Gå til innhold

Barnefar har ikke lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

eh? Seriøst?

Ta toget/buss..

Har 2 barn,igen av oss har lappen.Tatt buss og tog til ferie,med sekker på ryggen og 2 barn i vogn..

det blir til hva du gjør det til.

Ikke alltid. Det kommer an på hvor man bor, har bar reagerer, skole og jobb.

Ganske avgjørende for slike valg som bil/ikke bil, men har forsåvidt lite å gjøre medå ha lappen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid de uten lappen som blir sinte i slike tråder....

Alle med lappen forstår hvorfor.... (noe med angrep, forsvar og sånn... ;) )

 

"Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre!" - Ergo: behov for lappen...

Vel. Jeg har lappen. Men kan av medisinske grunner ikke planlegge å kjøre noe sted. Jeg kjører knapt nok bil i det hele tatt. Første månedene uten å kunne sette meg i bilen på impuls (jeg hadde kjøreforbud til jeg var ferdig utredet og stabilisert med medisiner) var direkte pyton, men jeg ble fort vant til å ta bussen eller gå alle steder jeg var vant til å kjøre. Nå har jeg fått meg el-sykkel, og sammen med sykkelvogn, er det null problemer å frakte småunger til og fra barnehage i tillegg til å få med handleposer hjem. Når ungene er så store at de har begynt på skolen, så kan de gå (ca. kilometer til skolen), ellers så tar vi bussen eller t-banen.

 

Jeg vokste for øvrig opp uten bil i hverdagen frem til jeg var ca. 10 år. Vi gikk, syklet og kjørte sparkstøtting. Dette var på landsbygda, men både skole, barnehage, butikker og fritidsaktiviteter lå i en radius på maks 1,5 kilometer fra hjemmet. Vi kunne jo ikke bosatt oss ute i ødemarka uten bil, så klart.

Anonymous poster hash: 27140...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg har lappen. Men kan av medisinske grunner ikke planlegge å kjøre noe sted. Jeg kjører knapt nok bil i det hele tatt. Første månedene uten å kunne sette meg i bilen på impuls (jeg hadde kjøreforbud til jeg var ferdig utredet og stabilisert med medisiner) var direkte pyton, men jeg ble fort vant til å ta bussen eller gå alle steder jeg var vant til å kjøre. Nå har jeg fått meg el-sykkel, og sammen med sykkelvogn, er det null problemer å frakte småunger til og fra barnehage i tillegg til å få med handleposer hjem. Når ungene er så store at de har begynt på skolen, så kan de gå (ca. kilometer til skolen), ellers så tar vi bussen eller t-banen. Jeg vokste for øvrig opp uten bil i hverdagen frem til jeg var ca. 10 år. Vi gikk, syklet og kjørte sparkstøtting. Dette var på landsbygda, men både skole, barnehage, butikker og fritidsaktiviteter lå i en radius på maks 1,5 kilometer fra hjemmet. Vi kunne jo ikke bosatt oss ute i ødemarka uten bil, så klart. Anonymous poster hash: 27140...c6b

Ja, du har lappen, Det er alt jeg sier man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er over 25 og har hatt lappen i fem år, så kan du øvelseskjøre med han. To timer til svigers høres ut som en god tur/retur strekning å øve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer deg rundt til det du trenger uten lappen (uten å være avhengig av at andre privatpersoner kjører deg, uten å gjøre noe i gjengjeld) så er man selvstendig.

Om kun den ene kan kjøre i forholdet, og det er umulig med buss/gange/sykkel/etc, så er det sikkert nok av gjøremål den uten lappen kan gjøre i stedet for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer deg rundt til det du trenger uten lappen (uten å være avhengig av at andre privatpersoner kjører deg, uten å gjøre noe i gjengjeld) så er man selvstendig.

Om kun den ene kan kjøre i forholdet, og det er umulig med buss/gange/sykkel/etc, så er det sikkert nok av gjøremål den uten lappen kan gjøre i stedet for.

 

Enig. Jeg gjør massevis av ting min kjørende samboer ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Jeg gjør massevis av ting min kjørende samboer ikke gjør.

Ja, du blir jo nødt til det. Det er ingen fordel for ham at han ikke har valg...

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke se problemet hvis du har lappen/bil??

 

Vi har 2 små barn, og ingen av oss lappen, og kommer heller ikke til å få det, pga medisinske grunner.  Og det går stort sett fint.

 

Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre!

 

Jeg synes ikke du skal tvinge han til å ta lappen, hvis han ikke ønsker/har råd.

 

Og hvis det er så jævlig vannskelig for deg å kjøre, så får dere reise kollektivt da. Men jeg kan love deg at du blir enda mer sliten av det....

Anonymous poster hash: 08299...e7c

Hvis dere er så dårlige at dere ikke kan skaffe lappen, er det ikke litt i overkant å ha barn også?

Anonymous poster hash: bcdc5...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du blir jo nødt til det. Det er ingen fordel for ham at han ikke har valg...

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

 

Det er det dummeste jeg har hørt. Ikke uttal deg om vår situasjon som du ikke vet det døyt om.

 

Ikke fremstill det som om det er grusomt slitsomt å kjøre bil en gang i blant. Joda, hadde jeg forlangt at han skulle kjøre meg histen og pisten hele tiden, hadde jeg vært enig med deg, men det gjør jeg altså ikke.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er så dårlige at dere ikke kan skaffe lappen, er det ikke litt i overkant å ha barn også?

Anonymous poster hash: bcdc5...3f1

 

Du vet vel at det finnes sykdommer der man faktisk ikke får lov til å kjøre bil, f.eks. epilepsi (med mer enn ett anfall i året)? At man har et epilepsianfall i året er ikke til hinder for å ha barn, men det er til hinder for å ha lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ts her. Altså; Det hadde kanskje ikke vært så stor greie hvis jeg var i bedre form. Ble dårlig etter fødsel og har til tider veldig lite energi, så blir ekstra "pes" når det kun er jeg som kan kjøre hit og dit. Absolutt ikke slitsomt å kjøre 2-3 timer når man er i fin form. Men når kun den ene kan kjøre blir det mer upraktisk.Greia er at han har sagt i eet år at han skal starte med lappen, og øvelseskjøre. Det hele blir bare utsatt. Nå igjen er det snart duket for familebesøk til hans famile 2 1/2 time unna, og jeg må da selvsagt kjøre. 



Anonymous poster hash: d66f0...041
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg som ikke fikk startet på lappen før barn nr2 var noen måneder gammel. Tro meg, det er slettes ingen selvfølge at den uten lappen synes det er en behagelig løsning! Frihetsfølelsen av å endelig ha sertifikat er fantastisk!!!!

Det sagt, vi er to foreldre, mannen visste at jeg ikke hadde lappen da vi ble sammen, og da vi fikk barn. Selvsagt forventer jeg at vi drar i selskaper osv selv om han må kjøre? Men jeg har også reist mye med barn(a) alene i permisjonene, da med hjelp av kollektivtransport og annen familie.

Gidder han ikke, eller er det tid og penger som hindrer han?

Endret av Hilli74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gidder ikke tror jeg. 

 

Anonymous poster hash: d66f0...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er unektelig MER strevsomt, men ikke veldig strevsomt og uoverkommelig. Og uansett så er vel poenget her at ts sin mann tar for gitt at ts skal kjøre, og på den måten vil ha "godene" men ikke gjøre noe av jobben selv. Og det er da, med respekt å melde, nok av folk her som har understreket hvor slitsomt det kan være å kjøre også.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

Ts her. Jeg blir dessverre ofte veldig utmattet av å kjøre bil da det tar en del krefter som jeg til tider ikke har. Er derfor ofte gasnke tappet etter en lengre kjøretur. Hadde derfor vært veldig greit med litt mulighet for avlastning. Nå er vi invitert til hans familie igjen til helgen, og de venter jo at jeg kjører de 2 1/2 timene hver vei selvsagt. 

Anonymous poster hash: d66f0...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er i form til å kjøre, så får dere ta bussen da :)

Eller er problemet at de ikke helt "tror på" at du blir så sliten av bilturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes ikke du har rett til å kreve at han tar lappen, men det går an å snakke med han om det. Å nå er jo kanskje disse bil-utfluktene sjeldne? For når det er lange bilturer gjelder det å ta ofte pauser å slappe av så en selv ikke sliter seg ut.

Anonymous poster hash: da79e...b08

 

Ts. De lange turene er ikke ofte. Men må avstå fra  reisetil feriested til hans familie i sommer som er 9 timers kjøretur uten pauser. Jeg akter ikke å kjøre så langt uten mulighet for avlastning. Ble hell erikke noe tur i fjor da guttungen kun var noen mnd gammel. 

Anonymous poster hash: d66f0...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ikke er i form til å kjøre, så får dere ta bussen da :)

Eller er problemet at de ikke helt "tror på" at du blir så sliten av bilturen?

 

Hvis du er over 25 og har hatt lappen i fem år, så kan du øvelseskjøre med han. To timer til svigers høres ut som en god tur/retur strekning å øve på.

Vel.. Han har enda ikke forslått øvelseskjøring for meg, og utsatt det i ett år med en kompis :P

Anonymous poster hash: d66f0...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ALDRI latt han øvelseskjøre med barn i baksetet.

Anonymous poster hash: 4179d...2b3

Nei, øvelseskjøring med meg og barnet er ikke aktuelt. Han har hatt mulighet med familie og venner, men det skjer ikke. 

Anonymous poster hash: d66f0...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Barn er ikke MYE dyrere enn å ha bil, trust me. Å ha en bil koster folk vanligvis 18-20% av årslønna. Bensin, årsavgift, piggdekksavg, bompenger, forsikring, reperasjon og vedlikehold etc.

 

Bil er veldig dyrt å ha i Norge, men gud hjelpe meg så avhengige vi er av den. Kollektivtransporten i Norge er bare en vits, ingen gidder å bruke den om de ikke absulutt må. De fleste MÅ ha bil for å frakte barnet i barnehage og komme seg på arbeid i tide.

Anonymous poster hash: 9e4f0...c66

 

Vi har da bil. 

Anonymous poster hash: d66f0...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid. Det kommer an på hvor man bor, har bar reagerer, skole og jobb.

Ganske avgjørende for slike valg som bil/ikke bil, men har forsåvidt lite å gjøre medå ha lappen iallefall.

Litt for dumt å ta tog/buss bestandig når man koster på en bil som står i garasjen.. Greit at dere ikke har bil.. 

Anonymous poster hash: d66f0...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...