AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #61 Skrevet 26. februar 2015 Hvorfor du blir så veldig sliten av å kjøre i 2 og en halv time en gang i blant forstår jeg ikke. Jeg blir ikke mindre sliten enten jeg sitter på eller kjører selv. Det er jo selve turen som kan være trøttende.Og 2 1/2 time er virkelig ikke en så veldig lang tur.Du kan jo ikke kreve at han tar lappen, men vil han det er det jo fint.Men dette forstår jeg ikke problemet med. Anonymous poster hash: b22fa...661 Jeg blir også sliten av å kjøre 2 1/2 time. Man må jo konsentrere seg om å kjøre. Sitter man på kan man jo bare slappe av. Anonymous poster hash: 5cb49...8a4 5
Anette.. Skrevet 26. februar 2015 #62 Skrevet 26. februar 2015 Et av mine krav når jeg skulle ha ny kjærste var at han hadde førerkort :D 4
Rotemor Skrevet 26. februar 2015 #63 Skrevet 26. februar 2015 Dette handler jo ikke om én tur. Dette handler om hverdagslivet. TS er foreløpig dømt til å være den som handler mat, henter barn, kjører/ i bursdagsselskaper, treninger, lege, tannlege etc. I tillegg til å sikkert kjøre mannen til hans ærend innimellom. Det er en fordeling jeg selv har hatt og sterkt mislikt. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #64 Skrevet 26. februar 2015 Jeg synes man bør kunne kreve at partneren gjør sin del av jobben. Jeg hadde nok krevd at partneren tok lappen. Tenk på når barna blir større og gjerne skal kjøres hit og dit. Begynner å spille fotball, og må kjøres til kamper og slikt i helger og alle veier. Ikke faen om jeg hadde funnet meg i å være den som alltid måtte gjøre det.. Anonymous poster hash: b10a2...924 Au pair? Anonymous poster hash: e38c8...a60
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #65 Skrevet 26. februar 2015 Jeg hadde krevd det at partneren min. Jeg syns det er slitsomt med venner som ikke har lappen! Det blir alltid sånn mas på de som faktisk har lappen... men det er ikke så digg å være taxi for andre som ikke gidder selv. En ting er at det er dyrt, men det er faktisk helt nødvendig i dagens samfunn. Hvis man IKKE mener at det er nødvendig så får man slutte å mase på at andre skal kjøre deg. Du er ikke ti år lengre. Anonymous poster hash: 22cf9...993 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #66 Skrevet 26. februar 2015 Det beste er å snakke om dette med han på en fin måte. Si at det lønner seg å ha lappen nå som dere får barn sammen. Enten det er å kjøre barnet i barnehage eller for å ha egen bil til arbeidet. Jeg tok selv lappen rett før vi fikk barnet vårt. Ble oppmuntret av henne på en fin måte til å ta den, noe jeg kunne forstå er svært viktig. Her i Norge er vi veldig avhengige av å kunne kjøre bil når man har barn. Anonymous poster hash: 9e4f0...c66
Rotemor Skrevet 27. februar 2015 #67 Skrevet 27. februar 2015 Jeg hadde krevd det at partneren min. Jeg syns det er slitsomt med venner som ikke har lappen! Det blir alltid sånn mas på de som faktisk har lappen... men det er ikke så digg å være taxi for andre som ikke gidder selv. En ting er at det er dyrt, men det er faktisk helt nødvendig i dagens samfunn. Hvis man IKKE mener at det er nødvendig så får man slutte å mase på at andre skal kjøre deg. Du er ikke ti år lengre. Anonymous poster hash: 22cf9...993 Ja, at det er dyrt gjelder jo for alle. Det er desto mer irriterende å bli tvunget til å være drosjesjåfør. Snakk om å måtte betale dobbelt for andres skyld! Barn er MYE dyrere, men de klarer jo folk å finansiere på mirakuløse vis.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #68 Skrevet 27. februar 2015 Ja, at det er dyrt gjelder jo for alle. Det er desto mer irriterende å bli tvunget til å være drosjesjåfør. Snakk om å måtte betale dobbelt for andres skyld! Barn er MYE dyrere, men de klarer jo folk å finansiere på mirakuløse vis. Barn er ikke MYE dyrere enn å ha bil, trust me. Å ha en bil koster folk vanligvis 18-20% av årslønna. Bensin, årsavgift, piggdekksavg, bompenger, forsikring, reperasjon og vedlikehold etc. Bil er veldig dyrt å ha i Norge, men gud hjelpe meg så avhengige vi er av den. Kollektivtransporten i Norge er bare en vits, ingen gidder å bruke den om de ikke absulutt må. De fleste MÅ ha bil for å frakte barnet i barnehage og komme seg på arbeid i tide. Anonymous poster hash: 9e4f0...c66
Rotemor Skrevet 27. februar 2015 #69 Skrevet 27. februar 2015 (endret) Barn er ikke MYE dyrere enn å ha bil, trust me. Å ha en bil koster folk vanligvis 18-20% av årslønna. Bensin, årsavgift, piggdekksavg, bompenger, forsikring, reperasjon og vedlikehold etc. Bil er veldig dyrt å ha i Norge, men gud hjelpe meg så avhengige vi er av den. Kollektivtransporten i Norge er bare en vits, ingen gidder å bruke den om de ikke absulutt må. De fleste MÅ ha bil for å frakte barnet i barnehage og komme seg på arbeid i tide. Anonymous poster hash: 9e4f0...c66 Jeg har ikke nevnt et ord om å måtte ha bil... Men når en familie har bil, så er ikke penger et argument for ikke å ta lappen! Og jo; ett par barn er dyrere enn bil. Jeg har begge deler og hatt det i over 20 år. Endret 27. februar 2015 av Rotemor 1
Codex Skrevet 27. februar 2015 #70 Skrevet 27. februar 2015 Tror neppe prisene vil synke med tiden...Anonymous poster hash: 0b837...c79 Det er sant, men jeg kan jo ha bedre råd i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #71 Skrevet 27. februar 2015 For meg virker det som barnefaren her har angst for å kjøre bil. Kanskje han har hatt noen dårlige opplevelser med bil? Tror neppe det hjelper å mase og tvinge. Her må du hjelpe han på vei til å bli kvitt angsten. Ikke noe uvanlig dette. Jeg var selv livredd for å kjøre bil. Og tok ikke lappen før jeg var 37 år. Da følte jeg meg klar og nå går det helt fint. Anonymous poster hash: bf2d4...d02
tussi84 Skrevet 27. februar 2015 #72 Skrevet 27. februar 2015 Det er ikke en livsnødvendighet å ha lappen og bil men for mange er det en stor fordel. Men er ikke alle som har råd til bil eller. Har man ikke lapp eller bil klarer man seg bra med kollektiv trafikk forusatt at man bor der det går noen. Bor man mindre sentralt er man jo avhengig av bilen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #73 Skrevet 27. februar 2015 Hvis man kjører litt bil, og faktisk engasjerer seg litt i bilkjøringen sin, og ikke mener det er noe man automatisk kan bare fordi man har lappen så blir man flinkere til det også, og da er det plutselig ikke så mye heft å kjøre 2.5 timer. For meg er overstående like logisk, og like aktuelt og enkelt som å be en mann som muligens syns dette er vanskelig med bilkjøring å bare ta lappen. Hvis han ikke egentlig er så vant med å mislykkes, og dette er noe som du og alle omkring han har mast om i mange år så er det jo ikke så underlig om han begynner å få litt sperrer for det. Da er det lurt å stoppe masingen. Si ifra at du forstår at han opplever det vanskelig, og heller spørre hva som skal til for å hjelpe han om han faktisk selv ønsker å ta lappen. Jeg er kvinne, og kjører uten store problemer 9 -10 timer med bil for å besøke familie, det eneste som gjør slike turer strevsomme er snødrev, eller sjåfører som holder rattet så hardt at knokene blir hvite og konstant kjører rykkete. Om min mann kjører bil eller kollektivt er for meg klinkende likegyldig, vi måtte bare tilpasset livet vårt til det, og han måtte akseptert at han tok bussen/reiste kollektivt om jeg ikke skulle være med, det ikke passet for meg å være sjåfør. Man får da bo nært kollektivtransport, og også tenke på dette i forhold til valg av barnehage etc. Anonymous poster hash: d9856...a03 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #74 Skrevet 27. februar 2015 Hvis man kjører litt bil, og faktisk engasjerer seg litt i bilkjøringen sin, og ikke mener det er noe man automatisk kan bare fordi man har lappen så blir man flinkere til det også, og da er det plutselig ikke så mye heft å kjøre 2.5 timer. For meg er overstående like logisk, og like aktuelt og enkelt som å be en mann som muligens syns dette er vanskelig med bilkjøring å bare ta lappen. Hvis han ikke egentlig er så vant med å mislykkes, og dette er noe som du og alle omkring han har mast om i mange år så er det jo ikke så underlig om han begynner å få litt sperrer for det. Da er det lurt å stoppe masingen. Si ifra at du forstår at han opplever det vanskelig, og heller spørre hva som skal til for å hjelpe han om han faktisk selv ønsker å ta lappen. Jeg er kvinne, og kjører uten store problemer 9 -10 timer med bil for å besøke familie, det eneste som gjør slike turer strevsomme er snødrev, eller sjåfører som holder rattet så hardt at knokene blir hvite og konstant kjører rykkete.Om min mann kjører bil eller kollektivt er for meg klinkende likegyldig, vi måtte bare tilpasset livet vårt til det, og han måtte akseptert at han tok bussen/reiste kollektivt om jeg ikke skulle være med, det ikke passet for meg å være sjåfør. Man får da bo nært kollektivtransport, og også tenke på dette i forhold til valg av barnehage etc. Anonymous poster hash: d9856...a03 Så fint for deg at du ikke syntes det er slitsomt å kjøre bil da. Jeg har kjørt veldig mye gjennom livet mitt både på bilferier og familie langt unna. Med hestehenger og campingvogn. Men uansett syntes jeg det er slitsomt å kjøre bil. Og er veldig takknemlig og glad for at jeg har en å dele bilkjøringen med.Anonymous poster hash: 5cb49...8a4 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #75 Skrevet 27. februar 2015 Det er ikke en livsnødvendighet å ha lappen og bil men for mange er det en stor fordel. Men er ikke alle som har råd til bil eller. Har man ikke lapp eller bil klarer man seg bra med kollektiv trafikk forusatt at man bor der det går noen. Bor man mindre sentralt er man jo avhengig av bilen. For et overflødig innlegg.. Det er forskjell på å velge å ta buss og å påtvinge noen å være gratis drosjesjåfør hele samlivet (ref. TS sin situasjon)Anonymous poster hash: c80d8...d3c 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #76 Skrevet 27. februar 2015 Kunne aldri finne på å "kreve" noe som helst av min livspartner. Og førerkort er ikke engang på lista over ting jeg synes er viktig i en partner. Hvor hjelpesløse er dere? Er dere sånne som ikke klarer å montere IKEA-møbler alene heller? Anonymous poster hash: 0b866...691 3
Maline Skrevet 27. februar 2015 #77 Skrevet 27. februar 2015 Kunne aldri finne på å "kreve" noe som helst av min livspartner. Og førerkort er ikke engang på lista over ting jeg synes er viktig i en partner. Hvor hjelpesløse er dere? Er dere sånne som ikke klarer å montere IKEA-møbler alene heller? Anonymous poster hash: 0b866...691 Jeg er en av de som skriver at jeg blir sliten av og kjøre bil, og er glad for å ha en å dele med. Her i huset er det jeg som monterer IKEA møbler(for gubben har 10 tommeltotter :D) 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #78 Skrevet 27. februar 2015 Så fint for deg at du ikke syntes det er slitsomt å kjøre bil da. Jeg har kjørt veldig mye gjennom livet mitt både på bilferier og familie langt unna. Med hestehenger og campingvogn. Men uansett syntes jeg det er slitsomt å kjøre bil. Og er veldig takknemlig og glad for at jeg har en å dele bilkjøringen med.Anonymous poster hash: 5cb49...8a4 Det har jeg også Og "fint for deg at du har lappen da". Partneren til TS kan jo like fullt mene at om hun trener seg i å kjøre bil så kan hun kjøre 2.5 timer helt fint uten hans hjelp som hun mener at han bør kunne ta lappen for å avhjelpe hennes kjøring. Mitt poeng var bare at selvom jeg ikke syns det er slitsomt å kjøre bil så er det ikke nødvendigivs slik at det er helt greit for alle andre om de bare gjør som meg Derfor er det vanskelig å bare "kreve" at noen skal ta lappen fordi man selv syns det er kjipt å måtte være sjåfør. Anonymous poster hash: d9856...a03
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #79 Skrevet 27. februar 2015 Hver husstand får ordne seg som de selv vil, og det er lov å foreslå at noen kan ta lappen, men å kreve at en i husstanden tar den når en annen i samme husstand alt har den er absurd. Hvis mangel på førerkort er en dealbreaker er dealbreaknivået forferdelig lavt, på linje med at man må forlate en partner som ikke kan legge opp bukser eller betjene en snøfreser. Anonymous poster hash: bc277...2c5 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #80 Skrevet 27. februar 2015 Det har jeg også ;)Og "fint for deg at du har lappen da". Partneren til TS kan jo like fullt mene at om hun trener seg i å kjøre bil så kan hun kjøre 2.5 timer helt fint uten hans hjelp som hun mener at han bør kunne ta lappen for å avhjelpe hennes kjøring.Mitt poeng var bare at selvom jeg ikke syns det er slitsomt å kjøre bil så er det ikke nødvendigivs slik at det er helt greit for alle andre om de bare gjør som meg Derfor er det vanskelig å bare "kreve" at noen skal ta lappen fordi man selv syns det er kjipt å måtte være sjåfør. Anonymous poster hash: d9856...a03 Jeg er enig i deg at det er feil å "kreve" at noen skal ta lappen, men det er fullt lov for den som har lappen og si nei til kjøringa. Så får heller den uten lappen finne andre alternativer.Anonymous poster hash: 5cb49...8a4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå