke 12 tror jeg at jeg leste. Da er det naturlig å tenke på at hun brukte oppsparte penger til det forsøket, og at hun naturlig nok ikke sparte opp til en ny buffer siden hun faktisk var gravid. Jeg har også forståelse for at hun ikke sparer opp i forkant før et nytt forsøk nå siden klokka tikker og hun blir eldre.

Det med ensomhet forstår jeg godt at hun kjenner på når hun er alene, uten mann og barn. Har forstått det sånn at hun har gode venner og kollegaer, så ensom-ensom er hun nok ikke, men det er noe annet med den ensomhetsfølelsen du har når du er alene uten familie. Jeg tror ikke det vil gå utover et evt barn (hvis hun er så heldig å lykkes) at hun ikke har nær familie. Hun og barnet vil jo bli sin egen lille familie. Veldig mange har ikke familie rundt seg av diverse årsaker.

Jeg synes bare at det er litt trist. Hun er 41 år uten familie. når hun dør blir barnet helt helt alene i verden. Så hun er villig til å sette et barn i verden for å leve i samme ensomhet som henne selv. Nå er jeg ikke i hennes situasjon og vet ikke hva jeg hadde gjort selv.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bare at det er litt trist. Hun er 41 år uten familie. når hun dør blir barnet helt helt alene i verden. Så hun er villig til å sette et barn i verden for å leve i samme ensomhet som henne selv. Nå er jeg ikke i hennes situasjon og vet ikke hva jeg hadde gjort selv.

Det er mange i verden som ikke har familie. Mange enebarn der foreldrene også var enebarn og foreldrene er døde.

Skulle da alle som ikke har familie la være å få barn?

Jeg skjønner godt drømmen om barn. Og barnet blir da ikke alene i verden! Forhåpentligvis så finner barnet kjærligheten og etablerer seg og får egne barn når den tid kommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg syns det med tiggingen er en uting... Syns ikke 60 000 er mye i det hele tatt (hvis man er godt voksen og mener man har råd til barn), og at tiggeinnleggene ligger ute for hele verden... Nei, huff...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program på tv2 om ivf? I Danmark. Mener de sa det kostet 4000kr per forsøk. Mulig jeg husker feil, men..

Husk at medisiner kommer i tillegg! Det er svindyrt. Går fort langt over 10 000 bare for medikamenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at medisiner kommer i tillegg! Det er svindyrt. Går fort langt over 10 000 bare for medikamenter.

Ja, mulig det bare var selve forsøket som kostet 4000kr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Husk at medisiner kommer i tillegg! Det er svindyrt. Går fort langt over 10 000 bare for medikamenter.

Syns ikke det er svindyrt...

Å adoptere er jo mye dyrere. Å ha barn er svindyrt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har lest bloggen så må jeg bare uttale meg.

Verden er ganske enkel: Man gjør de tingene man har økonomi til, resten sparer man til evt tar opp lån i banken.

Man tigger bare ikke....

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer alltid på hva barn med foreldre som blotter seg så fullstendig på nettet kommer til å syntes når de blir store nok til å reflektere over adferden. Syntes dette er en merkelig adferd av en psykolog.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun praktiserende psykolog eller studerer hun til å bli?

Hun prater om at hun har pasienter og slik så da går jeg ut i fra at hun er praktiserende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ser begge sider av saken her, synes synd på henne, men blir ikke helt enig med meg selv om hva jeg synes angående tiggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...