AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #1 Skrevet 24. februar 2015 Er det noen som har prøvd slike? http://www.tv2.no/2015/02/24/underholdning/toppsaker/mensenkopp/god-morgen-norge/6610720 Min første tanke var som hun ene i filmen, det må bli klinete. Det står i artikkelen at man kan ha den inne i inntil 12 timer, det er jo ganske genialt, det er litt pes den byttingen med bind og tamponger. Ser for meg at jeg alltid vil være hjemme når jeg skal tømme da, så det kan være litt ugreit. Er de helt tette, uansett bevegelse etc? Tamponger og bind er jo dyrt, så man kan spare en del penger.. Anonymous poster hash: 5c0dd...8f8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #2 Skrevet 24. februar 2015 Det jeg tenker er vil ikke den koppen bli full åsså "renner" det over?? Anonymous poster hash: 9bf34...4c7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #3 Skrevet 24. februar 2015 Jeg bruker det og syns det er mye greiere enn en tampong man må bytte så ofte. Setter den inn og tenker ikke på den igjen før om 8-12 timer avhengig av hvor mye jeg blør den dagen. Ikke noe problem å tømme den andre steder? Er jo bare å tømme den i do og skylle/tørke den med papir og sette den inn igjen. Er selvfølglig en teknikk man må bli vant med, var litt klønete i begynnelsen :-P Anonymous poster hash: e811f...e47 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #4 Skrevet 24. februar 2015 Og ja, de er helt tette, om du har satt den inn riktig (lærer fort å kjenne etter), da skapes et slags vakuum som holder den på plass Anonymous poster hash: e811f...e47
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #5 Skrevet 24. februar 2015 Kunne kanskje vurdert det for noen år siden, men nå som man får bind og tamponger billig (First Price osv) så bryr jeg meg ikke om utgiften. Anonymous poster hash: cffd7...a45
Høhø Skrevet 24. februar 2015 #6 Skrevet 24. februar 2015 Men den holder seg på plass selv om man sykler, rir (hest), drar på trening?
Blå Trombone Skrevet 24. februar 2015 #7 Skrevet 24. februar 2015 Har brukt kopp i 3 år og kommer aldri til å gå tilbake til bind og/eller tampong. Har opplevd noen få lekkasjer, men ingenting sammenlignet med de lekkasjene jeg har hatt med tampong/bind. Nå sover jeg hele natta, ingen vasking av laken og overmadrass klokka tre om natta 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 24. februar 2015 #8 Skrevet 24. februar 2015 Har brukt det i 6 år, og det er altså helt genialt! Ja den holder seg på plass! Driver man med dykking fra båt uten do (random eksempel ja, men been there!) er det også det eneste som fungerer. Er litt styrete å lære seg å få på plass (første gang jeg brukte den ble det skikkelig lekkasje...), men når man først har lært det er det enklere og tryggere enn tampong. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #9 Skrevet 24. februar 2015 Dere som bruker det, hvor kjøpte dere fra? Det er så mange merker og forskjellige priser, så jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Anonymous poster hash: b6bc1...114
Blå Trombone Skrevet 24. februar 2015 #10 Skrevet 24. februar 2015 Jeg bruker Ladycup og kjøpte min på ebay. Prøvde Moon Cup først, men den passet ikke for meg. Var for stiv og vanskelig å få på plass. Med Ladycup gikk det som en drøm.
Gjest Nori Skrevet 25. februar 2015 #12 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har brukt menskopp i flere år og kommer aldri til å gå tilbake til bind og tamponger. For meg holder det å tømme koppen morgen og kveld, jeg kan trene, svømme og leve helt som normalt uten å tenke på at jeg har mensen. Det er ingen tråd som henger ut og blir våt og ekkel om jeg skal på do. Jeg bruker Ladycup. Brukte tidligere Divacup, men er mer fornøyd med Ladycupen. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men bestilte den på nettet.
Chizue Skrevet 25. februar 2015 #13 Skrevet 25. februar 2015 Ikke noe for meg x) Jeg har prøvd 2 måneder og begge gangene fikk jeg en kraftig sopp infeksjon >.> Tamponger får jeg også sopp av (selvom jeg bare har den inne i 1-2 timer) Så må vel bruke bind resten av -mensen- livet mitt Men, jeg blør veldig lite og perioden min varer i 2-3 dager, er ikke sååå ille det da
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #14 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har Lunette i str.1 og 2. Den første jeg kjøpte var str. 2 (Jeg er over 30,og denne størrelsen anbefales til alle over 30,samt alle som har født barn - uansett alder). For meg var den alt for stor, + at den var hard og veldig vond å bruke. Etter noen år bestemte jeg meg for å teste ut Lunette i str.1.Den var mye mindre og mykere i materialet.Den anbefales alle under 30 år,men disse anbefalingene må man altså ta med en klype salt.Min anbefaling er å begynne med en liten størrelse hvis man er usikker.Såvidt jeg vet er Lunette str.1 en av de minste og mykeste koppene,så jeg anbefaler den. Kjøpe min Lunette i str.1 her (de har str.2 også): http://bereglede.no/index.php?main_page=index&cPath=95_127_184 Her har de DivaCup: http://www.etgronnerehjem.no/productdetails.php?product=956 Så til bruken,slik jeg erfarer den: Jeg synes den minste koppen fungerte greit.Man merker ikke noe til den når den er satt riktig inn. Mitt problem er at jeg blør ganske mye,så den må tømmes ofte.Hvis ikke renner det over og den begynner å lekke,akkurat som en full tampong. Å sette den inn går greit etter litt trening.Man folder den sammen og setter den inn litt lavere nede enn en tampong.Det er viktig å kjenne etter at den folder seg helt ut og at det dannes et vakuum,slik at den holder seg på plass. Det kan være litt vondt å ta den ut da man må bryte vakuumet som holder den på plass og dra den nedover før man folder den sammen og tar den ut.Det kan bli litt grisete.Har kun brukt koppen hjemme.Ville ikke vært komfortabel med å tømme den på et offentlig toalett.Men om man ikke blør så mye går nok det helt fint. Generelt sett synes jeg det er en god ide med en slik kopp.Man sparer mye penger og man sparer miljøet for avfall.I tillegg tørker den ikke ut skjeden slik tamponger kan gjøre. Selv om jeg ikke ble helt omvendt synes jeg alle bør gi menskoppen en sjanse. Anonymous poster hash: 9cd5b...9f7 1
Ginny Skrevet 25. februar 2015 #15 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har den lille diva-koppen, og det er det beste jeg noen gang har hatt! Ikke noe søl, du kjenner ikke at den er der, det blir ikke tørt, det gjør ikke vondt. Fantastisk :D Så ja, man kan vel si at jeg ble omvendt Jeg stortrives med koppen min, jeg har hatt lekkasje én gang, men siden jeg bruker truseinnlegg til vanlig uansett så var ikke det noe problem, det var en liten lekkasje. Kan sove med den, trene med den, svømme med den.. I grunn alt
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #16 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har den minste Mooncup'en. Beste kjøpet jeg noen gang gjorde. Jeg bruker bare Mooncup. Sparer kjempe mye penger og det er mye bedre for miljøet! Det tar litt tid å bli vandt til å sette den inn, med det er verdt det å fortsette å prøve. Med bind og tampong var jeg alltid redd for lekkasjer, nå merker jeg så vidt at jeg har mensen.Anonymous poster hash: 451b3...5a9
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #17 Skrevet 25. februar 2015 Jeg får sopp bare jeg ser en tampong så burde vel ikke prøve dette Jeg blør såpass mye at det kan renne nedover lårene, så ser for meg at det vil bli litt av et gris, er jo gris med tamponger. Selv om mange sier at det ikke er gris så klarer jeg ikke å se det for meg Anonymous poster hash: 6c28a...b65
Gjest miaw Skrevet 25. februar 2015 #18 Skrevet 25. februar 2015 Jeg har ikke mensen, men hadde jeg hatt det vet jeg at jeg hadde gått for dette. Jeg skjønner ikke de som ikke vil gi det en sjangse? Du sparer penger, du sparer miljøet for avfall, du får bedre underlivshelse siden det samler opp og ikke absorberer. Også skjønner jeg ikke helt hva som er så ekkelt med det. Mensen har man jo uansett, er vel ikke noe annerledes enn å bruke tamponger og bind.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #19 Skrevet 25. februar 2015 Har fristet litt å prøve kroppen etter å ha lest litt om den. MEN så er det denne tilvenningsfasen som får meg til å utsette det. Dessuten blør jeg kanskje ikke så mye(?). Går som regel med tampong (den blå) i 7-8 timer og sover med den om natten (10 timer), så kjenner liksom ikke på den irritasjonen/frustrasjonen/orket av å bytte tampong "hele tiden". Men tror jeg absolutt hadde gått over til menskopp hvis jeg blødde litt mer Anonymous poster hash: f2ad0...0ae
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #20 Skrevet 25. februar 2015 Vurderer dette men hva når blodet koagulerer mellom skifting da, eller evt blør for mye? Anonymous poster hash: 331ae...57a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå