Gå til innhold

Barnefar har ikke lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det der har jeg lest her før.

"Eller må det være slik at en tjeneste gjengjeldes med en nøyaktig lik tjeneste?"

Jeg ber så og si aldri "folk" om tjenester. Jeg har noen nære og vi hjelper hverandre. 

 

Folk uten sertifikat som ikke innser at de i nærmiljøet stadig strekker seg litt ekstra.

"Bare ta med en til i bilen kan da ikke være så vanskelig..." Det kan ikke andre bedømme.

 

Eksempelvis å føle seg presset til å ta med Sara i bilen hver tirsdag til og fra svømming virker lett for en uten lappen som planlegger livet sitt slik. En med egen bil vil kanskje ønske impulsiviteten av å reise til noen andre og dra derfra til svømmingen for så og handle på vei hjem. Men det går ikke pga Sara. 

SNYLTESARA

 


Anonymous poster hash: c80d8...d3c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der har jeg lest her før.

"Eller må det være slik at en tjeneste gjengjeldes med en nøyaktig lik tjeneste?"

Jeg ber så og si aldri "folk" om tjenester. Jeg har noen nære og vi hjelper hverandre.

Folk uten sertifikat som ikke innser at de i nærmiljøet stadig strekker seg litt ekstra.

"Bare ta med en til i bilen kan da ikke være så vanskelig..." Det kan ikke andre bedømme.

Eksempelvis å føle seg presset til å ta med Sara i bilen hver tirsdag til og fra svømming virker lett for en uten lappen som planlegger livet sitt slik. En med egen bil vil kanskje ønske impulsiviteten av å reise til noen andre og dra derfra til svømmingen for så og handle på vei hjem. Men det går ikke pga Sara.

SNYLTESARA

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

Jada for alle uten bil krever å få skyss? Jeg var lenge iten bil. Bad ekstremt sjelden om å bli kjørt noe sted. Klarte å ta bussen og bruke beina og ta taxi. De gangene jeg har sittet på er det sjåføren som har tilbudt seg eller jeg har spurt folk som syns det er helt ok å kjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det der har jeg lest her før.

"Eller må det være slik at en tjeneste gjengjeldes med en nøyaktig lik tjeneste?"

Jeg ber så og si aldri "folk" om tjenester. Jeg har noen nære og vi hjelper hverandre. 

 

Folk uten sertifikat som ikke innser at de i nærmiljøet stadig strekker seg litt ekstra.

"Bare ta med en til i bilen kan da ikke være så vanskelig..." Det kan ikke andre bedømme.

 

Eksempelvis å føle seg presset til å ta med Sara i bilen hver tirsdag til og fra svømming virker lett for en uten lappen som planlegger livet sitt slik. En med egen bil vil kanskje ønske impulsiviteten av å reise til noen andre og dra derfra til svømmingen for så og handle på vei hjem. Men det går ikke pga Sara. 

SNYLTESARA

 

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

 

Oj, her er det en som føler han kjører og kjører uten å få noe igjen for det.

Klarer man ikke å si nei til kjøring, får det bli ditt problem. 

Og hvor er det skrevet at det er faste kjøringer? Ingen av de uten bil har vel skrevet noe om det her, så kanskje det bare er i din omgangskrets det er slik?

De jeg kjenner som kjører noen fast, har da en tilsvarende kjøreavtale en annen dag. 

Vi sykler eller går til våre treninger, og det gjør de aller fleste som går på samme treninger, det samme gjelder til skole og barnehage; vi og de fleste andre går/sykler til og fra. (og jada, jeg ser litt ned på de som kjører når jeg vet de bor i nærheten :o)

 

Og når det gjelder å spørre "folk" om tjenester, så er det selvfølgelig venner det er snakk om. Så ja, hvis de spør om vi vil sitte på til hytta, så hender det vi sier ja til det, og spør de oss om barnevakt en gang, så gjør vi det når det passer. Jeg spør ikke andre klasseforeldre om tjenester, det sier seg selv. 

Så du må ha et forferdilig vanskelig forhold til de uten bil, det er jo synd, men det må jo være ditt ansvar som ikke sier nei!

 

Edit; og for å si det sånn; jeg er fra landet, så jeg har kjørt mye i min ungdom, og jeg har kjørt mange venner rundt om kring, for det var vanlig der. Men det er en grunn til at jeg nå vil bo sentralt og ikke være avhengig av bilen.

Endret av bush babe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert over svarene her. Det er en dealbreaker om man ikke har lappen? Virkelig? Jeg har lappen selv, og er glad i å kjøre bil, men har aldri tenkt at det er noe problem om mannen i mitt liv ikke har lappen. Skjønner at man kan bli lei av å være sjåfør til en hver tid, men at man skal få mindre følelser for den andre, eller enda verre, bryte et forhold over sertifikatet, er jo bare utrolig.

Det er jo ikke en dealbreaker i seg selv at en partner eller potensiell partner ikke har lappen. Men når TS mann har sagt at han skal ta lappen i løpet av barnets første leveår, har hun vel rett til å bli irritert. Og nå utsetter han det hele tiden, at han ikke trenger lappen før gutten skal begynne med fotballtrenig eller lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dealbreaker men er litt rart. Er liksom litt umandig føler jeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada for alle uten bil krever å få skyss? Jeg var lenge iten bil. Bad ekstremt sjelden om å bli kjørt noe sted. Klarte å ta bussen og bruke beina og ta taxi. De gangene jeg har sittet på er det sjåføren som har tilbudt seg eller jeg har spurt folk som syns det er helt ok å kjøre.

De som tilbyr skyss gjør det fordi de føler de må og ønsker å bidra til å lette livet til stakkarene uten bil.

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, her er det en som føler han kjører og kjører uten å få noe igjen for det.

Klarer man ikke å si nei til kjøring, får det bli ditt problem. 

Og hvor er det skrevet at det er faste kjøringer? Ingen av de uten bil har vel skrevet noe om det her, så kanskje det bare er i din omgangskrets det er slik?

De jeg kjenner som kjører noen fast, har da en tilsvarende kjøreavtale en annen dag. 

Vi sykler eller går til våre treninger, og det gjør de aller fleste som går på samme treninger, det samme gjelder til skole og barnehage; vi og de fleste andre går/sykler til og fra. (og jada, jeg ser litt ned på de som kjører når jeg vet de bor i nærheten :o)

 

Og når det gjelder å spørre "folk" om tjenester, så er det selvfølgelig venner det er snakk om. Så ja, hvis de spør om vi vil sitte på til hytta, så hender det vi sier ja til det, og spør de oss om barnevakt en gang, så gjør vi det når det passer. Jeg spør ikke andre klasseforeldre om tjenester, det sier seg selv. 

Så du må ha et forferdilig vanskelig forhold til de uten bil, det er jo synd, men det må jo være ditt ansvar som ikke sier nei!

 

Edit; og for å si det sånn; jeg er fra landet, så jeg har kjørt mye i min ungdom, og jeg har kjørt mange venner rundt om kring, for det var vanlig der. Men det er en grunn til at jeg nå vil bo sentralt og ikke være avhengig av bilen.

Jeg kjører faen ikke rundt på andres barn fordi foreldrene fraskriver seg ansvaret, så der tar du gresselig feil!!

Kunne spart deg mye der...

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tilbyr skyss gjør det fordi de føler de må og ønsker å bidra til å lette livet til stakkarene uten bil.

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

Da får de la være å gjøre det da... man er da ikke tankeleser. Når personen foreslår det selv og sier med et smil at det ikke er noe problem så skal man si nei takk hver gang og liksom skjønne at personen egentlig absolutt ikke vil??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører faen ikke rundt på andres barn fordi foreldrene fraskriver seg ansvaret, så der tar du gresselig feil!!

Kunne spart deg mye der...

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

Uffda :o Ro deg ned: og for all del ikke kjør bil når du er så hissig!! :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører faen ikke rundt på andres barn fordi foreldrene fraskriver seg ansvaret, så der tar du gresselig feil!!

Kunne spart deg mye der...

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

 

Så hva er problemet da? Enten har du bare antatt at alle uten bil ber andre kjøre i tide og utide, eller så har du en særdeles spesiell omgangskrets. Jeg kjenner ingen som snylter på måten du beskriver, og ikke gjør jeg det selv heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tilbyr skyss gjør det fordi de føler de må og ønsker å bidra til å lette livet til stakkarene uten bil.

Anonymous poster hash: c80d8...d3c

 

Da får dere ta det på egen kappe. Hvis du ikke vil kjøre andre, slutt å tilby deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo ikke om én tur.

Dette handler om hverdagslivet.

TS er foreløpig dømt til å være den som handler mat, henter barn, kjører/ i bursdagsselskaper, treninger, lege, tannlege etc.

I tillegg til å sikkert kjøre mannen til hans ærend innimellom.

Det er en fordeling jeg selv har hatt og sterkt mislikt.

Jeg henter og leverer i bhg, jeg handler, levere i bursdagsselskap, er ned til lege og tannlege. Jeg har ikke lappen, men både jeg og ungene har 2 føtter å gå på ☺ Men det meste er i gå-avstand, så e ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 7750c...dda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere ta det på egen kappe. Hvis du ikke vil kjøre andre, slutt å tilby deg.

Enig, likevel synes jeg det er ekstremt merkelig å si at folk med lappen er mindre selvstendige enn de uten. Det er jo ikke som om man mister en unik egenskap dem dagen man får førerkortet, man kam faktisk ta buss, bruke sykkel eller gå da også. Bare at man har et ekstra valg i tillegg.

Greit nok å ikke ville ta førerkort, men det blir feil å fremstille mangelen på førerkort som et positivt karaktertrekk, at det liksom gjør en person mer selvstendig og løsningsorientert eller noe sånt.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, likevel synes jeg det er ekstremt merkelig å si at folk med lappen er mindre selvstendige enn de uten. Det er jo ikke som om man mister en unik egenskap dem dagen man får førerkortet, man kam faktisk ta buss, bruke sykkel eller gå da også. Bare at man har et ekstra valg i tillegg.

Greit nok å ikke ville ta førerkort, men det blir feil å fremstille mangelen på førerkort som et positivt karaktertrekk, at det liksom gjør en person mer selvstendig og løsningsorientert eller noe sånt.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

 

Du vet, jeg satte det litt på spissen etter en påstand om at de uten lappen var mindre selvstendige ;)

Men det er kanskje bittelitt sannhet i det, ettersom mange som har bil fremstille det å komme seg rundt uten bil som noe veldig strevsomt og vanskelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, jeg satte det litt på spissen etter en påstand om at de uten lappen var mindre selvstendige ;)

Men det er kanskje bittelitt sannhet i det, ettersom mange som har bil fremstille det å komme seg rundt uten bil som noe veldig strevsomt og vanskelig?

Altså, det at man ser lappen som en ressurs betyr ikke at man så livet som "veldig strevsomt ig vanskelig" tidligere. Men det er og blir et lette, det gir flere valgmuligheter og avlaster partneren der man anser bil som en nødvendighet for familielivet.

I tillegg vet man virkelig aldri hvilken situasjoner livet byr på der det å kunne kjøre bil er avgjørende for resultatet.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, jeg satte det litt på spissen etter en påstand om at de uten lappen var mindre selvstendige ;)

Men det er kanskje bittelitt sannhet i det, ettersom mange som har bil fremstille det å komme seg rundt uten bil som noe veldig strevsomt og vanskelig?

Nei, det er unektelig MER strevsomt, men ikke veldig strevsomt og uoverkommelig. Og uansett så er vel poenget her at ts sin mann tar for gitt at ts skal kjøre, og på den måten vil ha "godene" men ikke gjøre noe av jobben selv. Og det er da, med respekt å melde, nok av folk her som har understreket hvor slitsomt det kan være å kjøre også.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, det at man ser lappen som en ressurs betyr ikke at man så livet som "veldig strevsomt ig vanskelig" tidligere. Men det er og blir et lette, det gir flere valgmuligheter og avlaster partneren der man anser bil som en nødvendighet for familielivet.

I tillegg vet man virkelig aldri hvilken situasjoner livet byr på der det å kunne kjøre bil er avgjørende for resultatet.

 

Nei, det har jeg ikke sagt. Men jeg har flere i nær familie som synes det er temmelig strevsomt å reise kollektivt, og okker og akker seg når jeg forteller at det er helt greit å reise med buss. De tror liksom ikke på at jeg synes det er uproblematisk.

Neida, det er absolutt situasjoner der det kunne vært greit å kjøre bil. Men sånn er livet - man vet ikke alltid hva som kommer, og jeg vil ikke leve livet mitt slavisk etter "hva hvis" når jeg synes det går helt fint uten bil i dagliglivet. Vi foretar valg som åpner og lukker dører hele tiden, og sålenge man kan stå for valgene sine, er det ingen grunn til at andre skal legge seg opp i dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh? Seriøst?

Ta toget/buss..

Har 2 barn,igen av oss har lappen.Tatt buss og tog til ferie,med sekker på ryggen og 2 barn i vogn..


det blir til hva du gjør det til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er unektelig MER strevsomt, men ikke veldig strevsomt og uoverkommelig. Og uansett så er vel poenget her at ts sin mann tar for gitt at ts skal kjøre, og på den måten vil ha "godene" men ikke gjøre noe av jobben selv. Og det er da, med respekt å melde, nok av folk her som har understreket hvor slitsomt det kan være å kjøre også.

Anonymous poster hash: bddf8...2c9

 

Jeg har egentlig ikke diskutert hovedinnlegget på lang tid, debatten har utviklet seg langt som den pleier på KG ;) I TS sin situasjon har hun større grunn til å være irritert, for der lovet jo faktisk mannen at han skulle ta lappen, og så gikk han tilbake på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter og leverer i bhg, jeg handler, levere i bursdagsselskap, er ned til lege og tannlege. Jeg har ikke lappen, men både jeg og ungene har 2 føtter å gå på ☺ Men det meste er i gå-avstand, så e ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 7750c...dda

Helt enig i dette. Levering i bhg og handling er ikke noe problem på sykkel. Jeg storhandler en gang i uken, med sekk og poser, og ser på det som trim. Barna læres opp til å bruke bena, noe jeg ser på som positivt.

Men ts ha ikke sagt noe om dagliglivet som jeg har sett, så vet ikke om hun må gjøre alt med bil, eller om det kun er snakk om disse familieturene. I såfall hadde ikke jeg sett på det som noe problem. (men jeg har aldri blitt sliten av å kjøre bil, så for meg hadde det vært uproblematisk at en alltid må kjøre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...