Gå til innhold

Mensenkopp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får sopp bare jeg ser en tampong så burde vel ikke prøve dette :P Jeg blør såpass mye at det kan renne nedover lårene, så ser for meg at det vil bli litt av et gris, er jo gris med tamponger. Selv om mange sier at det ikke er gris så klarer jeg ikke å se det for meg :)

Anonymous poster hash: 6c28a...b65

Nettopp p.g.a. gjentatte soppinfeksjoner og bakterielle vaginoser gikk jeg med på å gi menskopp et forsøk. Første måned var det litt ubehagelig, og jeg skjønte den var satt feil (brukte bind som backup). Andre måned gikk det lettere, den føltes litt stor ut da. Kjøpte da et annet merke.

Tredje måned hadde jeg ikke mensen! Det vil si, merket ikke at jeg hadde kopp, og glemte at jeg hadde mensen. Frihet! Aldri igjen at jeg frivillig går tilbake til tamponger. Ingen forstyrrelser i underlivet etter oppstart av kopp, vask hender godt selvsagt :)

J23

Anonymous poster hash: 37d17...297

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vasker dere dem, koker dere slik som de nevner i videoen? Og vasker dere dem, eller bare tømmer dem mellom hver gang?

Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvordan vasker dere dem, koker dere slik som de nevner i videoen? Og vasker dere dem, eller bare tømmer dem mellom hver gang?

Koker hver syklus, og skyller den i vann mellom hver gang jeg tømmer den.

• Liker 1
Skrevet

Nettopp p.g.a. gjentatte soppinfeksjoner og bakterielle vaginoser gikk jeg med på å gi menskopp et forsøk. Første måned var det litt ubehagelig, og jeg skjønte den var satt feil (brukte bind som backup). Andre måned gikk det lettere, den føltes litt stor ut da. Kjøpte da et annet merke.

Tredje måned hadde jeg ikke mensen! Det vil si, merket ikke at jeg hadde kopp, og glemte at jeg hadde mensen. Frihet! Aldri igjen at jeg frivillig går tilbake til tamponger. Ingen forstyrrelser i underlivet etter oppstart av kopp, vask hender godt selvsagt :)

J23Anonymous poster hash: 37d17...297

Var ei lenger opp som skrev at hun fikk sopp av en menskopp. Jeg bruker kun bind og syns at det er greit faktisk <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Skrevet (endret)

Til alle dere som vurderer å prøve kopp: Jeg kan ikke få anbefalt dette produktet nok! Jeg har nå brukt kopp i 6 år og regnet nettopp ut at jeg på denne tiden har spart miljøet og min egen lommebok for 1800 bind/tamponger/truseinnlegg. Det synes jeg er ganske sprøtt. Ellers synes jeg fantastiske ting med koppen er at jeg kan sove natten gjennom uten søl og ekle nattbind (sover ofte naken og det går helt fint!), at jeg slipper "mensenlukt" og søppel som må kastes (og pinlige situasjoner hvor man ikke finner søppelbøtte), at jeg slipper å tenke på TSS, at jeg ikke blir inntørket nedentil som av tampong (koppen er super å bruke de dagene man blør lite eller ikke vet om mensen begynner), at sommerbading og strandliv er null stress (ingen tråd og våt tampong å tenke på å skifte), og at det er mindre sølete å ha et sexliv under mensen. Jeg føler meg renere og freshere med kopp og føler den ikke i det hele tatt unntatt når jeg skal ta den ut.

Som en annen tidligere i tråden, begynte også jeg med Mooncup og skiftet senere til Ladycup. Ladycup er litt mykere og mer behagelig, men hovedgrunnen til at jeg skiftet var at på Mooncupen ble den lille misfargingen som oppstod etterhvert veldig tydelig, mens Ladycup kommer i farger som ikke gjør det like synlig - og som man også blir litt glad av.

De siste årene har det kommet et vell av ulike merker og instruksjoner til hvordan man skal velge kopp. Jeg har inntrykk av at en del som er nysgjerrige på kopp blir litt skremt og svimle av dette, og av alle de ulike bretteteknikkene. Til dem vil jeg si: Prøv en Ladycup og velg størrelse etter om du har født eller ikke. Begynn med å prøve den vanligste bretteteknikken, for veldig mange er det alt som trengs! Så kan du lese mer om andre teknikker hvis det ikke fungerer for deg. Men husk at som med alt annet, er de som får vanskeligheter som skriver mest på nett. Selv syntes jeg inn- og uttaking av koppen gikk helt fint allerede i første prøveperiode, selv om det selvfølgelig var litt uvant. Etter et par menstruasjoner gikk det helt automatisk og nå gjør jeg det nærmest i søvne.

Noen er redd for griseri og tømming av kopp på offentlige steder. Selv tømmer jeg som regel koppen hjemme om morgenen når jeg står opp og så igjen hjemme om kvelden, så det har aldri vært et problem. På reise er det helt fantastisk! Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man blør, men inntrykket mitt er at mange blør mindre enn de tror. Jeg kokte koppen i begynnelsen og syntes det var styrete. De siste årene har jeg gått over til å skylle den under mensen og vaske den med bomull med antibac til slutt. Det fungerer veldig bra og fjerner også misfarging.

Jeg har lest at kopp skal være bra for de som plages av soppinfeksjoner fordi skjeden får bevare sin naturlige fuktighet, men leser her om ei som fikk sopp mens hun brukte kopp. Vi har alle ulike kropper, og jeg tror ikke ett produkt passer for absolutt alle. Men jeg er overbevist om at kopp kommer til å ta en veldig stor del av markedet etterhvert, fordi for mange er det et produkt uten en eneste ulempe annet enn at det er uvant i begynnelsen - men det var jo også tampong og bind da vi først prøvde det. Noen hundrelapper er en liten pris å betale for å prøve ut noe som kan gjøre hverdagen så mye mer behagelig, synes jeg.

Endret av herecomesthesun
  • Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Var ei lenger opp som skrev at hun fikk sopp av en menskopp. Jeg bruker kun bind og syns at det er greit faktisk :)

For mange skjer det motsatte - sopplagene forsvinner når de går over til kopp.

Men i perioder hvor jeg blør lite gidder ikke jeg styre med koppen heller, med mindre jeg skal bade. :)

• Liker 1
Skrevet

Til alle dere som vurderer å prøve kopp: Jeg kan ikke få anbefalt dette produktet nok! Jeg har nå brukt kopp i 6 år og regnet nettopp ut at jeg på denne tiden har spart miljøet og min egen lommebok for 1800 bind/tamponger/truseinnlegg. Det synes jeg er ganske sprøtt. Ellers synes jeg fantastiske ting med koppen er at jeg kan sove natten gjennom uten søl og ekle nattbind (sover ofte naken og det går helt fint!), at jeg slipper "mensenlukt" og søppel som må kastes (og pinlige situasjoner hvor man ikke finner søppelbøtte), at jeg slipper å tenke på TSS, at jeg ikke blir inntørket nedentil som av tampong (koppen er super å bruke de dagene man blør lite eller ikke vet om mensen begynner), at sommerbading og strandliv er null stress (ingen tråd og våt tampong å tenke på å skifte), og at det er mindre sølete å ha et sexliv under mensen. Jeg føler meg renere og freshere med kopp og føler den ikke i det hele tatt unntatt når jeg skal ta den ut.

Som en annen tidligere i tråden, begynte også jeg med Mooncup og skiftet senere til Ladycup. Ladycup er litt mykere og mer behagelig, men hovedgrunnen til at jeg skiftet var at på Mooncupen ble den lille misfargingen som oppstod etterhvert veldig tydelig, mens Ladycup kommer i farger som ikke gjør det like synlig - og som man også blir litt glad av.

De siste årene har det kommet et vell av ulike merker og instruksjoner til hvordan man skal velge kopp. Jeg har inntrykk av at en del som er nysgjerrige på kopp blir litt skremt og svimle av dette, og av alle de ulike bretteteknikkene. Til dem vil jeg si: Prøv en Ladycup og velg størrelse etter om du har født eller ikke. Begynn med å prøve den vanligste bretteteknikken, for veldig mange er det alt som trengs! Så kan du lese mer om andre teknikker hvis det ikke fungerer for deg. Men husk at som med alt annet, er de som får vanskeligheter som skriver mest på nett. Selv syntes jeg inn- og uttaking av koppen gikk helt fint allerede i første prøveperiode, selv om det selvfølgelig var litt uvant. Etter et par menstruasjoner gikk det helt automatisk og nå gjør jeg det nærmest i søvne.

Noen er redd for griseri og tømming av kopp på offentlige steder. Selv tømmer jeg som regel koppen hjemme om morgenen når jeg står opp og så igjen hjemme om kvelden, så det har aldri vært et problem. På reise er det helt fantastisk! Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man blør, men inntrykket mitt er at mange blør mindre enn de tror. Jeg kokte koppen i begynnelsen og syntes det var styrete. De siste årene har jeg gått over til å skylle den under mensen og vaske den med bomull med antibac til slutt. Det fungerer veldig bra og fjerner også misfarging.

Jeg har lest at kopp skal være bra for de som plages av soppinfeksjoner fordi skjeden får bevare sin naturlige fuktighet, men leser her om ei som fikk sopp mens hun brukte kopp. Vi har alle ulike kropper, og jeg tror ikke ett produkt passer for absolutt alle. Men jeg er overbevist om at kopp kommer til å ta en veldig stor del av markedet etterhvert, fordi for mange er det et produkt uten en eneste ulempe annet enn at det er uvant i begynnelsen - men det var jo også tampong og bind da vi først prøvde det. Noen hundrelapper er en liten pris å betale for å prøve ut noe som kan gjøre hverdagen så mye mer behagelig, synes jeg.

Takk! Nå ble jeg overbevist om å prøve! Hvor kjøper du Ladycup?

Skrevet

Takk! Nå ble jeg overbevist om å prøve! Hvor kjøper du Ladycup?

Jeg bestilte herfra: http://www.ladycup.eu/Orderonline/tabid/58/ProductID/1/Default.aspx

De ulike fargene kan du se her: http://www.ladycup.eu/Menstrualcup.aspx

Nettsiden ser litt ustabil ut for øyeblikket, men det fungerte helt fint å bestille derfra for meg.

Ellers har jeg hørt folk skryte av Meluna, som gir en menskopp til ei jente i et utviklingsland for hver menskopp man kjøper. Har selv ingen erfaring med den, men vet at en forskjell er at den har en ring nederst i stedet for tuppen man finner på de fleste andre kopper. (Som mange andre har jeg klippet av tuppen på min kopp, den trengs ikke og kan gnage litt.)

Skrevet

Jeg bestilte herfra: http://www.ladycup.eu/Orderonline/tabid/58/ProductID/1/Default.aspx

De ulike fargene kan du se her: http://www.ladycup.eu/Menstrualcup.aspx

Nettsiden ser litt ustabil ut for øyeblikket, men det fungerte helt fint å bestille derfra for meg.

Ellers har jeg hørt folk skryte av Meluna, som gir en menskopp til ei jente i et utviklingsland for hver menskopp man kjøper. Har selv ingen erfaring med den, men vet at en forskjell er at den har en ring nederst i stedet for tuppen man finner på de fleste andre kopper. (Som mange andre har jeg klippet av tuppen på min kopp, den trengs ikke og kan gnage litt.)

Tusen takk! Disse hadde jo skikkelig fine farger! Må testes :)

Skrevet

Jeg har også menskopp og slet med at jeg fikk lekkasjer med bind. syntes bind var noe griseri og det ble klamt og ekkelt i trusa da jeg måtte velge "bleiestørrelse" da jeg blødde ganske mye.

Jeg tømmer den morgen og kveld og det holder alltid. har aldri opplevd lekkasje. Jeg tømmer den og skyller den før jeg setter den inn også vasker jeg den med antibac mellom hver periode. Føler meg mye friere med den enn feks bind. som jeg hatet og syntes var ekkelt, luktet og jeg hadde lekasje spesielt på natta.

JEG ANBFALER LADYCUP :)

Anonymous poster hash: 305ff...4e7
Skrevet (endret)

Er stolt eier av en lunette mensenkopp, i lyseblå (min yndlingsfarge). Kjøpte den for 250 kr på nett, og mensenkopper kan holde i opp til 10 år, så regnestykket er ganske enkelt for meg. Jeg fikk sopp hele tiden av tamponger, så mensenkopp er himmelen (ikke hatt sopp siden).

Endret av Guadaloupe
Skrevet

Dere har overbevist meg om å prøve også!

Skrevet

Dere har overbevist meg om å prøve også!

Jeg blir så glad av å lese at flere av dere vil prøve. Er altfor mange som ikke aner at dette alternativet finnes, og det henger nok mye sammen med at tampong- og bindprodusenter har så utrolig mye større økonomiske muskler enn kopp-produsentene. Jeg håper at apotekene snart kan ta inn kopp også, slik jeg vet de gjør i bla. England og Sverige. Da vil nok flere forstå at dette ikke bare er et "hippie-påfunn", men et veldig praktisk produkt.

Selv har jeg gitt kopp i gave til 2 venninner og 2 andre ble så nysgjerrige at de kjøpte selv, og de er alle frelst :)

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg spent. Bestilte meg en i går. Er litt skeptisk, men slik dere skryter av dem så tenker jeg det er verdt et forsøk! :)

Skrevet

har lenge sett på dette, men det er en ting som holder meg igjen:

jeg klarer ikke å forstå hvordan dere får den inn. og ut igjen.

jeg har sett på videoer hvor de viser, og ofte ser jeg de bruker tre fingre. jeg kan aldri i verden få stappa den inn i meg med tre fingre, det går liksom akkurat med en tampong og en finger bak. forstår heller ikke hvordan dere får tak i den igjen når dere skal tømme den - det er jo bare en liten plastikkdutt i enden og det er vakuum?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

har lenge sett på dette, men det er en ting som holder meg igjen:

jeg klarer ikke å forstå hvordan dere får den inn. og ut igjen.

jeg har sett på videoer hvor de viser, og ofte ser jeg de bruker tre fingre. jeg kan aldri i verden få stappa den inn i meg med tre fingre, det går liksom akkurat med en tampong og en finger bak. forstår heller ikke hvordan dere får tak i den igjen når dere skal tømme den - det er jo bare en liten plastikkdutt i enden og det er vakuum?

Skjønte ikke helt problemet med å få den inn...?

Ut: bare å ta tak i enden og dra den ut. Hvis man klemmer litt slipper vakuumet så det er veldig enkelt. Men det er jo ikke som en sugekopp heller.

Å få den ut er det enkleste. Personlig er tampong mer ubehagelig å få ut enn en menskopp. Husk at den ikke sitter like høyt som en tampong, så det er enkelt å få tak i den selv om man klipper av den lange tuppen.

Skrevet

hmmmm nå lurer jeg på diverse... har alltid syntes dette høres både ekkelt og grisete ut. spesielt ideen m å sette den inn igjen når man vet den har vært innsauset m mensen og så bare skylt...

men jeg ser selvsagt alle fordelene også.

i alle fall: hvordan koker dere den? egen mensenkoppkasserolle(æsj)??

holder dt virkelig å bytte to ggr per døgn???! vil ikke sjansen for tampongsyken øke når man går med et fremmedlegeme der nede i 12 timer? ser for meg hvordan bakteriene vil florere der nede da..

sopp:antar det er bra m kopp ift tampong som er absorberende. men jeg brukte en periode pessar og da skulle man ikke ha det i mer enn 8 timer, tror jg. høres rart ut da at en kopp full av mens kan stå i 12 t?

er litt på gli men trenger enda litt push og noen svar for å bli overbevist...

Anonymous poster hash: 12c23...995
  • Liker 1
Skrevet

Skjønte ikke helt problemet med å få den inn...?

Ut: bare å ta tak i enden og dra den ut. Hvis man klemmer litt slipper vakuumet så det er veldig enkelt. Men det er jo ikke som en sugekopp heller.

Å få den ut er det enkleste. Personlig er tampong mer ubehagelig å få ut enn en menskopp. Husk at den ikke sitter like høyt som en tampong, så det er enkelt å få tak i den selv om man klipper av den lange tuppen.

ok, hvordan får du den inn da? jeg har sett på videoer at de bruker tre fingre til å skvise den litt sammen, presse den inn og slippe. jeg kan ikke få tre fingre og en skvist menskopp inn i hullet for å si det sånn - trangt. så, hvordan får du den inn?

når du tar den ut: hvordan klemmer du? med to fingre? hvor klemmer du? rundt menskoppen?

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

ok, hvordan får du den inn da? jeg har sett på videoer at de bruker tre fingre til å skvise den litt sammen, presse den inn og slippe. jeg kan ikke få tre fingre og en skvist menskopp inn i hullet for å si det sånn - trangt. så, hvordan får du den inn?

når du tar den ut: hvordan klemmer du? med to fingre? hvor klemmer du? rundt menskoppen?

Øh, jeg bare klemmer den sammen sånn som virker naturlig. Fingrene skal jo ikke inn, du bare bruker fingrene for å dytte enden av kroppen inn, og så bruker du en eller to fingre for å få den helt på plass. Den er liksom så langt nede i skjeden at fingrene ikke skal særlig inn.

Men altså, det ER knotete å få den på plass de første gangene. Så hvis du ikke takler det er nok ikke koppen noe for deg. Men når man kan det er det supergreit!

Når den skal ut bare drar jeg i enden/tuppen av koppen med to fingre. Presser gjerne litt så fingrene ikke trenger å føres inn i skjeden.

• Liker 1
Skrevet

tror kanskje det er sånn stamme nederst på den som man kan ta den ut med? haha, jeg vet ikke helt.

jeg har bestilt hvertfall :)

Anonymous poster hash: 331ae...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...