AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #101 Skrevet 4. juni 2015 Synes ikke du har rett til å kreve at han tar lappen, men det går an å snakke med han om det. Å nå er jo kanskje disse bil-utfluktene sjeldne? For når det er lange bilturer gjelder det å ta ofte pauser å slappe av så en selv ikke sliter seg ut. Anonymous poster hash: da79e...b08
Rotemor Skrevet 4. juni 2015 #102 Skrevet 4. juni 2015 Synes ikke du har rett til å kreve at han tar lappen, men det går an å snakke med han om det. Å nå er jo kanskje disse bil-utfluktene sjeldne? For når det er lange bilturer gjelder det å ta ofte pauser å slappe av så en selv ikke sliter seg ut. Anonymous poster hash: da79e...b08 Ettersom det var avtalt som en av betingelsene som skulle oppfylles før barn så lurer jeg på hvordan du mener de skal legge opp løpet i årene fremover. Skal man begrense barnets (barnas) fritidsaktiviteter til de steder man kan gå eller ta buss? Skal far levere med buss til barneselskaper etc etc? Eller skal arbeidsfordelingen være slik at TS bestandig skal være parat til å kjøre?
Rotemor Skrevet 4. juni 2015 #103 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Jeg kan virkelig ikke se problemet hvis du har lappen/bil?? Vi har 2 små barn, og ingen av oss lappen, og kommer heller ikke til å få det, pga medisinske grunner. Og det går stort sett fint. Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre! Jeg synes ikke du skal tvinge han til å ta lappen, hvis han ikke ønsker/har råd. Og hvis det er så jævlig vannskelig for deg å kjøre, så får dere reise kollektivt da. Men jeg kan love deg at du blir enda mer sliten av det.... Anonymous poster hash: 08299...e7c Det er alltid de uten lappen som blir sinte i slike tråder.... Alle med lappen forstår hvorfor.... (noe med angrep, forsvar og sånn... ) "Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre!" - Ergo: behov for lappen... Endret 4. juni 2015 av Rotemor 1
Harlekin Skrevet 4. juni 2015 #104 Skrevet 4. juni 2015 Det jeg synes er merkelig med dere som har lappen og mener at vi uten lappen er uselvstendige, er at dere virker å tro at toppen av selvstendighet er å kunne kjøre bil? Virkelig? Jeg tør påstå at jeg er meget selvstendig og klarer alt selv og mere til, unntatt i de ytterst få tilfellene jeg ikke kunne ha brukt kollektivtrafikk. Da finnes det drosje. Men for all del, bare fortsett å leve i bilboblen deres. I det minste har dere lappen 6
Harlekin Skrevet 4. juni 2015 #105 Skrevet 4. juni 2015 Ettersom det var avtalt som en av betingelsene som skulle oppfylles før barn så lurer jeg på hvordan du mener de skal legge opp løpet i årene fremover. Skal man begrense barnets (barnas) fritidsaktiviteter til de steder man kan gå eller ta buss? Skal far levere med buss til barneselskaper etc etc? Eller skal arbeidsfordelingen være slik at TS bestandig skal være parat til å kjøre? Ja, selvsagt. Jeg gjør det, det er null problem. Sånn er livet, det er mange ting som begrenser. Da finner man løsninger. Jeg synes faktisk det er dere som gjør dere avhengige av bil, som er uselvstendige. 5
Rotemor Skrevet 4. juni 2015 #106 Skrevet 4. juni 2015 Ja, selvsagt. Jeg gjør det, det er null problem. Sånn er livet, det er mange ting som begrenser. Da finner man løsninger. Jeg synes faktisk det er dere som gjør dere avhengige av bil, som er uselvstendige. Man må få lov å sette betingelsene for sitt eget liv. Et av mine er friheten til å kunne forflytte meg dit jeg vil, når jeg vil. Å si at DET er å være uselvstendig er rett og slett usaklig påstand og ikke argumentasjon. Jeg har valg. Valg er frihet. 1
Harlekin Skrevet 4. juni 2015 #107 Skrevet 4. juni 2015 Man må få lov å sette betingelsene for sitt eget liv. Et av mine er friheten til å kunne forflytte meg dit jeg vil, når jeg vil. Å si at DET er å være uselvstendig er rett og slett usaklig påstand og ikke argumentasjon. Jeg har valg. Valg er frihet. Min påstand var slett ikke mindre usaklig enn din Jeg er ikke mer uselvstendig enn deg bare fordi du har lappen og jeg har ikke. Jeg har også et valg, og det valget jeg har tatt, begrenser meg på ett lite område i livet ("forflytning", som du kaller det). I livet er det så mange flere egenskaper som er mye viktigere enn å kunne sette seg inn i bilen og kjøre der man vil. Du får kalle det uselvstendig om du vil, jeg er ikke enig med deg. 4
lemon-aid Skrevet 4. juni 2015 #108 Skrevet 4. juni 2015 Jeg hadde faktisk forventet/krevd at han tok lappen, hvis jeg hadde vært sammen med han. Det er ikke snakk om å tvinge her, men å se fordelene med at BEGGE har lappen. Jeg hadde nektet å være sjåføren alene i familien, det hadde irritert meg grenseløst å skulle kjøre rundt på alle til enhver tid. Før dere sier noe: Ja, jeg vet at det finnes buss, men det er mer lettvint med bil, og det er ofte "tiltak" eller "stress" for den det gjelder, så det hadde til syvende og sist endt opp med å ta bilen. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? 1
Nita Skrevet 4. juni 2015 #109 Skrevet 4. juni 2015 Jeg kan virkelig ikke se problemet hvis du har lappen/bil?? Vi har 2 små barn, og ingen av oss lappen, og kommer heller ikke til å få det, pga medisinske grunner. Og det går stort sett fint. Vi får hjelp de få gangene vi virkelig trenger det, så uansett går det da helt fint så lenge en av dere kan kjøre! Jeg synes ikke du skal tvinge han til å ta lappen, hvis han ikke ønsker/har råd. Og hvis det er så jævlig vannskelig for deg å kjøre, så får dere reise kollektivt da. Men jeg kan love deg at du blir enda mer sliten av det.... Anonymous poster hash: 08299...e7c Nå er vel kanskje du ikke den rette til å si at en blir mer sliten av å reise kollektivt enn å kjøre, jeg mener du vet jo ikke hvor sliten man blir av å kjøre siden du ikke har lappen 1
Nita Skrevet 4. juni 2015 #110 Skrevet 4. juni 2015 Hvis man kjører litt bil, og faktisk engasjerer seg litt i bilkjøringen sin, og ikke mener det er noe man automatisk kan bare fordi man har lappen så blir man flinkere til det også, og da er det plutselig ikke så mye heft å kjøre 2.5 timer. For meg er overstående like logisk, og like aktuelt og enkelt som å be en mann som muligens syns dette er vanskelig med bilkjøring å bare ta lappen. Hvis han ikke egentlig er så vant med å mislykkes, og dette er noe som du og alle omkring han har mast om i mange år så er det jo ikke så underlig om han begynner å få litt sperrer for det. Da er det lurt å stoppe masingen. Si ifra at du forstår at han opplever det vanskelig, og heller spørre hva som skal til for å hjelpe han om han faktisk selv ønsker å ta lappen. Jeg er kvinne, og kjører uten store problemer 9 -10 timer med bil for å besøke familie, det eneste som gjør slike turer strevsomme er snødrev, eller sjåfører som holder rattet så hardt at knokene blir hvite og konstant kjører rykkete. Om min mann kjører bil eller kollektivt er for meg klinkende likegyldig, vi måtte bare tilpasset livet vårt til det, og han måtte akseptert at han tok bussen/reiste kollektivt om jeg ikke skulle være med, det ikke passet for meg å være sjåfør. Man får da bo nært kollektivtransport, og også tenke på dette i forhold til valg av barnehage etc. Anonymous poster hash: d9856...a03 Vi er jo alle forskjellige, jeg for min del blir trøtt bare av å være i en bil i bevegelse enten jeg er bak rattet eller sitter på, i tillegg til at jeg blir veldig anspent fordi jeg hele tiden må være veldig oppmerksom( når jeg kjører selvsagt). Med denne bakgrunnen forstår du nok at jeg velger bort langturer hvor jeg må kjøre alene
Rotemor Skrevet 4. juni 2015 #111 Skrevet 4. juni 2015 Min påstand var slett ikke mindre usaklig enn din Jeg er ikke mer uselvstendig enn deg bare fordi du har lappen og jeg har ikke. Jeg har også et valg, og det valget jeg har tatt, begrenser meg på ett lite område i livet ("forflytning", som du kaller det). I livet er det så mange flere egenskaper som er mye viktigere enn å kunne sette seg inn i bilen og kjøre der man vil. Du får kalle det uselvstendig om du vil, jeg er ikke enig med deg. Enhver vet at sertifikatet for et flertall av mennesker gir fler valgmuligheter. Det er for eksempel en rekke arbeidsplasser som krever sertifikat. Her, alene, vil altså folk som deg ha begrensninger. Det blir et tilfelle av at du kan gjenta det s[ ofte du vil, det vil generelt gi flere valg. Det finnes ingen argumenter MOT å ha lappen.. 1
Gjest Angry Man Skrevet 4. juni 2015 #112 Skrevet 4. juni 2015 Siden alle skal ha lappen og nesten alle familier i tilegg skal ha to biler blir det jævlig mye forurensning. Komplett unødvendig. Tenk når alle i Asia skal ha det på samme måte. <grøss> Det er ikke alle som passer på veien heller, folk burde få opp øynene for det. Det er lett å ta lappen men det er desto vanskeligere å kjøre bil til vanlig. Veien er full av folk som faktisk utgjør en fare for andre. Hvis TS sin samboer ikke vil ta lappen er det kanskje en grunn til det? Joda fikk med meg barnebiten og det øker selfølgelig hvor mye man må kjøre, litt avhengig av hvor man bor. Og hvis han har sagt at han skal ta den synes jeg selfølgelig at han burde det, med mindre han faktisk har en grunn for å ikke ville det annet enn bedagelighetshensyn. Men helt til slutt, det er da virkelig ikke noen big deal å være den eneste i et forhold som har lappen, da med mindre den andre konstant krever å bli kjørt hit og dit. Men altså det er faktisk lov å si nei. Og hvis man er den som hele tiden kjører så kan jo den andre bidra på et annet område. Og til den/de som ville slå opp for noe slikt? Evt ikke kunne blitt sammen med en partner uten lappen. Loooooooooooool.
Harlekin Skrevet 4. juni 2015 #113 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Enhver vet at sertifikatet for et flertall av mennesker gir fler valgmuligheter. Det er for eksempel en rekke arbeidsplasser som krever sertifikat. Her, alene, vil altså folk som deg ha begrensninger. Det blir et tilfelle av at du kan gjenta det s[ ofte du vil, det vil generelt gi flere valg. Det finnes ingen argumenter MOT å ha lappen.. I min bransje trengs ikke lappen. Selvsagt finnes det bransjer der det er nødvendig, f.eks. anleggsbransjen. En elektriker kan ikke ta bussen til de forskjellige arbeidsplassene med materiell og greier. Men her er det faktisk utdanning som har satt begrensning for hvilke jobber jeg kan ta, ikke om jeg kan kjøre bil eller ikke. Jeg bor sentrumsnært og tar buss og bane dit jeg skal. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan se forskjellen og fortsetter å terpe på dette? For min del trenger jeg ikke flere valg og mer frihet ift. å kunne kjøre, jeg klarer meg helt fint som det er. Hvorfor er det så provoserende for dere som har lappen? Og jo, det finnes argumenter mot å ha lappen og kjøre bil, men det synes jeg ikke skal være nødvendig å ta opp. Det burde være opp til hver person/familie om en eller begge skal ha lappen, og det er slett ingen allmenngyldig sannhet at alle må ha lappen. Endret 4. juni 2015 av Harlekin 4
Gjest Angry Man Skrevet 4. juni 2015 #114 Skrevet 4. juni 2015 Enhver vet at sertifikatet for et flertall av mennesker gir fler valgmuligheter. Det er for eksempel en rekke arbeidsplasser som krever sertifikat. Her, alene, vil altså folk som deg ha begrensninger. Det blir et tilfelle av at du kan gjenta det s[ ofte du vil, det vil generelt gi flere valg. Det finnes ingen argumenter MOT å ha lappen.. Ehhh jo faktisk gjør det det. 1: Når du har lappen vil du også gjerne ha en bil. Det ene følger det andre. Så livet ditt blir dyrere da du må betale forsikring, årsavgift, bomstasjoner, service, bensin osv. 2: Når du har lappen vil du med all sannsynlighet kjøre mye oftere. = Mere forurensing. 3: Du kjører mye oftere der du ellers ville gått. = Mindre trim. Oppsummering: Dyrere, forurensning og mindre trim.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #115 Skrevet 4. juni 2015 Jeg har ikke lappen og er snart 30 år, og har et lite barn. Samboer har lappen, så han er sjåføren min. Ikke noe jeg trives med i lengden, men så har ikke jeg råd til å ta lappen nå heller.. har også aldri hatt det dessverre, og jeg tror litt av grunnen til at jeg aldri tok lappen var fordi jeg ble lovet fra faren min at han skulle betale, men da jeg kom litt oppi 20-åra tok han tilbake det han lovet... Men hvis din samboer har råd til lappen, eller dere har råd, så synes jeg absolutt at han skal ta den. Det er jo hans ansvar også. Litt annerledes hadde det vært om dere ikke hadde hatt barn. Anonymous poster hash: 59410...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #116 Skrevet 4. juni 2015 Mannen min har lappen, jeg har ikke. Når han tar med barna i bhg, kjører han. Når han er på kurs eller starter veldig tidlig på jobb, går jeg eller tar bussen med barna. Det er ingen problem, de liker å ta buss. Slik er det med fritidsaktiviteter også. Jeg kjører buss inn til byen med jenta som skal på musikkskolen. Når far tar henne, tar de bil. Det går helt fint. Nå er barna så store at vi ikke trenger å ha med oss et lass med ting hver gang vi skal noe sted. F.eks. reiseseng, vogn, alt mulig babystæsj. Da tar vi liksågodt tog eller buss hele familien hvis vi skal besøke noen kjente en helg. Så blir det også en del av utflukten I mine øyne er det altså mest når barna er babyer at man trenger bil. Nå som våre er 3 og 5, er det mye enklere å ta dem med på offentlig transport, uten så mye pikkpakk og planlegging. Anonymous poster hash: f2235...86f 1
Rotemor Skrevet 4. juni 2015 #117 Skrevet 4. juni 2015 I min bransje trengs ikke lappen. Selvsagt finnes det bransjer der det er nødvendig, f.eks. anleggsbransjen. En elektriker kan ikke ta bussen til de forskjellige arbeidsplassene med materiell og greier. Men her er det faktisk utdanning som har satt begrensning for hvilke jobber jeg kan ta, ikke om jeg kan kjøre bil eller ikke. Jeg bor sentrumsnært og tar buss og bane dit jeg skal. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan se forskjellen og fortsetter å terpe på dette? For min del trenger jeg ikke flere valg og mer frihet ift. å kunne kjøre, jeg klarer meg helt fint som det er. Hvorfor er det så provoserende for dere som har lappen? Og jo, det finnes argumenter mot å ha lappen og kjøre bil, men det synes jeg ikke skal være nødvendig å ta opp. Det burde være opp til hver person/familie om en eller begge skal ha lappen, og det er slett ingen allmenngyldig sannhet at alle må ha lappen. Ehhh jo faktisk gjør det det. 1: Når du har lappen vil du også gjerne ha en bil. Det ene følger det andre. Så livet ditt blir dyrere da du må betale forsikring, årsavgift, bomstasjoner, service, bensin osv. 2: Når du har lappen vil du med all sannsynlighet kjøre mye oftere. = Mere forurensing. 3: Du kjører mye oftere der du ellers ville gått. = Mindre trim. Oppsummering: Dyrere, forurensning og mindre trim. At man vil ha bil fordi man har lappen er ugyldig argumentasjon. I TS sitt tilfelle s[ har de bil. Dere kan si det til dere selv så mange ganger dere vil, men i det øyeblikket dere takker "ja" til skyss fordi det ellers vil være så tungvint og feks komme seg til og fra en fotballkamp med barna på et jorde i en annen bygd så har dere tapt. Slam, dunk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #118 Skrevet 4. juni 2015 Du kan ikke kreve en dritt. Anonymous poster hash: 23520...2ce
Gjest Angry Man Skrevet 4. juni 2015 #119 Skrevet 4. juni 2015 At man vil ha bil fordi man har lappen er ugyldig argumentasjon. I TS sitt tilfelle s[ har de bil. Dere kan si det til dere selv så mange ganger dere vil, men i det øyeblikket dere takker "ja" til skyss fordi det ellers vil være så tungvint og feks komme seg til og fra en fotballkamp med barna på et jorde i en annen bygd så har dere tapt. Slam, dunk. Ehhhh. nei det er ikke ugyldig da du sa "Det finnes INGEN argumenter mot å ha lappen" Rasjonelt kan dette kun tolkes til at du snakket generelt, hvis du kun mente TS ordla du deg på en heller krøkkete måte. Så grunn 1, grunn 2 og grunn 3 står. Du har ikke kommet med et eneste argument som rokker ved noen av punktene. Og selv om du ved et enkelt tilfelle skulle si ja til å sitte på med noen så hva? Alle punktene står fortsatt. Det virker ikke som om logikk er din sterke side.
Harlekin Skrevet 4. juni 2015 #120 Skrevet 4. juni 2015 At man vil ha bil fordi man har lappen er ugyldig argumentasjon. I TS sitt tilfelle s[ har de bil. Dere kan si det til dere selv så mange ganger dere vil, men i det øyeblikket dere takker "ja" til skyss fordi det ellers vil være så tungvint og feks komme seg til og fra en fotballkamp med barna på et jorde i en annen bygd så har dere tapt. Slam, dunk. Tapt? Dette er da ikke noen konkurranse. Klart jeg takker ja dersom, la oss si, min mor tilbyr seg å kjøre oss hjem fordi det regner og det er sent, men det betyr ikke at jeg ikke hadde klart meg helt fint uten å bli kjørt. Tar du aldri imot hjelp fra andre, du? Jeg hjelper til selv jeg, med ting som ikke har noe med transport å gjøre, så jeg føler meg ikke som noen byrde, akkurat. Men nå gidder jeg ikke å diskutere dette mer med deg. Du får bare ha din oppfatning om man må ha lappen for å være et fullstendig menneske. Men jeg synes det er synd å ha en så trangsynt holdning. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå