AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #61 Skrevet 11. mars 2015 Ikke noe for meg x) Jeg har prøvd 2 måneder og begge gangene fikk jeg en kraftig sopp infeksjon >.> Tamponger får jeg også sopp av (selvom jeg bare har den inne i 1-2 timer) Så må vel bruke bind resten av -mensen- livet mitt Men, jeg blør veldig lite og perioden min varer i 2-3 dager, er ikke sååå ille det da Fikk også soppinfeksjon. Lot den aldri være inne lenge enn 6t før jeg tømte den, men allikevel fikk jeg det..... Anonymous poster hash: edbee...65e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #62 Skrevet 11. mars 2015 Hvordan er menskopp for de som blør lite? Anonymous poster hash: 3a3fb...48f Jeg blør lite og er kjempefornøyd med min DivaCup. Jeg kan ha den inne leenge uten at den er i nærheten av å fylles opp, men jeg tømmer den likevel to ganer om dagen for hygienens skyld. Anonymous poster hash: b6bc1...114 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #63 Skrevet 11. mars 2015 Fikk også soppinfeksjon. Lot den aldri være inne lenge enn 6t før jeg tømte den, men allikevel fikk jeg det..... Anonymous poster hash: edbee...65e Kjipt! Hvordan rengjorde du den? Anonymous poster hash: f9f06...efb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #64 Skrevet 11. mars 2015 Jeg blør lite og elsker min. Bruker moon cup. Lady cup likte jeg ikke. Tror det var fordi den var så myk og tynn.. Som sagt, jeg blør lite. Bruker sånn max 6 tamponger fordelt på 4-5 dager.. og da mini + en normal. Tømmer og vasker morgen og kveld, og den er langt fra full. Kanskje en spiseskje på dag to, og det er da jeg blør mest. Det lukter ingenting. Tamponger (og bind) lukter virkelig ekkelt. Blodet råtner ikke og så lenge man vasker koppen og koker den etter perioden er over, så er den jo ikke full av bakterier. Man putter ikke halve hånda inn når man setter den inn. Bruker to eller tre fingre. Bretter den liksom dobbel og så er det bare å få den såvidt innenfor, så finner den veien selv. Da er det bare å ta en finger såvidt innenfor for å kjenne at den sitter rett. Er bare det ytterste leddet på fingeren. Man må ha mye mer finger inn for å sette inn en tampong i alle fall. Ut kan være vrient i begynnelsen. Jeg syntes ikke det, men har jo hørt mange sier det. Press litt ned så den liksom sitter i åpningen, ta et par fingre og skvis bunnen sammen. Da er det bare å dra den ut og tømme den i do. Man trenger jo ikke se blodet engang. Annet enn når man vasker den så klart. Men man ser mye mer blod på en tampong -med mindre man kaster den i do.. Jeg vet ikke at jeg har mensen når jeg bruker koppen. Jeg kan gjøre alt. Tenker ikke på at jeg må passe på bevegelsene og følge med tiden for jeg må skifte tampong. Jeg gjør det jeg vil, når jeg vil. Bare det å kunne gå på do uten å plutselig komme på den tråden som så klart ligger midt i strålen.. himmelsk. Jeg har ikke en eneste negativ ting i så om kopp. Løp og kjøp! Anonymous poster hash: f5f93...ff8 4
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #65 Skrevet 11. mars 2015 Og så er det så flott at jeg kan bruke noe selv om jeg blør lite. For med tampong måtte jeg gå mesteparten av tiden med bare truseinnlegg fordi tampong ble vondt når den ikke på en hel dag var halvfull -og det var mini. Men likevel er det jo ekkelt med truseinnlegg, for selv om man blør lite, så er det jo alltid noe som kommer ut. Og det er ekkelt å kjenne og man blir hemmet. Jeg sover godt hele natten. Til og med uten truse. Og alltid på hvite laken og som oftest også hvitt dynetrekk. Aldri redd for lekkasjer når jeg bruker koppen. Anonymous poster hash: f5f93...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #66 Skrevet 11. mars 2015 Jeg virkelig elsker min menskopp, men... jeg hadde den siste natten i denne mensperioden, og endte opp med å ikke blø noe som helst innen jeg tømte den om morgenen. Da jeg tok den ut så luktet den helt forferdelig, og selv etter å ha vasket den med såpe og kokt den i vann, så forsvinner ikke lukten... Har noen opplevd det samme, og har dere tips til å få vekk lukten? Anonymous poster hash: b6bc1...114
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #67 Skrevet 11. mars 2015 Nå har jeg prøvd å sette den i for første gang, jeg kjenner at den er der. Måtte klippe av den lille tappen med en gang. Synes at det var litt vanskelig og kanskje litt klinete å få på plass. Ser for meg at det blir vrient å få den ut, uten at det blir klin. Det er kanskje en treningssak? Ps glidemiddel var ikke tingen, da var den umulig å få klemt sammen, og skvatt ut av henda Dere som har brukt det før, når man kjenner etter om den sitter riktig skal den da være helt rund som når du holder den i hånda. Synes liksom at min har "kanter" akkurat som den ikke har sprotti på plass. Haha vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg her kjenner jeg Jeg har selvsagt kjøpt small. Tenkte jeg skulle prøve å sove med den i natt (med bind) for å se hvordan det funker. Også får jeg se om jeg tør prøve på jobb i morgen... Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8 Ja, jeg passer alltid på at den føles helt rund ut når den er på plass. Noen ganger knoter jeg fortsatt - etter 10 år med sånn kopp, men hvis den ikke kjennes helt rund ut så vil den lekke. Når den er helt rund så finnes det ikke noe "smutthull" for mensen å renne gjennom. Og er den helt rundt så kjenner du den heller ikke. Anonymous poster hash: e5b61...774
ohdeergod Skrevet 12. mars 2015 #68 Skrevet 12. mars 2015 Noen som har kjøpt lady cupen på eBay? Tenkte å kjøpe en der, men den koster 45 kr, så er litt redd for at det er dårlig kvalitet når dere sier dere kjøpte deres for opp til 300 kr. Og hvilken størrelse burde jeg ta? Man kan velge mellom S og L, men siden jeg blør mye burde jeg da velge L?
Stjerneskudd 20 Skrevet 12. mars 2015 #69 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har hørt veldig mye negativt om denne koppen. Folk sier gjerne det er klissette og veldig udelikat. Man må jo vaske den forhånd osv. når man tar den ut. Den hørtes veldig genial ut til jeg leste anmeldelsene. Den er visstnok litt ubehagelig å ha inni også. Jeg har eeegentlig litt lyst til å prøve den ut selv…men ja det blir kanskje et litt vel ubehagelig syn . Den er litt dyr hvis man bare skal prøve den føler jeg! Lykke til hvis du prøver den i værtfall! Håper du kan skrive om du anbefaler den eller ikke, hvis du prøver den
Kvist Skrevet 12. mars 2015 #70 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har hørt veldig mye negativt om denne koppen. Folk sier gjerne det er klissette og veldig udelikat. Man må jo vaske den forhånd osv. når man tar den ut. Den hørtes veldig genial ut til jeg leste anmeldelsene. Den er visstnok litt ubehagelig å ha inni også. Jeg har eeegentlig litt lyst til å prøve den ut selv…men ja det blir kanskje et litt vel ubehagelig syn . Den er litt dyr hvis man bare skal prøve den føler jeg! Lykke til hvis du prøver den i værtfall! Håper du kan skrive om du anbefaler den eller ikke, hvis du prøver den Har du hørt dette fra folk som har prøvd selv? Mitt inntrykk er at de som sier sånt er de som ikke har prøvd. Og hva mener du med ubehagelig syn egentlig? Mensblod? Mener du at du klarer å skifte tampong eller bind helt uten å legge merke til at du har mensen? Hvis du tar ut koppen mens du sitter på do, og så tømmer den i do er det jo begrenset hvor mye tid som går med til å glo på den... 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #71 Skrevet 12. mars 2015 Tredje dagen med menskopp og må si jeg er fornøyd! Så at det var en som spurte hvordan det er når man blør lite og det fungerer veldig godt. Av tampong bruker jeg mini hele perioden, og det går til nød. Jeg kjøpte small lady cup og fyller kanskje 1/3 på 12 t. Som jeg skrev tidligere så knotet jeg litt for å få den på plass til å begynne med, men det går bede nå. Ble litt stresset når jeg skulle ta den ut første morgen for jeg klarte virkelig ikke å få tak i den (jeg klipte nok tappen litt kort) så takk til den som sa at man måtte bruke musklene og presse litt. Da gikk det. Fordi tappen er litt kort er det litt knotete, men det går egentlig veldig greit (skjønner ikke de som har klippet bort tappen helt, hvordan får dere den ut?!). Jeg var jo litt spent på om det ble klinete å få den ut, men det synes jeg ikke, nå som jeg har fått litt teken på det. Ikke er det udelikat heller, det er vesentlig mer fresht enn tampong. Lukter INGENTING Jeg kjente den litt første kvelden. Akkurat som det presset litt innvendig, men det var nok fordi den ikke var satt inn helt riktig. Jeg merket hvordan den skulle sitte når jeg skulle ha den ut første morgen, for da hadde den sklidd skikkelig på plass ila. natta. I går trente jeg med koppen og det gikk veldig fint. Der synes jeg uansett om jeg nettopp skiftet tampong at det aldri fungerer opptimalt. I går tenkte jeg ikke over at den var der. Jeg har sovet med den to netter uten at det har kommet en dråpe på utsiden (fantastisk å slippe bind om natten!). I dag har jeg gått i kjole, med tynn strømpebukse og det gikk også helt fint. Utrolig deilig å gå hele dagen uten å tenke på mensen, og som en skrev over her uten å gå på do og komme på tråden når man har tisset halveis haha. Tamponger gir jo en frihetsfølelse, men ikke sammenlignet med kopp. Ikke må jeg huske tamponger etc. når jeg skal inn på do. Eneste er at jeg vil ikke tømme den en plass uten vask inne på selve doen, jeg liker å få skylt den før jeg setter inn igjen (når jeg er hjemme vasker jeg også med intimsåpe). Ser det står i bruksanvisningen at det holder å tørke med papir (hvis man ikke har tilgang på vask), men det er jeg ikke helt komfortabel med. Jeg bestilte min fra nettsiden som ble linket til tidligere: http://www.ladycup.eu/Menstrualcup.aspx Eneste "problemet" mitt nå er hva skal jeg gjøre med det jeg har av bind og tamponger som jeg ikke får brukt Takk til dere som har delt erfaringene deres her, jeg hadde ALDRI prøvd hvis ikke, og det har vært god hjelp i de råd og tips dere har kommet med! Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8 2
Stjerneskudd 20 Skrevet 12. mars 2015 #72 Skrevet 12. mars 2015 Har du hørt dette fra folk som har prøvd selv? Mitt inntrykk er at de som sier sånt er de som ikke har prøvd. Og hva mener du med ubehagelig syn egentlig? Mensblod? Mener du at du klarer å skifte tampong eller bind helt uten å legge merke til at du har mensen? Hvis du tar ut koppen mens du sitter på do, og så tømmer den i do er det jo begrenset hvor mye tid som går med til å glo på den... Selvsagt har de prøvd selv, ellers hadde jeg ikke skrevet det……. Det som de beskrev som ubehagleig var å måtte fikle med koppen for hånd i vasken. Dette ble et problem i offentligheten. Lite delikat å ha ting fra vaginaen i andres vasker for å vaske. Må jo si det!
Gjest Gjest_Idja Skrevet 13. mars 2015 #73 Skrevet 13. mars 2015 Selvsagt har de prøvd selv, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Det som de beskrev som ubehagleig var å måtte fikle med koppen for hånd i vasken. Dette ble et problem i offentligheten. Lite delikat å ha ting fra vaginaen i andres vasker for å vaske. Må jo si det! Hvis man blør veldig kraftig slik at man må tømme den veldig ofte, eller har en livsstil hvor man sjelden er hjemme før sent på kveld kan jeg forstå det. Heldigvis har jeg aldri trengt å tømme koppen uten at jeg har vært hjemme/på hotellrom,eller lignende, og jeg har brukt det i 7 år.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #74 Skrevet 13. mars 2015 Jeg virkelig elsker min menskopp, men... jeg hadde den siste natten i denne mensperioden, og endte opp med å ikke blø noe som helst innen jeg tømte den om morgenen. Da jeg tok den ut så luktet den helt forferdelig, og selv etter å ha vasket den med såpe og kokt den i vann, så forsvinner ikke lukten... Har noen opplevd det samme, og har dere tips til å få vekk lukten? Anonymous poster hash: b6bc1...114 Har ikke opplevd et samme siden jeg har prøvd for første gang nå, men tenkt kanskje det kan funke å legge den i eddik? Eddik brukes jo ofte som luktfjerner. Gi beskjed hvis du prøver og det funker. Er redd det der skal skje med meg også, siden jeg ikke alltid blør om natten mot slutten av perioden. Kjipt å måtte bytte den ut pga. noe sånt! Har du hatt din lenge, og hvilket merke har du? Har forøvrig kommet på en annen positiv ting, og det er at jeg har hatt en tendens til å klø på venusberget når jeg har mensen, helt merkelig. Skikkelig intens kløe, så fort jeg får mensen og setter inn tampong. Det har jeg ikke opplevd i det hele tatt under denne perioden. Kan jo være tilfeldig, men tviler siden det har vært sånn i noen år. Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #75 Skrevet 13. mars 2015 Som jeg skrev tidligere så knotet jeg litt for å få den på plass til å begynne med, men det går bede nå. Ble litt stresset når jeg skulle ta den ut første morgen for jeg klarte virkelig ikke å få tak i den (jeg klipte nok tappen litt kort) så takk til den som sa at man måtte bruke musklene og presse litt. Da gikk det. Fordi tappen er litt kort er det litt knotete, men det går egentlig veldig greit (skjønner ikke de som har klippet bort tappen helt, hvordan får dere den ut?!). Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8 Jeg har klippet bort tappen helt - det gjorde jeg første gangen. Jeg presser litt ut og så stikker jeg en finger inn og mellom skjedeveggen og begeret og klemmer begeret sammen og drar den ut. På samme måte som jeg bretter begeret sammen før jeg fører det inn igjen etterpå. Anonymous poster hash: e5b61...774
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #76 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har klippet bort tappen helt - det gjorde jeg første gangen. Jeg presser litt ut og så stikker jeg en finger inn og mellom skjedeveggen og begeret og klemmer begeret sammen og drar den ut. På samme måte som jeg bretter begeret sammen før jeg fører det inn igjen etterpå. Anonymous poster hash: e5b61...774 Klarer ikke å komme til så jeg får den ut på den måten jeg.. Må dra i tappen for å få det til. Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #77 Skrevet 13. mars 2015 Dette er tråden for menn å lese. Ingen kvinner som slåss, bare hjelper hverandre og deler erfaringer med noe vi alle har fra tid til annen Jeg har en menskopp, brukte kun en gang. Klarte det ikke helt, den føltes veldig stor og lite fleksibel. Kjøpte også den som var nr 2 i str da jeg har ett barn. Får vel gi den en sjanse til neste uke Anonymous poster hash: 5b1ce...b11 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #78 Skrevet 14. mars 2015 Har ikke opplevd et samme siden jeg har prøvd for første gang nå, men tenkt kanskje det kan funke å legge den i eddik? Eddik brukes jo ofte som luktfjerner. Gi beskjed hvis du prøver og det funker. Er redd det der skal skje med meg også, siden jeg ikke alltid blør om natten mot slutten av perioden. Kjipt å måtte bytte den ut pga. noe sånt! Har du hatt din lenge, og hvilket merke har du? Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8 Jeg bruker DivaCup og har brukt den i tre måneder. Skal prøve å legge den i eddik, men får ikke kjøpt det før på mandagen. Skal komme tilbake til deg da og fortelle om resultatet Anonymous poster hash: b6bc1...114 1
herecomesthesun Skrevet 17. mars 2015 #79 Skrevet 17. mars 2015 Jeg bruker DivaCup og har brukt den i tre måneder. Skal prøve å legge den i eddik, men får ikke kjøpt det før på mandagen. Skal komme tilbake til deg da og fortelle om resultatet Anonymous poster hash: b6bc1...114 Hvis du ikke synes eddik fungerer, vil jeg anbefale å prøve antibac fra apotek eller dagligvare. Som nevnt tidligere i tråden renser jeg koppen med det mellom hver mens i stedet for å koke, og jeg opplever at det i tillegg til å sterilisere er veldig effektivt på både misfarging og lukt.
herecomesthesun Skrevet 17. mars 2015 #80 Skrevet 17. mars 2015 Tredje dagen med menskopp og må si jeg er fornøyd! Så at det var en som spurte hvordan det er når man blør lite og det fungerer veldig godt. Av tampong bruker jeg mini hele perioden, og det går til nød. Jeg kjøpte small lady cup og fyller kanskje 1/3 på 12 t. Som jeg skrev tidligere så knotet jeg litt for å få den på plass til å begynne med, men det går bede nå. Ble litt stresset når jeg skulle ta den ut første morgen for jeg klarte virkelig ikke å få tak i den (jeg klipte nok tappen litt kort) så takk til den som sa at man måtte bruke musklene og presse litt. Da gikk det. Fordi tappen er litt kort er det litt knotete, men det går egentlig veldig greit (skjønner ikke de som har klippet bort tappen helt, hvordan får dere den ut?!). Jeg var jo litt spent på om det ble klinete å få den ut, men det synes jeg ikke, nå som jeg har fått litt teken på det. Ikke er det udelikat heller, det er vesentlig mer fresht enn tampong. Lukter INGENTING Jeg kjente den litt første kvelden. Akkurat som det presset litt innvendig, men det var nok fordi den ikke var satt inn helt riktig. Jeg merket hvordan den skulle sitte når jeg skulle ha den ut første morgen, for da hadde den sklidd skikkelig på plass ila. natta. I går trente jeg med koppen og det gikk veldig fint. Der synes jeg uansett om jeg nettopp skiftet tampong at det aldri fungerer opptimalt. I går tenkte jeg ikke over at den var der. Jeg har sovet med den to netter uten at det har kommet en dråpe på utsiden (fantastisk å slippe bind om natten!). I dag har jeg gått i kjole, med tynn strømpebukse og det gikk også helt fint. Utrolig deilig å gå hele dagen uten å tenke på mensen, og som en skrev over her uten å gå på do og komme på tråden når man har tisset halveis haha. Tamponger gir jo en frihetsfølelse, men ikke sammenlignet med kopp. Ikke må jeg huske tamponger etc. når jeg skal inn på do. Eneste er at jeg vil ikke tømme den en plass uten vask inne på selve doen, jeg liker å få skylt den før jeg setter inn igjen (når jeg er hjemme vasker jeg også med intimsåpe). Ser det står i bruksanvisningen at det holder å tørke med papir (hvis man ikke har tilgang på vask), men det er jeg ikke helt komfortabel med. Jeg bestilte min fra nettsiden som ble linket til tidligere: http://www.ladycup.eu/Menstrualcup.aspx Eneste "problemet" mitt nå er hva skal jeg gjøre med det jeg har av bind og tamponger som jeg ikke får brukt Takk til dere som har delt erfaringene deres her, jeg hadde ALDRI prøvd hvis ikke, og det har vært god hjelp i de råd og tips dere har kommet med! Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8 Så hyggelig å høre at du er fornøyd med å ha blitt overtalt Jeg er vanligvis en person som hater misjonering, men gjør et unntak når det kommer til kopp. For jeg blir faktisk litt trist når jeg tenker på hvor ekstremt tilfeldig det var at jeg hørte om dette produktet og våget meg til å prøve det ut - og på hvor mye bedre livskvalitet jeg har fått når jeg har mensen etter at jeg begynte å bruke kopp. Synes alle jenter fortjener å vite at dette alternativet finnes, og at det ikke er så skummelt som det kan se ut, bare litt annerledes! Så får vi håpe flere norske butikker og etterhvert også noen apoteker våkner og tar det inn. Det tror jeg vil gjøre barrieren mindre for flere. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå